קרוזנשטרן ופרוחוד: "האוונגרד הפך לג'אנק"

כלייזמרים, ג'אז, פאנק והארדקור רוסי. קרוזנשטרן ופרוחוד חוגגים עשור ומדברים על אוונגרד, מציצות ומאלפי נמרים

מיכאל רורברגר, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מיכאל רורברגר, עכבר העיר

מה שקורה בהופעות של קרוזנשטרן ופרוחוד משול למערבל מוח קודח. קודח מחום, קודח בנשמה. תהפוכות של אופוריה וייסורי גיהינום, הבטן מתהפכת, הראש סחרחר. איגור הוא המוביל, המייסד וכותב החומרים. אדם בלידתו, כלב משוגע בהופעתו. כזה שלא יהסס להשתיק בצעקה קהל פטפטן או לנזוף בחברי להקתו. החוויה טוטאלית. עשר שנות פעילות, סיבוב הופעות חדש, ארבעה אלבומים ועוד שניים בדרך ("Noize 2005" ו"Hidden Album"). חברו את המקור הרוסי של חברי הלהקה (פרט לגיא שכטר המתופף) לכלייזמרים (רוסלן גרוס, בקלרינט, מוביל את העגלה הכבדה, בוריס מרצינובסקי את האקורדיון השמאלצי), ג'אז, פאנק רצחני, הארדקור ואגרופים לפרצוף, ותבינו. מראי מקום: ג'ון זורן, זאפה, קארדיאקס, פר אובו ושוסטקוביץ'.אבל עם כל הרצינות והאוונגרדיות, אין ספק שמדובר במשחק ילדים. הם מנגנים על מסור, קורעים ומקמטים ניירות, צורחים, בוכים, מפטפטים, שוברים קרשים. "מוזיקה זה קצת כמו להשתין, אתה לא יכול שלא לעשות את זה", אמר פעם איגור בראיון ל"הארץ". אז כינסתי את בוריס מרצינובסקי ואיגור קרוטוגולוב לצ'אט אינטרנטי. אני מנסה שלא להתערב. אין שום צורך."כמו לתת לשחיין מקצועי לשחות בבריכה בלי מים". Young Ones:בוריס: "בדיוק התחלתי לקרוא את האקסלי, 'עולם חדש מופלא'" .איגור: "כן, הוא בסדר. מזמן לא קראתי אותו".בוריס: "יש בספר להקה מגניבה עם תוכנית על המוזיקה הסינתטית החדשה, ריקודים במשקל חמישה רבעים".איגור: "ראיתי ראיון על ולדימיר מרטינוב, והוא אמר שאנחנו חיים בזמנים כאלה, שזה כמו לתת לשחיין מקצועי לשחות בבריכה בלי מים. לא ייצא מזה כלום. והוא צודק. כך נדמה לי. השוואה מוצלחת. ובכלל, אני חושב שכל הזנות הזו התחילה כשאת המוזיקה התחילו להגדיר, ועל ידי זה להכניס אותה למסגרת. תדמיין – ציפור בכלוב, ואחרי שנים שהיא היתה כלואה מנסים לשחרר אותה לחופשי – היא כבר לא יודעת איך לעוף. הכנפיים עדיין שם, אבל הן מתפקדות אחרת לגמרי. הן שם, אבל רק בשביל היופי".בוריס: "החיה האנושית תמיד חשבה בקטגוריות. לפחות מאז המצאת השפה לפני 70 אלף שנה".איגור: "זוכר שדיברנו על מוזיקה שעושים בעזרת אבנים? זה לדעתי הכיוון. אבל הבעיה היא שאם מתחילים לעשות את זה היום, זה ייראה בעיני הקהל כמו אוונגרד. האוונגרד עצמו הפך לג'אנק. הוא כנראה תמיד היה ג'אנק".בוריס: "כמו שג'ון לנון אמר פעם: 'Avant-garde is French for shit'. אני חושב שהילדים של היום עם האייפונים והאייפודים שלהם יצליחו במה שאנחנו נכשלנו".איגור: "הייתי רוצה להאמין. הבעיה היא שבאייפון יש אפליקציה מוכנה – 'לעשות מוזיקה'".בוריס: "איך זה? אתה לוחץ על כפתור – והנה לך מוזיקה?".איגור: "זה דימוי. אתה הרי יכול להזמין אוכל בלחיצת כפתור אחת. המוזיקה האלקטרונית קיימת מתחילת שנות ה־60, ואני בקושי יכול למצוא שני מוזיקאים ראויים בז'אנר".בוריס: "אני חושב שכשילדים שחורים בגטו מקבלים תחושה לטכנולוגיות חדשות, קורים דברים מעניינים. בלוז, ג'אז, רוקנרול, Fאנק, היפ הופ, טכנו".איגור: "אבל זה היה מזמן, קודם היו גטאות, עכשיו זה גטו גדול אחד".בוריס: "כי שם בגטו הם לא חושבים בקטגוריות. הם חושבים 'הנה צעצוע חדש, בוא נראה מה אפשר לעשות איתו'. כלי הנגינה המערביים הולידו את הג'אז. החשמל – את הרוק. הפטפון – את ההיפ הופ. המחשב – את הטכנו".איגור: "אני מסכים. הופיע הדיסטורשן ומיד נוצר הרוק. הופיע האייפון – ומיד נולד הצורך ללחוץ על כפתור שיזהה מה המוזיקה שמושמעת כרגע". "קודם היו גטאות, עכשיו זה גטו גדול אחד". Kolbasa:בוריס: "אתה פסימי. גם עם התקליט לקח זמן עד שהתברר שאפשר לא רק לנגן אותו אלא גם לשרוט, לעשות בעזרתו מקצב. אולי מיליוני ילדים בסין עם אייפונים מזויפים עושים עכשיו מהפכה במוזיקה, ואנחנו יושבים פה ולא יודעים כלום".איגור: "הייתי רוצה להאמין שהילדים בסין עושים מהפכה במוזיקה ולא נעלי ספורט של אדידס בייצור המוני".בוריס: "וגם אחרי המצאת הגיטרה החשמלית לקח זמן להבין שהיא יכולה להישמע מאוד חזקה ועוצמתית".איגור: "ובכל זאת זאפה צדק בקשר לגיטריסטים, לבחורות ולמציצות".בוריס: "כן אה... מעניין מה הוא היה אומר על אקורדיוניסטים".איגור: "מעניין מה היה אומר על גיטריסטיות... איזה חיים קשים יש לבחורות, אפילו מציצה הן לא יכולות לקבל!".בוריס: "זה לא לחלוטין בלתי אפשרי".איגור: "אני מדבר על מציצה ממש... זה כוח אחר לגמרי".בוריס: "או בזמן ההופעה א־לה ג'ים מוריסון – רק שמת את הרגל על המגבר, והופ – שם למטה בחורה! אני לעולם לא אוכל להיות הגיטריסט. הנה ז'אק ברל היה שר על בחורה שמתאהבת בנגן אקורדיון. אמנם על מציצות לא דובר שם, אבל האצבעות שלו רצות, והיא מסתכלת ועפה למעלה".איגור: "היו מספיק מציצות גם אז".בוריס: "כן, לא היה חסר, אולי נדבר על ההופעה?".איגור: "מה אפשר להגיד? כאילו יומולדת עשר ללהקה. מנגנים הרבה מהקטעים שלנו בפעם האחרונה, ואחרי ההופעה הזאת תהיה תוכנית חדשה".בוריס: "התקשרת למאלף הנמרים או ששכחת? זוכר? דיברנו עליו... אחרי שבולע החרבות אמר שהוא לא פנוי".איגור: "גם המאלף לא יכול לבוא, אבל הנמרים דווקא פנויים".בוריס: "מעולה, אתה הולך לנסר לשניים בחורה מהקהל, כרגיל, כן?".איגור: "זה כן, המסור כבר שם כרגיל, אבל הפעם בלי מציצה".

» קרוזנשטרן ופרוחוד. ה' 16.2, 23:00. לבונטין 7.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ