אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אתה מצליח, נקודה. איפה שאוהבים אוהבים"

למרות שחוקי המשחק לרעתם, חברי גארדן סיטי מובמנט כבר הגיעו להצלחה בינלאומית, ממציאים ז'אנרים מוזיקליים משלהם ופוגשים תורים של מעריצים הרבה לפני שההופעות מתחילות. ראיון

תגובות

למרות שאולי לא יצא לכם לשמוע את שמם עדיין, ההצלחה כך מתברר, כבר רודפת אחרי חברי להקת גארדן סיטי מובמנט. "אני זוכר שיצאנו לא מזמן מאיזה סאונד צ'ק של הופעה כדי להביא משהו מהאוטו" מספר חבר ההרכב יואב סער, "ראינו תור כזה ארוך בחוץ ובלאגן. אמרתי לרועי 'תשמע, זה מטורף'". את הזרעים להכרה הזאת, אפשר כנראה למצוא בחיבור המוצלח בין סער ורועי אביטל מלהקת לורנה בי ז"ל ליוני שרוני, כתב תרבות ואיש לילה בעברו, שהפך מיועץ וכותב טקסטים לחלק אינטגרלי מההרכב.» Sit and Listen - סדרת אינדי במרכז ענב» Garden City Movement - לוח הופעות» תינוקות על האש: די אנטרוורד בדרך אלינו» שירים מהכוס: הנשים החדשות של המוזיקה» הולי ג'סי: איגלז אוף דת' מטאל חוזרים לארץ» וינטג' טורבו: הרוקנרול שישנה לכם את החייםבשנתיים וחצי שחלפו מאז הקמתו, הספיקו השלושה לפרוץ את גבולות הסצנה המקומית ולהפוך מלהקה של בלוגרים וחובבי מוזיקה אלטרנטיבית לכזאת שמושמעת בגלגלצ ומוזמנת לחמם את האמנים הכי שווים מעבר לים. השתתפות בפסטיבלי מוזיקה נחשבים בעולם לצד ביקורות מפרגנות במגזינים נחשבים והחתמות בלייבלים שונים (לרבות סוכנות הענק CAA שמייצגת בין השאר שמות כמו קניה ווסט, דאפט פאנק ורדיוהד), זיכו אותם במהירות בהכרה בינלאומית. "מהיום הראשון - הדבר הראשון שהחלטנו עליו הוא שזה הולך החוצה. כיוונו לחו"ל", אומר שרוני, "יואב ורועי הגיעו כבר מאוד מנוסים, אני הגעתי מכיוון אחר והשילוב הזה של הידע והניסיון, עם עשייה מתוך מחשבה והתכוונות, הביא הרבה יתרונות ותוצאה של מה שאפשר להציג כהצלחה מהירה".ז'אנר משלהם. גארדן סיטי מובמנט עם "Move On":מוזיקה שמתקשרת כדי להגיע לאולפן של אביטל, בו הקסם קורה, באזור המוסכים של רחוב יצחק שדה בתל אביב, צריך לחצות את רחוב המסגר, הגבול הדמיוני שמפריד את החלק המערבי של העיר מזה המזרחי. מאז החלו עבודות הבנייה של הרכבת הקלה, התנועה העירונית הפשוטה הזאת הופכת למשימה לא קלה בכלל לאף רכב. אביטל כך נראה, כבר התרגל, וגם שני שותפיו להרכב מוצאים פתרונות. אחרי הכל, השלישייה, ששואבת את שמה משיטת תכנון עירונית שנולדה בסוף המאה ה-19 ודגלה באיזון בין בנייה אורבנית לבנייה אורגנית, מתמודדת היטב עם ערי מטרופולין, גם על הבמות.נראה שהולך לכם ממש טוב עד עכשיו. שרוני: (כולם מוצאים פיסת עץ לדפוק עליה לרבות גיטרה תמימה) "הייתה פה דרך שאנשים עברו. למדו, השכילו ויצרו בחכמה. ליצור מוזיקה כשאתה ממוקד ומבין לאן אתה הולך איתה זה מאוד חשוב, אבל באותה מידה זה גם יכול לא להצליח. במקרה שלנו כרגע זה הצליח. הרעיון הוא שאנשים באו מאוד מנוסים וזה מאוד השפיע".אתם עדיין צעירים.שרוני: "ברור. אבל הניסיון של יואב ורועי הוא פקטור שבלעדיו זה לא יכול היה לקרות. לדעתי זה מה שהכריע את הכף בסיפור של היצירה הזאת, כי הם כבר ידעו והגיעו עם הרבה דברים שאנשים לומדים בדרך".אביטל: "גם כשהגענו לאנובה (הלייבל המקומי בו הם חתומים - י.ח.) ידענו איך בדיוק נרצה שזה יעבוד ומה השלבים שאנחנו רוצים וצריכים לעבור. ראינו והבנו איך זה עובד וגם יצרנו סוג של מוזיקה שמתקשרת עם העולם".שרוני: "קצת מצחיק שהצלחנו לפרוץ עם המוזיקה החוצה אבל כאן אצלנו זה עדיין לא לגמרי קורה. בישראל 2016 חוקי המשחק הם מאוד שונים ולאו דווקא לטובת האמנים שלא מגיעים מהזרם המרכזי. זה נראה שזה טיפה יותר קשה אבל באותה נשימה אי אפשר להגיד שקשה לנו. אולי במדינה אחרת, ש'גארדן' יותר באופי שלה, זה היה נראה קצת אחרת ברמה המקומית".זה מפריע לכם?שרוני: "לא. תמיד יש את מי שיגיד שהכי חשוב זה להצליח בבית וכאלה. זה לא משנה - אתה מצליח, נקודה. איפה שאוהבים אוהבים".אביטל: "זה לא שאנחנו מסכנים. גם פה יש את הפרגון".שרוני: "אנחנו לא יושבים באיזה מקלט ומרחמים על עצמנו. זה לא המצב".לא יושבים בבית ובוכים. גארדן סיטי מובמנט (צילום: מיכאל טופיול, אילון ברגמן)ההופעה הקרובה של גארדן סיטי מובמנט תתרחש דווקא במרכז ענב בתל אביב במסגרת סדרת מופעי האינדי החדשה Sit & Listen, והיא אפילו הגיעה כבר לסולד אאוט (יום אחר כך, ב-31 במרץ, הם יופיעו בפטריה בקיבוץ דן, למקרה שפספסתם). "ההופעה האחרונה שלנו במרכז ענב זכורה לי כאחת ההופעות היותר טובות שלנו", מספר סער, "גם שם הקהל שהגיע לדבר איתנו היה לאו דווקא תל אביבי, לא שאנחנו לא אוהבים את הקהל התל אביבי חלילה". "זאת הופעה שהמתכונת שלה אמורה להיות יותר מעונבת", שרוני מוסיף, "למרות שבפועל בפעם הקודמת כולם היו באוויר. החוויה לא צריכה תמיד להיות של ריקודים אלא משהו שגורם לקהל להרגיש. אם הצלחנו לעשות את זה, זה יותר משמעותי מאשר הצלחנו לגרום להם לרקוד. אני מקווה שנשמר ונשחזר את התחושה של הפעם הקודמת. אנחנו באים לעשות את זה".אגב לעשות את זה, קורה שעוצרים אתכם ברחוב?שרוני: "כן, פה ושם. סלפיז וכאלה. אבל זה לא העניין. ככל שאתה מצליח אתה מבין כמה הדרך יותר ארוכה. ההכרה הזאת זה נחמד, לא מכחיש, אבל בשורה התחתונה זה לא משנה שום דבר. אנחנו אנשים צנועים ופשוטים".זה מפחיד קצת? יוצר ציפיות שונות?אביטל: "ברגע שאתה מגיע למקום מסוים אתה מפתח ציפיות מעצמך וגם רוצה לממש את זה ולשמור על איזושהי רמה. לא רוצה להישמע קלישאתי מדי, אבל צריך לשמור גם על האמת שלך ולא לסטות יותר מדי. יש כל הזמן שיקולים שצריך לעשות".סער: "אני בטוח שבשלבים יותר מאוחרים של פרסום זה באמת יהיה יותר מלחיץ. אני יכול לדמיין את זה. אבל אנחנו לא שם".עדיין לא, אבל הם בהחלט בדרך. שלושת האי.פי שהוציאו עד כה בדרך לאלבום ראשון באורך מלא, משלבים אלקטרוניקה עכשווית ופופ עם שלל השפעות, ומספקים ניחוח שלא תמיד קל למצוא במחוזותינו. כשמנסים להכניס את המוזיקה שלהם לתבניות זה הופך למסובך קצת יותר. "אנחנו אנשים אסתטיים. זה בא לידי ביטוי במוזיקה שלנו", אומר שרוני. "יש לנו הרבה אוויר והרבה מקום במוזיקה. צורת העבודה שלנו מחברת בעצם בין העולם הדיגיטלי לעולם האורגני עם שילוב של הרבה כלים חיים, שימוש בסאונדים ומקורות שונים. הדרך היא דיגיטלית אבל המקורות שלה הם אורגניים - וזה יוצר שילוב שמבחינתנו נוגע באנשים טוב יותר מלבחור רק בדרך אחת של עבודה".חיממו את אלט ג'יי. גארדן סיטי מובמנט (צילום: אריאל עפרון)ממלאים את הריק איך אתם מגדירים את המוזיקה שלכם?שרוני: "אנחנו גם מנסים לעשות את זה זה ולא מצליחים. זה בכל פעם תלוי בתקופה שבה הקלטנו ומה היו ההשפעות. אנחנו גם משתנים ומשנים את עצמנו כל הזמן וזה נשמע ככה גם במוזיקה. זה יכול להיות ביטים באי.פי. מסוים ואז באחר דווקא כיוון של גיטרות. זה משתנה. הז׳אנר הוא 'גארדן'".סער: "בגלל שכל אחד הגיע עם הרבה השפעות עבדנו על איך לעשות את המיקס בין כולם. המטרה היתה לחקור את הכיוון האלקטרוני ולהפוך אותו לשיר".אביטל: "יואב ואני הגענו אחרי תקופה בלונדון עם הזרם האלקטרוני ששלט שם ומאוד הדליק אותנו. רצינו להביא את האווירה הזאת ולחדש קצת, לצקת שירים לתוכה. אם בהתחלה ידענו מאיפה מגיעות ההשראות שלנו, עם הזמן זה הופך ונהיה קשה לשים על זה את האצבע במדויק".ואיך למעשה עובד תהליך היצירה הזה?שרוני: "בדרך כלל יש תהליך מסוים שמתחיל בלחפש אווירה. מתחילים להקליט כלים ואז רועי משחק קצת על המחשב. זה מאוד מופשט ואסוציאטיבי".סער: "הרבה פעמים אחרי שהקלטנו משהו קיים שאהבנו אנחנו מביאים לתוכו גם השפעות מבחוץ ומשנים קצת וחושבים ביחד לאן לוקחים את זה".שרוני: "כן, יש חלוקת עבודה אבל זה לא שמישהו אחד מחליט. יש כאן שלוש ידיים על ההגה וכל אחד מושך לכיוון שונה וגם מאזן כדי שנמשיך לנסוע על אותה דרך, וזה הקסם של הדבר הזה. בסופו של דבר ההחלטות הן משותפות".מתוחכמים אבל נגישים. גארדן סיטי מובמנט עם "The More You Make It":אתם רבים?אביטל: "יש דעות שונות ואולי ויכוחים. אבל לא רבים. עברנו איזושהי דרך ביחד וגם לחוד".שרוני: "אין לכלוך. אנחנו מתחבקים ושותים קפה. גם כשיש קלאש אנחנו מדברים ומפרקים את זה. מותר לכעוס ולהתעצבן אבל חשוב לכבד את האנשים שאתה עובד איתם ולפתור את הדברים". אביטל: "בסופו של דבר אתה עובד עם אנשים שאתה רוצה לעבוד איתם. חשוב לכבד כדי שהדבר הזה יקרה".סער: "אנחנו רוצים להגיע לאנשהו".שרוני: "וגם כי בסופו של דבר אנחנו עושים מוזיקה. אנחנו לא ברוקרים בשוק היהלומים. אנחנו לא מאמינים במוזיקה שיוצאת מריבים".נשמע שאתם מביאים משהו ברמה התרבותית מעבר למוזיקה שאתם עושים.שרוני: "בסופו של דבר אנחנו לא מייצרים משהו שהוא גדול מסך חלקיו. זה קורה כי יש כאן אולי חסך במשהו שאנחנו מספקים כרגע את המקום שלו. ממלאים איזשהו ריק. מי שקובע מה גארדן יהיו זה הקהל. זה עדיין מפתיע ומשמח אותי כל פעם שהגענו לכל כך הרבה אנשים, גם כאלה שרחוקים מתל אביב, גם פיזית וגם במחשבה וזה מה שחשוב".אביטל: "קורה כאן תהליך בישראל שמושפע מאוד מתופעות מבחוץ ואנחנו חלק מהעניין הזה".שרוני: "בכלל קורים פה הרבה דברים מרגשים. יש פה אחלה אמנים ויציאות, יש אנדרגראונד מיינסטרים ביוטיוב. אתה אשכרה יכול לייצר עניין לבד. זה עידן מאוד מרגש".למרות המרחק המוזיקלי מהמיינסטרים המקומי, גארדן סיטי מובמנט דווקא הצליחו להשתחל לפלייליסט מעורר המחלוקת של תחנת הרדיו גלגלצ. לא מפריע להם להגיע גם לפסגות האלה ולהכניס מוזיקה שונה לרדיו, "כי מיינסטרים זה כל כך הרבה דברים", כפי שמסביר שרוני, "אין לנו בעיה להיות משהו שאנשים אוהבים. החוכמה היא לייצר את המיינסטרים הטוב". והם איכשהו מצליחים להיות מתוחכמים ואינטילגנטים אבל עדיין נגישים לכמה שיותר קהלים, "משתדלים להקל במקום אחד ולהקשות במקום אחר", כמו שמסכם זאת אביטל.לא מפחדים מההצלחה. גארדן סיטי מובמנט (צילום: ליאת אהרוני)זה לא תמיד מתיישב עם הסטראוטיפ ההיפסטרי-תל אביבי שלכם.סער: "אנחנו ממש לא מגיעים מהמקום הזה, להיפך. אנחנו יוצאים להופיע בארץ מהדרום ועד לצפון בכדי להגיע לאנשים שבאמת אוהבים ומעריכים ומתחברים למוזיקה. ההצלחה מבחינתנו היא להגיע לאנשים שמתחברים למוזיקה ולא להגדרות של זמן ומקום".אביטל: "ההופעה שלנו היא אותה הופעה בתל אביב, אשדוד או וינה. זה מאוד מרגש לראות את זה קורה כל פעם במקום אחר. אתה מבין שהסטיגמה הזאת לא תופסת".שרוני: "יש מקומות שבהם אנחנו פוגשים צעירים שלא מגיעים הרבה למרכז והם מודים לנו שבאנו. זו הטעות! תודה שאתם באתם לשמוע אותנו. אנחנו לא עושים להם טובה אלא להיפך. איזה כיף שאתם באים! לנו אין קיום בלעדיכם. וכשאתה מבין שאתה עושה חצי דרך לאנשים כדי לגשת אליהם והם מצידם עושים את זה גם קורה המפגש הכיפי הזה. זה העניין".

*#