מונטי פיטמן והקרקס המעופף: מאחורי הקלעים עם הגיטריסט של מדונה

פגישה מקרית בחנות הגיטרות בה עבד סידרה למונטי פיטמן את הגיג של חייו: הגיטריסט הצמוד של מדונה כבר 12 שנה. תפקידו כבורג במכונת הפופ המשומנת רק גרם לו להעריץ אותה יותר, ולא לוותר על אהבתו האמיתית - מטאל. ראיון בלעדי

עידן חגואל, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עידן חגואל, עכבר העיר

אז איך היא בתור בוס? איך היא ניגשת לכתוב שיר? מה השתנה בה בעשור האחרון? האם היא דוחפת לכולם קבלה לגרון? סקרנות בעלת גוון צהבהב עולה באופן טבעי בפגישה עם מונטי פיטמן (37), הגיטריסט הקבוע של מדונה מאז שנת 2000. אבל על כל שאלה שתשובתה עשויה לגלות במעט מהמתרחש מאחורי הקלעים של הקרקס הענקי של מדונה, פיטמן מסרב לענות בנימוס. "אני כבר 12 שנה עובד איתה", הוא מתנצל. "לא יכול להגיד עליה מספיק דברים טובים. אחרת הייתי הולך ומוצא עבודה עם מישהו אחר". כנראה שכשעובדים עם כוכבת הפופ הגדולה ביותר של תעשיית המוזיקה, דרגת הסודיות עולה על כל כור גרעיני במזרח התיכון. "גם אני אומר שיש לי את העבודה הכי טובה בעולם", הוא צוחק.» מדונה בישראל - כל הפרטים המורה הפרטי סיפור חייו הוא מעין אגדה מודרנית. בעודו עובד כמוכר גיטרות בחנות כלי נגינה בלוס אנג'לס, שירת את הלקוחות מדונה וגיא ריצ'י (הבמאי ובעלה לשעבר). המכירה הובילה לכך שפיטמן העניק לזוג המפורסמים גם שיעורים פרטיים בנגינה (על גיטרה), ומשם פרח שיתוף הפעולה שנמשך כבר קרוב ל-12 שנים. "היא החליטה לצאת לסיבוב הופעות אחרי שבע שנים שהיא לא הופיעה", הוא נזכר. "היא הציעה לי להצטרף ולנגן איתה גיטרה. הייתי רק בן 24, והכול יכול היה לקרות. אבל לא חשבתי על כמה מטורף זה היה באותו רגע".היית אז גיטריסט חסר ניסיון, למה אתה חושב שהיא לקחה סיכון עליך?"אני לא יודע, אולי היא רצתה שאני אמשיך ללמד אותה לנגן במהלך סיבוב ההופעות". הרגשת מאוים מהנוכחות שלה?"לא, חשבתי שהיא מאוד מגניבה כשפגשתי אותה בפעם הראשונה. אולי בגלל זה התחלנו לעבוד יחד"."גדלתי בטקסס והייתה לי להקה", מספר פיטמן על תחילת דרכו המקצועית. "רציתי לצאת מהתיכון ושיחתימו אותי על חוזה תקליטים, אבל זה לא קרה. עכשיו אני די שמח שזה לא קרה – זה יכול היה להיות אסון ענקי. לא שומעים הרבה על סיפורי הצלחה מהסוג הזה שמחזיקים מעמד. בדרך כלל הלהקה מתפרקת והחוזה הוא על כמות מצומצמת של אלבומים. אם אתה זוכה להצלחה גדולה אתה יכול להמשיך ולעשות מוזיקה, אבל אם אתה רק קצת מצליח יכולים לזרוק אותך מהלייבל תוך שנייה". משפחה אחת גדולה פיטמן זכה לאחד הגיגים היציבים והמבוקשים ביותר בעולם המוזיקה, שמאפשר לו לפרנס את משפחתו, אישה וארבעה ילדים, ובמקביל להשקיע זמן בקריירת סולו מתפתחת. אלבומו השני יצא באוקטובר האחרון - "Pain love and Destiny", אלבומו הראשון ראה אור שנה לפני כן. את החומרים לאלבומו השלישי הוא כותב בדרכים. שמח שלא החתימו אותו אחרי הלימודים. מונטי פיטמן:איך היית מגדיר את חיי הנוודות?"קשה להיות רחוק מהמשפחה, אבל זו העבודה שלי. אני אולי נעדר להרבה זמן, אבל אז אני גם נמצא בבית המון זמן. אתה יוצא לשנה וחוזר לשנה. לצאת לסיבוב הופעות באוטובוס יכול לעייף, אתה זז בכל העולם וזה מאוד מתיש. ואני לא מדבר על זה שבנוסף לכל צריך לתת גם הופעה טובה. אבל מתרגלים לזה, כי כשאני חוזר בסוף הביתה אני מרגיש שאני רוצה לצאת שוב. בדרכים המיטה שלך במלון או באוטובוס הופכים להיות החדר שלך, והמזוודה הופכת להיות הבית. הצוות הופך למשפחה שלך. מה שמגניב בלהופיע עם מדונה זה שיש סביבך כל כך הרבה אנשים. יש את הלהקה, הרקדנים והצוות. אם אתה מופיע רק עם להקה אז זה רק אתה והלהקה, אני בטוח שיש לזה יתרונות. אבל בהפקה מהסוג הזה אני תמיד נתקל באנשים שאני מכיר, אני יורד לים בתל-אביב ופוגש מישהו ממחלקת הלבשה או מישהו ממחלקת שיער ואיפור. תמיד יש עם מי להסתובב".במופע מהסוג הזה אין הרבה מקום לאלתר, האם אפשר להתפתח בתור מוזיקאי?"הכול מתואם ביחד, הרקדנים עם הוידיאו והמוזיקה. אי אפשר פתאום לג'מג'ם כמה תיבות. אבל היא תמיד מתפתחת עם הסאונד, ואני תמיד מנסה להתחיל מהתחלה בכל סיבוב הופעות. במובן מסוים אני ממשיך מאיפה שהפסקתי בפעם הקודמת, אבל יש התפתחות טבעית. הפעם יש לי גיטרה שבנו לי במיוחד. לפני כן היו לי המון גיטרות – כל אחת לשיר אחר, עם סאונד שונה. עכשיו יש לי גיטרה אחת שמשלבת את כל הסגנונות של הסאונד. יש לה 13 סוגי סאונד שונים. היא קרויה על שמי – וזו היחידה שאני משתמש בה בסיבוב הנוכחי. כל מי שמעורב במופע הופך אותו למה שהוא. זה המופע של מדונה, אבל כל אחד משפיע על ההופעה. כמו משפחה אחת גדולה".רשימת השירים יכולה להשתנות במהלך סיבוב הופעות או שהדברים קבועים ולא משתנים?"זה לא בלתי אפשרי לשנות דברים. אבל אנחנו עבדנו כל כך הרבה על המופע הזה, והוא עובד טוב אז אני לא רואה סיבה לשנות אותו. בכל סיבוב הופעות, סט השירים שונה, אבל הסט נשאר אותו דבר בסיבוב עצמו".באופן מוזר, הנגינה לצד מדונה מעניקה לפיטמן אנונימיות שהוא מוקיר. "ראיתי פעם ראיון עם להקת 'קיס'", הוא מספר. "הם אמרו שכשהם שמים את האיפור הם יכולים לעלות על הבמה ולנגן מול עשרות אלפי אנשים. אבל אז הם יכולים להוריד אותו וללכת ברחוב מבלי שיזהו אותם". אין הבדל בין מטאל לפופ הגיג עם מדונה סיפק עבור פיטמן הזדמנות לנגן עם גיבורי הילדות שלו – מטאליקה. "למזלי יצא לי להופיע עם ג'יימס וקירק מ'מטאליקה', יחד עם להקת המטאל הפרודית 'ספיינל טאפ' - במופע 'לייב Earth'", הוא מספר עם ניצוץ של ילד בעיניים. "הם ריכזו את כל נגני הבאס לנגן את השיר 'Big Bottom', עליתי לבמה, חיברתי את הגיטרה שלי והבטתי על אצטדיון וומבלי. לשמאלי עמד ג'יימס הטפילד ולימני קירק האמט. חשבתי לעצמי שזה הדבר הכי מגניב בעולם".בחברה טובה. פיטמן וחברים בלייב Earth:באופן אירוני אהבתו הראשונה של הגיטריסט הראשי באקסטרווגנזת הפופ הגדולה בתבל היא רוק כבד. "אני אוהב לשאוב השראה מאלבומים של מטאליקה ופנתרה ישנים", מסביר פיטמן. "לנסות לפרק תפקידי מטאל ולבצע אותם למשל על גיטרות אקוסטיות או עם כיוונים שונים". מלבד העבודה עם מדונה, פיטמן מנגן בלהקת הרוק הכבד "פרונג" ועם כוכב "אמריקן איידול", אדם למברט. "עבורי מוזיקה היא מוזיקה", הוא אומר על ההבדל בין פופ למטאל. "התווים, הסולמות והאקורדים הם אותו דבר, רק הגישה שמאחוריהם משתנה. מטאל או Pאנק-רוק הם רק 'אטטיוד'. הגישה של ג'וני קאש למשל היא Pאנק-רוק. אני יודע שמדונה נחשבת לפופ, אבל יש לה ממש גישת Pאנק-רוק לדעתי. היא תמיד הייתה כזו כשמסתכלים אחורה על הקריירה שלה".  אתה מעריץ אותה?"לגמרי. עכשיו כשאני עובד על פרויקט סולו אני מבין כמה למדתי ממנה. יש את הפתגם: 'אל תשאיר אבן ללא הופכין'. למדתי ממנה להעניק תשומת לב לכל פרט קטן. כשהתחלתי להופיע לבד הבנתי שאני חייב לקחת אחריות על הכול. פתאום לנגן בגיטרה הפך לחלק הכי פחות חשוב במופע. קודם כל  צריך לשיר ולזכור מילים, לעבוד עם הלהקה, לעשות חזרות, להכין דיסקים למכירה במופע. זה המון עבודה, זו לא ממש מסיבה כיפית".חוויית העבודה סביב המופע בישראל שונה לחלוטין מזו של הסיבוב הקודם לפני שלוש שנים. הפעם בחרה הזמרת לפתוח את סיבוב ההופעות העולמי ברמת-גן שבציון. "פעם אחרונה שהייתי פה יצא לי לראות המון מישראל", אומר פיטמן. "אבל הפעם אנחנו מתחילים את הסיבוב כאן אז הכול זה עבודה – אנחנו רק עושים חזרות כל הזמן". הסודיות שאופפת את העבודה מאחורי הקלעים קיימת גם לגבי תוכן המופע עצמו. פיטמן עוצר עצמו מלגלות אפילו איזה שיר של מדונה הוא נהנה לבצע על הבמה במופע החדש. "אני לא יכול להגיד לך כלום", הוא מכריז. "אבל זה הולך להיות מהמם מבחינה ויזואלית. אני מתרגש יותר מהסיבוב הופעות הזה מכל סיבוב שעשיתי איתה לפני כן".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ