שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

החומר הלעוס של רודי פרוטרודי

מעידות חוזרות ולעיסת מסטיק קולנית איפיינו את ההופעה של רודי פרוטרודי, סולן ה"פאזטונס", באוזןבר. רבע שעה מרשימה של קאנטרי הצילה את המצב

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
בן שלו

הופעת סולו אקוסטית היא אחד המבחנים הכי קשים למוזיקאי. האם יהיה בכוחו להפוך את הבדידות למזהרת? או שמא יתאמת הכלל שאומר "Less is less"? מועדון האוזןבר אירח בשנים האחרונות כמה הופעות שבהן המעט החזיק המון. ההופעה המעולה של רובין היצ'קוק לפני שנתיים היא הדוגמה האולטימטיבית, ולצדה אפשר למנות גם את הופעתו של מייקל צ'פמן לא מזמן. מנגד, היו גם הופעות שבהן ההצלחה של פורמט הסולו האקוסטי היתה לכל היותר חלקית. כך היה לפני כחודשיים עם פטריק פיצג'רלד, וכך קרה גם בסוף השבוע בהופעת הסולו של רודי פרוטרודי, סולן להקת הגאראז' האמריקאית "פאזטונס".

כפי שאפשר לשמוע בשירים רבים של ה"פאזטונס", פרוטרודי יכול להיות זמר טוב מאוד, בעל קול עמוק וחודר מבית המדרש של אלביס פינת ג'ים מוריסון. והעובדה שהוא פועל רוקנרול חרוץ כבר יותר מ-35 שנה, גרמה לחשוב שהוא לא יתקשה לייצר נפח מוזיקלי, ווקאלי ורגשי גם בסיטואציה אקוסטית. אבל לאורך רוב ההופעה פרוטרודי התקשה לעשות את זה. נוצר נפח כלשהו, אבל הוא היה בינוני בגודלו, ומאוד לא עקבי, וקצת אקסצנטרי מדי במאפייניו.

אילו נוכחות האמן של פרוטרודי היתה משכנעת לחלוטין, אפשר היה להתעלם מהמעידות החוזרות ונשנות שלו. כל שיר שלישי הוא התבלבל ועצר, והתחיל מחדש, ושוב עצר, ושוב התחיל, ולפחות פעם אחת התייאש ועבר לשיר הבא. "יותר מדי סמים", הוא אמר פעם אחר פעם. אילו זאת היתה הופעה מצוינת, אפשר היה גם, אולי, להתעלם מלעיסת המסטיק הקולנית והלחה שלו. "Please stop chewing", צעקה מישהי מהקהל בתחינה נוגעת ללב, אבל פרוטרודי המשיך ללעוס בעוז.

כמו שכל שיר שלישי בערך הוא שכח את המלים או התבלבל בקצב, כך גם כל שיר שלישי בערך הוא עלה פתאום על הגל והצליח להיכנס ולהכניס אותנו לעומקם של השירים. ואיזה שירים. לצד קטעים שלו הוא ביצע שירים של גדולי המוזיקה האמריקאית, בעיקר מאזורי הבלוז והקאנטרי. ג'ון לי הוקר, צ'אק ברי, ג'וני קאש, סקיפ ג'יימס, האולין וולף. בכל פעם שהתלבש לפרוטרודי ביצוע חזק – כשהוא שר טוב, וניגן בלי טעויות, והמגף שלו נקש ברצפה בקשיחות נעימה – התעוררה התקווה שהוא יישאר באזור המנטלי הזה וימשיך את המומנטום. אבל כמעט בכל פעם הוא הקפיד לחזור ולמעוד.

רק לקראת הסוף הוא הצליח לירות מקבץ מרשים של שירים. אולי לא במקרה זה קרה כשהוא עבר לקאנטרי. השיר "Eight days clean", בלדת סמים ורצח כמו חצי מהשירים בהופעה, זכה לביצוע מעולה; אחריו פרוטרודי שר היטב את "One way out" של סוני בוי ויליאמסון ואף העיר שלדעתו זה שיר הרוקנרול הראשון (הוא נראה כמו מישהו שיודע מה הוא אומר בעניינים האלה), ובהדרן הוא חזר לקאנטרי ושר את "Pardon me, I've got someone to kill". לרגע חששתי שהוא ילכסן מבט אל האשה שהעירה על המסטיק, אבל הוא חייך בנועם אל כל הנוכחים. חבל שההופעה כולה לא פגעה בול כמו רבע השעה האחרונה.

רודי פרוטרודי, אוזןבר, 24.1

רודי פרוטרודי באוזןבר. תוציא את המסטיקצילום: דודו בכר

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ