אשכבה מרוממת לב במוזיאון ת"א - מוזיקה קלאסית - הארץ
קונצרט

אשכבה מרוממת לב במוזיאון ת"א

שתי יצירות של מוצרט ויצירה חדשה של שי כהן בוצעו על ידי אנסמבל סולני תל אביב ומקהלת זמרים קולגיום

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
חגי חיטרון

קונצרט זה, שבו הוביל המנצח ברק טל את שני הגופים שהוא מנהלם האמנותי – מקהלת "זמרי קולגיום" (שייסד אבנר איתי ב–1997) ואנסמבל סולני תל אביב, הרכב כלי שטל ייסד לפני 12 שנה (שיעור ניכר מבין חבריו התחלף בינתיים) – כלל שתי יצירות אלמוניות למדי ויצירה אחת שהיא להיט נצחי.

האלמוניות הן "מיסה ברוויס" ק' 140 של מוצרט (שאינה אלמונית ממש כמובן) ויצירה חדשה מאת שי כהן שכותרתה "וגם ההד נדם". הלהיט הוא הרקוויאם של מוצרט, שהוגש בביצוע מספק מאוד, בעיקר בזכות בחירה נבונה של טמפי ויחסי טמפי בין הפרקים והכנה מדוקדקת. הקנטטה "וגם ההד נדם" מאת המלחין והמורה ד"ר שי כהן, לשתי זמרות וכלי קשת, שבוצעה בבכורה, שואבת השראה משני שירים מאת לאה גולדברג ושיר אחד מאת רחל. "שואבת השראה" מאחר שאין אלה שלוש הלחנות לשלושה שירים, אלא יצירה אחת שמלותיה הן שירים אלה. בלשון התוכנייה, לכל האורך קיים "מוטיב של הד, כקול אובד ומיותם". היצירה מרשימה, מקסימה, עדינה, מצליחה להוסיף מסר ולעטר בהילה את הטקסט שנפתח במלותיה של גולדברג: "הנה בטבור השמים עומד ההד, כענן כבד עקר ללא מטר".

אנסמבל סולני תל אביב בקונצרט ביום שניצילום: רוני שיר

מיסה "ברוויס" ("קצרה") ק' 140 נולדה, לפי סברה שנויה במחלוקת, בשנת חייו ה–17 של מוצרט. היצירה היא פנינה של סגנון דתי־אופראי. הרקוויאם, לעומתה, הוא כנראה היצירה הקולית הדתית האחרונה של מוצרט, וסגולתה של תפילת אשכבה זו, בייחוד בביצוע כמו ששמענו, היא לרומם לב ולגרום השתאות גם לאחר האזנות רבות מאוד. על הזמרים הסולנים - הבס־בריטון אסף לויטין, הסופרן הדס פארן אסיה, הטנור גיתאי פישר והמצו־סופרן הצעירה שחר לביא - ייאמר: הם היו מצוינים.

אנסמבל סולני תל אביב ומקהלת זמרי קולגיום, עם זמרים סולנים. מנצח: ברק טל. מרכז וייל בכפר שמריהו; "תחרויות האביב" בהפקת קרן התרבות אמריקה ישראל. 30.12

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ