אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הגיע הזמן שנבין: אנחנו לא מיוחדים

עד שסוף סוף מגיע לישראל מופע יוצא דופן של כוכבת בינלאומית בשיא הצלחתה - כל מה שאנחנו יודעים לעשות זה רק להתלונן. אולי במקום זאת נלמד להיות צרכנים נבונים ולתת כבוד לאמן שאנחנו מגיעים לראות. דעה

תגובות
זה רק אני והפלייבק שלי. סיה בהופעה בישראל
גאיה סעדון

הרבה זמן לא נראתה במחוזותינו סערה כמו זאת שגועשת עכשיו בעקבות הופעתה של סיה בשבוע שעבר בפארק הירקון, שהגיעה כבר לרמה של תביעה ייצוגית מול ההפקה בארץ. למי שלא יודע איך מצאנו את עצמנו בנקודה הזאת, הנה תקציר הפרקים הקודמים: סיה הופיעה במשך שעה בלבד, מלווה בפלייבק, עמדה בצידי הבמה בעוד צוות של רקדנים מבצע כוריאוגרפיה במרכזה, על המסכים הוקרנו קליפים מוכנים מראש. התוצאה? הקהל הישראלי זועם, טוען שרימו אותו ורוצה את כספו בחזרה. עד כאן עובדות. מכאן, התלונות העיקריות כלפי המפיקים: סיה לא תקשרה עם הקהל, ההופעה הייתה קצרה מדי ולא שוות ערך לכסף ששולם, שודרו קליפים מוכנים מראש על המסכים, היא שרה עם פלייבק.

» מה חשבנו על ההופעה של סיה בפארק?
» מי עוד בדרך: המדריך המלא להופעות חו"ל
» האזינו: כך נשמע חורבן החברה הישראלית
» כל הופעות ט"ו באב בערים השונות
» מה אתם באמת יודעים על הביטלס?
» עשרת מועדוני ההופעות הטובים בארץ

לפני הכל, גילוי נאות: אני לא שתולה של ההפקה והכתבה הזאת לא מוזמנת. לא קשורה אליהם, לא מכירה אותם באופן אישי, ולמען האמת ועם כל הכבוד למפיקים בארץ, הם בכלל לא הגיבור (או הנבל) בסיפור הזה. הגיבור הוא אנחנו, הקהל הישראלי. אז לפני שאנחנו ממשיכים לדבר על למה ההופעה הזאת הייתה מבישה, או מדהימה, תלוי את מי אתם שואלים - בואו נחזור לעובדות.

העובדות הן כאלה: סיה לא הכי מתקשרת עם הקהל מאז שהיא החליטה על כל עניין הפאה, מיתוג שהקל עליה את החזרה לבמה (פחות או יותר מאז יציאת הלהיט "Chandelier"). הטור הנוכחי מורכב בעיקרו משירי האלבום החדש ומהשתתפות בפסטיבלים, כך שהופעות קודמות נמשכו כשעה. סיה שרה עם פלייבק. עכשיו, נעצור שניה ונגיד שצר לי לאכזב את המלעיזים, אבל חיפוש זריז של הביטוי "Sia live" ביוטיוב יניב לכם את כל המידע הזה. לגבי הקליפים - אכן לא הייתה לקהל דרך לדעת מראש שלא ישודר וידאו לייב, אלא בחיפוש מעמיק יותר. כאן הדיון הציבורי מתחלק לשתי עמדות: האחת גורסת כי על הפקת המופע יושבת האחריות של הכנת הקהל להופעה מסוג שכזה, השניה טוענת שמי שמבזבז את כספו היקר על מופע לו הוא מצפה כל כך, כדאי שיבדוק אם הציפיות שלו תואמות את המציאות. אני, באופן גורף, מחזיקה בדעה השניה.

כן, זאת באמת היא. גם אם נדמה לנו שלא. סיה בהופעה טלוויזיונית:

הדיון סר הטעם הזה, שהוביל לקוחות מתוסכלים לתביעה נגד ספקי המופע, נראה כמו סערה על שום דבר ועניין. תזכירו לי מתי בפעם האחרונה הובטח לכם שמופע ייארך שעתיים? שעה? שעתיים ורבע? מתי הפקה פרסמה את הסטליסט או את מספר השירים מראש? מתי אי פעם בהיסטוריה של מופעים יחידניים בינלאומיים (גם מעבר לים לצורך העניין) מישהו הבטיח לכם שהאמן יגיד לכם "ערב טוב תל אביב" במבטא עילג? התשובה היא: מעולם לא. הסיבה? אנחנו, כמו שאר ארצות העולם, לא מיוחדים. נכון, הגיע הזמן שנהפוך להיות עצירת חובה בטורים בינלאומיים של האמנים הגדולים, הגיע הזמן שרמת המופעים שמפיקים כאן בארץ תעלה, הגיע הזמן שאם מפיק מתחייב על הופעה הוא יספק אותה ולא יבטל ברגע האחרון. הדברים האלה בהחלט קורים בשנים האחרונות, ועל כך צריך לברך, אבל התוכן? התוכן כבר תלוי באמן. אם אמנים כמו קניה ווסט או די אנטוורד מחליטים שהם מופיעים בליווי של דיג'יי בלבד, זאת החלטה שלהם. אם מוזיקאי כמו כריס קורנל עושה דאחקיות ומקשקש עם הקהל חצי מההופעה, זאת החלטה שלו. אם אמן כמו בקסטר דיורי (מי?) מחליט לבצע הופעה של שעה בלבד רק משירי האלבום אותו הוא מקדם - זאת בחירה שלו.

בדיקה מינימלית לגבי טיב ההופעה. סיה בהופעה בישראל
גאיה סעדון

לא מגיע לנו שום דבר חריג בגלל שאנחנו ישראל, ואף אחד לא צריך להאכיל אותנו כקהל בכפית. אם אמן מגיע לפה בפעם הראשונה, אין שום חוק שאומר שהוא צריך לבצע את מיטב להיטיו עד היום רק כי הוא לא היה כאן עד עכשיו, או להגיד לנו כמה הוא אוהב אותנו, או להעלות להקה לבמה. יותר מכך, צרכנות חכמה לא רלוונטית רק לקניות בסופר: אם אנחנו הולכים לראות אמן שאנחנו מאוד מאוד אוהבים, להגיע בלי ידע מוקדם זהו סיכון שאנחנו בוחרים לקחת - ולא אחריות של אף אחד אחר. כשאני בוחרת להשקיע את כספי במוצר, הופעה - בדוגמה הנוכחית, המעט שאדרוש מעצמי הוא בדיקה מינימלית ברשת שתספק לי מידע על המוצר שאני רוכשת. כל התנהלות אחרת כצרכנית היא זלזול בכסף שלי.נכון, מעבר הלוקיישן אכן היה בעייתי ועצם זה שאי אפשר היה לראות את הבמה ביאס גם לי באופן אישי הרבה מהחוויה. כן, התפלאתי יחד עם כולם כשהבנתי שהווידאו לא לייב ושאני לא רואה מה שבעצם מתרחש על הבמה. אבל היי, הקליפים היו יפהפיים, מעוררי מחשבה וייחודיים, פרי עולמה המשוגע של סיה, ואם אנחנו כבר נמצאים בנושא הזה - בואו נודה שרוב האנשים אפילו לא הסתכלו על הבמה דרך העיניים שלהם, אלא דרך מסכים עוד יותר קטנים. בסופו של דבר כולנו באנו לשמוע את סיה שרה, וזה בתכל'ס מה שקיבלנו (כן, היא שרה לייב, בניגוד למה שרבים טוענים), כך שהוויכוח על אופי המופע או אחריות של ההפקה באשר למה הולך להיות על הבמה הוא לא רלוונטי. ראו ערך המופע של קניה ווסט, שעמד בדיוק במחלוקת כזאת לפני כשנה.

דבר אחרון, התלונה על המחירים? הגיע הזמן שנשחרר ממנה. מחירי הכרטיסים הגבוהים בארץ לעולם לא ירדו. העלויות להביא לכאן אמנים כל כך גדולים גבוהות מאוד, הסיכון שהמפיקים לוקחים גדול, וכן, הם רוצים להרוויח, הלם מטורף. צר לי לבשר לכם, אבל כרטיס רגיל למופע בינלאומי באיצטדיון בחו"ל נמצא על אותו טווח מחירים של כרטיס רגיל למופע בינלאומי בפארק הירקון, ולא, כרטיס לפסטיבל חו"ל ממש לא בר השוואה לכרטיס למופע יחיד - כשיש יותר מ-50 להקות ביום תחת אותן הוצאות אחזקה, ביטחון ובטיחות המחיר אוטומטית יהיה נמוך הרבה יותר. חסל סדר תלונות. אז אם למישהו מכם יש חלום לראות את האמן האהוב עליו, ואתם לא מוכנים לעמוד במרחק מאות מטרים בפארק הירקון - אל תחכו. גיחה קצרה לחו"ל להופעה או שתיים או 15, תעלה לכם פחות או יותר כמו כרטיס לגולדן רינג כאן, רק ששם אין גולדן רינג, ואתם יכולים למצוא את עצמכם בדיוק שמונה מטרים מביונסה, כמובן לא לפני שבדקתם שזה אכן המופע שאתם רוצים להוציא עליו כסף.

*#