קלאסיקה מודרנית: דור חדש של מוזיקאיות

הכירו את רננה נאמן, כרמל אקמן, דניאלה לוגסי ומאיה בלזיצמן, ארבע מוזיקאיות שמשלבות ידע קלאסי באלבום מודרני

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

פעם נשים כמו חווה אלברשטיין, נחשבו לעוף מוזר בתעשיית המוזיקה, בתקופה שבה זמרות היו אמורות רק לשיר, הפציעה לפתע אישה, שהיא קודם כל יוצרת שיש לה מה להגיד. מאוחר יותר, בשנות ה-80' וה-90', יחד עם התרוממותו של הרוק הישראלי שמטבעו של הז'אנר היה מרדני, בועט וחדשני, החלה להתגבש נבחרת מרשימה של נערות רוק כמו ענבל פרלמוטר, קורין אלאל, דנה ברגר ואיגי וקסמן, שעשו עוד צעד הדרגתי במעבר של זמרות מבצעות לסינגר-סונגרייטריות.נערות הרוק האלה, שבאו מהגיטרות והדיסטורשן, מפנות את מקומן בעשור האחרון לטובת זמרות שהן קודם כל נגניות קלאסיות מדופלמות. אמנם הייתה סנונית אחת עוד בתקופת מועדון הרוקסן המיתולוגי - הצ'לנית קרני פוסטל, אבל היא הייתה מראה חריג בנוף. היום עומדת בראש החץ מארינה מקסימיליאן, שהביאה את החינוך הקלאסי היישר אל קדמת במת המיינסטרים, ולאט לאט מצטרפות אליה עוד ועוד זמרות עם היצע מרשים של שילוב בין הקלאסי לעכשווי, שמוכיחות שוב את מה שידוע כבר מזמן: ניגודים הופכים את האמנות למרתקת.נמשכת לקאנטרי אבל לא מוותרת על החינוך הקלאסי, כרמל אקמן. (צילום: ג'יל פיטוסי)

רננה נאמן, בת 24 רננה נאמן, בתם של במאי הקולנוע ג'אד נאמן וחוקרת מדעי המוח תלמה הנדלר, החליטה לעשות צעד מהפכני ולהביא את הנבל לקדמת הבמה. לפני כשנה הוציאה את אלבום הבכורה שלה "שנסון לציון", בו היא מבצעת שירים שנכתבו והולחנו על ידה ומשלבת בהם קברט, ג'אז ומוזיקה עממית. קילומטראז': "התחלתי לנגן על נבל בגיל 6, ועד גיל 15 בערך למדתי מוזיקה קלאסית. למדתי אצל סוניטה סטניסלב, שהיא נבלנית גדולה שמתמחה בהרבה סגנונות, ביניהם גם ג'אז אירי, והיא זו שפתחה לי דלת לעולם ונתנה לי את הכלים. בעירוני א' למדתי לשיר ג'אז ובמשך כל תקופת התיכון עזבתי את הנבל. התחלתי לכתוב שירים וללוות את עצמי על קלידים ופסנתר. אז החלטתי לעשות את זה על נבל - וזה היה מדהים, מצאתי את מה שחיפשתי. כשחזרתי לנגן על הנבל אחרי התיכון, גיליתי את הנבל האירי, שהוא יותר נייד, ללא פדלים ויותר נגיש להופעות. נבל זה כלי שהרבה מנגנים עליו מוזיקה פופולרית, לא זמרים, אבל נגנים דווקא כן מבצעים עליו כל מיני סגנונות".

איך החינוך הקלאסי משפיע על היצירה? "אני לא רואה את המוזיקה הקלאסית כהשפעה המשמעותית ביותר. המוזיקה שאני שומעת בשביל הכיף היא לא קלאסית. אני חושבת שהנבל מביא איתו משהו קלאסי שקשה להתנגד אליו. באלבום יש דווקא השפעות אלקטרוניות, כתוצאה מהעבודה עם בנו הנדלר (ברי סחרוף, בלקן ביט בוקס, באטרינג טריו), כשהשילוב בין האלקטרוני לנבל שכל כך רחוק מזה נותן קלילות ועניין".האם תעשיית המוזיקה בארץ קשה לנשים? "כשהקלטתי את האלבום, 99 אחוז מהאנשים שהיו סביבי היו גברים: סאונדמנים, נגנים, כל האולפן מנוהל על ידי גברים. תמיד שנאתי את הדיכוטומיה הזו שיש בין זמרות לנגנים, סטייל דיווה זמרת. תמיד ניסיתי לברוח מזה. אני לא מרגישה שהעובדה שאני אישה מקשה עלי בעבודה. ברור שלגברים יש נטייה להגיד מה לעשות, אבל במקרה שלי יש לי את הכוח".איזה אלבומים את שומעת לאחרונה? "יש דברים שאני שומעת תמיד כמו טום ווייטס ואולדיז. יוצא לי לאחרונה לשמוע הרבה את באטרינג טריו (בנו הנדלר, ריג'וייסר וקרן דוניץ). יש גם את שרון ואן אטן שכותבת שירים יפהפיים. קצת ניק דרייק, קצת לוסינדה ווילאמס. מאוד מתחברת ליהוא ירון ולנוכחות הקלאסית של הכלים במוזיקה שלו, אולי נשתף פעולה בעתיד".אם זה לא היה נבל: "קונטרבס. אני מאוד אוהבת כלים כאלה - גדולים ומעץ. הנבל לא בר החלפה, זה חלק מהזהות שלי, אבל כן, גם קונטרבס יכול היה לעבוד".

» רננה נאמן בהופעה - לכל הפרטים

נבל דומיננטי ומילים נוקבות. האזינו לרננה נאמן בשיר "אם תרצו":

כרמל אקמן, בת 26 אקמן מוכרת מגמר העונה השישית של כוכב נולד, אלא שמאז היא הספיקה לעזוב את הקיבוץ לטובת העיר הגדולה, להשתתף בקדם אירוויזיון ולאסוף חומרים פרי עטה לאלבום הבכורה שייצא בקרוב (בהפקתו של יהוא ירון). כעת היא יוצאת לסיבוב הופעות ברחבי הארץ, וכל זה בלי להזניח את הכינור.  קילומטראז': "התחלתי לנגן בכינור בכיתה ב'. לפי מה שההורים שלי סיפרו לי, פשוט נתנו לי כינור והתחלתי לנגן עליו. ההכשרה שלי עד כיתה יב' הייתה קלאסית. את השירה גיליתי בתיכון, בטקס יום הזכרון בקיבוץ. מי שהיה אמור לשיר הבריז ברגע האחרון ונאלצתי לשיר את 'הליכה לקיסריה' סולו באקפלה. זה היה ממש אירוע מכונן מבחינתי. זה בא לי בטבעיות לעומת ההתרגשות והלחץ שלפני רסיטלים. הרגשתי שבתור זמרת אני יכולה להתבטא הרבה יותר טוב ממה שהצלחתי עם הכינור. בצבא לקחתי הפסקה מהכינור ובעיקר שרתי וכתבתי. ההיכרות עם שלמה גרוניך, בעקבות כוכב נולד, החזירה אותי לכינור. הופעתי שלוש שנים בהרכב בו אני מנגנת בכינור ושרה קאנטרי, סגנון שאני מאוד מתחברת אליו גם מהבית וגם בעקבות טיול שעשיתי בארצות הברית. גייסתי כסף לאלבום הראשון שלי דרך הדסטארט, יהוא ירון הפיק אותו וזה היה תענוג גדול לעבוד איתו, הוא ממש עשה לי בית ספר".איך החינוך הקלאסי משפיע על היצירה? "אני עדיין מקשיבה למוזיקה קלאסית, אבל אין אלמנטים קלאסיים פרופר במוזיקה שאני כותבת. המלודיות מאוד ליריות ומדמות נגינת כינור. כשאני כותבת אני ממש שומעת לפעמים את התפקיד של הכינור מנגן את המנגינה, משלים את המוזיקה. באלבום יש תפקידי כינור, וערכנו אותו עם אפקטים וסאונד אלקטרוני כדי לקחת אותו למקומות אחרים, שזה מאוד מרגש ופותח את הראש". האם תעשיית המוזיקה בארץ קשה לנשים? "לא נראה לי. אני נתקלת בהמון זמרות ומוזיקאיות צעירות שבאות עם מסר מגובש ושולטות בכלי שלהן. פעם זה היה עולם מאוד גברי והנגנים היום עדיין רובם גברים, אבל היום רואים יותר ויותר זמרות שתופסות את הפרונט, סינגר סונגרייטריות כאלו, וממש אפשר לראות צמיחה נשית".איזה אלבומים את שומעת לאחרונה? "המון פול סיימון, ג'יימס בלייק, לורה מרלינג. יהוא חשף אותי לזמרת ג'סקה הופ. ביצירת האלבום הקשבתי הרבה לאלבומים המוקדמים של ג'וני מיטשל ולהרבה מוזיקה חדשה כמו פליט פוקסס, אוף מונטריאול וקניה ווסט". אם זה לא היה כינור: "נראה לי שזה היה גיטרה. בשנתיים האחרונות התחלתי לנגן על גיטרה באופן יותר רציני, ורוב השירים של האלבום נכתבו על גיטרה. חבר שלי קנה לי אחת מדהימה וזה פתח לי את הצ'אקרות עם הכלי. חשבתי שהנגינה בכינור תקל עלי, אבל זה רק סיבך אותי. כל המחשבה שלי על המרווחים הייתה כינור אוריינטד, ובגיטרה המרווחים שונים לגמרי. עד היום אני שמה את האצבעות איפשהו על הגיטרה ולא מבינה איך זה בדיוק קורה".

» כרמל אקמן בהופעה - לכל הפרטיםכבר מזמן לא כוכב נולד. האזינו לכרמל אקמן עם "Ice Cream Teddy Bear":

דניאלה לוגסי, בת 32 צפייה תמימה בקליפים של לוגסי תותיר את הצופה עם השאלה "היא ישראלית? היא משלנו?", וגם עם התהייה מאיפה קול הסופרן הלירי העוצמתי הזה יוצא. אחרי שקטפה תפקידים ראשיים בפילהרמונית ובאופרה הישראלית, והדהימה בנוכחות הבימתית עם ניחוח בינלאומי, הגיע הזמן לחקור סגנונות אחרים ולחשוף את הקהל הרחב לז'אנר האופרה האזוטרי והאקסקלוסיבי.קילומטראז': "התחלתי לשיר בגיל 10. ההורים שלי היו שומעים אופרה בבית וזה לא היה לי זר. כשהייתי קטנה ניסיתי להסתיר את האופרה, כי בין חברים חששתי שזה יהיה לא "קול". המשכתי לשיר עד הצבא, ואז המשכתי לתואר באקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב. זובין מהטה, שהיה נשיא הכבוד של האוניברסיטה, בחן אותי לתפקיד בפילהרמונית והתחלתי לעבוד איתו. זו הנקודה שבה נהייתי זמרת שעובדת ולא רק סטודנטית. התפקיד בפילהרמונית סלל את דרכי לאודישנים לתפקידים שונים בפילהרמונית ובאופרה הישראלית. עוד שיא בקריירה שלי היה ועידת הנשיא ב-2012, שם שרתי מול אורחי כבוד כמו טוני בלייר והנרי קיסינג'ר".איך החינוך הקלאסי משפיע על היצירה? "האלבום מגיע מהחלום לשלב בין אופרה למוזיקה עכשווית. אחרי שביססתי את מעמדי באופרה חששתי שזה יראה שאני מתרחקת מהתחום שלי, אבל החלטתי ללכת על זה כי זה משהו שתמיד רציתי. אני חושבת שמה שהצית בי לראשונה את הרצון היה ההשתתפות שלי לפני שלוש שנים באלבום של סינרגיה. הסגנון שלהם רוקיסטי לגמרי, וביצעתי תפקיד אופראי בשני שירים. היו ימים שהייתי מחליפה בגדים אחרי האופרה הישראלית ורצה להופיע איתם, וההבדל בין שני העולמות היה ממש קיצוני. יחד עם זאת השירה שלי, גם בגרסאות האלבום שהן סגנון רוק-פופ, תמיד נשארת אופראית, ובמופע שלי אני מבצעת גם שירי אופרה קלאסיים".האם תעשיית המוזיקה בארץ קשה לנשים? "תלוי. בעולם האופרה לא נתקלתי בזה. באופן טבעי קל יותר לגברים בתעשייה הזו כי אין הרבה טנורים טובים בארץ, לעומת נשים שיש הרבה. בעבודה על האלבום לא נתקלתי בקשיים שמיוחסים לזה שאני אישה, אני דווקא חושבת שיש הרבה צדדים חיוביים בלהיות אישה בעולם המוזיקה".איזה אלבומים את שומעת לאחרונה? "ביונסה, האלבום החדש. השיר " Brother" של להקת אורפנד לנד מתנגן אצלי בריפיט. גם מארינה מקסימיליאן. אבל בזמן האחרון הייתי עסוקה בהקלטות של האלבום, אז בעיקר שמעתי את ההקלטות והמיקסים".אם זה לא היה אופרה: "תחום הקוסמטיקה או אופנה, סטייליסטית או מאפרת".

» דניאלה לוגסי בהופעה - לכל הפרטים

חולמת לשלב בין קלאסי למודרני. דניאלה לוגסי עם "Enjoy The Silence":

מאיה בלזיצמן, בת 28 מאיה בלזיצמן והצ'לו מלווים כבר שנים את כל המי ומי בתעשיית המוזיקה הישראלית - נורית גלרון, מוש בן ארי, מירי מסיקה, קרן פלס, דני סנדרסון, יזהר אשדות, חווה אלברשטיין, שלמה ארצי, כנסיית השכל, שילה פרבר, נינט ועוד. היא לא נפרדת מהצ'לו בינתיים, אבל החליטה שהגיע הזמן להשמיע את קולה האמיתי, זה שבוקע מגרונה. קילומטראז': "התחלתי לנגן בגיל 7, קלאסית. למדתי במוסדות אמנות, בית הספר לאמנויות תלמה ילין, מוזיקאית מצטיינת בצבא, האקדמיה בירושלים, ובתזמורות, הרכבים קאמריים, קרן שרת, משכנות שאננים - ותמיד אהבתי את זה, אבל ידעתי שלא אהיה סולנית בתחום. בגיל 18, שבועיים אחרי שסיימתי תיכון, ניגנתי במועדון ג'אפאן עם להקה בשם אפטרשוק. בקהל ישב יוני בלוך, שבא לראות את הבסיסט, והוא פנה אלי והציע לי לנגן באלבום של זמרת חדשה, אפרת גוש. משם הכל התחיל, ועבדתי עם המון אמנים מוכרים ומוערכים. עבדתי עם יוני שנים, והוא נתן לי לעשות קולות באלבום שלו, וזה מה שנתן לראשונה ביטוי ליכולת שלי כזמרת. גם נינט נתנה לי צ'אנס, כשבהופעה שלה היא רצתה לנגן וביקשה שאשיר. ליליאן שוץ דחפה אותי להופיע בפסטיבל תל אביב במחווה למועדון הרוקסן המיתולוגי, כשניגנתי בצ'לו והובלתי את השירה יחד עם מתופף ופסנתרן. לבסוף הצטמצמנו, ונשארנו רק אני ומתן אפרת המתופף, שכיום הוא גם בן הזוג שלי ואנחנו מופיעים יחד ומבצעים קאברים לצד חומרים מקוריים".איך החינוך הקלאסי משפיע על היצירה? "זה מאוד בא לידי ביטוי בהופעות וביצירה, אני יכולה להגיד בצורה מלאה שהחינוך הקלאסי תורם למה שאני עושה היום. זה חלק ממה שאני, גם תיאורתית. אם אין לך טכניקה טובה, אם אתה לא נגן מצויין על הכלי שלך, אתה לא יכול להתקדם עם זה. למרות שלא הייתי מאלה שיושבים ומתאמנים שעות, החלטתי שזה יותר חזק ממני. השילוב בין התופים שהם עכשוויים והצ'לו שהוא קלאסי, זה מה שיפה ומביא לעושר מוזיקלי".האם תעשיית המוזיקה בארץ קשה לנשים? "בעיני לא. לא חוויתי משהו שאמרתי לעצמי שאם הייתי גבר זה היה מתנהל אחרת. אני חושבת שמי שטוב מצליח, ללא קשר לגבר או אישה. לא כל מי שטוב מצליח, אבל צריך לעבוד קשה. זה עניין של עבודה והתמדה. ואם אתה טוב אז אתה טוב". איזה אלבומים את שומעת לאחרונה? "אני לא שומעת מוזיקה. אני לא יכולה. בעבר שמעתי בעיקר מוזיקה קלאסית. היום כל היום שלי מלא מוזיקה, אז כשאני באה הביתה אני צריכה שקט. לא אשב בבית ואקשיב לאלבום, לצערי. אין לי כל כך פנאי לזה. דווקא שמעתי אלבום של צמד ארגנטינאים בשם Ainda Duo, בעקבות טיול לדרום אמריקה".אם זה לא היה צ'לו: "אין לי מושג. אין לי שמץ של מושג. חשבתי על זה הרבה, מה הייתי עושה אם לא הייתי מנגנת, וממש אין לי תשובה על זה, כי מאז שאני זוכרת את עצמי אני מנגנת ועושה מוזיקה. התמזל מזלי שאני עובדת בזה ושאני יכולה ליהנות מזה".» מאיה בלזיצמן ומתן אפרת בהופעה - לכל הפרטיםלא יכולה לשמוע מוזיקה. צפו במאיה בלזיצמן בשיר "נשל הנחש" בהופעה:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ