שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
משה קוטנר
משה קוטנר

בשנת 1898 יצר פרנק הורנבי עבור שני ילדיו משחק בנייה עשוי חתיכות מתכת שאתו יכלו לבנות מודלים של מנופים, כמו אלה שראו בנמל של ליברפול. כעבור כמה שנים, אחרי ההצלחה הגדולה אצל הילדים, הוא החל לייצר את המשחק כמוצר מסחרי שקיבל את השם "מכאנו". עד שנת 1950 יצר המפעל המרכזי של החברה בצרפת, ביום טוב, חצי מיליון יחידות של המשחק. זה היה לפני עידן ה“לגו” והמשחק זכה למעמד איקוני ברחבי אירופה, בזכות הדימוי החינוכי ומפתח־החשיבה ובזכות הסיסמה “למהנדסים של המחר”.

70 שנה אחרי שהרעיון נהגה לראשונה, התוודע אליו צעיר הולנדי וקיבל ממנו השראה להקמת "מכאנו", להקת פוסט־פאנק אמנותית (ההשראה הזאת תשפיע בהמשך גם על התהוותה של להקת "מינימל קומפקט"). בשישי בלילה יופיע בבארבי בתל אביב הגלגול העכשווי של אותה להקה, "מכאנו אנ־לימיטד", לצד הלהקה "ועדת חריגים".

דירק פולק, שהקים את להקת “מכאנו” בשנת 1977, מספר שהכל החל בסריקה של אריזת המשחק “מכאנו” ובקונצפט שדמיין, של עולם שלם שמורכב מחלקים של משחק ההרכבה. הוא החל בציור של דמויות ממשחק "מכאנו" במרחבים סוריאליסטים, משם המשיך לפיסול ואז לטקסט שהתחבר למוזיקה. הפאנק, שההדים שלו החלו להגיע אז לאמסטרדם עם תקווה לשינוי מהסוג שביטא פולק באמנות שלו - התאים בדיוק. “אני אוהב את זה כמטפורה לחיים, שאתה יכול לבנות דברים אבל אתה יכול גם להרוס אותם, זה מזכרת מהמהפכה התעשייתית”, הוא מסביר.

עבודה של דירק פולק בהשראת המשחק "מכאנו"צילום: דירק פולק

יצירות ממשחק "מכאנו" כיכבו לאורך השנים על עטיפות תקליטי הלהקה, שהאחרון בהם, "Those Revolutionary Days", יצא בשנת 2007. לאורך השנים השתנה הצליל וגם ההרכב של הלהקה: "Fools"

שהיא הוציאה בשנת 1987 הוא שיר פאנק־רוק בועט שלא רחוק באווירתו מהבאזקוקס, ובשנות ה-80 התפתח הצליל לכיוונים אמנותיים יותר עם גל חדש מלנכולי. בשנות האלפיים התאפיין הצליל ברגיעה וגם במסר פוליטי מהפכני, ופולק יצר אז גם במסגרת הצמד “פולאר טווינז”, שבו שר וניגן על אקורדיון.

את הגלגול הראשון של “מכאנו” פירק פולק בתחילת שנות ה-80, ומאז הלהקה אוחדה בהרכבים משתנים לפרויקטים וסיבובי הופעות. חלק מהזמן חי פולק באתונה, שבה עוררה יצירתו עניין גדול, והוא שיתף בה פעולה עם מוזיקאים ועם להקת מחול. בתקופה האחרונה, שוב בהולנד, הלהקה לא היתה פעילה, מספר פולק, אבל “סביב ההופעה בישראל התאחדנו מחדש ומאוד מעניין אותי לעשות את זה כאן, כי זו הארץ המובטחת".

עוד סיבה שבגללה סיקרן אותו להגיע לישראל היא לדבריו ההיסטוריה המשותפת שלו עם להקת "מינימל קומפקט", שאת הקלטותיה הראשונות הוא הפיק. “הם היו באמסטרדם, התחברתי עם סמי בירנבך ואפשר להגיד שהייתי חלק מזה. נתתי להם השראה להתחבר ולעשות את מה שהם עשו”.

פולק (במרכז" עם להקתו בגלגול החדש, "מכאנו אנ-לימיטד", השבוע בת"אצילום: יאן בראוד

ואמנם, בסרטו של נתן מנדלבאום על "מינימל קומפקט", “נשמות גועשות”, מספר ברי סחרוף על ההשפעה הגדולה של פולק על הקמת הלהקה.”הוא היה מאוד משמעותי בתחילת הדרך לפחות, הוא די היה מורה דרך כזה, לכולם. הוא, נניח, זה שאמר לסמי: 'אתה צריך לשיר את הטקסטים שלך'. הוא הקריא בהתחלה, זה היה הקראה של טקסטים. הוא אמר לנו 'אתם מישראל, אתם ממקום חם, מזרחי, אולי תביאו את הצד הזה יותר לתוך המוזיקה'. אנחנו באנו מהארץ, מהרוקנרול, שבאמת מוזיקה מזרחית שאתה שומע אתה לפעמים מסתבלט על זה. אבל דירק אמר לנו 'לכו על זה, על תפחדו מהדבר הזה שנמצא בשורשים ובמקום שבאתם ממנו'”.

שרים, מציירים, מפסלים

הקשר הישראלי של פולק לא נגמר ב"מינימל קומפקט". חלק מההרכב שיגיע לנגן עם הגלגול העכשווי של להקתו, "מכאנו אנ-לימיטד" ("כי עכשיו, כמו השם החדש, האפשרויות הן באמת בלתי מוגבלות”, הוא מסביר), הם עידן קרוצ’י וסוניה רוזנבלום, ישראלים הפועלים באירופה במסגרת הלהקה הגותית “סופיה”.

לאורך השנים הוגדרו "מכאנו" על גלגוליהם לא רק כלהקה אלא גם כתנועה אמנותית. פולק, שהטקסטים שלו הושפעו מאז ומתמיד ממשוררים קלאסיים, מסביר: “עשיתי הרבה ציורים במקביל למוזיקה, וגם חברי הלהקה האחרים ציירו, פיסלו ויצרו מיצגים - מה שהפך את זה לתנועה. במצב רגיל הציורים אמורים להיות מוצגים בהופעה, אבל זה לא התאפשר בהופעה הפעם בגלל המרחק. השאיפה שלי היא להציג תערוכה בישראל בשנה הבאה”.

פולק. לא להיתקע ברטרוצילום: Ewald Rettich

פולק פיתח את הלהקה בתקופה מוזיקלית באמסטרדם שהיום מרכזת סביבה הרבה רומנטיקה ונוסטלגיה לאקספרימנטליות ולפריצת דרך - מהסוג שהיום משחזרים בעיקר ברוק. “היתה רוח חדשה שנשבה במוזיקה ובחיים, ואנחנו היינו באותו כיוון של שינוי, שינוי של כתיבת מוזיקה ומשחק עם מבנים ואיך לכתוב שירים. היו לנו גם כוונות פוליטיות בשירים. זה קיבל חיים משל עצמו, מרגע שאנשים מכירים את המוזיקה שלך ומקבלים מזה השראה. וזה נתן לנו סיבה טובה להמשיך.

"אבל באופן אישי אני אוהב להתקדם ולא להיות ברטרו. חלק מהשירים האלה כתבתי כשהייתי בן עשרים ומשהו, עברו מאז יותר משלושה עשורים, זה חלק אחר מהחיים שלי. ובכל זאת, האנשים שמגיעים להופעה מצפים לשירים שהם מכירים, ולכן נבצע גם אותם, בשילוב עם שירים חדשים. כי תמיד חשוב ללכת קדימה”.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ