שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

כישרון מתפוצץ: "אתניקס" מארחת את אייל גולן

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אייל גולן וזאב נחמה אתמול בהופעה. אף אחד לא גונב מאף אחד את ההצגהצילום: אבישג שאר-ישוב
איתי שטרן
איתי שטרן

המשפט המפורסם ההוא מהסרט "מבצע סבתא", "אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר", משקף באופן די מדויק את מה שהתרחש אמש על בימת היכל התרבות בת"א במופע השקת האלבום החדש של "אתניקס".

הסולן זאב נחמה, ששיני הזמן לא נגסו בקולו או ביכולות ההגשה שלו, ירה כבר בפתיחה שני להיטים ענקיים: לאחר אינטרו גיטרות קצר הוא עלה לבמה והחל לשיר את "שיר ישן" ו"כתם הפרי". עבור הרכבים אחרים, פתיחה כזו היתה יכולה להיחשב בזבזנית ומפוצצת מדי. עבור "אתניקס", שחגגו את אלבומם ה-18, היו אלה עוד שני להיטים שנשלפו מהמזוודה המתפקעת שלהם.

"אתניקס" אתמול. גאונות מופנמתצילום: אבישג שאר-ישוב

לאחר הפתיחה הסוחפת אמר נחמה לקהל כי הוא יודע שכולם רוצים לקום ולרקוד אך ביקש מהם להתאזר במעט סבלנות. "אנחנו הולכים לעשות לכם מסיבה גדולה" הבטיח, ועבר לשיר את "אשה נאמנה" שכתב לישי לוי. זו היתה פתיחת מבערים נוספת שהזכירה כי ידיו של נחמה מצויות בכל אחת משדרותיה של המוזיקה הישראלית: מלהיטי סינת־פופ איטיזיים דרך להיטי ענק בז'אנר הים־תיכוני ועד בלדות נוטפות רגש בזמר המזרחי הקלאסי.

בשלב מאוחר יותר, כשהקהל כבר נעמד על רגליו, קרא נחמה לקהל ב"היכל התרבוש" להרים ידיים ולתת בכפיים, עקיצה מתוחכמת למכתיבי־הדרך ושומרי־הסף שהתייחסו ל"אתניקס" בזלזול במהלך השנים, תוך מיתוגה כלהקת פופ נחותה. מפגן הכוח אמש בהיכל התרבות היה תשובה ברורה לכל מי שאי פעם הטיל ספק בעוצמתה ובחשיבותה של הלהקה לדנ"א של המוזיקה הישראלית.

גם אירוחו של אייל גולן, בתום השליש הראשון למופע, היה תזכורת לאבן דרך מוזיקלית נוספת שהניח ההרכב. נחמה וקליסקי, ששמעו על גולן לפני כ–15 שנה כזמר חתונות ואירועים, היו אלו שקטפו והפכו אותו לכוכב ענק. הם גם כתבו לו כזכור את להיטיו הראשונים, ובהם "צאי אל החלון", "בלעדייך" ו"לב של גבר". כשגולן עלה לבמה, אפשר היה לראות שהוא נבוך במקצת, כמו חושש לגנוב את הפוקוס מחתני השמחה. אבל די מהר הוא השתחרר ולנוכח שאגות הקהל, חגג בחיוך גדול (ובקול מעט צרוד) את להיטיו הגדולים שנוגנו במחרוזת.

בהמשך סיפר גולן איך נחמה כתב לו פעם שיר שאת מילותיו לא אהב. נחמה הבין שנדרש שינוי דחוף, זרק את מילות השיר המקוריות לפח ותוך כמה דקות כתב שיר חדש, "פורטוגל", שגם הוא הפך ללהיט ענק של גולן.

"אתניקס" לאייל גולן היא מה ש"טיפקס" היתה לשרית חדד. שתי הלהקות הללו, שכבר בתחילת דרכן היטיבו לשלב בין המרקם הלבנטיני למקצבים מערביים של דיסקו, דאנס ורוק, לקחו את הזמרים הטובים במדינה ונתנו להם את הפלטפורמה הטובה ביותר שהרימה אותם הכי גבוה. כשגולן הופיע אמש עם "אתניקס", היה אפשר לשכוח לרגע כי הם אלו ששברו עבורו את תקרת הזכוכית שבה נתקלו עד אז זמרים ים־תיכוניים. אבל זו "אתניקס", להקה שיצרה בכישרונה מוזיקה שמתפקעת ממלודיות משובחות וביטלה כל יכולת התנגדות. מי שלא הכניס אותם בדלת, קיבל אותם דרך חלון הרכב.

צפו את העתיד

השיר "ב.מ.וו שחורה" היה דוגמה נוספת לצפיית פני העתיד של של "אתניקס", עם המילים שנכתבו לפני 17 שנה ומספרות על מישהו שמנסה להתחפש לשיינקינאי אבל מחליט לחזור לעצמו: "לפני שנה הכרתי בשיינקין בחורה, סיבות רבות היו לה כדי שלא אהיה שלה, שמתי ג'ל בפוני ועגיל על הגבה, חשבתי שמצאתי בכל זאת אהבה,  אבל היא ראתה בי גבר בינוני, שבאופיו לא צפוני, מין אל פצ'ינו מקומי, מהר מאוד הבנתי שדרכי היא הנכונה, החזרתי הגורמטים וחזרתי לשכונה".

ככלל, נחמה ולהקתו אוהבים לתת עבודה ופחות להתהדר בה. מספיק להקשיב לנחמה ולראות אותו על הבמה, חצי ביישן ורבע רקדן, כדי להבין שהוא גאון די מופנם. עם זאת, ברור היה בהופעה ש"אתניקס" מבינים היטב מהי הופעת פופ, והם השקיעו באופן חסר תקדים בהפקת התאורה (באחריות רונן נג'ר): גלגלי אור מודולריים ומסכי לד ענקיים פוזרו לאורכה ולרוחבה של הבמה ויצרו מופע מושקע שהפך את הערב למסיבה פסיכדלית מחשמלת, וכמעט שכחנו שהיכל התרבות הוא בעייתי למדי מבחינה אקוסטית עבור הרכבים שאינם פילהרמוניים.

כך או כך, הרפרטואר כאמור היה מסחרר: "ציפור מדבר" ו"קטורנה מסאלה" (שהעלה געגועים עזים לזהבה בן) עלו לצידם של "ג'סיקה" ו"בית עם גינה", וכשנחמה הגיע לשיר את "תותים" אפשר היה להיווכח בפעם המי יודע כמה בכישרונו ליצור המנוני פופ. "תותים", בעיני אחד משני שירי הפופ הישראלים הטובים בכל הזמנים — השני הוא "דיסקו מאנייק" של טיפקס — הוא כידוע גם שיר פצפיסטי שתווך אל המיינסטרים הישראלי. זה יתרונו הגדול, אפשר לקחת אותו נורא בקלות ואף בעל שררה לא ישקול להחרים אותם מפאת מסרים חתרניים ("במקום עוד מכונות של מלחמה"): אחרי הכל, הם באו לשמח.

שלושת השירים החדשים מהאלבום הטרי שהועלו במופע, "הגשם שלי" ו"תחליטי את" בחלק הראשון, ו"איש הקרח" בהדרן, השתלבו בטבעיות באוסף הלהיטים והוכיחו שגם ב–2015, הלהקה ממשיכה וליצור שירים בעלי פוטנציאל רדיופוני גבוה.

"קוראים לי זאב נחמה והגעתי מפלורנטין בתל אביב. מה שזה אומר הוא שבעצם אנחנו להקת שכונות", אמר נחמה לקראת סוף ההופעה, וזה משפט שאולי ימוסגר באחת האנתולוגיות למוזיקה ישראלית, בפרק על מהלך חייה הפתלתל של הלהקה שחוגגת הקיץ 30 שנה. היכל התרבות, מבחינת "אתניקס", הוא נקודת ציון חשובה של הקאנון שאליו נכנסה הלהקה ושחלק בולט ממנו היא עצמה כתבה. עם זאת, ברור כי מצד חברי הלהקה ההופעה הבאה יכולה להתקיים בטבריה או בבית שאן. הכפיים יהיו אותם כפיים. המהפכה אותה מהפכה.

"אתניקס" מארחת את אייל גולן, היכל התרבות בת"א, 13.8

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ