אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גל נוסטלגי: מה הפך את נינה סימון לדיווה עולמית?

לרגל יום הולדתה ה-80 של זמרת הסול הגדולה והעוצמתית, גל אפלרויט משרטט דיוקן מוזיקלי של 50 שנות קריירה שקשה עד היום להגדיר במדויק

תגובות

קיימות, לפי דעתי, שלוש זמרות שההשפעה שלהן על השירה הנשית כל כך גדולה עד שקשה להעריך אותה. הראשונה היא, כמובן, בילי הולידיי שלימדה את כולן מה זה הבלוז, מה זה לשיר מתוך כאב - שירה אמיתית. השנייה היא ג'וני מיטשל שיצרה את המושג "זמרת יוצרת", כזו שכותבת את שיריה בעצמה ומגישה אותם בצורה הכי נוגעת שיש. השלישית, ולא האחרונה, היא נינה סימון. דיווה אמיתית, זמרת בעלת קול מלא כוח ונוכחות בימתית יוצאת דופן בעוצמתה. בקרוב ל-50 שנות קריירה הצליחה סימון להתחמק מכל ניסיון לקטלג אותה, מוזיקלית, טקסטואלית או מכל בחינה אחרת, אם תרצו. היא היתה זמרת מחאה, מבצעת אדירה של שירי אהבה, פסנתרנית מצוינת, בלוזיסטית משכנעת, כל זה ועוד בתוך אישה בעלת אישיות בי-פולרית, שעוברת במהרה משמחה לעצב תהומי ולהפך.

גל נוסטלגי» ג'ון מרטין הולך על אוויר מוצק» סילבסטר חלומי עם פיש» סיכום שנת 1982» הספד מאוחר לטרי קלייה

במקרה של נינה סימון לא מדובר ברכילות צהובה על מצבה הנפשי, אלא בהסבר לעוצמה האדירה של ביצועיה באולפן ובעיקר להופעותיה הבלתי נשכחות. לרגל יום הולדתה השמונים (אם הייתה בחיים), שחל ב-21 בפברואר, החלטתי להמליץ על שלושה אלבומים ענקיים שלה, מתקופות שונות, שנותנים איזושהי הצצה לעולמה של נינה סימון.

סימון פרצה לעולם ב-1958 עם אלבום בכורה מקסים שנשא את שמה. סימון מנגנת פסנתר ושרה בליווי קונטרבס ותופים, טריו ג’אז קלאסי, אך משהו בקול שלה מבדיל את האלבום הזה משאר אלבומי הג’אז הווקלי של התקופה. קול כבד, סמיך ולא שגרתי, יש בו משהו שחור אבל לא רק, לפעמים אפשר לחשוב שזהו קול גברי, אך לא - יש בו נשיות מתפרצת. הלהיט הראשון שלה, שהפך כמעט לסימן ההיכר שלה "My Baby Just Cares For Me" מופיע כאן, אך כמו רוב שירי האלבום גם הוא לא נכתב על ידה. כאן בדיוק תמונה גדולתה של סימון בתור המבצעת הגדולה מכולן. בצרפתית נוהגים לקרוא לזמר בסדר גודל כזה Interprete – פרשן, וזה בדיוק מה שהיא עושה, כי כל שיר הופך אצלה למשהו אישי. כשהיא שרה בלדות כמו "Don’t Smoke In Bed" או I Loves" "You Porgy, קל יותר להרגיש את עוצמות הרגש שהיא משקיעה בשיר. אך סימון לא רצתה להיות זמרת ג’אז, היא פשוט רצתה לשיר ולהיות היא עצמה, אישה, דעתנית ופמיניסטית, ומעל הכול ולפני הכול בת-אדם.

עוצמות רגש שטרם נראו בבלדות.  "Don’t Smoke In Bed":

לפני שנעבור לאלבום הבא אנחנו מחויבים לעשות עצירה קטנטנה בשנת 1965 כדי לשמוע את אחד משירי המחאה הגדולים שנכתבו אי פעם. סימון כתבה וביצעה את "Four Women" לאורך כל הקריירה שלה, ובצדק. הביצוע המקורי המטלטל מופיע באלבום שנקרא "Wild Is The Wind" (עוד ביצוע ענק שלה).

אחד משירי המחאה הגדולים בהופעה חיה. "Four Women":

האלבום "Nina Simone Sings The Blues" יצא ב-1967 וחיבר באופן מושלם בין הבלוז והמחאה של הסיקסטיז. הקשיבו לה שואגת משפט כמו "The Answer Better Be Yes" בשיר הפתיחה, ותבינו מה הכוח הטמון בשילוב הזה. האופטימיזם של סימון בולט כאן בהשפעות הגוספליות, ושוב, הבלדות שלה שגומרות אותך ומשאירות אותך מרוח על הרצפה (My Man’s" Gone Now").

בשנות השבעים המשיכו לצאת אלבומים מעולים של סימון, והפעם השפעות הפופ בלטו קצת יותר מאשר קודם. הביצועים שלה לשירים של הביטלז, פול סיימון, רנדי ניומן ודילן היו מצוינים והביאו אותה לעמדת דיווה עולמית. ב-1973 יצא האלבום, הנושא את השם המקורי "Emergency Ward". מדובר בשלושה קטעים ארוכים שחלק מהם הוקלט בהופעה חיה, וחלק שופץ קצת באולפן, אך מעל הכול מדובר בחוויה שלוקחת אותך עמוק לתוך עולמה של סימון, עולם של מצבי רוח משתנים ועוצמת רגש אדירה. הביצוע שלה לשירו של ג'ורג' האריסון "Isn’t It A Pity" מצליח כמעט להתעלות על המקור, בחיי. פשוט אי אפשר שלא להאמין לסימון כשהיא שרה על כמה חבל שאנו גורמים סבל זה לזה.

כמעט מתעלה על המקור. "Isn’t It A Pity", במקור של ג'ורג' האריסון:

החלטתי לא לספר לכם את סיפור חייה של אחת הגדולות שבזמרות של המאה ה-20 (את זה תוכלו לעשות בעצמכם בויקיפדיה), אלא דווקא לשתף אתכם במה שהאישה הזו עושה לי בשירתה ובמוזיקה שהיא עשתה, ולא רק לי. ההשפעה של נינה סימון ניכרת בכמעט כל זמר וזמרת שבאו אחריה. דיויד בואי הושפע ממנה קשות והביצוע שלו ל "Wild Is The Wind" נשמע כמעט כמו מחווה קטנה/גדולה למבצעת הגדולה של השיר הזה.

*#