בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמה שירים מזרחיים באמת מושמעים בגלגלצ?

בניגוד לדברי שרת התרבות, ניתוח שתי יממות שידור מגלה כי יש בגלגלצ ייצוג לא מבוטל לקולות מהפריפריה וממגזרים שונים בחברה. מי בכל זאת חסר?

88תגובות
זמרים מושמעים בלגלגלצ
צלמים שונים

אם מירי רגב תפתח את הרדיו על גלגלצ ותקשיב למוזיקה עצמה במקום לסדר היום הפוליטי שלה, ייתכן מאוד שהיא תופתע ממה שהיא תשמע. רוב הטענות של שרת התרבות על בחירת השירים של התחנה הצבאית לא עומדות במבחן המציאות. המוזיקה הישראלית בעלת הגוון המזרחי תופסת נתח נכבד מהפלייליסט של גלגלצ, ויש ייצוג לא מבוטל לקולות מהפריפריה וממגזרים שונים ומגוונים בחברה הישראלית.

שרת התרבות מוזמנת להתרשם מחמשת השירים המושמעים ביותר בגלגלצ ביום שני שעבר (כולם הושמעו ארבע פעמים באותו יום). ישי ריבו הוציא בתחילת השבוע את "מקשה אחת זהב", שיר ראשון מתוך אלבומו השני. ריבו הוא מוזיקאי חרדי צעיר. הוא גדל בהתנחלות תל ציון ומתגורר כיום בירושלים. אלבום הבכורה שלו, שיצא לפני שנה וחצי, כבש את המיינסטרים הישראלי, ולא רק את התחנות הדתיות. העורכים המוזיקליים בגלגלצ היו מהראשונים לזהות שמדובר במוזיקאי מוכשר ביותר, והם הרבו להשמיע את השיר הבולט מתוך אלבום הבכורה שלו, "תוכו רצוף אהבה". ספק אם הם הקדישו מחשבה לביוגרפיה שלו. הם בחרו בשיר משום שהוא יפה וקומוניקטיבי.

ישי ריבו בהופעה
דודו בכר

שיר נוסף שהושמע ארבע פעמים ביום שני שעבר הוא "פיסה מזיכרוני" של עדן בן זקן. בן זקן היא אחת מזמרות הפופ הצעירות המצליחות של השנה האחרונה. היא גדלה בקרית שמונה והתגלתה ב"אקס פקטור". אם מתעקשים לקטלג את המוזיקה שלה על הציר מזרחי־מערבי, אפשר לשייך אותה לאגף הים־תיכוני, אף על פי שבשירים שלה, כמו של זמרים צעירים רבים בפופ הים תיכוני העכשווי, אין הרבה מאפיינים חד משמעיים של מוזיקה מזרחית.

"יום חדש" של הראפר נצ'י נצ' הושמע אף הוא ארבע פעמים ביום שני שעבר. נצ'י נצ' הוא אחד הנציגים הבולטים של ההיפ־הופ הישראלי החדש, שמניותיו רשמו עלייה חדה בשנה האחרונה, בין השאר הודות להשמעות רבות בגלגלצ. שם המשפחה של נצ'י נצ' הוא פלוטניק, זה לא אומר דבר על המוזיקה שלו. ההיפ־הופ הישראלי החדש מרגיש בבית בתוך המוזיקה המזרחית ומרבה לסמפל אותה לתוך הקטעים שלו. נצ'י נצ' עושה את, למשל, עם "חסידה צחורה" של "צלילי העוד". ויש לו גם תודעה פריפריאלית מפותחת. פתח תקוה, העיר שממנה הוא בא, נתפשת על ידו כקרובה יותר לקרית שמונה מאשר לתל אביב.

גם השיר "פוקח עיניים" של אדיר לוי הושמע ארבע פעמים ביום שני שעבר. לוי הוא זמר צעיר שגדל באילת וחורש עכשיו את הארץ בהופעות שהוא מקיים בבתים של אנשים. ההופעה הבאה, כך מגלה דף הפייסבוק של לוי, תהיה בסלון של משפחת מייזליש בכפר סבא. בהמשך תהיה גם הופעה בסלון של משפחת כלף בירושלים. "פוקח עיניים" הוא בלדת פסנתר ברוחו של יקיר גלגלצ הנצחי דניאל סלומון.

אז מה היה לנו? זמר חרדי מירושלים, זמרת ים־תיכונית מקרית שמונה, ראפר מפתח תקוה וזמר מתחיל מאילת. אליהם מצטרף ירמי קפלן עם השיר "פטיש", שהושמע אף הוא ארבע פעמים ביום שני שעבר. לצד חמשת השירים האלה היו שני שירים שהושמעו שלוש פעמים ביום שני שעבר: שיר משותף של "רד בנד" ושלישיית "A-wa" ששרה בתימנית, ו"הכל עוד לפני" של אניה בוקשטיין. "דירה קטנה בחיפה" של אדיר גץ, זמר צעיר שכמו עדן בן זקן נוטה לכיוון המזרחי, ו"סתיו מסוכן" של דויד ברוזה והתזמורת האנדלוסית הים־תיכונית אשקלון, הושמעו פעמיים. צריך להתאמץ מאוד כדי להבחין בהדרה מזרחית־פריפריאלית בתוך הסלט הכל־ישראלי הזה.

ב-2.11.15 הושמעו 335 שירים. מתוכם 130 בעברית (38.8%) ו-205 בלועזית (כולל יוצרים ישראלים, 61.2%)
ב-10.8.15 הושמעו 318 שירים. מתוכם 126 שירים בעברית (39.6%) ו-192 שירים בלועזית (כולל יוצרים ישראלים, 60.4%)

יממה רדיופונית אחת עשויה לא לשקף את המציאות כהווייתה, אז הנה יום נוסף בגלגלצ – 10 באוגוסט 2015. שלושה שירים היו שיאני ההשמעות ביום הזה (עם ארבע השמעות). "לילה לילה" של לרוז ורחלה הוא לא רק שיר בעל מצלול מזרחי (צפון אפריקאי ליתר דיוק), יש בו אפילו כמה משפטים שמושרים בערבית. "הזמן המאושר" הוא שיר חדש של יהודה פוליקר ושלומי שבת, שנכלל באלבום ההופעה המשותף שלהם. ו"אפריקה שלי" הוא הסינגל הראשון מתוך האלבום החדש של גלעד כהנא. או, סוף סוף אשכנזי מובהק בפלייליסט של גלגלצ! אבל האם "אפריקה שלי" הוא שיר שאפשר למקם בקלות על הרצף מערבי־מזרחי? לא. הרצף היחיד שעליו אפשר למקם אותו הוא הרצף שבין שיר מצוין לשיר גרוע. הוא קרוב למצוין. עורכי גלגלצ הרבו לשדר אותו בצדק.

"לא הכל מן אללה" של הראפר איזי הושמע ב–10 באוגוסט ארבע פעמים ואילו "אוויר" של שירי מימון הושמע שלוש פעמים. גם אותם קשה למקם. "דוב תפטר" של דודו טסה ונינט טייב, שיר בערבית מתוך האלבום של טסה ובו שירים של האחים אל כווייתי, הושמע פעמיים באותו יום. כך גם "חסידה צחורה" של "צלילי העוד", שאולי חזר לתודעתם של עורכי גלגלצ בזכות הסימפול של נצ'י נצ'. דודו טסה היה הזמר שהושמע הכי הרבה פעמים (4) פרט לזמרים ששיר אחד שלהם הושמע ארבע פעמים. לאיזה עמודה בסטטיסטיקה רגב מכניסה זמר כמו טסה? ומה עושים עם אהוד בנאי, שהושמע שלוש פעמים ב-10 באוגוסט (בשיר בעל צליל מזרחי כמו "טיפ טיפה" וגם בשיר בעל צביון מערבי כמו "זמנך עבר")? ועם ברי סחרוף, שהושמע שלוש פעמים (ב"העין" יש קצב וגיטרה מזרחיים, "עבדים" הוא שיר יותר מערבי)?

הדרך היחידה שבה רגב יכולה להצדיק את הטענה שלה בדבר הדרה של קולות מזרחיים בגלגלצ היא לחלק את המוזיקה הישראלית ביד גסה לשני מחנות – פופ מזרחי לעומת "כל היתר", שאינו מזרחי. זאת חלוקה מגמתית וכוזבת. ב"כל היתר", כפי שרשימות השידור של שני הימים מבהירות בצורה חד משמעית, יש הרבה מאוד קולות מזרחיים בגוונים שונים, ולא כתבלין צדדי אלא כאלמנט שמגדיר את השיר.

אם מתעלמים מהמציאות המורכבת ובודקים בכל זאת את רשימות השידור של גלגלצ על פי החלוקה הבינארית שבין פופ מזרחי ו"כל היתר", רואים שהתחנה הצבאית אכן מדירה את הפופ המזרחי. לפחות על סמך שני הימים שנדגמו כאן. לא הושמע שיר של אייל גולן ביומיים האלה. גם לא של עומר אדם, פאר טסי, משה פרץ ודודו אהרון. שרית חדד הושמעה פעם אחת. זה מעורר תהייה. הפופ הים־תיכוני הוא הסגנון הדומיננטי במוזיקה הישראלית של השנים האחרונות. האם עורכי גלגלצ, תחנת המיינסטרים הישראלית המובהקת ביותר, לא מוצאים שירים ראויים להשמעה מתוך הז'אנר הזה, פרט לאלה של עדן בן זקן? יש טעם לפגם בהתעלמות הזאת, ואי אפשר להצדיק אותה בנימוקים של איכות – לא משום שהפופ הים־תיכוני כל כך טוב, אלא מפני שכלל המוזיקה שגלגלצ משמיעה היא לא פאר היצירה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו