אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפיקסיז בישראל: קווים לדמותה של הלהקה

לא נעים לכם להודות שאתם לא יודעים על מה כל הרעש? רוי רגב מגיש לכם את תקציר תולדות הפיקסיז, בתוספת קליפים נבחרים, כך שתוכלו לפחות להשתתף בשיחות הברזיה הקרובות

תגובות

זהו, זה קורה. ב-17ביוני הפיקסיז יופיעו בישראל ואחרי יותר מעשרים שנה גם אנחנו נזכה לראות, כאן אצלנו בציון, את אחת מלהקות הרוק הטובות שהיו בשני העשורים האחרונים. אז נכון שהם לא חתיכים כמו פעם (האמת, הם אף פעם לא נראו טוב), אבל כל חובב רוק איכותי מקומי חייב לסמן וי על האירוע הנהדר הזה. אנחנו בינתיים ננסה להמריץ לכם את בלוטות החשק.» סאונדגרדן בישראל - לכל הפרטים» פיקסיז בישראל - לכל הפרטים» המדריך המלא להופעות חו"ל» רוצים לזכות בכרטיסים למופע?ב-1986 נפל דבר בעולם הרוק, בלק פרנסיס (כותב השירים וזמר הלהקה הראשי), קים דיל (בס ושירה), ג'ואי סנטיאגו (גיטרה) ודייוויד לאברינג (תופים) הקימו את הפיקסיז בבוסטון. פרנסיס וסנטיאגו, שהכירו בתקופת הלימודים, עמדו בבסיס הלהקה, ובעזרת מודעה בעיתון הם צרפו את דיל המוכשרת ולאברינג. רק שנה חלפה וב-1987 הוציאה הלהקה EP מוטרף ובעל סאונד חדשני, שגיבש בין פאנק, רוק ואינדי לכדי יציקה אחת של אנרגיה טהורה, "Come On Pilgrim".

ב-1988 התמונה החלה להתבהר ולעולם הגיח אלבומם הראשון (יש שיאמרו הטוב ביותר) "Surfer Rosa" שהציג תפיסת סאונד חדשנית של מפיק העל סטיב אלביני, הכוללת תופים שיוצאים החוצה מהמיקס וגיטרות צורמניות מרחפות מעל. האלבום יצא בלייבל הבריטי 4AD, והנפיק כמה מהלהיטים הגדולים של הלהקה, כמו: "Gigantic", "Cactus" (שזכה גם לכיסוי נהדר של דיוויד בואי) וכמובן "Where is My Mind". זה האחרון הפך להמנון של דור שלם, ממש רגע לפני מהפכת הגראנג', בימים בהם הפופ מטאל הסכריני שלט ב-MTV. אתם מוזמנים לצפות בביצוע הזה, מתוך הופעה ב - 1988, ואם ליין הגיטרה החשמלית לא עושה לכם צמרמורת, אתם באמת יכולים לוותר על ההופעה.למזלנו, דור הרוק של שנות ה-90, הפיקסיז לא בזבזו הרבה זמן בשנים האלה ובשנה שלאחר מכן פינקו אותנו ביצירת  המופת השנייה והמוערכת לא פחות שלהם, "Doolittel". אם את האלבום הראשון של הלהקה הצליחו כמה מהמגזינים הנחשבים לפספס, האלבום מ-1989 כבר בעט לכל המבקרים הישר לפנים, והפך את הפיקסיז ללהקה שגם משחררת סינגלים למצעדים. האלבום הציג כמות כמעט בלתי נתפסת של כישרון וכריזמה מצד פרנסיס ושות', וזכה גם להפצה מסודרת בארה"ב וקנדה. ואיך היה מסתדר כריסטיאן סלייטר ב"רדיו חזק" בלי השיר הזה:

אלוהים הוא שבע האלבום השני שיכלל את הטריק עליו חתומה הלהקה, התפרצויות ווליום ואנרגיות ומעברים חדים בין חלקים שקטים ורועשים, והביא אותו לשיא. ללא הפיקסיז והסאונד הכה מובחן שלהם, להקות כמו נירוונה, סמאשינג פמפקינז או אפילו בלר בשלב מסוים, היו ככל הנראה נשמעות אחרת לחלוטין בשנות ה-90. בין הלהיטים הגדולים ב "Doolittel", שכלל לא מעט כאלה, אפשר למצוא גם את "Here Comes Your Man", "Monkey Gone to Heaven" (שהסביר לנו שככל הנראה אלוהים הוא שבע) ואת "Debaser", אולי שיר הרוק הטוב ביותר שיצא משנות ה – 80, שהציג את שאגותיו של פרנסיס יחד עם הגיטרה המזוהה כל כך של סנטיאגו.

ואיך, לעזאזל, היה נראה ה"רוקסן" בלי Debaser?

למרות הרעש שחוללה הלהקה בקרב חובבי האינדי בעשרים השנים האחרונות, עיקר פעולתה היצירתית מתרכז בסך הכל בחמש עד שש שנים פוריות במיוחד. שני אלבומים טובים מאוד – אך לא מעולים כמו השניים הקודמים שציינו – "Bossanova" מ - 1990 ו-"Trompe le Monde" שיצא שנה אחריו, הפכו לפריטי אספנים עבור המעריצים ההמומים הרבים שהותירה הלהקה עם התפרקותה ב - 1993, בעקבות בעיות במערכות היחסים בין חבריה. גם באלבומים המאוחרים הם הצליחו לייצר רגעים קסומים כמו "Veloria". לא סתם קוראים להם הפיקסיז:

בשנים שלאחר הפרידה מהפיקסיז, המשיכו פרנסיס ודיל לעבוד וליצור - פרנסיס על אלבומי סולו מעניינים ודיל עם ה"ברידרס" הסופר-מעולים.

והנה כאב ראש נהדר מתקופת הסולו של פרנסיס השמנמן:

הכתבה פורסמה במקור ב-2009

כתבות שאולי פספסתם

*#