אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קורין אלאל: "קשה לשמוע משהו חדש ברדיו הישראלי"

היא לא חוששת כבר מהתגובות ליצירה שלה, מאוהבת במוזיקה אלקטרונית, ודווקא טקסט דתי החזיר לה את הקריזה הישנה - גם אחרי עשרות שנים, קורין אלאל לא מפסיקה לאתגר את עצמה

תגובות

לקורין אלאל יש כבר בטן מלאה על הרדיו בארץ. "אם הייתי ברדיו והיו אומרים לי מה לעשות, הייתי עוזבת ישר", היא מצהירה. "אני לא מתייחסת לרדיו כשאני עושה מוזיקה, אם הייתי מתייחסת למה יגידו זה היה משתק אותי. קשה לשמוע משהו חדש ברדיו הישראלי, כל תחנה מנסה להעביר את השעה שלה במקום לחפש אמנים חדשים. יש תחושה של 'העיקר שיש קצב ושיעבור הזמן'". מה לעשות, כנראה שבשלב הזה בקריירה שלה, אלאל מרשה לעצמה לחשוב פחות על איך שהיצירה שלה תתקבל, אם בכלל. ממרומי 40 שנות קריירה היא כבר מבינה מה הדרך הנכונה מבחינתה ליצור.» קורין אלאל - לוח הופעות» קפה ביאליק - לוח הופעות» איגלז אוף דת' מטאל חירבו את הבארבי» מדור מוזיקה עכבר העיראת ההחלטה האמיצה הזאת, לא להתייחס ל"מה יגידו", אפשר לראות לאורך ההיסטוריה המוזיקלית של אלאל, שכללה רוקנרול, שירים מתורגמים מצרפתית, אלקטרוניקה ולאחרונה גם אלבום שלם לטקסטים של "קהלת". אחרי כל כך הרבה שנים, ובזמן שלא מעט אמנים בני דורה קופאים על השמרים מבחינה אמנותית, היא עדיין חוקרת ומחפשת דרכים חדשות להשראה. "אני כל הזמן לומדת, ואני משתעממת מאוד מהר", היא חושפת, "אני בנאדם עצבני שחי על הקצה".לא מתייחסת למה שיגידו. קורין אלאל (צילום: איתמר כהן)חצי טון למטה הקוצים שגורמים לה לשינויים באופן קבוע הובילו אותה לפני שש שנים לחזור להופיע לבד, דבר שנהגה לעשות בתחילת הקריירה. הלוקיישן שבו התחיל המהלך המפתיע היה דווקא בקפה ביאליק, שחוגג החודש 20 שנות פעילות בשורת הופעות שבהן גם אלאל תיקח חלק. הקשר עם המקום נוצר די במקרה. "לפני כמה שנים נסעתי להופיע בארצות הברית עם ערן צור", היא נזכרת, "סיפרתי לו שנמאס לי מתופים ובס ובא לי לעשות שינוי. הוא אמר לי שאני חייבת להופיע בקפה ביאליק כי יש שם סאונד נהדר. המקום הזה שינה לי את צורת ההופעה. פתאום קלטתי שהשירים קצת גבוהים עליי היום, הורדתי את הגיטרה בחצי טון והקהל אמר לי 'וואו, איזה קול יפה יש לך".בניגוד לתגובות המפרגנות שאלאל מקבלת היום, פעם היא בעצמה לא אהבה את הקול שלה. "היה לי קול נורא גבוה, וכשהתחלתי לעשות תקליטים החלטתי שאני לא אוהבת את הקול הזה ואני לא רוצה אותו בפה שלי" היא מתוודה. "הוא נראה לי ילדותי ולא התאים לקריזה שלי. היום כשאני שומעת את הקול הזה אני לא מאמינה, אני אומרת 'יא-אללה, איך לא התייחסתי יפה למתנה הזאת שקיבלתי"'.אחרי שנים חזרת להופיע לבד. זה היה מלחיץ?"לא, זה היה שקט שבו אני יכולה לעשות מה שאני רוצה. כשיש עוד נגן אתה צריך להיות מתואם איתו, ופה הייתי בחופש גמור. בהופעה הראשונה עליתי עם חוברת עם כל המילים, אמרתי לעצמי שאם אין לי נגנים אז לפחות שיהיו לי את המילים. בערך שנה הייתי עם המחברת הזאת ואז העפתי אותה. היום אני מופיעה בלי רשימה בכלל, עושה מה שבא לי".הופעות אקוסטיות זה טוב ויפה, אבל לפני הכל, אלאל קנתה את ההכרה ואהבת הקהל בזכות הרוקנרול הלא מתפשר שלה. למרות המעבר לפורמט צנוע ושקט יותר, היוצרת מחזיקה כמה הופעות די מטורפות בקריירה. "אני זוכרת הופעות שברגע שפתחתי את הגיטרה הקהל כבר קם מהכסאות ובא לבמה", היא מספרת, "הייתה לי הופעה באוניברסיטה בתל אביב. איך שהתחלתי לנגן 1,000 סטודנטים ירדו למטה וצרחו ושרו. אלה ההופעות שאני הכי אוהבת, ששרים איתי ומשתגעים".עושה מה שבא לה. קורין אלאל (צילום: דנית סיגלר)סוג של מנטורינג הקריירה של אלאל מתפרשת על פני יותר מארבעה עשורים. היא הייתה חברה בלהקת פיקוד דרום, ולאחר השירות הצבאי ליוותה לא מעט שירים בקולות רקע. המפורסם שבהם הוא כמובן הקלאסיקה "עטור מצחך" יחד עם אריק איינשטיין ויהודית רביץ. לאורך השנים שיתפה פעולה כמעט עם כל אמן ישראלי מוכר, משלום חנוך, דרך יוני רכטר ועד רמי פורטיס. עם הזמן אלאל עברה גם אל אחורי הקלעים של התעשייה, והפיקה מוזיקלית לא מעט אמנים. אם תשאלו אותה, המושג של הפקה מוזיקלית לא מסביר את הכל. "הפקה מוזיקלית זה רק טייטל, העבודה צריכה להיות עם ראייה רחבה יותר, יש פה סוג של מנטורינג".בין הקרדיטים היותר מרשימים של אלאל המפיקה אפשר למצוא שיתופי פעולה באלבומים של כרמלה גרוס ואגנר, אלבום הבכורה של אביתר בנאי והמכשפות. "בתחילת המיקסים של האלבום של כרמלה גרוס ואגנר למשל, ברי (סחרוף) ואני היינו אמורים להפיק את האלבום, אבל הוא לא היה כל כך נוכח", היא נזכרת. "הייתה לי תאונה, הגעתי לאולפן ואמרתי לערן שאני רואה הכל הפוך ושנגיד לברי שיבוא עכשיו. את רוב העבודה עשיתי לבד ובסוף ברי הגיע ועשה את המיקסים". עבדת עם אמנים גדולים ודעתניים, היו חילוקי דעות?"בהפקה של אביתר בנאי, בשיר 'כלום לא עצוב' יש רגע בשיר שהקצב נהיה איטי. הנגנים נורא נלחצו מזה בהתחלה, לשנות את הקצב באמצע. ההאטה הייתה התעקשות של אביתר. אז זה היה די וואג'ראס להחליף את הקצב באמצע - דבר שאני בדרך כלל לא עושה. היה עוד מקרה מיוחד כזה, בשיר של המכשפות 'עד העונג הבא'. אלה הפעמים היחידות בחיי שהסכמתי לשינויי קצב, מכוח השכנוע של השיר". מעל 40 שנות קריירה. קורין אלאל עם "מה הפרח":מכל תלמידיי השכלתי אחרי כל כך הרבה עבודה עם מוזיקאים אחרים, אלאל קצת הפסיקה להתמקד ביצירה שלה. "כבר לא בא לי להלחין לעצמי, הלחנתי מספיק לעצמי, אני מעדיפה להלחין דרך אנשים אחרים", היא משתפת, "אני בדיוק עושה פרויקט עם משוררת בשם לורן מילק, משוררת מדהימה שמבחינתי היא יונה וולך הבאה. אני עובדת איתה כבר שנתיים על אלבום שלה והטקסטים פשוט מטורפים".את רואה הבדל בינך לבין מוזיקאים שאת מלמדת?"בטח. אני גם תלמידה ב-BPM בקורסים של סאונד, בכיתות עם חבר'ה בני 20 ו-30. אלה אנשים שאין להם מושג מה המוזיקה שאני הכרתי. אנחנו גדלנו על הרמוניה, הם קוראים למוזיקה שלנו 'המוזיקה הישנה' ואני מבינה את זה. ב'מוזיקה החדשה' אתה לא צריך את הידע המוזיקלי הזה, אתה צריך לדעת איך ליצור משנייה אחת של סאונד את מה שאתה רוצה. זה לא כלי עם נפח וסאונד, זה אמצעי שלוקח את הכלום ויוצר ממנו משהו".זה לא עלול להשטיח את המוזיקה לדעתך?"ממש לא. בסופו של דבר, הכל צריך לשרת את השיר ושהמסר יעבור. אני עושה תמיד מה שמדליק אותי. לפני כמה זמן פנה אליי הבמאי אלון אופיר שאכתוב מוזיקה למשהו בהבימה, ואמרתי לו שאני עושה רק אלקטרונית. הייתי בטוחה שהוא יגיד לי שזה לא מתאים, אבל הוא דווקא ענה 'תעשי מה שאת רוצה'. באותו רגע התאהבתי בו. אני אוהבת את האנשים שנותנים לי להרגיש חופש".כבר הלחינה מספיק לעצמה. קורין אלאל (צילום: איתמר כהן)יש רוק נשי בישראל קשה לחשוב על הרבה מוזיקאיות יותר משמעותיות מאלאל ברוק הישראל. היא תמיד הייתה בצמתים החשובים של הסצנה, יחד עם יהודית רביץ, ענבל פרלמוטר וכמה אמניות נוספות שהצליחו לבלוט בז'אנר שבאופן מסורתי היה שייך רובו ככולו לגברים. למרות הדיבורים שעולים כל הזמן על מותו של הז'אנר, אלאל נשארת אופטימית. "אני עדיין שומעת מוזיקה ישראלית חדשה, ובטח שיש רוק נשי בישראל", היא טוענת. "גם RND (הרכב נשי שאלאל הפיקה לאחרונה - י.ב) זה רוק. למרות שהמוזיקה היא אלקטרונית, האמירה היא רוקיסטית. גם האלבום שעשיתי עם דפנה רכטר זה רוקנרול, בכל העולם משמיעים אותו ובארץ עוד לא גילו אותו".גם האלבום האחרון של אלאל, שבו הלחינה את הטקסטים של קהלת, הוא רוקנרול מבחינתה. "הטקסטים של קהלת הם נורא חזקים, הם רוקנרול", היא מסבירה. כשאלאל מדברת על האלבום, אפשר ממש להרגיש כמה הוא השפיע עליה. "הרגשתי שכל הקריזה חזרה לי כמו פעם", היא מספרת, "השתניתי לגמרי אחרי קהלת. זה מורה דרך שפתח לי את הראש - לא בכיוון של חזרה בתשובה, אלא בכיוון הפילוסופי, היומיומי. זה עולם שלם, אני באתי מהרוק והמילים הפשוטות ונכנסתי לזה בכל נימי הנפש".ויתור מודע על חשיפה. קורין אלאל עם "קהלת":לא מדובר באלבום פשוט להאזנה. זה היה מהלך מכוון?"כן. בהתחלה חשבתי אם לחלק אותו לרצועות ובסוף החלטתי להשאיר אותו כרצועה אחת. לא רציתי שיתחילו פתאום מהאמצע בלי שיכירו את ההתחלה. עשיתי את הכל במכה וככה רציתי שזה יושמע. ויתרתי במודע על החשיפה שלו לטובת הדבר עצמו. פעם בשבוע אני עושה השמעה של האלבום אצלי בבית, בשיטת חבר מביא חבר. מי שרוצה קונה את האלבום".זה גם מה שאת מנחילה במקומות בהם את מלמדת מוזיקה?"בטח. המוטו שלי היום במוזיקה הוא שאני צריכה שלנגן יהיה טוב ונוח, שהוא יביא לי את הכי טוב שלו. אני לא רוצה להגיד לו מה לנגן ולהכנס לו בין האצבעות, שיביא את הנשמה שלו לתוך השיר".

*#