אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השואוקייס הישראלי: איזה הרכב מוכן לפרוץ לחו"ל?

הופעות החשיפה הבינלאומית למוזיקה ישראלית הן הזדמנות טובה לשמוע מה יש למומחים מסביב לעולם לומר על המוזיקה שלנו. מי מוכן לפריצה ומי עוד צריך לכוון את הכלים?

תגובות

יחסית למדינה די קטנה, יש בארץ כמות אדירה של כישרון ומגוון מוזיקלי, אבל השפע הזה נתקל בקיר של חוסר הזדמנויות. בעוד שלהקת אינדי מגרמניה יכולה לעלות על הוואן לסיבוב ברים סליזיים באירופה, ליצור קשרים עם אנשי תעשייה ולהיחשף לקהלים חדשים, הרכבים ישראלים נתקלים בקשיים וממוקמים בין מדינות אויב. כדי לעזור ללהקות לצאת החוצה, מתכנסים פנימה. החודש יתקיימו אירועי החשיפה הבינלאומית למוזיקה מבית הצוללת הצהובה בירושלים, ובשיתוף משרד החוץ. 48 מוזיקאים ולהקות נבחרו על ידי ועדה מקצועית מתוך ה-600 שנרשמו. הם יזכו להופיע מול עשרות אנשי תעשיית המוזיקה שיגיעו לארץ מרחבי העולם.חשיפה בינלאומית למוזיקה הישראלית - לוח הופעות

לקראת האירוע, שמעלה את השאלה מה חושבים עלינו בעולם מבחינה מוזיקלית, הגרלתי ארבעה הרכבים: שניים מאירועי הרוק/אינדי ושניים מאירועי הג'אז. שלחתי את המוזיקה של ההרכבים לנציגי התעשייה שבאים מחו"ל, וביקשתי מהם לכתוב פידבק מקצועי. 

ההרכב הראשון אליו התייחסו השופטים הוא שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון עם השיר "לווי אותי". קהל רב בארץ נחשף בשנים האחרונות לקולו של שי צברי, דרך ההופעות של ברי סחרוף, אנסמבל "אדומי השפתות" ואלבומיו האחרונים של עידן רייכל. נבחרת הגרוב מונה את אייל תלמודי בסקסופון, אסף תלמודי על הקלידים וההפקה המוזיקלית, גרשון וייספירר על עוד חשמלי וטרומבון כפתורים, וניר מנצור על תופים אלקטרונים ופחים. שי צברי, האיש שאחראי במופעים אלה על הקולות, הצעקות, השריקות ומחיאות הכפיים עובר עכשיו אל קדמת הבמה ומביא איתו רוח חדשה למילותיהם העתיקות של משוררים ופייטנים. אבל מה יחשוב עליו קהל בינלאומי?דיוויד מאייר: "אוי, אני חושב שאני אוהב את זה. נשמע כמו סוג של ממזר בריטי מהאייטיז, ערבוב בין פולקלור והמיטב של Elbow והדורז. אני מבולבל. האם הם רציניים לגבי הצליל של התופים? אם כן, אהבתי". סבסטיאן וידל: "הסאונד וההפקה כל כך ג'אז-רוק אייטיזי, כמו פעם. זה יותר מדי פופי בשבילי. המלודיה, הצליל של הגיטרה והשילוב של מכונת קצב, סקסופון בריטון, תופים וצלילי הקשה… אפילו הדיליי בקול. אני לא אוהב את זה בכלל. אחרי הכל, מוזיקה זה עניין של טעם וזה לא לטעמי. אבל אולי זה יתאים לשוק אחר מהשוק שלי. אולי בישראל זה נחשב למאוד מודרני. מודרניות וסגנון כל כך משתנים ממדינה למדינה".

בני קלאיסיאר: "אני יכול לשפוט רק מהפרספקטיבה שלי בתור פרומוטר של הופעות ג'אז. אם להקה לא מתאימה לתוכנית הג'אז שלנו, זה לא אומר שהלהקה לא טובה. לגבי שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון, לפי הקטע ששמעתי, אני יכול מיד לדעת שזו לא להקה שאזמין למועדון שלי. השיר הזה נשמע לי כמו שיר פופ ישראלי ממוצע ולא מזיק. השירים האחרים שמצאתי גם 'מקומיים' מדי. יצאתי למסע ביוטיוב למצוא עוד קטעי וידאו של ההרכב, ומצאתי קטע אחר מהופעה חיה. את זה ממש אהבתי. זה מהפנט, פסיכדלי, הרפתקני, מוזיקה עם שורשים אבל מאוד עכשווית. למרות שכנראה שעדיין לא הייתי מביא את הלהקה למועדון שלי (זה רחוק מדי מג'אז), אני יודע שיש באירופה שוק למוזיקה מזרח תיכונית פסיכדלית עם גרוב. אם הלהקה רוצה להופיע באירופה, הם צריכים לבחור את הדרך המוזיקלית שלהם"."מוזיקה עם שורשים אבל מאוד עכשווית". :"לווי אותי" של שי צברי ונבחרת הגרוב של המזרח התיכון:

חמישיית הג'אז הקאמרית של יובל כהן ההרכב השני שהוצג הוא חמישיית הג'אז הקאמרית של יובל כהן עם הקטע "Mechorati". המוזיקאי ונגן הסקסופון יובל כהן מוביל את חמישיית הנגנים, ועוסק גם הוא בחזרה לשורשי המוזיקה העברית. ההרכב כולל את מאיה בלזיצמן על הצ'לו, גדי להבי על הפסנתר, טל משיח על הקונטרבס ועופרי נחמיה על התופים. 

דיוויד מאייר: "אוקיי, זה ג'אז. אני אוהב את הבאלאנס שלהם, את איך שהם מתחייבים בהתחלה והופכים את המלודיה. מעבר לכך: חייב להיות סיפור מאחורי השיר הזה! אני יכול לשמוע מספר סיפורים, מעבר לשיר. אם להקה יכולה להעביר סיפור בעזרת מוזיקה אינסטרומנטלית, זו, בשבילי, מוזיקה טובה". 

סבסטיאן וידל: "קודם כל המלודיה יפהפיה, וזה אומר הכל בשבילי. זהירות מפראזות רפטיטיביות ומחזוריות - זה מרכיב נפוץ בהמון ג'אז ישראלי. כהן מנגן פה סולו מעולה והלהקה משחקת אותה. אני אוהב את מעברי האקורדים. וואו, סולו הפסנתר מרשים. פתוח. אני אוהב את זה. הפסנתרן מדהים. החזרה המוזיקלית והקונטרפונקט (צירוף של שתי מלודיות או יותר -ע.ש.) עם כלי המיתר מאוד יפים. בשבילי זו הבנה טובה מה השורשים שלך. מוזיקה קלאסית, תפנית ים תיכונית, מלודיה וג'אז. זו דוגמה מעולה למה שהמדינה הזו יכולה להציע. בשבילי". 

בני קלאיסיאר: "אהבתי מאוד. אני חושב שזו חמישייה עם המון פוטנציאל להצליח מחוץ לישראל. אני מצפה בכיליון עיניים לראות איך המוזיקה הזו מתעוררת לחיים. המיקס בין ג'אז עכשווי למוזיקה קאמרית מאוד פופולרי ובטוח יש לזה שוק באירופה. השימוש בצ'לו ובקלרינט מוסיף לזה גם נגיעה יהודית, מה שאני מאוד אוהב, ואני יודע שהרבה פרומוטרים של ג'אז במערב אירופה אוהבים את הצליל הזה. אני חושב שיש להרכב הזה את כל מה שצריך".

הרכב הבלוז רוק הישראלי היה הבא בתור מול חבר שופטי האינדי\ רוק. ההרכב כולל את הסולן והגיטריסט גל ניסמן, הבסיסט עופר ויינר, רון בקל על הקלידים והמתופף יותם אלעזרי. ההרכב הוציא השנה את אלבום הבכורה שלו, ועובד על אי.פי חדש באנגלית לקראת סיבוב הופעות בחו"ל. 

צ'ארלס צ'ו: "בלוז עם קול שבור. די מרשים, אבל זה נשמע יותר מדי כמו להקות אמריקאיות או זמרים אמריקאים כמו ג'ו קוקר או טום ווייטס שאני אוהב, אגב".

חוליו גומז: "נהניתי משתי הלהקות ששלחת. יש להן צליל אישי. הן יכולות לנגן בכל פסטיבל, כמובן. המוזיקה שלהן מאוד נחמדה, עם צליל טוב ומוזיקאים מעולים. כולם יסכימו שהן יכולות להתאים לפסטיבלי רוק. Full Trunk הם יותר 'אמריקנה'. הם יכולים להשתתף בכל אירוע רוק או ג'אז".

להקת הפאוור טריו המטאלי Megason סגרה את ההשמעות עם הקטע האינסטרומנטלי "Pasta". ההרכב מנגן רוק פרוגרסיבי, סטונר, מטאל, וגראנג' והוציא אלבום בכורה בשם "GLITCH". ההרכב מונה את המתופף רועי חן, הבסיסט גיל בן יעקב והסולן - גיטריסט גיא ק'.

צ'ארלס צ'ו: "קטע טוב, המוזיקאים טובים, והאנרגיה טובה. אבל, שמעתי קטע אחר ביוטיוב עם שירה, ולא אהבתי אותו בכלל. עדיף להם להישאר אינסטרומנטליים או להוסיף סולן".

חוליו גומז: "הם יותר קרובים לרוק אוונגרדי. הצליל שלהם יותר דומה ל-Shellac מאמריקה או Zu מאירופה שתי להקות שניגנו איתנו (בפסטיבל סינסאל -ע.ש) לפני כמה שנים".עדיף להם להשאר אינסטרומנטלים. "Pasta" של Megason:

גם אתם יכולים לבוא ולהתרשם מהלהקות. הופעות החשיפה הבינלאומית יתקיימו בחינם לקהל הרחב בצוללת הצהובה בירושלים ובאזור בתל אביב. לכל הפרטים על פסטיבל החשיפה הבינלאומית למוזיקה ישראלית.

כתבות שאולי פספסתם

*#