The Telescopes: הלהקה שמקליטה מקדחות

יש לו טראומה מהצלחה, חפצי בית נותנים לו השראה מוזיקלית והוא מאמין בהיגיון שבכאוס. סטיבן לאורי, הדמות האניגמטית שעומדת מאחורי הרכב השוגייז "The Telescopes", בראיון לקראת ההופעה בארץ

עידו שחם, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידו שחם, עכבר העיר

אנחנו נמצאים כרגע בשיא הקאמבק של השוגייז: תת-ז'אנר של רוק אלטרנטיבי מבריטניה מסוף האייטיז, שנוצר על ידי להקות שבקושי זזו על הבמה (מכאן גם נגזר השם, כי הן "בהו בנעליים"), המשלב בין חומות של רעש לבין מאסות של רגש. דור חדש של מוזיקאים התאהב באסתטיקה של הז'אנר, להקות השוגייז הגדולות התאחדו ואפילו נעשו כמה סרטים דוקומנטריים על הסגנון, אבל דווקא אחד מהמוזיקאים שהיה שם מסרב להצטרף לחגיגה.» The Telescopes בישראל - כל הפרטים» להקת אלט ג'יי תגיע להופעה בישראל» ג'וליאן קזבלנקס ופריימוס ברוק בפארק» איך להופיע בחו"ל ולא להתרושש» איזה הופעות מחכות ביום העצמאות?"יש לי מעט מאוד להגיד על כל עניין השוגייז", כותב לי סטיבן לאורי, מנהיג להקת The Telescopes, "וזו הסיבה למה אני מבליח לקצרה בסרטים הללו. לדעתי כל השוגייז הגיע מה-Cocteau Twins, והם קצת השפיעו עליי, כי הם היו כל כך שונים מכל המיינסטרים באותו הזמן, אבל במוזיקה של הטלסקופים יש הרבה מעבר למה שז'אנר יכול להכיל. אותו הדבר לגבי נויז, פופ חלומי, מוזיקה ניסיונית, ספייס-רוק, ופסיכדליה. כל הסגנונות האלה חובקים אותנו אך לא מסבירים אותנו". הטלסקופים יגיעו בשבת הקרובה לפסאז' בתל אביב, כשלהקת ועדת חריגים המקומית תחמם אותם. ההרכב הוקם על ידי לאורי (החבר הקבוע היחידי) בשנת 1987 ב-Burton-upon-Trent, אנגליה. אחרי שהלייבל בו הוציאו את אלבום הבכורה פשט את הרגל, הטלסקופים הוחתמו ב-Creation, הלייבל המפורסם של אלן מקגי והבית של הקולגות Jesus & Mary Chain, My Bloody Valentine, ו-Primal Scream. האלבום השני שנקרא על שמם נחשב לקלאסיקת שוגייז, אבל לאחר שחרורו ב-1992, ההצלחה גרמה דווקא לפירוק הלהקה. לאורי ניגן זמן מה בפרויקטים אחרים, וחזר עם אלבום חדש של דה טלסקופס בשם "Third Wave" רק ב-2002, עשר שנים לאחר האלבום הקודם. למרות שמבנה הלהקה השתנה הוא בחר לציין את שמה באלבום הזה. "'Third Wave' הוא לגמרי אלבום של הטלסקופים. זה היה ברור לי מהרגע שהתחלתי לכתוב אותו", מסביר לאורי.נותנים חשיבות גבוהה לאמנות. The Telescopes (צילום: יח"צ)לדברי לאורי לקח כל כך הרבה זמן להגיע לאלבום שלישי כי הלהקה הייתה בעצם בטראומה. מה בעצם גרם למשבר שאחרי האלבום השני? "הרגשתי שכל הרעיון של הטלסקופים סטה מהכוונה לעשות מוזיקה שמגיעה מעבר לתחום הראיה הטבעית", לאורי מסביר. "היינו בסכנה לעסוק יותר בהצלחה מסחרית מאשר בהצלחה אמנותית. אז שמתי את הכל בפסק זמן ללא הגבלה". הביטוי "מעבר לתחום הראיה הטבעית" ("beyond the natural realm of vision") מופיע הרבה בהקשר של הטלסקופים. למה אתה מתכוון כשאתה אומר אותו?"שהיתי באירלנד והיה בחדר שלי אוצר מילים ישן מהתקופה הויקטוריאנית, וההגדרה שלו למילה 'טלסקופ' היתה 'מעבר לתחום הראיה הטבעית'. אני חושב שזה תיאור מדויק של המוזיקה של הטלסקופים". שתי תמונות לא שגרתיות מקשטות את עמוד הבנדקמפ של הלהקה: האחת של ילדה שאוטמת את אוזניה בין קהל היפסטרים, והשנייה של מקדחה שמחוררת גיטרה. "אני לא בטוח מי הילדה הזו", כותב לי לאורי במייל. "התמונה צולמה על ידי Julie R. Kane בזמן ההופעה שלנו בפסטיבל Supernormal באנגליה. אני פשוט חושב שזו תמונה נהדרת ותרופת נגד לכל אתוס ה-'מוזיקת פופ בשביל הילדים'". עבודת השיפוץ על הגיטרה צולמה באוקספורד בפסטיבל Audioscope למען חסרי בית. "תמיד השתמשתי במקדחות על גיטרות באולפן", מספר לאורי, "בצלילים ששומעים בקטע 'To Kill A Slow Girl Walking' (סינגל מוקדם שלנו) יש גם הרבה מקדחות במיקס, וגם בשיר שנקרא 'Tesla Death Ray' מהאלבום 'Third Wave'. התחלתי להשתמש בהן בהופעות לזמן מה בסביבות 2004. לא תמיד פשוט לעשות את זה מבחינה 'בטיחותית'". לדבריו של לאורי אגב, לא קרו תאונות עם המקדחות המדוברות.להגיע מעבר לתחום הראיה. האזינו ל-The Telescopes:האלבומים וה-EP's שנמצאים באותו בנדקמפ מציגים מוזיקה אקלקטית בעלת אופי ניסיוני שקשה להגדיר, הרחק מהצליל הפופי יותר של הטלסקופים המוקדמים. "ניסיוניות היא חלק מהתהליך היצירתי", אומר לאורי, "בגלל זה כל אלבום שהטלסקופים עושים נשמע שונה". לאורי התכתב איתי מווסט יורקשייר בצפון אנגליה בזמן עבודה על אלבום הלהקה החדש, "Hidden Fields". אלבומם האחרון "Harm" הכיל שני קטעים אפוקליפטיים של אמביינט נויז, ואני שואל את לאורי מה הכיוון הבא. "האלבום החדש דוחף הכל הלאה מבחינת מה שניתן להחשיב כמבני שירים מסורתיים יותר", הוא אומר, "עדיין יש רגעים מוחלטים של טירוף, אבל יש הרבה יותר ליריקה והקולות הרבה יותר בולטים. יהיו בערך חמישה או שישה שירים באלבום. הוא ייצא בלייבל Tapete Records בהמשך השנה".מה דחף אותך לכתוב יותר ליריקה הפעם?"חייתי עם ברידג'יט היידן ולורן ניילור לזמן מה, שתי אמניות שיש להן עניין גדול במילה הכתובה והתמלאתי בהשראה כשביליתי איתן". ומה עם השירה? "רוב השירה נלקחה מהטייק הראשון. השתמשנו בקומפרסורים ודיליי, והשתמשתי בידיים שלי וזזתי מסביב לחדר כדי לקבל איכויות טונאליות שונות".לאורי אמנם הושפע מהרכבים כמו הוולווט אנדרגראונד, Suicide, ו-13th Floor Elevators, אבל לטענתו הוא לא מקשיב לשום דבר כדי למצוא השראה. "היא יכולה להגיע מכל מקום או מכל דבר. בדרך כלל יש לי זרע של רעיון שאני מסתובב איתו עד שהוא מת או נובט". גם הגישה שלו ליצירת מוזיקה איננה שגרתית, "אני משתמש בכל מיני סוגים של דברים: סינתיסייזרים ישנים - במיוחד ה-EDP Wasp, קפיצי מיטה ישנים, צעצועים, דיקטפונים, לופים של אפקטים, שרשראות מתכת, חפצי בית. כל דבר שנותן השראה". כפי שמוטו הלהקה אומר, סטיבן לאורי באמת ובתמים שואף ליצור מוזיקה מעבר לתחום הראיה הטבעית: "סבתא שלי סיפרה לי פעם על חלום שהיה לה. היא הגיעה לגבעה יפיפייה בה היא שמעה את המוזיקה הכי מדהימה, שלא נשמעת כמו שום דבר אחר שהיא שמעה לפני כן, והמוזיקה הזו שיגרה לעולם כל מיני צבעים נפלאים שנראו חדשים בעיניה. היא אמרה לי ששידרתי צלילים ללא כלי נגינה. אשמח מאוד אם אוכל להוציא את זה לפועל. אני מקווה שאמצא דרך להגביר את הסאונד של גלי המוח שלי ואנרגיות אחרות שמשתחררות בזמן שאני יוצר, גם מבחינה קולית וגם ויזואלית".הצלחה עלולה למנוע חדשנות. The Telescopes (צילום: יח"צ)הזכרת בפודקאסט "Ola's Kool Kitchen" שהלהקה עוברת תהליך של דה-אבולוציה ושיכחה. תוכל להסביר בבקשה למה אתה מתכוון?"כל האמנים לומדים טכניקות שמביאות עימן סכנה - שהן יהפכו למנגנוני בטיחות שאפשר להסתמך עליהם. הצלחה עלולה למנוע חדשנות, ויכולה ליצור הומוגניות. אני מחפש מהות, ואינסטרומנטציה לא מוכרת או אביזרים שאינם כלי נגינה עוזרים עם האתגר הזה. המוח אוהב ליצור היגיון מהכאוס. המוזיקה מציעה מבנה משלה".איך אתה נמנע מלהשתמש במנגנוני בטיחות באלבום הזה? איזה מהות ואינסטרומנטציה לא שגרתית נוכל לשמוע בו?"אני עובד עם אנשים שונים על כל אלבום, ואני לא משתמש בנוסחאות. 'Hidden Fields' נכתב, הוקלט, ומוקסס מאוד מהר. יש לו צליל די אינסטינקטיבי, בעיקר עם כלי נגינה רגילים, אבל שלא בהכרח מנגנים בהם בצורה רגילה". על חברי הלהקה שמתחלפים בתדירות גבוהה בכל אלבום, אומר לאורי כי "לכולם יש את הסיבות שלהם לבוא וללכת. אף פעם לא היה ליינאפ קבוע".לאור המוזיקה המגוונת והמאתגרת של הטלסקופים והתשובות החמקמקות של לאורי, תהיתי לאיזה חוויה נזכה בהופעה שלהם בארץ, עד כמה המוזיקה תהיה מאולתרת, ובמיוחד, אם יהיה רועש. "זו תהיה מערבולת מוחלטת מעבר לתחום הראיה הטבעית", חוזר לאורי על המוטו, "זה יהיה מבוסס על שירים - אבל בשירים יש מקום לאלתור, אז אנחנו כן עוקבים אחרי קווים מנחים באופן חופשי. הרגעים המאולתרים מאוד שונים מכל קשקושי הרוק הפרוגסיבי של שנות ה-70: אנחנו מנסים לשמור על עקביות בין הדברים ולהחזיק בחוש כיוון". ומה על הרעש? "זה יהיה רועש עד כמה שמערכת הסאונד תאפשר את זה. אנחנו ממליצים לאנשים להביא אטמי אוזניים, למרות שרובנו לא נשים אותם בעצמנו. הפיזיות של הצליל זה משהו שאני חייב להרגיש בזמן ההופעה".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ