אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עובדים על זה: ממה מתפרנסים המוזיקאים בישראל?

אבי עדאקי הוא שרברב, ליאור אבל עובד במשרד עורכי פטנטים והראפר נצ'י נצ' משלים הכנסה בבית דפוס. מרבית המוזיקאים בישראל מתפרנסים היום מעבודות יומיות ולא מיצירה, אבל לא כולם בטוחים שהעסוק הנוסף פוגע

תגובות

קשיים כלכליים היו מאז ומתמיד נחלתם של אמנים, מכל התחומים. בפרט, הייתה זו בעיה שהכבידה על מוזיקאים רבים, ביניהם כותבים, מלחינים, מפיקים ומעבדים. אלה מיקדו עד לא מזמן את מאמציהם בניסיון לחדור אל מצעדי הפזמונים. אולם באחרונה החלו יותר מוזיקאים לשייך עצמם לז'אנרים הממוקמים בשולי המוזיקה הישראלית, שמעמידים במרכזם יצירה עצמאית, ללא עזרת הלייבלים ותחנות הרדיו; ז'אנרים שמאפשרים קשר ישיר בין המאזין למוזיקאי ללא מתווכים.» מי הזמרת שמוכרת סינגלים עם קאפקייקס?» ג'ק וויט חוזר לשורשים

עלויות ההפקה של אלבום או המשאבים הפיננסיים הדרושים להפקת הופעה – כל אלו יקרים למדי, וכמעט שלא מובילים לרווח כספי ראוי. לכן, מחזיקים מוזיקאים רבים בעבודות צדדיות. אבל לכולם עבודות צדדיות זוהרות כמו של נינט, שיכולה להשען על קמפיינים לדלתא לצד משחק בסדרות טלוויזיה והצגות.  יצאנו לברר עם כמה מהם כיצד הם מתפרנסים במקביל לעשייה המוזיקלית, מה משמעות ה"דיי ג'וב" בעבור אמן ואיך כל זה קשור למצב המוזיקה בארץ.

הראפר נצ'י נצ' (רביד פלוטניק; עובד בבית דפוס), מספר כי ההחלטה נבעה בעיקרה מטעמים כלכליים, אך לא בטוח שיש קשר בינה לבין מצב התרבות בארץ. "לדעתי, בן אדם צריך לעבוד, בלי כל קשר", מספר הראפר ומדגיש כי העבודה מוסיפה לתהליך היצירה: "אני לומד המון וצובר חוויות והיכרויות עם אנשים שמשפיעים ישירות על תהליך היצירה והכתיבה שלי". המקרה דומה גם אצל דור קורן (בסיסט להקת TREE): " זאת לחלוטין בחירה ליצור לעצמי אורח ורמת חיים מסוימת שאני עובד בשבילם. לשמחתי, העבודה חושפת אותי לסיטואציות שונות ומפתחת אותי. בסך הכול, זאת בחירה שלי בתור יוצר לחיות אורח חיים כזה".

מנגד, טוענת הזמרת, כותבת ומלחינה, צליל דנין (מנהלת "יפו קריאייטיב"), כי הקשר בין מצב המוזיקה בארץ והפרנסה הוא הדוק, אך לא בהכרח פוגם בתהליך היצירה ויכול אפילו להטיב עמו; "בישראל חייבים להיות ריאליים", היא מציינת. "גם בימים בהם הופעתי כמה פעמים בשבוע לא הצלחתי לסגור את החודש ממוזיקה בלבד. אני חושבת שהגדולה של הדור שלנו היא היכולת ליצור ולעבוד בצורה רחבה. אני לומדת את התעשייה, ומקווה שאצליח לקחת את הכישורים שרכשתי ולשנות שיטות עבודה עם מוזיקאים לשיטות כלכליות נכונות יותר". אינטימיות מסוג אחר. אבי עדאקי (צילום: שחר דרורי)

הזמר והיוצר, איתי מזילו (עורך וידאו), טוען דווקא כי אמן יכול לאזן בין שני העולמות באופן בריא. אולם, גם אצל מזילו נתפסת העבודה כדבר העשוי לעכב יצירה. "מוזיקאי שמתכנן את הזמן שלו נכון יצליח לרוץ בין שני המישורים. זה מאד אינדיבידואלי. עם זאת, נראה שיש יותר סיכוי לאמנים שלוקחים את הסיכון בלא לעבוד כיוון שהם יותר ממוקדי מטרה". 

מרבית המוזיקאים הישראלים מחזיקים בעבודות נוספות. במצב הנוכחי, כשאין מספיק קהל לאמנות השוליים, נראה שאין ברירה אחרת. טבעי שהדאגה הכלכלית תפגע בתהליך היצירה, אבל לא בטוח שהעיסוק הנוסף גם הוא פוגע; מוזיקאים ישראלים נדחקים לפינה שמחייבת אותם להתפרש ולהתרחב לשלל תחומים, לפעמים רחוקים מהיצירה המרכזית שלהם, תחומים שמעשירים ומפרים את אותה יצירה ומקנים לה ייחוד. אפשר לתהות האם זה מוסיף או גורע, האם מתפספס איזה שלל יצירתי. או, מנגד, להתרווח, ללחוץ פליי וליהנות מהפירות שצומחים בכל זאת; ואולי אף בשל אותו הייחוד בדיוק.

כתבות שאולי פספסתם

*#