בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ריהאנה בדרך לישראל: קווים לדמותו של מותג מצליח

ריהאנה, שתופיע בשבוע הבא בתל אביב, היא לא רק זמרת; היא גם דוגמה יוצאת דופן לאופן שבו הבוסים הגדולים של 
 המוזיקה השחורה דוחפים באגרסיביות את המותג שעליו הם הימרו, כל 
 עוד כוחו במותניו והוא יכול לשרת אינטרסים כלכליים. האם זו הסיבה 
שהם דרשו ממנה באחרונה להתאשפז במוסד גמילה?

10תגובות

"בסופו של דבר זה מערך של שיווק - מי מוכר מה, למי. אני כלי קטן שמשרת את הנפשות היוצרות. אבל הכלי הזה מגיע להרבה אנשים. אני רק הקצה של הדבר הזה. זה הכל". משפט קצר אחד שאמרה בשבוע שעבר השחקנית הישראלית איילת זורר בשולי ראיון לכתבה בחדשות ערוץ 10 מתמצת את כל מהות תעשיית הבידור האמריקאית: האמנים הם לא יותר מחוליה אחת בשרשרת, קצה הקרחון של מערכת אינטרסים כלכליים אדירה. האמנים הם השפיץ הנראה לעין, אבל מתחתיהם, מתחת לפני המים, מסתתרת המכונה הגדולה באמת, המאסה העיקרית של התעשייה - שכל תכליתה לייצר כסף. הרבה כסף.

לצערנו, איילת זורר שלנו היא לא שפיץ אמיתי, היא בקושי זיז קטן, זיזצ'יק, בשפיץ של הקרחון. היא שחקנית מוכשרת ופרזנטורית נאה, אבל היא באמת כלי קטנטן במערך העצום הזה שהיא תיארה. כדי להבין מה המשמעות של קרחון שואו־ביזנס אמיתי, כדאי להתבונן טוב טוב באחד המותגים החזקים ביותר היום בתעשיית המוזיקה: הזמרת ריהאנה שתופיע בפארק הירקון בתל אביב בשבוע הבא. עד כמה שזה עלול להישמע מוזר, תפקידן של זורר וריהאנה בתמונה הכוללת אינו שונה מהותית: שתי האמניות הן לא יותר מעוד כלי שמשרת מערך שיווק. ההבדל בין השתיים הוא בהיקף התפקיד - הזמרת הצעירה היא כלי ענק 
שמגיע למאות מיליוני אנשים ומשמש פלטפורמה לרשת אינטרסים כלכליים של מאות מיליוני דולרים.

Getty Images

ריהאנה היא לא סתם עוד זמרת פופ שמוכרת אלבומים במיליוני דולרים. הזמרת ילידת ברבדוס (1988) היא אחד הנכסים המניבים ביותר בתעשיית המוזיקה היום, כשהלהיטים וההופעות שלה הם רק חלק משלל המוצרים שרוכבים על ההצלחה. היא אינה ילדת פלא וההצלחה שלה אינה מקרית או נובעת מכישרון ייחודי - אלא מעבודה קשה של מפיקים משופשפים, שיתופי פעולה מחושבים, מערך יחסי ציבור מתוזמן וניהול קפדני וערמומי. הבוסים הגדולים של המוזיקה השחורה יודעים מצוין את העבודה שלהם והם בביזנס הזה כדי להרוויח המון המון כסף, המממן את כל הפירמידה, שרובה הגדול נמצא מתחת לפני המים.

ריהאנה היא בעצם סוג של עובדת שכירה בתאגיד התקשורת הצרפתי וויוונדי - ששוויו נאמד היום ב-27 מיליארד דולר ובין היתר הוא שולט באמצעות החברה הבת שלו "יוניברסל מיוזיק גרופ" ב-30% מתעשיית המוזיקה העולמית. וכשאת קשורה בחוזה עם דאף ג'אם, שגם נמצאת בבעלות "יוניברסל מיוזיק גרופ" וגם נחשבת למפיקת המוזיקה השחורה הגדולה בעולם - את לא יכולה להסתמך על המזל או הכישרון שלך, אלא על מה שהבוסים שלך אומרים לך לעשות. אם אומרים לך להקליט אלבום ראשון בסגנון רגאיי - כי את נערה בת 18 מברבדוס וככה מתאים למפיקים שלך - אז את מבצעת את המשימה בצורה הטובה ביותר. אם אומרים לך לא להגיש תלונה נגד החבר הראפר שלך שהכה אותך בערב חלוקת פרסי הגראמי - את לא מגישה תלונה נגדו במשטרה, מבטלת את צו ההרחקה נגדו ואפילו לא מכחישה שמועות שאתם מתכוונים לבצע דואט בפרק הסיום של תוכנית הטלוויזיה "אמריקן איידול".

כשהבוסים הגדולים של המוזיקה השחורה - מפיקים ותיקים ומצליחים כמו ג'ייזי - רוצים לדחוף את המותג שעליו הם הימרו, הם עושים את זה בכל דרך אפשרית ובכל הכוח. הם ישנו את סגנון המוזיקה של בת הטיפוחים שלהם בהתאם לדרישת השוק, ישווקו אותו במארז חדש ויערכו לו גרסאות דאנס. הם יפעילו למשל את הקשר שלהם עם תאגיד אחר - נייקי - כדי לדחוף שיר בביצועה כפסקול של סרטון פרסומת לנעלי ספורט. הם יצמידו לה לדואטים את הזמרים הלוהטים ביותר (בריטני ספירס) ואת הראפרים המצליחים עוד יותר (אמינם, דרייק, טי־איי ומי לא) עד כדי כך שבחצי מהלהיטים שלה שהגיעו למקום הראשון במצעדים היא בכלל לא שרה לבד. הם מקדמים את האלבום שלה והיא מקדמת את האלבומים שלהם וכולם בביצה הקטנה של המוזיקה השחורה שוחים בבריכות של כסף שהמעריצים שופכים מכל הכיוונים.

דודי חסון / גולברי

כל זה לא אומר שבתור שכירה ריהאנה לא מרוויחה יפה. היא דווקא מרוויחה יפה מאוד. המגזין "פורבס" הציב אותה השנה במקום ה-13 ברשימת 100 הסלבריטאים העשירים ביותר, עם הכנסה שנתית של 43 מיליון דולר ובמקום הראשון מבחינת הסיקור התקשורתי שלו זוכה הכוכבת, בהשוואה לחבריה בתעשיית הבידור. ריהאנה, כך מתברר, לא מפספסת שום הזדמנות להסתבך בפרובוקציה טובה. היא מקפידה להופיע בציבור בלבוש חושפני על גבול העירום ובנוסף מעלה מפעם לפעם לחשבון האינסטגרם שלה תמונות עצמיות על גבול הפורנוגרפיה - שמופצות במקביל גם ל-30 מיליון העוקבים אחריה בטוויטר. מעבר להכנסות מהשירים עצמם ומסיבוב ההופעות (בתקשורת הישראלית דווח כי בעבור ההופעה בישראל יקבלו ריהאנה ומנהליה סכום של יותר מ-2 מיליון דולר), בבעלותה של הזמרת המצליחה ליין של בשמים (היא משיקה ניחוח חדש כמעט כל שנה מאז שנת 2006) והשנה היא הציגה לראשונה גם קולקציית אופנה וליין של שפתונים. את השכר שלה היא משקיעה בין היתר בנדל"ן ואחרי שרכשה בלוס אנג'לס וילה של תשעה חדרי שינה ו-20 מקומות חניה תמורת 12 מיליון דולר ובנוסף אחוזה בברבדוס בשווי של 22 מיליון דולר, לאחרונה נודע כי היא שוכרת באזור צ'יינה־טאון (רחוב לפייט) במנהטן דופלקס של ארבעה חדרי שינה תמורת תשלום של 39 אלף דולר בחודש.

לא בטוח שכל הכסף הזה שריהאנה מגלחת מהמעריצים שלה מיטיב אתה. בחודשים האחרונים נפוצו שמועות על סכסוך בין רירי (הכינוי שלה) לחברת ההפקה שלה וג'ייזי, שדרשו ממנה להתאשפז במוסד גמילה (לא ברור אם מאלכוהול או מסמים). ג'ייזי אמנם כבר אינו מועסק על ידי חברת התקליטים, אך הוא נחשב למנטור המקצועי של הכוכבת ובוודאי זוכה עדיין לתקבולים בתוקף הזכות שנפלה לידיו להחתים אותה על החוזה הראשון לפני עשר שנים. גם במקרה הזה נשאלת השאלה אם מדובר בדאגה כנה לבריאותה של בחורה צעירה, או שגם כאן מעורבים אינטרסים כלכליים; למשל, שהיא לא תצליח לקיים הופעה שמכניסה להם שני מיליון דולר? האם נציגי התאגיד המוזיקלי באמת חוששים שמא הנערה מתפרקת, או שאולי הם חוששים ששפיץ הזוהר של הקרחון הולך ונמס להם בין הידיים ועמו יתאדו הרווחים הפנטסטיים שהוא מייצר להם? ה

AP


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו