מקלאס לטראש: האם ביונסה יורדת מכס המלכות?

אחרי שהגיעה אל פסגת העולם והפכה לקונצנזוס אהוב על פי כל, האישה הכי חזקה בפופ מתחילה להראות סדקים בתדמית הכה ממלכתית שלה. יכול להיות שהחשש מחוסר רלוונטיות גורם לה לנהוג בפזיזות ולאבד מעריצים?

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

גוד גירל גון באד? ביונסה עם הבסטי ניקי מינאז' (צילום מסך)מכירים את זה שבכל חבורה, משרד, או כל מעגל חברתי אחר, תמיד אפשר למצוא מעריץ אדוק ומופרע של ביונסה? כזה שבוכה כל פעם שהוא צופה במלכת הפופ שרה בלדה בהופעה חיה, מאמין לכל המסרים הפמיניסטיים שהיא דואגת להפיץ, יודע מתי מצוין יום ההולדת שלה, זוכר פרטים מוגזמים מחייה האישיים, מדקלם את הדיסקוגרפיה של דסטיניז צ'יילד בעל-פה ואפילו חש קצת גאווה משפחתית כשבלו אייבי נולדה? אז אני.» יכול להיות שאין שום דבר אמיתי בביונסה?» האלבום האחרון של ביונסה לצפייה מלאה » התגעגעתי, אז באתי: כריס קורנל חוזר» רוך ועדינות: הקסם המתוק של הילה רוח» התגלית של פסטיבל הפסנתר: נסרין קדריאם בתחילת קריירת הסולו שלה ביונסה הייתה שם נרדף למכונה לייצור פופ שטחי וחסר עומק בעיני רבים, הרי שבשנים האחרונות המלכה האם הוכיחה את טעותם. בעשור וקצת היא הפכה לשם נרדף לפופ מיינסטרים נשי, אמיץ וחצוף, בעל אמירה על מקומן של נשים במערכות יחסים ובחברה; מודל לעבודה קשה, אהבה עצמית ודימוי גוף בריא לנערות בכל העולם; אייקון תרבות המכתיב אופנות; ודמות המתרועעת בדרך קבע עם מנהיגי עולם. את המקום הממלכתי שלה היא הרוויחה ללא ספק בזכות כשרון גדול ואמביציה עוד יותר גדולה, ולכן, יש דברים שרק ביונסה יכולה לעשות. כמו למשל להשתיל ציטוטים של צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה, סופרת פמיניסטית ניגרית עטורת שבחים, בשיר בו היא מאדירה את עצמה בהגזמה יתרה ועל הדרך לועגת למבקרים שלה. כי ככה זה כשאת ביונסה, את יכולה לחבר פמיניזם כואב מהעולם האמיתי לאגו עצום (ומוצדק, כן?) של כוכבת פופ מפלסטיק, ולהתיך אותם לאותה אמירה – אני אישה בלתי מנוצחת. זה הקסם (ויש שיאמרו המגרעה הכי גדולה) של ביונסה: היכולת להעביר תחושות ומסרים באופן כל כך אמין, גם בלי שעברה חוויות מסוימות שהיו יכולות 'לזכות' אותה בכבוד הזה. אדיצ'יה ונאום הפמיניזם מעורר ההשראה שביונסה דגמה מתוכו:ואז הגיע שיתוף הפעולה עם ניקי מינאז', ואיתו החלו סדקים קלים לערער את המעמד הזה. הייתי שם בשורות הראשונות, בברסי בפריז, כשביונסה סגרה את Ms. Carter, הטור של האלבום האחרון שלה (2013) ובאותו איצטדיון שנה אחר כך כשהיא סגרה את On The Run, הטור המשותף עם ג'יי זי (2014), ואירחה על הבמה בהפתעה את מינאז' ("אניקה" בפיה של ביונסה) לביצוע של "Flawless". החיבור בין השתיים היה נראה טבעי, ואפילו תחושותיי האמביוולנטיות כלפי מינאז' לא ציננו את ההתלהבות שאחזה בי כששתי הענקיות האלה ענטזו ושרו יחד על במה אחת.

דיסוננס שאיבד את החינניות שלו. קווין בי ואניקה (צילום: אינסטגרם)מצד אחד, זמרת 'מלכותית' שדואגת תמיד להגיד את הדבר הנכון ולהשתמש במיניות שלה בצורה אחראית, מצד שני, ראפרית 'אכזרית' שמטנפת את הפה בכל הזדמנות ומנצלת את החמוקיים שלה כדי לדחוף את עצמה קדימה. כמעט נדמה שביונסה עוברת סוג של מרד נעורים כשהיא מצטרפת לילדה הרעה והסליזית של השכונה - אקט שממש לא מיטיב עם הפמיניזם בו היא מתהדרת. "Feeling Myself" למשל, שגם בו השתיים שיתפו פעולה, הופך את הדיסוננס ביניהן להרבה פחות חינני, כשהוא מכיל ערימה של התלהבות עצמית, קללות בוטות ודיבורים גרפיים על זיונים, בניגוד ל-"Rocket", בלדה חושנית וסקסית בה היא מתארת יחסי מין, או "Drunk In Love" (בו שיתפה ביונסה פעולה עם ג'יי זי), שהביא דיבור מלוכלך-רומנטי על מין בין בני זוג, ובעיקר - אווירה של צחוקים.על התבגרות, נשיות, מיניות והכתיבה של "Rocket":את ביונסה הכרתי לראשונה כמתבגרת, והתאהבתי בה מהרגע הראשון ששמעתי את "No No No" של דסטיניז צ'יילד ברדיו, שנתנו באותה תקופה פייט רציני ל-TLC, שמה לעשות, לא היו Fresh כמו הרביעייה הזאת. כשיצא "Bills Bills Bills" הכאילו פמיניסטי ובו היה ברור שהיא הסטארית של הלהקה (בכל זאת, אבא שלה ניהל אותן ודחף אותה לפרונט בצורה גלויה למדי, דבר שגרר שינויים בהרכב הקבוצה), כבר הייתי קהל שבוי. הלהיטים שהגיעו אחר כך, הפכו את דסטיניז לאחד מהקולות הנשיים הכי חזקים, ובואו נודה - הכי קוליים בניינטיז, וסיפקו לי ולסאקריות של בסים שכמותי את הטעימה הראשונית שהיינו צריכות כדי להיכנס לעולם המוזיקה השחורה, שהובילה לנפילה בלתי נמנעת בשבי ההיפ הופ, האר אנ בי הקלאסי והסול.סליז באווירה של צחוקים. ביונסה וג'יי זי עם "Drunk In Love":כשדסטיניז התפרקו היה ברור שבי כאן להשאר, וכל הטרוניות על כך שג'יי זי בנה לה את הקריירה לא החזיקו מים במבחן הזמן. היא הצליחה להשאר רלוונטית גם כשצצו כוכבות-ילדות ודרכו בצילה; הצליחה להשאר חדשנית כששחררה לרשת אלבום שירים וקליפים שלם בהפתעה, בו גם טבלה רגל במוזיקה האלקטרונית; הצליחה לשמור על מעמדה כמאמי הלאומית דרך חברות קרובה עם מישל אובמה ובניית תכנית בריאות וספורט לצעירים האמריקאים, התגייסות למען הקהילה בעולם; ובכללי - הוכיחה אופי יציב כשנזהרה מהסתבכות בשערוריות (כן, כולנו זוכרים את המעלית, אבל זו סולנג' בכלל שעשתה שם שטויות) וכששמרה על חייה הפרטיים - פרטיים."All this ass on that flawless dick". אניקה ובי עושות את "Flawless":מול אלה, תמוהה הבחירה שלה לחבור דווקא לכוכבנית שערורייתית ואגרסיבית כניקי מינאז', ששמה מוזכר דרך קבע לצד מקרי אלימות או קלטות סקס, ואף מעוררת את השאלה הכבדה - האם ביונסה שלנו זנחה את המוזיקה המצוינת שעשתה עד עכשיו לטובת שטיקים פשוטים וריקים של פרובוקציה? ואם יורשה לי לפנות ישירות למלכה האם של כל מה שנכון: ביונסה, אהובתי הנצחית, אל לך להגחיך את עצמך למען רייטינג, או כדי להיות קולית ומדוברת על ידי הצעירים, שמרי על כבודם הראוי של המסרים אותם את נושאת והמשיכי לשמש דוגמה בריאה ולא מתלהמת. אמנם מי שלא ראה את המעריצים של השורות הראשונות לא ראה אהבה אובססיבית שאינה תלויה בדבר מימיו, אבל האמיני לי, אנחנו אוהבים אותך יותר ככה.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ