בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין תמימות למיניות

כך הפכה קייטי פרי למלכת הפופ

שילוב ערמומי בין פרובוקטיביות לילדותיות מיקם את קייטי פרי בלב הקונסנזוס האמריקאי והפך אותה לזמרת הלבנה המשפיעה בתעשייה

7תגובות

בלי פרובוקציות מיניות זולות (הדגש על זולות), בלי תצלומי פפראצי חושפניים, בלי וידויים על אלימות מצד בן הזוג או ההורים ובלי מעצרים על נהיגה בשכרות או שימוש בסמים - קייטי פרי מבססת את מעמדה ברשימת האמנים החשובים בתעשיית הפופ העולמית. עם הכנסה של מעל 40 מיליון דולר בשנה, עשרות מיליוני הורדות דיגיטליות של שיריה, מסע הופעות שמניב הכנסות של 1.5 מיליון דולר להופעה ו-50 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות - קייטי פרי היא הזמרת הלבנה המשפיעה ביותר בתעשיית הבידור, כשלפניה רק אייקונים כמו ביונסה, ד"ר דרה, ג'יי זי, שחקן הכדורסל לברון ג'יימס ואשת הטלוויזיה אופרה ווינפרי.

כזמרת אין לפרי כל יומרה מלבד יצירת מוזיקת פופ קצבית, שתתפוס את האוזן של כל מי שיעבור ליד רמקול שממנו בוקעים השירים, וזה גם מה שמשדרת ההופעה החיצונית שלה: בגדים בכל צבעי הקשת, נוצצים וצעקניים, שהעיצוב שלהם כאילו נלקח מתפאורה של סרטים מצוירים. קשה להתעלם מהמראה הזה, שאליו נלווה גם שיער צבוע בשחור בוהק, בניגוד גמור לסטריאוטיפ של זמרת פופ צעירה. אם האנימטורים של דיסני היו צריכים לעצב דמות אנושית של זמרת פופ נערצת - סביר להניח שהיתה יוצאת מתחת לידיהם דמותה של פרי. אם אולפני דיסני היו רוצים לייצר מותג מוזיקלי, המתאים לערכי המשפחה שבבסיס התכנים שלהם, הם לא היו יכולים לחשוב על משהו אחר, חוץ מקייטי פרי.

אומנם לפני כארבע שנים צונזר דואט שלה עם הבובה אלמו עבור התוכנית "רחוב סומסום" האמריקאית, בטענה שהמחשוף שלה בקליפ עמוק מדי, רשת PBS לא התנגדה לשידורו ביוטיוב ומאז הוא צבר כבר 65 מיליון צפיות. וכאן בדיוק טמון הסוד לפופולריות העצומה של הזמרת בת ה-30: היא מצליחה להלך בזהירות רבה על הקו הדק שבין המיניות השופעת שלה (שאותה היא מחצינה), לבין התמימות והילדותיות שעוטפת את התדמית שלה. כך היא מצליחה להבקיע את דרכה לקהל רחב מאד, מילדים צעירים ונוער מתבגר ועד להוריהם שאינם יכולים לעמוד בפני הקסם הקריקטורי והלא מזיק לכאורה שמשדרת פרי.

אגב, זמן קצר לאחר שהדואט נפסל לשידור ב"רחוב סומסום", הצליחה קייטי פרי בכל זאת להשתחל למרכז הקונסנזוס הטלוויזיוני האמריקאי - סדרת הטלוויזיה המצוירת "משפחת סימפסון" (שגם היא מהלכת בזהירות כבר 25 שנה על הקו הדק שבין וולגריות לבין ערכי המשפחה). בספיישל מיוחד לחג המולד אימצה פרי לחיקה (לא המאויר, אלא בשר ודם), שהיה נתון במחשוף עמוק של שמלת מיני אדומה וצמודה, את מר ברנס והשתתפה בביצוע שיר חג מולד לצד דמויות הסדרה. צפו בהופעה המצונזרת של קייטי פרי ב"רחוב סומסום".

katy perry

התדמית הזאת של תמימות ילדותית בשילוב עם מוזיקת פופ תאגידית הפכה את פרי כמעט בן-לילה לזמרת האפקטיבית ביותר של דור הדיגיטל. מאז שפרצה לתודעת הקהל העולמי בשנת 2008 - עם השיר "I Kissed a Girl" שרבץ בראש מצעד הבילבורד האמריקאי במשך שבעה שבועות - היא מוציאה אלבום כל שנתיים-שלוש, ומכל אלבום היא מצליחה למצות כמה סינגלים שמתברגים בראש המצעדים בעולם כולו. בחודש שעבר הוכתרה פרי למלכה הבלתי מעורערת של מכירות שירים דיגיטליים, עם 72 מיליון הורדות של סינגלים או השמעות בתשלום.

כבת לאנשי דת נוצרים החלה קייטי האדסון (שמה המקורי, אותו שינתה לפרי כדי למנוע בלבול עם השחקנית קייט האדסון) את הקריירה המוזיקלית שלה בהאזנה למוזיקה נוצרית ובשירה במסגרת הכנסייה. גם האלבום הראשון שהוציאה בשנת 2001, אשר לא סייע במיוחד לפריצה המקצועית שלה, היה ברוח מוזיקת הגוספל הנוצרית. ואולם, הבסיס המוזיקלי הזה מאפשר לה היום להפיק מגרונה את הלהיטים הקליטים ולהרים סיבובי הופעות גם ברמה מוזיקלית גבוהה, לצד הספקטקולריות המרשימה שלהם.

Wade Payne/Invision/AP

בקריירה הלא ארוכה שלה יש בסך הכל שלושה אלבומים מצליחים, אלא שלכל אחד נלווה גם סיבוב הופעות. וכאן טמון למעשה הכסף הגדול. אם בעבר סיבובי ההופעות היו כלי לשיווק ולהגברת המכירות של אלבומים מוזיקליים, הרי כיום הסינגלים שיוצאים לתחנות הרדיו וליוטיוב הם כלי השיווק היעיל ביותר למשיכת המעריצים של פרי למופע המוזיקלי. קובצי המוזיקה עצמם ממילא מופצים ברשת בחינם והקליפים לשירים משודרים ביוטיוב באיכות דיגיטלית מעולה – וגם אם עדיין מעריצים רבים מורידים את האלבומים והסינגלים בתשלום, הרי שהרווחים מהמדיה הזאת קטנים והולכים. ההכנסות המשמעותיות בפופ התאגידי, עם זאת, מגיעות בשנים האחרונות מסיבובי הופעות.

בנוסף, סיבובי ההופעות של פרי מציבים אותה בצמרת תעשיית הפופ והבידור. למופע הנוכחי שלה "מסע ההופעות הפריזמטי" (The Prismatic World Tour) שנמצא בימים אלה רק בתחילתו מתוכננים עשרות הופעות ברחבי העולם - עד חודש מארס 2015. על פי נתונים שהתפרסמו לפני שבועות אחדים במגזין הכלכלי "פורבס", מחיר כרטיס להופעה של קטי פרי עומד על 252 דולר - גבוה בכ-8% מהתמחור שהשוק קובע להופעות של הזמר ג'יי זי וב-20% מהמחיר להופעה של ליידי גאגא. על פי ההערכות של "פורבס", הביקוש להופעות אחדות של פרי בצפון אמריקה כל כך גבוה, עד כי בכמה מהן המחיר מטפס ב-25% מהמחיר הממוצע בסיבוב ההופעות.

L'OREAL

הפופולריות הגבוהה של פרי בקרב בני נוער אף פתחה בפניה אפיק הכנסות עוצמתי ביותר: בת מצווש ושאר אירועים פרטיים. ילדי העשירים המפונקים מבקשים, ההורים כותבים את הצ׳ק ונפרדים מסכום של בין 750 אלף דולר ועד 1.25 מיליון דולר. בלי המתח של הופעה מול עשרות אלפים, בלי במה, תפאורה והפקה יקרים יכולה קייטי פרי להעשיר את חשבון הבנק שלה בכמה מאות אלפי דולרים. בערב אחד. באחד מהקליפים שצילמה פרי לקידום האלבום האחרון שלה, היא אף משחקת תפקיד של די.ג׳יי יהודי בשם יוסף שולם. ״אני עושה בר מצוות, חתונות ובמחיר המתאים גם הלוויות״, אומרת קייטי בדמותו של שולם, חובש הכיפה.

גם הנתונים הרשמיים שמצטברים מסיבוב ההופעות שכבר החל מראים היכן נמצא הכסף הגדול שסובב את הזמרת. להופעה שקיימה בלונדון באצטדיון "O2" התייצבו 53 אלף מעריצים, שהניבו להפקה הכנסות של 5 מיליון דולר. בסך הכל עד עתה הצליחו פחות מ-10 הופעות של "הפריזמטי" לייצר הכנסות של 16 מיליון דולר - כשבדרך מעל 100 הופעות נוספות באוסטרליה, אירופה ובצפון אמריקה. המופע עצמו הוא שילוב של קרקס ענק עם מגוון עצום של תפאורות צבעוניות - בהתאם לתדמית הצבעונית של פרי - מופעי לייזר שמקבלים זווית מקורית עם משקפיים "פריזמטיות", עוגות קצפת וחתלתולי "הלו קיטי".

אבל כמו כל כוכב בידור בתעשייה הממוסחרת של הבידור התאגידי, אין אומנות וכיף - בלי קצת פרסומות. חלק ניכר מהכנסותיה של קייטי פרי מגיע מחברות מסחריות. בין היתר מדובר בקמפיינים לחברות כמו פפסי - למרות שמעריצים רבים ביקשו ממנה לבטל את החוזה עם חברת הענק, בטענה שהמשקאות הללו מזיקים לבריאות - ופרטי לבוש פנאי של חברת אדידס, מותג הצ'יפס PopChips, וחברות איפור ותמרוקים. כמו כל זמרת שמאחוריה מיליוני מעריצים, גם פרי לא יכולה להרשות לעצמה להתגלגל בלי איזשהו קו בשמים על שמה. "פררר", "מיאו!", ו"קילר קווין" - הם השמות שמתנוססים על הבקבוקונים הסגולים/ורודים ונמכרים במחיר של 35-65 דולר לבקבוק.

בגיליון החודש של מגזין האופנה "קוסמופוליטן" כיכבה הזמרת קייטי פרי על השער, ובפרויקט ייחודי המגזין הופץ עם 12 שערים שונים, בהם סגנון הלבוש של פרי משתנה על פי בחירת הקוראים. בראיון למגזין, התייחסה פרי לגילם הצעיר של חלק מהמעריצים ואמרה כי הם אינם צריכים לחשוש כשהם קוראים את העיתון בסתר בגלל שההורים עדיין לא מרשים להם לעלעל במגזינים עם תמונות של נשים בבגדים חשופים. זאת, כיוון שגם היא נהגה לעשות זאת כשהיתה צעירה.

למעריצים המבוגרים יותר סיפקה פרי לפני חודשיים את שער גיליון הקיץ של מגזין הסטייל "V" שעבורו הצטלמה לסדרת תצלומים פרובוקטיביים עם אלילה גדולה לא פחות - הזמרת מדונה. בסדרת התצלומים, האפלים משהו, שתי הזמרות אומנם לא חושפות שום איבר שיכול לסבך את פרי עם הוריהם של המעריצים, אבל המסר שלהן לא משאיר כלל מקום לדימיון. בעודן לבושות בבגדי עור שחורים דיגמנו השתיים סצינות סאדו-מזוכיסטיות כשהן שרועות על הרצפה, קשורות בחבלים ומצליפות זו בזו.

ואם כל העושר והאושר הזה לא הספיק לה, בימים האחרונים נודע כי קייטי פרי מעוניינת לכבוש חזית חדשה ומאתגרת לא פחות משלל העיסוקים האומנותיים שלה - בימות ברודוויי, שם ביקשה למלא את תפקידה של שר הורוביץ, גיבורת הלהיט הקולנועי משנות התשעים, "קלולס". הסרט, בו גילמה אלישיה סילברסטון את דמותה של שר המפונקת מבברלי הילס, הפך במשך השנים לסרט קאלט בקרב מתבגרים, שבינתיים התבגרו קצת ופוקדים גם את אולמות התיאטרון.

הבמאית איימי הקרלינג, יוצרת הסרט הוותיק, שוקדת בימים אלה על עיבוד הסרט למחזמר שיעלה בברודווי ולדבריה קטי פרי הביעה עניין רב בתפקיד. עם זאת, הקרלינק אמרה שלמרות כל האהבה שלה לפרי ולכישורים שלה, לא ברור לה כיצד תוכל הזמרת לשלב בהופעות המחזמר עם לוח הזמנים הצפוף של סיבוב ההופעות "הפריזמטי".

Owen Sweeney/Invision/AP


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו