איך להופיע עם הלהקה בחו"ל ולא לצאת בהפסד?

אין מוזיקאי שלא חולם לכבוש את העולם עם המוזיקה שלו, אבל האמת המצערת היא שהגשמת החלום עולה הרבה כסף. אז איך טסים להופיע בחו"ל בלי להיכנס לאוברדראפט? הקולקטיב ונדב לזר עם טיפים ללהקות שרוצות ללכת על זה

עידו שחם, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידו שחם, עכבר העיר

עם הגשת דו"חות המס לשנת 2014, להקת Pomplamoose כנראה צפויה להפסד. אחרי שזכו למיליוני צפיות ביוטיוב, הצמד הקליפורני החליט לפרוץ את המסך, ויצא לטור של 24 הופעות במשך 28 יום בארצות הברית. לכאורה הטור הצליח: הלהקה הכניסה כ-136 אלף דולר. הבעיה היא שהטור גרר גם הוצאות של כ-148 אלף דולר, מה שהשאיר את ההרכב בחוב של כ-12 אלף דולר. בצעד אמיץ, המוח מאחורי ההרכב ג'ק קונטה, כתב פוסט מפורט על כל העסק. "ידענו שזו תהיה התנסות יקרה", כתב קונטה לאחר שפירט את ההוצאות הכוללות, "ועדיין בחרנו לעשות את ההשקעה. יכולנו גם לנגן כצמד במקום לשכור שישה אנשים שיצטרפו לסיבוב ההופעות. זה היה חוסך לנו מעל ל-50 אלף דולר, אבל היה חשוב לנו בשלב זה של הקריירה להעלות מופע רוק משוגע ופרוע. רצינו שיזמינו אותנו חזרה לכל מקום, ורצינו שהמעריצים שלנו יביאו גם את החברים שלהם בפעם הבאה. זה היה הפסד שהוא בעצם השקעה בסיבובי הופעות עתידיים".

» הגרוב התימני חוזר: האחיות שיכבשו את הקיץ
» למה בכלל לפתוח לייבל עצמאי דווקא עכשיו?
» מי מגיע ומתי: המדריך השלם להופעות מחו"ל

"היו לנו דיונים נרחבים בלהקה סביב הפוסט שהם כתבו, עד כמה אנחנו ככה או לא", מספר רועי ריק מהקולקטיב. פומפלמוס חטפו לא מעט ביקורת לגבי ההוצאות שלהם, במיוחד על אוכל ולינה (כ-18 אלף דולר) ומשכורות ואש"ל לחברי הצוות (כ-48 אלף דולר). "אני לא יודע איך הם התנהלו בהיבט הזה, אבל ברור שעל הנייר הם יכלו לראות מראש שהם מועדים למשהו שיש בו הפסדים", הוסיף ריק. בקולקטיב מקפידים להיות עם יד על הדופק הפיננסי של הלהקה. כשהם נוסעים לטור, הם יודעים, לפחות על הנייר, מה יהיו ההוצאות. לפי ריק, "ההכנסות הן נגררת של כמה כרטיסים ימכרו, אבל כאן אני לוקח איזושהי הערכה. היו דברים שהלכנו עליהם וברור שהפסדנו, בטח בהתחלה". חברי ההרכב שילמו, למשל, על נסיעה לשואוקייס בצרפת לפני כ-5-6 שנים מכיסם הפרטי.

עכשיו אתם מתנהלים יותר טוב?

"כן. מזה כמה שנים הנחת היסוד שלנו היא שלא נוסעים בשביל להפסיד כסף. האם חוסכים כסף או יוצאים מאוזנים? זה יכול להיות ככה או ככה. אני חושב שהשאלה היא למה אתה נוסע. אתה צריך לעשות שיקולים של עלות מול תועלת וזה לא שיקולים שתמיד יש בהם רציונל".

כשאתם בדרכים - על מה חוסכים ועל מה מתפנקים?

"לא נראה לי שיש לנו הרבה פריבילגיה להתפנק, אבל אנחנו לא באים בתור מסכנים. אנחנו מנסים לראות איך לא נתחרפן - זה באמת חשוב. זה צד מאוד לא זוהר של הפעילות המוזיקלית, אבל בסופו של דבר המנהל או מישהו מהלהקה צריך לשבת מול טבלה ולראות על מה מוותרים. בהתחלה לא היה כסף לתת לכל אחד אש"ל, אבל לאט לאט הבנו שגם זה מציאותי. הבנו שלישון עם עוד שלושה אנשים בחדר במלון זה לא לעניין, אבל כשאין ברירה עושים את ההקרבה".גם נדב לזר, מוזיקאי שיצא בעבר לסיבובי הופעות עם The Raw Men Empire, קרא את הדו"ח של פומפלמוס. "הנהנתי בהזדהות", אומר לזר, "כי כן, הם הפסידו ממש מעט יחסית. זה טור שעלה מאה ומשהו אלף, והם הפסידו 10-12%? אחלה! זה טור מוצלח".

אז ההצלחה נמדדת לפי זה שלא הפסדת יותר מדי?

"כן. אני עושה הרבה שיחות הדרכה ללהקות לפני טורים, ואני תמיד אומר להן את מה שאמרו לי כשאני התחלתי לצאת לטור: החוק הראשון הוא שבטור הראשון תפסיד כסף. בטור שני, במקרה הטוב אתה יוצא מאוזן. ובטור שלישי, אם שני הטורים הקודמים עשו את העבודה כמו שצריך, אולי תעשה סכום זעום". לדברי לזר, צריך שתהיה ראייה קדימה: "אתה יוצא לטור הראשון כדי שיהיה טור שני, ואתה יוצא לטור השני כדי שיהיה טור שלישי, ואת השלישי בשביל הרביעי. זו חשיבה לטווח הארוך וטוב שיהיה לך כיסים עמוקים בשביל זה". ומה צריך להיות עומק הכיסים בשביל טור באירופה? "העלות לטור מינימליסטי, כלומר בלי מלונות, בלי נהג ועם תקציב אוכל מוגבל לכל חבר להקה, הוא כ-150-170 יורו ליום - לא כולל את עלות כרטיסי הטיסה. אם מכניסים אותם לחישוב, זה יוצא כ-230-250 יורו ליום. הכל תלוי ביעד, במספר ימי הטור, ובמספר חברי הלהקה. השכרת ציוד עלולה להוסיף עוד 10-30 יורו ליום".

לא לראות בעיניים

התברר שבאירופה לעומת ארצות הברית נהוג שבעל המועדון מארגן ללהקה ארוחת ערב ולינה. לגבי שאר התנאים, כל הרכב מתפנק או "מתכלב" לפי הסטנדרטים שלו, בין אם גולשים על ספות או שנחים במלונות. לזר גילה שכדאי דווקא להשקיע ברכב: "בטור האחרון שלנו, חצי מהזמן היינו ברכב מאוד מרווח, עם שקעים למחשבים, לטאבלטים, וגם היה בו DVD וסוני פלייסטיישן. זה עשה הבדל של שמיים וארץ. פתאום הבנו כמה זה חשוב, כשאתה מבלה באוטו בין 3 ל-10 שעות ביום עם אנשים שאתה רואה כל הזמן". בעניין האוכל, רואו מאן אמפייר העדיפו תזונה צמחונית וטבעונית: "הדבר הכי זול וכיפי זה פשוט לקנות ירקות, להביא טחינה מהארץ, ולעשות פיקניקים בצידי הדרך. טחינה מהארץ היא חובה, בעיקר באירופה. בכלל, בדרכים, איפה שהתזונה לא כל כך טובה, נחמד שיש משהו שמחבר אותך פתאום לתפריט שאתה מכיר מהארץ".

אז במה אפשר לחסוך? "שתי ההוצאות הכי גדולות בטור הן הטיסות והרכב", אומר לזר. "טיסות אפשר להוזיל בכמה דרכים. ככל שמקדימים להזמין כמובן שזה יותר זול, לפעמים אפילו עדיף להזמין טיסות ולפתור את הבוקינג בהמשך. גם לנחות ולהמריא מאותו מקום מוזיל את הכרטיסים. טיסות הלוך חזור לברלין יותר זולות מהלוך לברלין וחזור מפריז". למתקדמים הוא ממליץ להתחיל ולסיים את הטור במזרח אירופה, איפה שאפשר לחסוך משמעותית בהשכרת ציוד ורכב, ולפעמים לא צריך בכלל לשלם על ציוד: "יש להקות שלא שוכרות כלום. הן פשוט דואגות שבכל מועדון יחכה להן ציוד, בין אם זה ציוד שהמועדון מחזיק, ובין אם כי מכירים להקה מקומית ועושים איתה דאבל פיצ'ר וחולקים את הציוד שלה כי יש איזה ישראלי שגר שם והוא גם מוזיקאי ואפשר לארגן ממנו ציוד. תמיד יש קומבינות שאפשר לעשות", ויש עוד כמה טריקים, "משהו שחייבים לקחת לטור", מספר לזר, "זה משקל נייד שאפשר לקנות בכל מיני חנויות למטייל שכאלה. אתה יכול לשקול את התיק שלך שניה לפני שאתה מגיע לשדה, ולהבין אם צריך להעביר דברים לתיק גב, או לקייס של הגיטרה - התיקים שלא שוקלים אותם בדרך כלל. אתה יכול לחסוך עשרות יורו על משקל עודף".

אפשר גם לממן את הטור בכמה אמצעים. "מאוד חשוב לבוא עם מרצ'נדייז", מספר לזר, "עדיף לא לטוס לחו"ל לפני שיש לך משהו למכור. פשוט כי חלק לא מבוטל מהרווחים בטור מגיעים משם. הרבה להקות מייצרות תיקים, כובעים, וגם תקליטים חזרו בענק". אפילו ניתן לקבל מימון ועזרה משגרירויות ישראל בתפוצות: "יש שם אנשים מאוד נחמדים ששמחים לעזור, בעיקר ברוק, אינדי ואלקטרוני, שאלה תחומי ייצוא חדשים יחסית של ישראל, מבחינה תרבותית", מספר לזר. רועי ריק הוסיף שכדאי לפנות גם לקהילות יהודיות ואוניברסיטאות. "אין מה לעשות, זה ג'וק", ריק מסכם. "אם הייתי מושיב אותך ואומר לך: 'עידו, מה שאנחנו הולכים לעשות עכשיו בחודש הקרוב, זה לקחת את ההופעה, לנסוע לחו"ל, הטיסות יהיו סיוט כי יש עליך ציוד, לא תהיה לך שניה של פרטיות בחודש הקרוב, כל הזמן תצטרך לנהוג ולחשוב איפה תישן, ומה תרוויח מזה? לא בטוח'. אבל אתה ממשיך לא לראות בעיניים ואיכשהו זה מתחיל להסתדר".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ