שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מוריסי: עשרת השירים שאתם חייבים להכיר

ביקורת פוליטית חריפה, כעס על תעשיית המוזיקה ושיתוף פעולה עם המפיק של דיוויד בואי - לקראת הגעתו לארץ של סולן הסמית'ס לשעבר ואחד המוזיקאים המרתקים בפלנטה, הכנו רשימת שירים שתעזור לכם להתכונן כמו שצריך

גיל מאואר, עכבר העיר | צילום: אורית פניני
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גיל מאואר, עכבר העיר | צילום: אורית פניני

בשבוע הבא ישוב אלינו היוצר והזמר מוריסי לארץ לשתי הופעות (ב-23 באוגוסט בהיכל התרבות בתל אביב ויום לאחר מכן באמפי בקיסריה), ארבע שנים לאחר ביקורו הקודם. כמו הרבה סולנים של להקות גדולות בעבר, הוא לנצח יזכר כמנהיג להקת "הסמית'ס", אבל גם בחיים שאחרי להקת האם המיתולוגית, מוריסי מתחזק כבר קרוב ל-30 שנות קריירת סולו מצליחה. קבלו את המדריך למתחילים (ולמתקדמים) של מוריסי.» מוריסי בישראל - כל הפרטים» עדיין בועט: איגי פופ כבש את הלסינקי» תביעה נגד סיה? הצחקתם אותנו» מי עוד בדרך: המדריך המלא להופעות חו"ל» האזינו: כך נשמע חורבן החברה הישראליתמתחילים

"Suedehead"

השנה היא 1988. חצי שנה אחרי האלבום האחרון של הסמית'ס, מוריסי הוציא את הסינגל הראשון שלו בתור אמן סולו עצמאי. את תפקידו של הגיטריסט האגדי ג'וני מאר תפס המפיק הצמוד של הסמית'ס סטיבן סטריט (שעבד לאחר מכן עם בלר). בראיונות מוריסי סיפר כי הוא למעשה ניסה לחקות את הסאונד של הבס והגיטרה של להקת האם. התוצאה הייתה מה ש-"Imagine" היה לג'ון לנון - הלהיט הכי גדול ומוכר של מוריסי שלרוב נקשר בטעות ללהקה ההיא. בסיבוב ההופעות הנוכחי כל הופעה נפתחת איתו."The Last of the Famous International Playboys" הכי קרוב אי פעם שהעולם היה קרוב לחזות באיחוד של הסמית'ס. מוריסי חיפש נגנים להקלטת הסינגל השלישי שלו, וסטיבן סטריט (שאחראי גם פה על ההפקה והלחן) הציע להזמין את החברים לשעבר. חטיבת הקצב של הסמית'ס - מייק ג'ונס ואנדי רורק (וגם קרייג גנון, שהיה הגיטריסט השני בסמית'ס לתקופה קצרה) אחראית פה על הנגינה. זאת הייתה הפעם האחרונה שמוריסי שר עם אחד מהם, והסינגל שיצא בתחילת 1989 הגיע למקום השישי במצעד הבריטי.

"Irish Blood, English Heart"

ב-2004, שבע שנים אחרי שנעלם ועזב את בריטניה לטובת השמש של לוס אנג'לס, הוציא מוריסי את אחד האלבומים הכי טובים בקריירה שלו, "You Are The Quarry". הסינגל הראשון מתוכו היה השיר הנ"ל, שהגיע למקום השלישי במצעד הבריטי, המקום הגבוה ביותר במצעד שמוריסי הגיע אליו (כולל עם הסמית'ס). מדובר באחד משיריו הפוליטיים ביותר, שכולל בתוכו אזכורים למפלגת הלייבור, המפלגה השמרנית, וגם לשורשיו האיריים של מוריסי.

"You Have Killed Me"

מוריסי המשיך את התנופה מאלבום הקאמבק שלו, ושנתיים לאחר מכן הוציא את "Ringleader Of The Tormentors". טוני ויסקונטי (הידוע בעבודותיו עם דיוויד בואי) הפיק  את האלבום ואת הסינגל הזה. באותה תקופה מוריסי עבר להתגורר ברומא ואולי זאת הסיבה לטקסט של השיר, בו מוזכרים במאים ושחקנים איטלקים. על הלחן אחראי ג'סי טוביאס, שיגיע עם מוריסי לארץ, והיה לתקופה קצרה אחד מהגיטריסטים המחליפים של רד הוט צ'ילי פפרס.

"Everyday Is Like Sunday"

עוד אחד מהשירים הכי מוכרים של מוריסי. המילים מושפעות מספרו של נוויל שוט "על החוף", המספר על חבורת אנשים שממתינה לאסון גרעיני, ומשירו של המשורר ג'ון בטג'מן "Slough". השיר מבוצע בקביעות בהופעות של מוריסי ונחשב לאחת מהקלאסיקות הגדולות שלו. הוא יצא כסינגל השני שלו מאלבום הסולו הראשון שלו, "VIVA HATE".

מתקדמים

"Why Don't You Find Out for Yourself"

מוריסי והפה הגדול שלו פגעו בהרבה אנשים במהלך השנים, והוא עצמו הרגיש כי נפגע ישירות בעיקר מתעשיית המוזיקה לה הוא בז בכל הזדמנות. השיר שמופיע באלבומו הרביעי "Vauxhall And I" מ-1994, מספר על הפגיעות האלה ומי גורם להם - האמרגנים, המפיקים, חברות התקליטים וכל בעלי האינטרסים השונים. בסופו של דבר, כמו שאומר מוריסי, הכי טוב לסמוך על עצמך ולא על אף אחד אחר.

"Speedway"

שיר נוסף מהאלבום "Vauxhall and I", והפעם מוריסי עוסק בהתקפות וההשמצות שספג מהעיתונות בתחילת שנות ה-90. כן, להיות מוריסי בתקופה ההיא לא היה דבר כל כך פופולרי. בין הדברים שנכתבו עליו היו שמועות על רומן שהיה לו עם גבר נשוי, והמשפט המתוקשר שבו תבע מתופף הסמית'ס מייק ג'ונס את מוריסי ואת ג'וני מאר על תמלוגים שלדבריו הוא לא קיבל. ג'ונס זכה, ומוריסי ומאר חויבו לשלם לו קרוב למיליון לירות שטרלינג והכנסות עתידיות מהלהקה. ארבע וחצי דקות שאולי מסבירות מה עובר לבריטי הזה בראש.

"Let Me Kiss You" אלבום הקאמבק של מוריסי מ-2004, "You Are The Quarry", מלא בכל טוב, אבל כנראה שזה השיר המרגש והטוב ביותר בו. הזמרת ננסי סינטרה, הבת של פרנק וחברה קרובה מאוד של מוריסי, הקליטה גרסה משלה ושניהם הוציאו באותו היום את השיר כסינגל. עם השנים השיר הזה הפך לאורח כמעט קבוע בכל הופעה של מוריסי.

"You're Gonna Need Someone On Your Side"

אחרי שהאלבום "Kil Unckle" מ-1991 קיבל ביקורות די פושרות (בצדק), מוריסי חיפש מפיק חדש. כמעריץ של בואי, ובמיוחד של תחילת הסבנטיז, מוריסי הצליח ליצור  קשר עם הגיטריסט האגדי מיק רונסון כדי שיפיק את אלבומו הבא. רונסון, שבאותה תקופה לא היה כל כך מעודכן בנעשה, לא הכיר את המוזיקה של מוריסי אבל לקח על עצמו את המשימה. התוצאה - "Your Arsenal", אחד מאלבומיו המשובחים ביותר. לצערנו זה היה שיתוף הפעולה היחידי של השניים, משום שרונסון מת ממחלת הסרטן שנה לאחר הוצאת האלבום.

"Kiss Me a Lot"

לפני שנתיים הוציא מוריסי את אלבום האולפן העשירי שלו, " World Peace Is None of Your Business". האלבום זכה לתשבוחות מהמבקרים והמעריצים, אך עקב סכסוך עם חברת התקליטים שום קידום לא נעשה לאלבום והוא די פוספס. כרגע מוריסי, שמחלים מסרטן בו נאבק בשנה שעברה, מחפש חברת תקליטים חדשה ולטענתו האלבום הבא כבר כתוב. בואו נקווה שבקרוב מאוד נשמע ממנו חומרים חדשים. השיר הזה הוא הסינגל האחרון שלו משנה שעברה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ