אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מפה לאוזן: ההופעות הטובות בעיר עוברות לבתים פרטיים

לא בבלוק, לא בבארבי ולא בגני התערוכה - המסיבות וההופעות הכי טובות בעיר כבר לא מתרחשות במועדונים מלאי קהל, אלא דווקא בפרטיות, באינטימיות ובעיקר בסודיות של הבית שלכם. אפילו אביב גפן מוכן לקפוץ לבקר

תגובות

מתי בפעם האחרונה יצא לכם להיות בהופעה ולשבת ממש קרוב לבמה? או נניח, לראות הופעה ממש מעולה בחינם? בשקט בשקט, בדיוק כמו שזה צריך להיות כנראה, מתחילים להרגיש בעיר איזו אוושה של תופעה - הופעות אינטימיות, סודיות, בבתים של אנשים ברחבי העיר, שהחליטו שהספה שלהם תהיה השורה הראשונה שלכם.

» בסלון של אורן ברזילי

אחד הפרויקטים המעניינים (והחדשים ביותר) בז’אנר הזה הוא So Far, שמגדיר את עצמו, ולא בכדי, תנועה בינלאומית. לפני כשבועיים הצטרפה תל אביב לרשימת הערים שבהן מתקיימות ההופעות, תחת מעטה סודיות כבד. הפרויקט הזה התחיל בלונדון, כיוזמה של שלושה חברים לנסות ולבדוק על קהל אמיתי חומרים חדשים, והפך די מהר לערבים קבועים שאליהם צריך להירשם מראש, מבלי לדעת בעצם מי הולך להופיע. הקשרים שנוצרו בין הקהל לאמנים הובילו לקיומם של ערבים מקבילים בפריז, ניו יורק, סידני ובואנוס איירס, בין השאר. לורונס סרה אינוז, חברה של השלושה ועולה חדשה, הביאה את היוזמה הזו לתל אביב.

סוד ההצלחה של הערבים האלה טמון בבחירה הדקדקנית של האמנים המופיעים בהם, אבל לא פחות מזה בבחירת הקהל. “אלה לא הופעות פתוחות, אנחנו מאוד מקפידים על מי שאנחנו מזמינים”, מספרת אינוז, “הם צריכים להיות אנשים עם תשוקה למוזיקה וכאלה שאוהבים להיפתח לאנשים שונים ולחוויות חדשות. אני חושבת שזה מה שגרם לזה להצליח – אנשים מצוינים ומוזיקה מצוינת, בבית מצוין”. ההופעות הן ללא תשלום, אבל הקהל מתבקש להביא איתו יין טוב ואוכל, והערב לא נגמר כשההופעות מסתיימות אלא נמשך כאירוע חברתי שמעודד היכרויות וקשרים חדשים.

גם אסף אבידן מגיע, הופעות בית: 

עוד פרויקט סודי הוא חדר אוכל, שחוגג כעת שנה, שהתחיל מארוחת ערב משותפת של קבוצת חברים, רובם מוזיקאים, והוביל לג’ם סשן ספונטני. המפגש  ששילב בין חברים, אוכל, שתייה ויצירה התרחב מפה לאוזן והפך לערב קבוע, שההגעה אליו מתאפשרת רק דרך היכרות אישית בין המשתתפים, והמארגנים שומרים בקנאות על חשאיותו (וחשאיותם).

אבל לא כולם בהכרח בעניין של סודיות. גם אורן ברזילי, סולן מופע הארנבות של ד”ר קספר, התחיל להופיע בבית שלו לפני כשלוש שנים עם הופעת סולו שמשלבת מונולוגים כתובים, פלייבק ונגינה חיה. הפורמט של הופעה ביתית לא היה הכוונה המקורית שלו. “זה היה משהו מאוד ניסיוני, והכי קל היה להתנסות עם זה בבית, במקום לחכות לתאריך ממועדון, כי כשאתה בא למועדון והם בוקד (booked) לשלושה חודשים - אם הפעם הראשונה לא הלכה לך, הפעם הבאה תהיה רק בעוד שלושה חודשים”. מה שהחל כעניין נסיבתי לכאורה הצליח מעל למשוער, אולי גם בגלל דבר נוסף שהוא מציין וזו השליטה המוחלטת שיש לו על כל האספקטים של ההופעה: מיצירת החלל, המורכב מעבודות שהוא יצר, ועד לבחירת הכוסות שבהן הוא מגיש את היין. הערבים של ברזילי החלו כהופעות חינם אבל כיום הוא כבר לא מופיע בבית שלו, אלא בבתים של אחרים, שמזמינים בתשלום את ההופעה וזוכים לחוויה אינטימית ובלתי אמצעית.

בגובה העיניים. אורן ברזילי:

“בתור זמר, אין דבר יותר מעניין מלראות את הפנים של הקהל ממש ממש מקרוב, ולהבחין בדיוק בתגובות שלו ממרחק אפס”, אומר תום גוטליב, האיש שמאחורי ההרכב לברדור לברטוריז. הוא מציין עניין נוסף, שבו נתקלים מן הסתם אמנים רבים: “יש המון הופעות, אינפלציה של מוזיקאים ומעט קהל. להקות לא מצליחות להביא קהל להופעות, אז הן מביאות את ההופעות לקהל”. באופן לא מפתיע, יש מי שכבר הבין את הפוטנציאל השיווקי, אם לא בהכרח הכלכלי, של הפורמט הזה. למשל המיזם של בירה מכבי, הום טור, שבו הקהל מתחרה על האפשרות לארח שמות גדולים, כמו שלומי שבן, אסף אבידן והמוג’וז ולאחרונה גם אביב גפן, בסלון שלו.

אבל תחום המוזיקה הוא לא היחיד. יואב אדמוני, אמן, יזם בביתו לפני יותר משנה את ארמון חול, ערב מולטי דיסציפלינרי שנותן במה למדיות יותר קטנות ונישתיות. פעם בחודש הוא מארח חמש-שבע הופעות שונות, שבסיומן מוזמן הקהל להישאר למסיבה, פרט לא פחות חשוב. הייחוד של ארמון חול נעוץ בכך שהוא מאפשר פורמטים ואורכים שונים של הופעות/פעולות בטווח מאוד רחב, ממחול ותיאטרון חפצים ועד דראג וספוקן וורד. “אם אני חושב על מה היתרון של הבמה הזאת, אז זה ממד הזמן והמיידיות עם הקהל”, הוא אומר, “זה גם מאפשר מיצגים מתמשכים שיכולים לארוך שעתיים, ואתה לא צריך לשבת מול זה, זה משהו שקורה והמקום מאפשר את זה”. ולשאלה למה לעשות את זה בבית הוא משיב: “יש אנרגיות אחרות בבית ואין חלל שאני מכיר שהוא כל כך אקספרימנטלי. בדרך כלל זאת המסיבה שאני הכי נהנה ממנה בחודש”.

כתבות שאולי פספסתם

*#