אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סיסטם עאלי לא נותנים לגזענות לנצח

תשעה חברי הרכב שמתפקדים כמו משפחה, עבודה חינוכית עם נוער מקומי, אלבום בכורה בארבע שפות ומוזיקה חדשה בקנה - קולקטיב ההיפ הופ היפואי-בת ימי לא מתכוון לתת יד לפילוג, וממשיך בכל הכוח לשנות את פני החברה הישראלית

תגובות

"סיסטם עאלי זאת לא עוד להקה של ילדי שלום. לא להקה של מלכות יופי שמדברות על שלום עולמי. אנחנו אומרים את האמת. סיסטם עאלי היא הפה של האנשים ששותקים, שלא יכולים לדבר. היא באה להיכנס בכל מה שנקרא שתיקה ופחד". על הציטוט הזה, שמופיע בקומוניקט אלבום הבכורה של סיסטם עאלי, חתום מוחמד אגואני, זמר וראפר בקולקטיב היפואי-בת-ימי הייחודי, שמונה לא פחות מתשעה חברים. האלבום יצא כבר באמצע שנת 2013 לאחר פרויקט מימון המונים מוצלח, אולם למרבה הצער נדמה שבזמן שעבר מאז ועד היום תופעות כמו השתקה והפחדה הלכו וצברו תאוצה במקום להיעלם. את החברים מסיסטם עאלי זה לא מצליח לייאש. בין קיום הפעילות החברתית הענפה שלהם והדרכת בני נוער מקומיים לבין המשך חזרות, הופעות ברחבי הארץ ועבודה על אלבום שני, הם מוצאים כעת זמן להפקת "בת בית" - פסטיבל היפ-הופ ייחודי. "מסיבת פירות העונה" הם קוראים ליום ההופעות הזה, שיורכב רובו ככולו מפירות שיתופי הפעולה שנוצרו והתגבשו בפעילות החברתית ובסדנאות השונות ויתקיים בט"ו בשבט הקרוב בבת ים.» בת בית - פסטיבל היפ הופ בבית ים» BalconyTV: הפופ החלומי של ריו» איך היו חגיגות העשור של רד בנד?» הלילה שבו נצ'י נצ' כבש את הבארבי» גפן ובנאי בהאנגר: שלם שגדול מסך חלקיו» "Blackstar": שירת הברבור של דיוויד בואימחמד מוגרבי (שירה), אנבר סייטיברגימוב (שירה וכלי הקשה), יהונתן דיין (בס), יונתן קונדה (שירה וגיטרה), מוטי בן ברוך (תופים), לונא אבו נסאר (שירה וגיטרה), ליבה נאמן (כינור ושירה), נטע וינר (שירה ואקורדיון) ומוחמד אגואני (שירה) נפגשו כבר ב-2006 במקלט ציבורי בשכונת עג'מי היפואית, כחלק מפעילות תנועת נוער המקדמת שותפות צעירים יהודית-ערבית. עם הזמן, נוצר מעגל משתתפים קבוע, שהפך למעשה לבסיס הראשוני. חלקם הדריכו, חלקם היו חניכים, כולם אהבו מוזיקה - מה שהוביל עד מהרה להתהוות קולקטיב היפ הופ אקטיביסטי ורב לשוני ששר בעברית, ערבית, רוסית ואנגלית. "סיסטם עאלי זו משפחה לפני הכל", אומר חבר הלהקה נטע וינר. "זו להקת היפ הופ שעושה מוזיקה כמו שהיא מאמינה שצריכים לעשות אותה, אבל לא רק. הקמנו עמותה שבעזרתה אנחנו יכולים לממש את הפעילות שלנו וגם מרכז תרבות שבו אנחנו יכולים לבטא את כל הרעיונות שלנו. אנחנו לא עושים את ההפרדה בין מוזיקה לאקטיביזם, למעורבות, לחיים, לפוליטיקה. זה אותו דבר מבחינתנו. כל המחויבות, התשוקה, האהבה הכעס והזעם שלנו נמצאים באותם ערוצים".שינוי החברה דרך מוזיקה. הכירו את סיסטם עאלי:איך זה מתבטא הלכה למעשה במוזיקה?״המוזיקה שלנו היא מה שהיינו רוצים לראות בעולם בתור שינוי והיא גם הפעילות החברתית שלנו והן מזינות אחת את השניה. אנחנו פשוט לא מכירים דרך אחרת לעשות את זה".לא שוכחים את הכיבוש הגיוון הזה הוא, בין השאר, חלק מהקסם של סיסטם עאלי. את דו הקיום מחליפים החברים בתלת קיום לפחות, כשיהודים צברים ועולים מרוסיה שרים ומנגנים כאחד עם צעירים ערבים - בארבע שפות. גם מוזיקלית, למרות ההגדרה של הרכב היפ הופ, אפשר למצוא שם מבלי להתאמץ השפעות רוק, שורשים של ג'אז וליריקה לצד ספוקן וורד, אלמנטים ערביים ומוזיקה צוענית - זכר למחוזות המוזיקליים השונים מהם הגיעו חברי ההרכב. אולי זו גם הסיבה לתהליך היצירה וההבשלה הארוך לו הם זקוקים. "לקח לנו שש שנים להוציא את האלבום הראשון" ממשיך וינר. "כשיש הרבה אנשים, הרבה השפעות, הרבה שפות, אז הדברים צריכים את הזמן שלהם. אנחנו גם מקפידים לריב על כל דבר, ככה שזה תמיד לוקח יותר זמן".ריב של תשעה אנשים יחד עלול להיות עניין רציני.אגואני: "גם מהריבים הללו אנחנו יוצאים מחוזקים. כשכל אחד מגיע מכיוון אחר ושופך את מה שיש לו לתוך התעלה שנקראת סיסטם עאלי זה רק מעצים את מה שיוצא בסוף. ככל שתהליך היצירה מסובך וקשה יותר - כשזה מצליח זה מצליח בגדול".איך מתגברים על חילוקי הדעות בתהליך היצירה?"במכות (צוחק). הגענו לשם לא פעם. גם ככה נוצרים שירים. 'אינסעה' למשל - 'שכח' בעברית. זה שיר שמדבר על הכיבוש ועל היכולת שלו לגרום לך לשכוח דברים ובו בזמן גם על חוויות של עלייה לארץ והתאקלמות כאן. היו הרבה חילוקי דעות בדרך אבל בסוף זה יצא. גם לצ'ה גווארה ולפידל קסטרו היו המון חילוקי דעות אבל בסוף נולדה מהפכה".אתם בדרך למהפכה?"אנחנו בדרך למהפכה. זה בטוח".הולכים מכות על השירים. סיסטם עאלי (צילום: אנטון טל)בזמן האחרון ההיפ הופ מאד מצליח ודווקא עוזב את השוליים ומתחבר למיינסטרים. מה היחס שלכם לזה?"היפ הופ מבחינתי הוא לא מוזיקת שוליים ולא מוזיקת רחוב. הכל מגיע מהרחוב ולא רק היפ הופ. בשבילי זו המוזיקה הכי אמיתית שיש וזה באמת היה הכלי שאפשר לי לפתוח את הפה ולא לשתוק עוד. ברור שכל להקה רוצה להצליח ומיינסטרים זו לא מילה גסה. אנחנו מצליחים בדרכנו, יש הופעות בחו"ל בזמן האחרון, ונראה לי שהלהקה בדרך הנכונה. חזרנו לא מזמן מצרפת והייתה חוויה נהדרת. פגשתי כמה אלג'יראים מקומיים, משהו שתמיד רציתי והיה מאוד מעניין. קצת שונה מלהופיע כאן, בשטחים או בעזה".הגישה של הקהל בחו"ל שונה אליכם?"לא ממש. כאן אנחנו מקבלים את האהבה שלנו דרך החברים והקהל שבא לשמוע אותנו מרצון. בחו"ל זה די דומה. אולי באים גם בגלל כל עניין השיתוף בין יהודים לערבים - אבל בסוף באים להקשיב ולשמוע אותנו וגם אם לא מבינים כל מילה, בסיום עומדים ומוחאים כפיים".ובארץ בטח יצא לכם להתקל בתופעות פחות נעימות."הרבה. נתקלנו בהרבה מקרים לא נעימים ובהרבה גזענות, משני הצדדים. הופענו בכל מיני מקומות בישראל, מבאר שבע ועד קריית שמונה. הופענו בירושלים, בשייח ג'ראח, במקומות שלהקות אחרות לא מגיעות אליהם. מבחינתנו זו התשובה, להמשיך ולהופיע עם המוזיקה בכל מקום".לוחמי הגרילה של ההיפ הופ את הפעילות שהלכה וצברה תאוצה נאלצו החברים להעביר בעל כורחם מיפו לבת ים. "בתכל'ס - גורשנו מיפו", טוען אגואני, "התחלנו את הדרך במקלט קטן בשכונת עג'מי, באזור שמכונה 'הגן העזתי'. באותה תקופה התושבים באזור קיבלו המון צווי הריסה מטעם העירייה. החלטנו להתנגד לזה בדרך שאנחנו מכירים וארגנו הופעה קטנה על גג המקלט. זה כנראה לא מצא חן בעיני העירייה שסגרה את המקום, וכך נאלצנו לנדוד עם הפעילות שלנו למקומות שונים. בסופו של דבר עיריית בת ים הסכימה לקחת אותנו תחת חסותה פחות או יותר ומצאה לנו מקום להיות בו".להמשיך ולהופיע בכל מקום. סיסטם עאלי בהופעה (צילום: יח"צ)המקום הזה הוא למעשה הבית של ההרכב ובסיס הפעולה שלו - מתחם שנקרא "מעבדת פיס לתרבות - בית סיסטם עאלי" ומשמש כמרכז תרבות שבו חברי ההרכב מנגנים ומקליטים וגם עובדים עם יוצרים צעירים ובני נוער מקומיים בשיעורים, סדנאות וג'אמים מוזיקליים. נכון לעכשיו פועלים שם שבעה הרכבים צעירים (שלושה מהם יופיעו בפסטיבל ההיפ הופ בסוף החודש הקרוב) לצד מסגרות של כתיבה יוצרת, ראפ, ריקוד, שירה כתובה ועוד. חברי ההרכב, שלוקחים חלק מלא בהדרכה ובתפעול המתחם, מוצאים זמן לכל אלה. "אנחנו לוחמי גרילה", אומר אגואני, "איפה שצריכים אותנו אנחנו נמצאים".נשמע כמו סוג של שליחות."כן, בהחלט. לעשות היפ הופ לעצמי זה קצת אנוכי ולא לעניין. המטרה היא להעביר את זה הלאה. אל המתחם שלנו יכולים להגיע ילדים ובני נוער מקומיים מכל המינים הצבעים והסוגים - ממש קיבוץ גלויות".זה לא מכעיס קצת, שמגרשים אתכם מלבצע את השליחות הזו?"בהחלט".וזה מתבטא במוזיקה שלכם? היפ הופ הוא דרך טובה להביע זעם."תשמע, סיסטם עאלי הוא לא רק הרכב של זעם או מחאה. אם תקרא את מילות השירים שלנו תבין שיש שם מכלול שלם של רגשות ותחושות - אהבה, שנאה, געגועים, מחשבות על הכיבוש, על עלייה לארץ וכו'. אי אפשר לומר שהעניין שלנו זה כעס וזעם. אבל מוזיקת מחאה היא לגמרי חלק מהעניין ואנחנו לא מתכחשים לזה".דרך טובה להביע זעם. סיסטם עאלי עם "יאפאוויה":מאיפה הגיע השם "סיסטם עאלי"? מה זה אומר בעצם?וינר: "עאלי" בערבית מדוברת זה גבוה, מורם, Loud. כשמחברים את זה לסיסטם יוצא משהו טוב. במקור השם הגיע מהמתופף הראשון שלנו, סכנדר קובטי, שביים את הסרט 'עז'מה' (כך מבטא וינר את השם 'עג'מי', בהגייה המקורית - י.ח.). הוא ביקר באיזו הופעת היפ הופ בירדן והיה שם בקהל ילד קטן שלא הפסיק לצרוח 'סיסטם עאלי, סיסטם עאלי' כלומר - 'תגבירו את הווליום של המערכת'. הוא חזר עם זה כשם ללהקה. קצת אחר כך עשינו את אחת ההופעות הראשונות שלנו בבית ספר ביפו, בשבע בבוקר, מול 100 ילדים שקמו במיוחד לסיטואציה ועם להקה לא ממש מגובשת מוזיקלית. כששאלו אותנו איך קוראים לנו, יצא מתוך המועקה השם 'סיסטם עאלי', ומאז הוא נשאר. אנחנו מאוד אוהבים אותו".אחרי המועקה, מה התכנון להמשך?אגואני: "אנחנו עובדים כרגע על אופרת היפ הופ יחד עם רז וינר, אח של נטע, שהוא שחקן גדול ומוכשר. מופע שיורכב ממוזיקה עם אלמנטים ערביים ומערביים ויעלה ביוני. חוץ מזה יש את בת בית, הפסטיבל הקרוב שיתקיים ב-25 בינואר, ובו נופיע יחד ולצד הרכבי היפ הופ צעירים בנוסף להקראת קטעי שירה, הקרנת וידאו קליפים ועוד. זה קורה במתחם ניצנה בבת ים והכניסה חופשית, אז באמת שאין סיבה לא להגיע. ובכלל, הדלתות שלנו תמיד פתוחות לכל מי שרוצה לבוא ולהתנסות בהיפ הופ והסביבה. מחכים לכם בבית סיסטם עאלי".

כתבות שאולי פספסתם

*#