מקהלה עליזה: להקת הגייז הראשונה בישראל

הגייזמרים הם הגיי בנד הראשונה בישראל, והם נשמעים טוב. אבל למה בעצם הומואים צריכים לשיר יחד?

גיא ארליך, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גיא ארליך, עכבר העיר

בעונה השלישית של “עמוק באדמה” דיוויד פישר מצטרף למקהלת גייז. זה כנראה קורה בגלל שהפסיכולוג שאליו הוא ובן זוגו הולכים מצביע על כך שאין לו ממש חיי חברה. בהתחלה זה קצת משעשע (את בן הזוג שלו זה בעיקר מעצבן), אבל בהמשך זה מפסיק להיות קוריוז והופך להיות מסגרת די משמעותית בשבילו, כזאת שמייצרת אלטרנטיבה עם סאונד של פלצט לשגרת יומו בבית הלוויות המשפחתי. אז דיוויד פישר איננו (השם ייקום דמו של מי שהוריד מהאוויר את הסדרה הזאת), אבל מקהלות גאות יש, מתברר, ולא מעט. בארצות הברית, למשל, זה סוג של סטנדרט; לעזאזל, יש שם אפילו עמותה של מקהלות להט”ביות (GALA), שפעילה מאז האייטיז ומאגדת תחתיה יותר מ־100 מקהלות שונות. אצלנו, בינתיים, יש חלוצה גאה אחת. הגייזמרים. הם עברו לא מעט גלגולים, שכללו מיתה ושיבה לחיים, קשיים תקציביים ועזיבה של חברים, אבל כרגע זה קורה והיא לוהטת. השבוע היא תעלה מופע סיום עונה (ד’ 6.6, 21:00) במרכז הגאה, כחלק מחגיגות כפר הגאווה. אם אתם מעוניינים למצוא את הטנור הדיוויד פישרי שבכם ולהצטרף – זה הזמן. מזמינים גם סטרייטים. הגייזמרים (צילום: דור נבו)

טאץ’ עליז לגיי שיעיז החזרה הראשונה של הגייזמרים יצאה לדרך ב־1999. “כמה חברים חזרו מאולימפיאדת גייז באמסטרדם – זו לא ממש אולימפיאדה – והיו שם לא מעט מקהלות גאות”, מספר מירון אבידן, חבר המקהלה מאז ועד היום, “זה נתן להם את הרעיון להקים מקהלה כזו גם כאן. במשך כמה שנים היו לנו רק הופעות קטנות, אבל ב־2005 התחלנו לעבוד עם רונית אייזנברג, ואז גם נערכה ההופעה הגדולה הראשונה שלנו במרכז ענב. בסופו של דבר, בעיקר בשל היעדר תמיכה כלכלית מצד אגודת הלהט”ב, המקהלה התפרקה אחרי שנה והוקמה מחדש רק ב־2010. עכשיו אנו פועלים במרכז הגאה ומממנים בעצמנו את כל העלויות. אפשר בהחלט לומר שאנחנו משוועים לסבסוד”.אבל למה בכלל צריך מקהלה להומואים?“זה מודל שקיים בכל הערים הגאות בעולם, כי להומואים יש תת תרבות נפרדת וחוויות שהם יכולים לחלוק בינם לבין עצמם”, אומר חן קוגל, חבר המקהלה עוד מגלגולה הראשון, “כשאנחנו שרים שירי אהבה שמושרים במקור בין גבר לאשה, אנחנו נותנים להם טוויסט כשפתאום הם הופכים לשירי אהבה של גבר לגבר. אבל אפשר, על אותו משקל, לשאול למה יש מקהלה של תושבי הוד השרון? רק כי זה קרוב להם לבית? – לא. יש משהו שמקשר בין החברים שם, וככה גם אצלנו”. “יש לזה גם הצדקה מוזיקלית”, מוסיף אבידן, “אמנם כל חברי המקהלה הם הומואים, אבל אנחנו מזמינים לשורותינו גם סטרייטים. עם זאת, ההקשר הגאה הוא חלק מהאג’נדה שלנו. מקהלות גאות הן דבר שנפוץ מאוד בכל העולם, ונחשב למעין ענף ספורט. למה בארץ לא יכולה להיות גם מקהלה כזו? הרעיון שעומד מאחורי המקהלה הוא ליצור תרבות גאה, כלומר לא להעמיד מופע עם שירים שכל מקהלה אחרת היתה מבצעת. אנחנו מנסים להכניס טאץ’ עליז לשירים שאנחנו מבצעים, ושמים דגש על חומרים שפונים לקהילה, כמו מיוזיקלס או שירים של ABBA”.פופולארי מאוד בארצות הברית. האודישן של דיוויד פישר:אדיר אבן, שמזמר במקהלה כבר שנתיים, מאשר שיש הבדל בין הגייזמרים ובין מקהלות אחרות, פחות מוגדרות מבחינת נטייה מינית. “יש לנו דינמיקה אחרת ואווירה מיוחדת ש’זר לא יבין זאת’, כמו שאומרים”, הוא אומר, “מובן שיש לזה ביטוי גם ברפרטואר המוזיקלי. השתתפתי בעבר במקהלות בארצות הברית, ושם מקהלות גאות הפכו לסמל קהילתי של גאווה. מעבר לכיף הגדול שכרוך במקהלה כזאת, זו גם דרך להראות לעולם שלהומואים יכולה להיות תרומה תרבותית חשובה. חוצמזה, בגלל שכולנו בנים והומואים אנחנו מרשים לעצמנו לעשות כל מיני דברים שבמקהלה מהוגנת לא היו עוברים. אין מה לעשות, כשאתה שם יחד חבורה של דיוות, קורים כל מיני דברים מצחיקים”.זה בטח גם עוזר למצוא דייטים.“האמת היא שלמרות מה שאולי מצופה – זה בקושי קרה אצלנו, רובנו הגענו למקהלה כבר בזוגיות. במקהלות בארצות הברית יש סצנת דייטינג חזקה מאוד, אבל כאן זה לא ממש הורגש. או שפשוט לא מספרים לי הכל...”.

בהחלט הרבה פאן

-miron.avidan@gmail.com

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ