אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרחוב סומסום עד MTV: הרגעים הבלתי נשכחים של פול סיימון

הופעות בלתי נשכחות אצל וודי אלן, ברחוב סומסום, בתכנית של אופרה ווינפרי וכמובן עם צ'בי צ'ייס ב-MTV. לקראת הופעתו בארץ - עשר תחנות תרבות בלתי נשכחות בקריירה של פול סיימון

תגובות

ב-1970 בעקבות ההצלחה הענקית של Bridge Over Troubled Waters החליט הצמד פול סיימון וארט גרפונקל לפרק את החבילה, מבלי לשרוף את הגשר מאחוריהם. הפירוק התנהל בשקט. פולקי ועדין כמו המוזיקה שייצרו. רק עקיצות הדדיות קטנות ומעט מרושעות נתנו רמז לזרמים תת-קרקעיים בין האגואים המכובדים של השניים. סיימון שם עין על קריירת סולו שנים לפני האלבום האחרון - לאחר שהאלבום הראשון של הצמד, מ-1964 Wednesday Morning, 3 A.M, נכשל מסחרית, הוא עזב את גרפונקל לטובת אנגליה, כדי לפתוח פרק חדש עצמאי. ההצלחה המפתיעה של גרסת הסינגל של Sound of Silence (הגרסה החשמלית) היא שגרמה לו לחזור לאמריקה ולהכות בברזל החם יחד עם שותפו הותיק. » פול סיימון בישראל - כל הפרטיםבמהלך שנות ה-60 האלכימיה הווקאלית הקסומה של סיימון וגרפונקל ייצרה אלבומי זהב. גרפונקל ניחן בקול המרטיט-גבוה ובכישרון האדיר להרמוניה. אבל מלכתחילה היה ברור שהכוח היצירתי המניע בצמד היה פול סיימון, שכתב, הלחין, ניגן וכמובן שר. כשהצמד התפצל, הקהל ידע מי מבין השניים ימריא גבוה יותר. ארט גרפונקל נכשל בלייצר לעצמו זהות עצמאית בעולם המוזיקה, מחוץ למותג "לסיימון וגרפונקל" ולכן צץ כל כמה שנים באיחודים הרבים של הצמד. פול סיימון לעומתו אכן המריא גבוה וגיבש לעצמו זהות כיוצר בנפרד מהצמד. הנה עשרה ציוני דרך שהפכו את סיימון לאייקון המוזיקלי שהוא היום:      1. יריית הפתיחה: Mother and child Reunion הסינגל הראשון של פול סיימון בקריירת הסולו, יצא ב-1971 ובישר את בואו של אלבומו הראשון. השיר נחשב לאחד מקטעיי הרגאי הראשונים שבוצעו על ידי האדם או "השד" הלבן. השיר הפך ללהיט גם באנגליה וגם בארצות הברית ועד היום נחשב לאחד משיריו המזוהים ביותר.2. מתחבר לצד הלטיני: Me and Julio down by the school yard  סינגל נוסף ומקסים מתוך אלבום הסולו הראשון "פול סיימון".  אלבום שזכה להצלחה ולהכרה מצד המבקרים כאלבום שמכיל קולאז' סגנונות מוזיקאליים ומשלב אותם בהצלחה גדולה עם ההגשה והמילים האישיות של סיימון. בסינגל "אני וחוליו..." מ-1972 סיימון קליל ומרגש עם השפעות לטיניות שהחלו לבצבץ באלבום האחרון של "סיימון וגרפונקל" עם הקאבר המפורסם ל"אל קונדור פאסה". השיר צץ בין היתר גם בפסקול הסרט האולטרא-קול של ווס אנדרסון, "משפחת טננבאום". בנוסף, הנה הביצוע הקצר והמתוק שלו על מדרגות "רחוב סומסום".3. טובה לחבר: My Little Town אחרי שני אלבומים מוצלחים ומצליחים, אלבומו השלישי של פול סיימון נ-1975 נחטף מהמדפים. הסיבה להתרגשות הייתה הציפייה למיני איחוד מסקרן עם גרפונקל, חמש שנים לאחר הפירוק. איחוד שהתרחש רק בשיר הזה. סיימון אמר בראיון שלקריירת הסולו של שותפו ארט חסרה קצת "נשיכה" (Bite) ולכן החליט לכתוב עבורו את השיר. באותה שנה השניים יצאו לסיבוב הופעות משותף והחלו את מסורת האיחודים הענפה שלהם, שנמשכת עד היום.4. ובמקום הראשון: Fifty Ways To Leave Your Lover האלבום Still Crazy After All These Years מ-1975 הפך לפסגת ההצלחה שידעה קריירת הסולו של פול סיימון עד מחצית שנות ה-70 וזיכה אותו בשני פרסי גראמי. שיר הנושא בעל אותו השם הפך למעין המנון קבוע בהופעות שלו (ה-My Way של סיימון, אם תרצו). המלנכוליה בעלת הקריצה ההומוריסטית מלודית של הסינגל השלישי "50 Ways To Leave Your Lover", הפכה אותו לסינגל היחידי של סיימון שזכה לטעום את אוויר הפסגות של המקום הראשון במצעדי הסינגלים. ריספקט.5. כובש גם בקולנוע: תפקיד אורח ב"הרומן שלי עם אנני" אחרי שלושה אלבומי אולפן מצליחים נכנס סיימון לתקופה יבשה מבחינה מוזיקלית. את המשך שנות ה-70 בילה עם שפם מעניין ודי מחוץ לאופנה אחרי כמה אלבומים ופרויקטים שזכו להערכה פחותה מהמבקרים ונחשבו לכישלון יחסי במכירות. הופעת האורח המוצלחת בסרטו זוכה האוסקר של וודי אלן, בתפקיד מפיק מוזיקלי דקדנטי שמפתה את אנני הול (דיאן קיטון), מהווה רגע שיא בקריירת המשחק הצנועה של סיימון ואחד מרגעי השיא שלו בכלל, במחצית השנייה של שנות ה-70.6.  מביא את מוזיקת העולם למיינסטרים: Graceland ייאוש יצירתי ואובדן אמון ביכולותיו ככותב שירים הם שהובילו את פול סיימון למסע שורשים מוזיקלי להשבת המוג'ו שלו. המסע הוביל אותו לדרום אפריקה ולפרויקט המגה-אקלקטי "גרייסלנד" שהוקלט בעיר יהונסבורג. הסיכון שלקח ביצירת אלבום "מוזיקת עולם" בגבולות המיינסטרים השתלם והזניק את הקריירה שלו בחזרה למסלול ולשיא נוסף. גרייסלנד הפך לאלבום מוערך והשני הכי נמכר לשנת 1987.  7. להיט ב-MTV: עם צ'בי צ'ייס ב-You Can Call Me All כדי לקדם את הסינגל "You Can Call Me Al" גייס סיימון את הכישרון החמקמק של צ'בי צ'ייס שהיה אז בשיא הצלחתו בתור שחקן קומי ("שלושה אמיגוס"). הדינמיקה הקורעת עם צ'ייס הכניסה את הקליפ ללופ שידורים קבוע בערוץ הצעיר דאז MTV. יש שיטענו (ובצדק) שהקרקע השיווקית הטריה של MTV היא שתרמה לא מעט למכירת חמישה מיליון עותקים מהאלבום, והחזרת הרלוונטיות לקריירה של סיימון.8. רלוונטי גם בעשור הרביעי לקריירה: MTV Unplugged בשיאו של הפורמט "הלא-מחובר" של MTV הערוץ משך אליו לא מעט תותחים גדולים להתמסר לספיישל בפורמט האקוסטי: בוב דילן, אריק קלפטון, פול מקרטני וכמובן כמובן נירוונה. הפורמט לא אתגר את פול סיימון יתר על המידה, שכן האיש הקטן-גדול הזה מחובר "כירורגית" לאקוסטית שלו מתחילת שנות ה-60, אבל סיפק תיעוד לאחת ההופעות המוצלחות של סיימון. 9. מרגש את אופרה ווינפרי: Ten Years הקשר עם המאמא הגדולה של השואוביז החל כאשר סיימון כתב שיר במיוחד לרגל חגיגות עשר שנים לתוכנית "אופרה" וביצע אותו על הספה מול המנחה המתמוגגת. סיימון הופיע שוב לרגל חגיגות ה-25, "להפתעתה" הקולנית של אופרה עם אותו השיר. השיר בשילוב עם תמונות התקריב של פניה של עופרה הבוכייה הופך את הרגע לקסם\זבל טלוויזיוני מן המעלה הראשונה. 10. מנסה לכתוב מחזמר: Capmenהמחזה שהולחן והופק על ידי סיימון ב-1997, נכתב לפי סיפור אמיתי של סלבדור אגרון - נער פורטוריקני שביצע רצח כפול בעודו חובש גלימה, נכנס לכלא בעקבות הרציחות וכתב מאחורי הסורגים את סיפור חייו. המחזה נחל כישלון צורב וגרם לסיימון להפסיד את "התחתונים" שלו (מדווח על הפסד של 11 מיליון דולר, זה הרבה תחתונים). האלבום המקסים המורכב והקשה לא מצא קהל למרות הביקורות האוהדות. בשנות ה-2000 חזר פול סיימון למחוזות בטוחים יותר: אלבומי פולק רגועים ו-"בוגרים" יותר, סיבוב הופעות משותף עם בוב דילן וכמובן גם איחוד נוסף עם גרפונקל.

*#