בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ככה עושים וידיאו קליפים ב-2016

הרעיון מאחורי האפליקציה "קליפאייל" פשוט: להפיק ללהקות ולאמנים קליפים מקצועיים מהסרטונים שהצופים מצלמים בניידים שלהם בזמן ההופעה. רק מה עושים עם הגבוהים המעצבנים שנעמדים מקדימה?

3תגובות
ניר קידר

בשנת 2012, רגע לפני שענק הרוק הקנדי עלה על במת בית האופרה בניו יורק — כרוז הודיע: "ניל יאנג מבקש באדיבות לא להקליט או לצלם את המופע". בקהל נכח ישראלי אחד, גיא זגרון, שגיחך לעצמו. "הרי זאת מלחמה אבודה מראש. יש פה 5,000 איש. לכל אחד יש מצלמת HD בכיס ואתה מבקש מהם לא לצלם?". הוא הצליח להתאפק ולא צילם. זה לא עזר ליאנג. "אחרי ההופעה הגעתי הביתה ומישהו כבר העלה תיעוד שלה ליוטיוב, שזכה לעשרות אלפי צפיות. ברגע הזה נולד לי הרעיון", אומר זגרון.

זגרון, מוזיקאי וטכנאי סאונד ישראלי שהתגורר בניו יורק חמש שנים ולמד במכון למחקר אודיו במנהטן, חזר לארץ מעט אחרי ההופעה ההיא. הרעיון שלו היה להפוך את הצילום הבלתי נמנע לחלק לגיטימי מחוויית ההופעה, ולהעביר את כל החומר המצולם בסוף המופע לשימוש האמן. האפליקציה "קליפאייל" (ClipAisle), שזגרון פיתח יחד עם שלושה שותפים, היא פלטפורמה חברתית לצילומי הופעות. בשנה וחצי האחרונות המשתמשים בה, קהל ההופעות, נהנה מחיבור הישיר לקונסולת הסאונדמן, באישור האמן, ולתיעוד קולי נקי של ההופעה שהוא ממילא מצלם. בתמורה, כל צלם מוותר על זכויות היוצרים שלו ומשתף את הווידיאו בענן. בסוף הערב האמן מוזמן לעיין בחומרים, לברור מהם את הסרטונים הטובים ביותר, ולערוך מהם קליפ הופעה חיה. הצלם מקבל קרדיט, גישה לענן של הופעות וליצירה המשותפת שמופקת מהחומרים שצילם. "זה עומד להחליף את הדי־וי־די של ההופעות החיות", אומר שי שוהם, שותפו של זגרון. "אף אחד כבר לא קונה או מוכר דיסקים גם ככה. הקליפים שלנו מתעדים את האווירה המחשמלת בהופעה החיה משלל זוויות ועם סאונד איכותי".

אפליקציית "קליפאייל" (ClipAisle)
ClipAisle

לדברי זגרון "השימוש באפליקציה מתאימה לאמנים מהשורה הראשונה ולאמני אינדי מתחילים ולכל מי שבאמצע. ברי סחרוף היה הראשון שהלך אתנו עד הסוף ושיתף פעולה. יש לנו הסכם אתו ואנחנו מקליטים את כל ההופעות שלו. זה כיף גדול. אנשי התעשייה מבינים עמוק בפנים לאן זה הולך. צילום חברתי בהופעות, כאשר האמן דואג לספק את האיכות, ייהפך לסטנדרט. זה די ברור. אנחנו נדע ליצור מזה ערוץ חדש של הכנסות ישירות לאמן וערוץ תקשורת עם הקהל שלו".

זגרון עוסק בעיקר בסאונד ולא מרגיש כמו יזם היי־טק. הוא מעדיף לדבר על פרופיל סאונד דינמי, קומפרסורים, אקוולייזרים ולימיטרים. "זאת ההתעסקות המרכזית שלי בסיפור הזה: איך לוקחים את ה–Left/Right, מיקס סטריאו בעייתי שלא מיועד להקלטה אלא לאולם, וגורמים לו להישמע טוב. זה אתגר לא קטן. זה החלק הכיפי בסיפור. אנחנו מפתחים קופסה שתקליט את כל ההופעה בערוצים נפרדים, ובהמשך נאפשר לאמן לעשות לה מיקס בענן".

מה בנוגע לאותנטיות של התיעוד האישי, שירת הקהל, צעקות ה"תעשה לי ילד"?

"בעתיד המשתמש יוכל אוטומטית להגביר ולהנמיך את הסאונד של הטלפון הנייד עצמו. כרגע אנחנו משתדלים להביא את איכות הסאונד הגבוהה ביותר ולא להכניס רעשים. אבל יש לכך דרישה וזה יגיע בהמשך".

גיא זגרון
דודו אביטבול

מפתחי האפליקציה בילו ערבי איכות רבים בשנה וחצי האחרונות בהופעות בכל הארץ, במסע לקידום האפליקציה שלהם בקרב בעלי המועדונים, והאמנים. באפקליציה אפשר למצוא כבר עכשיו תיעוד מהופעות של "בלקן ביט בוקס", "סווד", נורית גלרון, קורין אלאל, ז'ילברטו ז'יל ועוד. רמת הצילום בחלקן חובבנית ומטה — בכיכובם של הגבוהים המעצבנים שעומדים מקדימה — והעריכה שרירותית, אך במרביתן איכות הסאונד מעולה וזה כבר טוב יותר ממרבית סרטוני ההופעות הפיראטיים שאפשר למצוא ברשת. לאחר השקה בישראל האפליקציה ממשיכה להתעדכן, להתייצב ולהתפשט למקומות חדשים. בקרוב תגיע לאולמות בניו יורק, הודו ודרום אפריקה.

נותר רק לחכות ולגלות אם ניל יאנג, שהשיק בשנה שעברה את נגן המוזיקה "פונו", לאחר מלחמה באיכות הירודה של סאונד בנגני ה–MP3, יאפשר לקהל להשתמש באפליקציה "קליפאייל" בהופעות שלו.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו