בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מתפשטת לכל כיוון

התחת של ניקי מינאז' הזניק אותה לצמרת

הקליפ החדש של ניקי מינאז', האשה היחידה ברשימת עשרת זמרי ההיפ־הופ העשירים ביותר, 
שבר את שיא הצפיות ביוטיוב ביום שבו עלה. איך נהפכה הראפרית הפרובוקטיבית 
למנצחת הגדולה של טקסי פרסי הקליפים של אם־טי־וי שהתקיים השבוע בלי לזכות בשום פרס?

66תגובות

מתברר שלא כל הדינוזאורים נכחדו בהתרסקות אסטרואיד על פני כדור הארץ לפני עשרות מיליוני שנים ולא רק שכמה מהם עדיין חיים ומתהלכים בינינו, יש כאלו שאפילו משפיעים על חייהם של מאות מיליוני בני אדם. דינוזאור כזה, שכבר מזמן היה צריך להיעלם ולהישאר כשריד לתקופת המזוזואיקון, הוא טקס פרסי הווידיאו של ערוץ אם־טי־וי, המוכר בשמו VMA. הטקס שהתקיים בתחילת השבוע ונכנס השנה לעשור הרביעי לקיומו (האירוע הראשון התקיים בשנת 1984), נראה כמו אסיפת כיתה של בוגרי מליציית ההון־סרטון של תעשיית המוזיקה האמריקאית.

שום דבר לא היה מפתיע, מקורי, מעניין או מעורר השראה - בידורית, או אמנותית - בטקס. כל האירוע הטלוויזיוני הזה נראה כמו צעצוע סיני זול: חיקוי מפלסטיק צבעוני וחלול שהחלקים שלו תפורים זה לזה בגסות. כל כך בגסות שאפשר היה לראות את ניירות הדבק שהחזיקו מחשופי הכוכבות השופעות, את כמויות הג'ל/ספריי שהחזיקו את שערות הכוכבים במקומן, את הסיכות, האטבים והריפוד שהתאימו את השמלות והחליפות לגזרתם של הזמרים והזמרות. על השטיח האדום בכניסה, על הבמה וגם בקהל - כל אחד מילא את התפקיד שנקבע לו מראש בחוסר יצירתיות או דימיון.

כל חברי מליציית ההון־סרטון התייצבה לאירוע כדי להנציח את שליטתה בתעשייה: בני משפחת ביונסה־ג'יי זי כולל בתם, מיילי סיירוס, קייטי פרי, ריהאנה, והאחיות קרדשיאן. כולם כותבים אחד לשני, מפיקים אחד את השני, מארחים אחד את השני בשיריהם, באלבומיהם ובסיבובי ההופעות שלהם וגם נשואים אחד לשני. הכל, רק כדי להעמיק ולבצר את האחיזה במקורות המזומנים.

NickiMinajAtVEVO

קחו למשל את אריאנה גראנדה, זמרת צעירה שקיבלה את פרס קליפ הפופ של השנה עם איגי אזיליה וכביכול מהווה פנים חדשות ורעננות בשמי הענף. הפנים שלה חדשות יחסית, אבל הקשרים שלה לכנופיית ההון־סרטון עבותים וחזקים. לפני כשנה הוציאה גראנדה סינגל עם הראפר מק מילר, שגם כיכב בתוכנית ריאליטי מבית אם־טי־וי (מארחת הטקס) וגם עבד על אלבום משלו עם מפיק ההיפ־הופ ג'אסט בלייד, שעובד בין היתר גם עם ג'יי זי, מלך הטקס (שהעניק לרעייתו את פרס מפעל חיים) ועם אמינם שזכה בפרס העריכה. היא חתומה על חוזה עם חברת התקליטים "רפבליק רקורדס" שהפיקה אלבומים לטיילור סוויפט (שהופיעה בטקס) ולזמרת לורד שזכתה בפרס קליפ הרוק, לזמר דרייק חתן פרס קליפ ההיפ־הופ וגם לזמרת ניקי מינאז'. גראנדה ומינאז', יחד עם הזמרת ג'סי ג'יי הוציאו השנה סינגל מצליח "באנג באנג", שאותו הן ביצעו יחד בטקס.

אם בשנה שעברה היתה זאת מיילי סיירוס שסיפקה את מנת השערוריות בטקס ועלתה לבמה חצי עירומה, ניענעה את ישבנה בבוטות, חרצה לשון והתריסה בתנועות אגן גסות כלפי הקהל ועל כל גופו של הזמר רובין ת'יק, הרי שהשנה היא ביצעה תפנית של 180 מעלות ונתנה לנער מחוסר בית לעלות לבמה ולקבל במקומה את פרס קליפ השנה שבו זכתה. השנה לא היו אפילו מחאות פוליטיות, מעידות, או נשיקות לסביות, כדי לתבל מעט את הטקס. רק דליי מי קרח צפויים ותקלה שאפילו לא התפתחה לשערורייה בשמלה של ניקי מינאז: קרע קטן בחזיתה, זה כל הסיפור.

מינאז' עצמה, אף שלא זכתה השנה בשום פרס, יצאה מהטקס כמנצחת הגדולה עם ביצוע של שלושה שירים על הבמה: בקטע ראפ לצד הזמר אשר, ביחד עם חברותיה גראנדה וג'סי ג'יי וכמובן עם הלהיט הטרי שלה "אנקונדה". שיר שמבוסס כולו על נענועי ישבן תנועות אגן ומלים מהלקסיקון הגס ביותר של רפרטואר ההיפ־הופ של הלהיט הוותיק של הראפר סר מיקס א־לוט "Baby Got Back" (למותק יש אחוריים). התזמון של יציאת השיר, השני מהאלבום הקרוב שלה, הותאם במיוחד לטקס ה-VMA: הוא יצא בתחילת אוגוסט וסרטון הווידאו שלו עלה לערוץ של מינאז' ביוטיוב חמישה ימים לפני הטקס.

ביום העלייה שלו ליוטיוב שבר "אנקונדה" של מינאז', עם התכנים המיניים המפורשים שלו, את שיא הצפיות בערוץ המוזיקה של יוטיוב VEVO עם 19.6 מיליון צפיות בתוך 24 שעות. השיא הקודם היה של סיירוס שנקבע בדיוק לפני שנה, גם הוא בסמיכות לטקס פרסי הווידיאו עם השיר "כדור הרס" שהניב 19.3 מיליון צפיות והביא לה השבוע את פרס סרטון השנה. מינאז' לא חסכה אמצעים לקידום הסינגל שלה ולקראת הטקס אף נפוצו שמועות כי את אחת הרקדניות הכיש נחש בזמן החזרות להופעה ב-VMA. כך שגם אם מישהו מחובבי מוזיקת ההיפ־הופ פיספס את הסרטון, הוא בוודאי נחשף לידיעה המרעישה הזאת בכל אחד מאלפי אתרי הבידור והרכילות.

רויטרס

כדי לוודא שלא רק לה ולחברת התקליטים שלה יהיה אינטרס להפיץ את הקליפ, השתמשה מינאז' בטקטיקה שבה השתמשה בעבר, אם כי לא במינון כה גבוה: שילוב פרסום סמוי בקליפ. הסרטון כולל בין היתר פרסומת למשקה אנרגיה מעלי תה, לרמקולים מתוצרת החברה של הראפר ד"ר דרה, בגדי אימון, נעלי ספורט ומשקה אלכוהולי מתוק שמינאז' לא רק מפרסמת, אלא גם מחזיקה בחלק מהבעלות בו. ההצלחה המסחרית שלה הביאה לה חוזי פרסום שמנים מצד חברות גדולות כמו אדידס מאק קוסמטיקה וגולת הכותרת - היא אחת הפרזנטוריות של פפסי. כמו כל זמרת שמכבדת את עצמה למינאז' יש גם ליין בשמים עם ארבעה מצרים שונים ששלושה מהם הושקו ב-2013.

ברשימת "מלכי המזומנים" (Cash Kings) של האתר הכלכלי "פורבס" המדרג את זמרי ההיפ־הופ העשירים ביותר מדורגת מינאז' במקום הרביעי אחרי דידי, ג'יי זי וד"ר דרה והיא למעשה הראפרית היחידה בעשירייה הראשונה. בשנת 2013 העניק לה "פורבס" תג מחיר של 29 מיליון דולר בשנה עם הכנסות שהגיעו מסיבובי הופעות, מכירות אלבומים וסינגלים, קמפיינים פרסומיים והשתתפותה כשופטת בתוכנית הריאליטי "אמריקן איידול". שנת 2011 היתה שנת הקפיצה שלה מבחינת ההכנסות, אז היא השתחלה לרשימת זמרי ההיפ־הופ המרוויחים ביותר (כאשה הראשונה מאז 2007 שבה החל המגזין לדרג את מלכי המזומנים של ההיפ־הופ) כשבכיסה היו 6.5 מיליון דולר. בשנת 2012 היא הכפילה את ההכנסות שלה לסכום שנאמד אז ב-1.5 מיליון דולר וכאמור בשנת 2013 שוב הכפילה את הכנסותיה.

"מעולם לא פחדתי להיכנס למועדון של הבנים", אמרה בראיון ל"פורבס" לפני שנה על החלטתה לרכוש בעלות על מותג אלכוהול, "מעולם, מעולם, מעולם לא". במועדון חברים אותם גברים שכבר שייכים למועדון ההון־סרטון: ג'יי זי שותף בעסקי שמפניה, דידי נותן את שמו למותג וודקה, והראפר לודקריס שותף במפעל לייצור קוניאק. "אני קצת חושבת על עצמי כמעט כמו על גבר", היא אמרה, "אני לא מתכוונת לסגת או לברוח ממשהו רק בגלל שזה לא נעשה מעולם על ידי אשה".

אי־פי

האלבום הראשון שלה, "Pink Friday" מכר 3.8 מיליון עותקים, האלבום השני, 
"Pink Friday: Roman Reloaded" הניב 1.4 מיליון עותקים ברחבי העולם ומהם היא הצליחה להפיק יותר מ-60 סינגלים וקליפים. בנוסף היא שיתפה פעולה עם מיטב המוזיקאים בתעשיית הפופ התאגידי מליל וויין, סולג'ה בוי, דרייק ומרי ג'יי בלייג' ועד ביונסה ומדונה.

כמי שנולדה בטרינידד תחת השם אוניקה טניה מאראג', היגרה לניו יורק עם משפחתה ולמדה בבית הספר התיכון לה־גארדיה לאמנויות, נראה שלמינאז', בת 31, יש לא מעט קצוות לא סגורים בכל הקשור לזהות שלה. לכל אורך הקריירה שלה מלווים אותה אלטר־אגואים שמאחוריהם היא מתחבאת לעתים ובהם היא נעזרת כדי לבטא את שיריה ואת המוזיקה שלה. אחד מהם, רומן זולנסקי, הוא דמות שהיא יצרה של ילד מוזר שמשתמש בשפה גסה ובקללות ובאמצעותו היא מנסה להעביר את המסר שמותר להיות מוזר. דמות אחרת בה השתמשה מינאז' כאלטר אגו היא של מרתה זולנסקי - אמו של רומן שמתאפיינת במבטא בריטי ומשתתפת באחד השירים שלה כפיה סנדקית, או דמות של אשה ספרדייה ששמה רוזה.

למרות - ואולי דווקא בזכות - המראה המוזר שלה, ההתנהגות המוזרה לא פחות והשפה הבוטה שהיא מאפשרת לעצמה להתבטא בה, הצליחה הראפרית ניקי מינאז' להיכנס בשנים האחרונות למועדונים הסגורים ביותר בתעשיית הבידור. היא הצליחה לחדור למועדון הגברי ביותר של מוזיקת ההיפ־הופ, היא השתחלה למרכז הקונצנזוס האמריקאי כשופטת מן השורה בתוכנית ריאליטי של הפריים־טיים ובכך קיבעה את מעמדה כאחד מעמודי התווך של הכנופיה הסגורה של הראפרים ששולטים בצורה הרמטית כמעט בכל תעשיית המוזיקה האמריקאית וממנה גם על מוזיקת הפופ התאגידית העולמית.

REUTERS


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו