בין השמש לבין הירח: מי אתה מארק קוזלק?

מה-Red House Painters ועד ההרכב הנוכחי Sun Kil Moon, מארק קוזלק תמיד בחר לעשות דברים בדרך שלו: על הפיצול מהלייבל המצליח 4AD, הקאברים ל-AC/DC והטקסטים שרק הופכים לאישיים יותר עם הזמן

אלעד בן הרוש, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
אלעד בן הרוש, עכבר העיר

רוב קהל המעריצים של מארק קוזלק מכיר אותו כסולן של ההרכב המשובח "Sun Kil Moon", חלקם מכיר אותו מהלהקה "Red House Painters", אבל מארק קוזלק (שאת שם המשפחה שלו הוגים Kozlek) הוא בעצם אמן סולו יותר מהכל. לקראת חזרתו המיוחלת לישראל להופעה שתתקיים ב-9 בספטמבר, החלטנו לעשות סדר ולציין כמה תחנות מההיסטוריה של אחד מהאמני האינדי המוערכים בימינו.» מארק קוזלק בישראל - כל הפרטים» VMA 2015: קנייה ווסט רץ לנשיאות» בון ג'ובי השחקן: התפקידים שהכי אהבנו» כל השמות שיגיעו לפסטיבל אינדינגב השנהתחילת הקריירה ו-Red House Painters הקריירה המוזיקלית של קוזלק התחילה בעיר הולדתו שבמסילון, אוהיו. אחרי שהקים את הרכב נעוריו "God Forbid", קוזלק עבר לאטלנטה, שם פגש את המתופף אנתוני קוטסוס - מחצית מההרכב העתידי Red House Painters. לאחר תקופה קצרה של יצירה ביחד, השניים עברו לסן פרנסיסקו ב-1988, ושם פגשו את החצי השני של הפיינטרז - גורדון מאק הגיטריסט וג'רי וסל הבסיסט. קוזלק, שכבר בשלב הזה הסתמן ככותב שירים ומלחין מוכשר, התגלה גם כפרפומר לא רע בכלל. ההופעות של הרד האוס פיינטרז באזור מפרץ סן פרנסיסקו הצליחו להגיע לתשומת לבם של אחד הלייבלים המשפיעים של אותה התקופה - 4AD, בו היו חתומים בין היתר הפיקסיז ו-Dead Can Dance.עולם של עצב יפהפה. מארק קוזלאק (צילום: יח"צ)האלבום הראשון של הפיינטרז - "Down Colorful Hill", נפתח באחד השירים המזוהים ביותר איתם עד היום, "24". באלבום הזה כמו בשיר הפותח אותו, אפשר לשמוע את היסודות שילוו את קוזלק במהלך הקריירה שלו: טקסטים אישיים עד כדי כאב עטופים במלודיות המציגות עולם של עצב. בתוך פחות משנה, הוציא ההרכב 22 שירים חדשים בשני אלבומים שנושאים את שמם, אבל ידועים בכינויים "Rollercoaster" ו-"Bridge" על שם הציורים שעל עטיפותיהם. בעוד שאלבומם הראשון כלל שישה שירים שקוראים למאזינים להביט אל תוך נפשו של קוזלק, "Rollercoaster", שהיה באורך של 75(!) דקות, הכיל כבר מסע שלם אל תוך סיפורים של אנשים אבודים בעולמו הדמיוני של הכותב.אלבומם הרביעי - "Ocean Beach", היווה נקודת מפנה ראשונה בכתיבה ובמוזיקה של קוזלק והמשיך את הקו של השיר "Sundays and Holidays" שיצא ממש לפניו. שיר הפתיחה האינסטרומנטלי, כלי המיתר והגיטרה האקוסטית של "Summer Dress", הגיטרות החשמליות של "San Gernimo" שמכתבות בבירור עם ניל יאנג, כל אלה הבהירו לקהל המעריצים את הכיוון החדש - פולק-רוק, שגם בישר את השלב הבא בקריירה של קוזלק.כאן כדי להשאר. מארק קוזלק תחת השם Sun Kil Moon:סולו ו-Sun Kil Moon "Ocean Beach" ציין את סופם של הפיינטרז: חילוקי הדעות עם 4AD והמתיחות בין קוזלק לוואטס ראסל, אחד מבעלי הלייבל, היו המסמר האחרון בהרכב המקורי. הרצון של כל אחד מהאמנים לצאת לדרך עצמאית גבר והזמן לכתיבת אלבום הסולו הראשון של קוזלק הבשיל. על אף שבחר להמשיך בשלב ההוא להשתמש בשמם של הפיינטרז, "Songs for A Blue Guitar", היה אלבום סולו למהדרין. הוא התאפיין באווירה ביתית ששמה את קולו של קוזלק במרכז, כלל קאברים ללהקת ה-Cars ולפול מקרטני והפך לאלבומם המוצלח ביותר מסחרית של הפיינטרז.לאחר שני EP's מעולים שכללו את גרסאות הכיסוי "Rock n' Roll Singer" ו-" Love Hungry Man" ל-AC/DC, ההרכב החדש של קוזלק רקם עור וגידים. קרוי על שמו של מתאגרף קוריאני מפורסם (עם שיבוש קל בשם), Sun Kil Moon הוקם ב-2002 והפך להרכב המרכזי של קוזלק עד ליום הזה. אלבומם הראשון, "Ghosts of the Great Highway", זכה לביקורות חסרות תקדים והשיר "Carry Me Ohio" נכנס לרשימת 500 השירים החשובים של שנות האלפיים על פי פיצ'פורק.יצירה עמוקה ואישית. מארק קוזלק בהופעה (צילום: Geneva Still)קוזלק וסאן קיל מון המשיכו בקצב של שני אלבומים בשנה בממוצע, אחד מהם אלבום שלם של גרסאות כיסוי ל-Modest Mouse, ואחד אירח את בן גיברד (Death Cab for Cutie), כאשר לאורך כל הדרך קוזלק שחרר אלבומים מההופעות החיות שלו. אבל נראה שאחד האלבומים המסקרנים והייחודיים ביותר שקוזלק וסאן קיל מון הוציאו הוא "Benji". האלבום המשיך את הסאונד של הגיטרה הקלאסית שקוזלק אימץ בשני אלבומיו הקודמים, ונחשב ליצירתו העמוקה ביותר - טקסטים אישיים שהתמזגו עם תהיות קיומיות ומחשבות על ארעיות החיים. "Carissa" שנכתב על בן דודו שנהרג בהתפוצצות גז, "Jim Wise" שנכתב על חבר של אביו של קוזלק, שמחכה למשפט על המתת חסד של אישתו, שיר על אמו, ואפילו שיר על צפיה בסרט "The Song Remains The Same" - כל אלה עטופים בגיטרה הקלאסית המעולה של קוזלק, עם קולו העמוק והאינטימי (ועכשיו המהורהר יותר מאי פעם), שהפכו את "Benji" לאחד מיצירות המופת של של העשור האחרון.אלבומם האחרון - "Universal Themes", כמו גם אלבום הספוקן-וורד העתידי של מארק קוזלק לבדו, מזכירים שמדובר ביוצר שמתפקד כמעין המתגבר של יצירתיות דינמית, בין אם טקסטואלית ובין אם מוזיקלית, כבר למעלה מ-15 שנים ומחזקים את התחושה הנעימה שהוא כאן כדי להישאר.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ