בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל מוסיקה מקודשת

חגיגה אפריקאית על פי תהום

אמאדו ומרים הם היום הנציגים הכי בולטים של המוסיקה שמגיעה ממאלי - תערובת של בלוז אפריקאי שמנוגן עם גיטרות חשמליות ומלודיות מתקתקות עם השפעות רוק מערביות. בהופעה שלהם בירושלים, שפתחה את פסטיבל מוסיקה מקודשת, הקהל היה מוצלח לא פחות מהלהקה

3תגובות

באחד מרגעי השיא של המופע של אמאדו ומרים במגדל דוד בירושלים בליל שלישי, הקהל המרוגש פלש אל חלקה הקדמי של הבמה בתנועות ריקוד מנענעות. בזמן שעשרות אנשים נהנו מהקרבה הזמנית ללהקה, אפשר היה לשים לב שהבמה כולה בנויה מעל תהום במצודה, שממוקמת במקום הכי גבוה בעיר העתיקה, ומוחזקת מעליה באוויר בעזרת מבנה ברזל. למרות הגוונים האפריקאיים החזקים שהביאו אמאדו ומרים לירושלים, שהשרו על הקהל אווירה מרוממת ואקס־טריטוריאלית, היה מפתה להשתעשע בסמליות המקומית שבסיטואציה - בדימוי של עשרות חוגגים בפורקן חושים כשהם מעל תהום.

אמאדו ומרים הגיעו להופעה בירושלים במסגרת ערב הפתיחה של פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת, שמתקיים השנה במשך ארבעה ימים, וכולל רשימת מופעים ארוכה שבה הופעות של הלהקה של מתופף הגרייטפול דד לשעבר, מיקי הארט בנד, להקת הרגאיי בלאק רוטס, נזירים טיבטים מהודו, חזנות פסיכדלית וטקסים סופיים במסגרת הופעות, טקסים ומפגשים. ההופעה התקיימה במגדל דוד, אחד מאתרי ההופעות הכי אווירתיים שאפשר למצוא בסביבה, שמשמש כאחת האכסניות לפסטיבל. בעיר שבה מתקיימת מציאות פוליטית לא שוויונית, שבה רק לאחרונה בוטל פסטיבל תיאטרון ילדים שפנה לאוכלוסיית מזרח העיר הפלסטינית, אפשר לקוות שפסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת, שיוצא בקריאה שוויונית לחגוג את כל האמונות בירושלים, יצליח להגשים את החזון הזה.

אמיל סלמן

אחרי דקות ארוכות פינו סדרנים את מי שרקדו על הבמה, ומתחו חבל כדי לסמן את הגבול המותר, אך היו מי שהמשיכו לרקוד את ריקוד הלימבו הטרינידדי, שבו רוקדים מתחת לחבל. כל זאת כדי להדגים שזו היתה הופעה שבה הקהל היה מוצלח לא פחות מהלהקה - כאילו מישהו ציווה על כולם להגיע בשיאם. הקהל של אמאדו ומרים הביא את הרוח והגרוב מהבית. לא שבמוסיקה של אמאדו ומרים אלה חסרים.

הסיפור המוכר של הצמד הנשוי, אמאדו בגיוקו על גיטרה ושירה והזמרת מרים דומבייה, מסביר למה הם מכונים, כמו אחד הדיסקים שלהם, “הזוג הקסום”. השניים נפגשו במועדון לצעירים עיוורים, אחרי ששניהם איבדו את ראייתם בגיל מוקדם יותר. הם יוצרים מוסיקה מאז שנות השמונים המוקדמות, ומאז שנות התשעים מוכרים בצרפת. אחרי שיתופי פעולה עם מאנו צ’או, דיימון אלברן מבלר וטי־וי און דה רדיו, הם היום הנציגים הכי בולטים של המוסיקה שמגיעה ממאלי, שממנה פורצים לסצינה העולמית בשנים האחרונות אמנים רבים. כמו זמר אחר ממאלי, בומבינו, שגם הוא יופיע בארץ בחודש הבא, המוסיקה של אמאדו ומרים משלבת את המוסיקה ממאלי - תערובת של בלוז אפריקאי שמנוגן עם גיטרות חשמליות ומלודיות מתקתקות - עם השפעות רוק מערביות, וגם עם כלים ומקצבים סוריים, הודיים, וקובניים בין השאר.

 

בהופעה מלווה את הצמד להקה שכוללת שני מתופפים, זמרות־רקדניות, בסיסט, קלידן ואלקטרונאי. בזמן שהצמד עצמו, בתלבושות מסורתיות צבעוניות, לא מרבה בתנועה על הבמה, להקת הליווי היא ההיפך הגמור, ומרגישה כמו להקה שיצאה מ”פריץ החתול” - בסיסט הלהקה מתנועע כמו ג’לי מוסיקלי אחרי האזנה ללהקת איי־סי/די־סי, האיש מאחורי המחשב והאלקטרוניקה לבוש כמו ראפר אפריקאי, צמד זמרות הליווי מדגימות צעדי ריקוד שבטיים, ובשיר הסיום האינסטרומנטלי מקבלות את מרכז הבמה בקטעי סולו של ריקוד אפריקאי בליווי אחד המתופפים, שבעצמו יצא למסעות לאורך הההופעה על הבמה עם תוף שבטי, מה שהרכיב ביחד אווירת “קרנבל אינסטנט - רק להוסיף מים”.

הביצועים עצמם לא איכזבו והדגישו את הצדדים המגוונים שמהם מורכבים השירים של אמאדו ומרים לאורך השנים - אורגן בגווני ההמונד של שנות השישים השתלב בשירים במקצב רגאיי, לצד דגימות סירנות ואלמנטים של דאב שהדי־ג’יי שילב בין לבין, קטעי תיפוף פאנקיים ומערב אפריקאיים, לצד תפקידי גיטרה של אמאדו ברוח רוק משנות השמונים. בשיר “Mon amour, ma Chérie”, בקטע קבוע בהופעות הלהקה, מלטפת מרים את ראשו של בן זוגה, שמאחל בין אחת הפסקות השירים באנגלית פיס אנד לאב לעולם. הקלישאה על האוניברסליות של המוסיקה מעבר לתרבות ושפה מקבלת בהופעה משמעות חיה - רוב הזמן אמאדו קורא קריאות בשפות זרות בין השירים, לקול תשואות הקהל. זה דבר קבוע בהופעות ההרכב ברחבי העולם, בהן, כמו אצלנו, סביר ששאגות התשובה מגיעות מקהל שלא מבין ברובו את דברי אמאדו - עניין משעשע, שבו בזמן מרגיש טבעי.

אמאדו ומרים. מגדל דוד בירושלים, 20.8



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו