מנטור שמנטור: אביב גפן נלחם ברדידות דרך הטלוויזיה

גפן תמיד ידע לפלרטט עם המיינסטרים כאאוטסיידר. גם כשהוא מצהיר על נכונותו לקדם "תרבות" במקום "בידור", חשוב לזכור שהוא עדיין עושה זאת ככוכב תכנית הדגל של רשת

סער גמזו, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
סער גמזו, עכבר העיר

ברביעי האחרון שלח אביב גפן את יהל דורון וגיא מנטש הביתה, ובחר להמשיך עם ליאונל פרטיין. "יש לי משימה ומטרה בתכנית", אמר, וכיוון למשפט שכבר השמיע מספר פעמים בתכנית: "מכרו לקהל הישראלי בידור וקראו לזה תרבות. אני כאן כדי לתקן את העוול". אביב גפן רוצה לחדד מחדש את ההבחנה בין בידור, תרבות ואמנות. זו אמנם מטרה מבורכת, בעיקר על רקע רידוד התכנים בתרבות הפופולרית, אבל האם הוא באמת מגשים ומיישם אותה? המשימה המיסיונרית שלקח על עצמו אביב גפן הופכת למעט נטולת עוקץ כשהיא מתקיימת במדיום החלול והרדוד ביותר. הרי אם יש אחראית ישירה לרידוד התכנים זו הטלוויזיה המסחרית. היא זו שהפכה את מדורי התרבות למדורי בידור, היא הולידה את מדורי הסלבס, היא זו שבהתבוננה על עצמה מייצרת עוד ועוד מאותו הריק.» אביב גפן בהופעה - כל הפרטים» איך הפך גפן מאייקון אופנה לדוד שמרני?» המורד הנצחי תמיד היה כוכב פריים טייםהדרך של גפן להגשמת החזון שלו, היא לנסות ולחפש "משהו אחר". אם שאר המנטורים ייקחו את המתמודדים המסלסלים ויפגישו אותם עם שיר מזרחי קנוני, הוא יגרום להם לסלסל המנוני רוק. אם כולם יטוסו עם המתמודדים לטורקיה, הוא יתעקש על טיסה ללונדון. אבל איפה בדיוק נכנס כאן אותו "משהו אחר"? האם שיר של קולדפליי, להקה פופולרית מאד גם בישראל, הוא "משהו אחר"? האם Chasing cars, כרטיס הכניסה של סנואו פטרול אל המיינסטרים העולמי, הוא תרבות ולא בידור? ספק אדיר אם השירים הללו הן דוגמאות לאלטרנטיבה. הם כן קו התפר האפרפר שבין תרבות לבין בידור. הם הרגעים בהם להקות ואמנים זוכים לחיבוק חם של הזרם המרכזי, תמורת קצת "עיגול פינות", קצת התרככות. את התהליך הזה אפשר לראות נהדר אצל סנואו פטרול, אבל גם אצל אביב גפן. תחילת הדרך המוזיקלית הייתה מחוספסת יותר, הצעקה נשמעה אותנטית, ההתרסה נגד המיינסטרים והסטטוס קוו הייתה בולטת. אבל אז הגיעו החוזים בחברות תקליטים גדולות, נשכרו שירותי יח"צ, ההופעות הפכו גדולות יותר והאמנות התקרבה לתחום שבו היא נעשית בידור."אנטי כוסיות וחתיכים". מאחורי הקלעים עם אביב גפן:גפן לא וויתר לחלוטין על אותה תרבות נגד שהיה חלק ממנה. הוא שימר כמה ייצוגים שלה, והביא אותם לתכנית. הלבוש שלו מעט אקסצנטרי, אבל כבר אין שם איפור כבד ואת תליון ה"מת" המפורסם. הוא עדיין תוקע סיכות בבטן הרכה ומשווה את נבחרת המתמודדים של רמי קליינשטיין לקולקציית רהיטים של איקאה (אגב, דימוי מדויק ונכון להפליא), אבל בתכנית שאחרי ממהר להתנצל ולהלל את קליינשטיין כמפיק. גפן יודע, ותמיד ידע, לפלרטט עם המיינסטרים כאאוטסיידר. הוא שר על ראש הממשלה השתיין אבל ישב איתו במעגל של דן שילון, הוא ייזכר תמיד כ"משתמט" אבל גם כמי שליווה את השכול הלאומי עם "לבכות לך", הוא חושב שהפריים טיים הוא בידור זול אבל לא סירב לתפקיד המנטור בתכנית הדגל של רשת. אז מה הקטע שלך אביב? אתה בשוליים או במרכז? מהי המהות העומדת מאחורי אותם ייצוגים והאם אתה באמת הילד הרע שמנסה להכניס לכולם אצבע בעין?» שרית חדד במירוץ אחר הרגש» רמי קליינשטיין מחפש לעצמו כפיליםמעבר לעובדה שהליכה בתחום האפור מעל ל-20 שנה זה הישג ראוי בפני עצמו, יש להתנהלות של גפן גם כמה נסיבות מקלות. הראשונה היא הגיל. הוא אמנם לא קשיש שכוחו תש, אבל את הבחור הצעיר הבועט והמורד הוא רואה די מרחוק. מרד הנעורים התחלף באופן טבעי בגישה מתונה יותר שבאה עם הגיל, אך הוא לא נעלם לחלוטין. העקיצות לכיוון שרית חדד ("גואטה זורם?") ולכיוון קליינשטיין מוציאות את הילד שבו החוצה. ההקלה השנייה ניתנת בגלל הפורמט. הזוגיות עם הקהל היא ריקוד עדין, שבו יש מקום מכריע למשחק המקדים. הוא מכין את השטח עם שירים מוכרים, ממשיך לתחום האפרפר שבין מיינסטרים ושוליים עם Chasing cars ואולי בהמשך נראה את המתמודדים שלו עם בחירות נועזות אפילו יותר. התהליך הזה הוא טבעי לחלוטין – הרי לא חסרים חובבי מוזיקה מושבעים שמצאו את דרכם לשמות כמו אינטרפול דרך ג'ון בון ג'ובי. הדלת הזו, שגפן פותח לעולם המוזיקה האלטרנטיבית באמת, היא הישג חשוב נוסף שאפשר לזקוף לזכותו בתכנית.מנסה להכניס לכולם אצבע בעין. אביב ההומו:הפקת התכנית הביאה את גפן להיות הנונקונפורמיסט. הוא זה שלא רוצה שירה נקייה ומדויקת מדי, הוא המנטור היחיד שמרשה לעצמו לעקוץ את עמיתיו המנטורים והוא זה שמספק ביקורת קרה ומקצועית על מתמודדים לא מוצלחים. הוא מייצר עבור ההפקה את הרגעים הטלוויזיוניים שמקורם בקונפליקט. אותו קונפליקט שמיוצג במעבר שלו מ"אביב ההומו" ל"איזה מאמי אביב, רק בגללו אני רואה את התכנית".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ