מאחורי השירים: עברי לידר חוזר ל"מלטף ומשקר"

לכבוד סדרת המופעים המציינת 15 שנה לאלבום "מלטף ומשקר", מספר עברי לידר את הסיפורים מאחורי הקלטת האלבום. לידר: "נחמד לי שאנשים מפרשים את השירים לפי התחושות הפנימיות שלהם"

עדית אזולאי, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עדית אזולאי, עכבר העיר

"לא ידעתי שזאת תהיה כזאת הצלחה", אומר עברי לידר על "מלטף ומשקר", האלבום שסימן את תחילתה של קריירה ארוכה ומרתקת. "נהניתי מהתהליך עבודה, אבל לא חשבתי לעצמי שזה יהיה תקליט שמישהו יחגוג אותו. זה קרה לי בהדרגה וזה חלחל לאט. בהתחלה יצאו הסינגלים, פתאום היו המון השמעות ברדיו, אנשים שמגיעים להופעות ושרים את השירים. זה מאוד מאוד נעים". » לידר: "תקליט שעיצב סאונד חדש"» עברי לידר בהופעה - 2-4.2, 21:00 במועדון התיאטרון

עוד לפני שיצא האלבום כתב לידר בעיקר מוזיקה למחול ועבד, בין השאר, עם אוהד נהרין, ענת דניאלי וקבוצת המחול NDP.  הפריצה הגדולה קרתה אחרי שהניח קלטת עם סקיצות במשרדי הליקון, וקצת אחר כך קיבל מהם את הטלפון המיוחל. לידר מעיד על עצמו שהוא נוטה לכתוב את הלחן והמילים ביחד, ולא לעבוד עליהם בנפרד או לחבר בין לחן למילים שמחפשות מנגינה. "הרבה מהכתיבה שלי היא אסוציאטיבית, אני מאוד אוהב לכתוב ככה, עם דימויים. הרבה אסוציאציות אישיות, שנחמד לי שאנשים מפרשים אותם לפי התחושות הפנימיות שלהם. לפעמים אני כותב שיר בעשר דקות כי הוא קורא נורא מהר, ולפעמים אני יכולה לכתוב משפט והשיר יכול להתפתח במשך  חודשיים". 15 שנה אחרי שיצא אלבום הבכורה שלו, חוגג עברי עם השירים, שרבים מהם הפכו להמנונים, בשלוש הופעות חגיגיות. הראשונה תערך הערב (חמישי) במועדון התיאטרון. לקראת המופע ביקשנו מלידר לחזור אל שירי האלבום ולספר מה עומד מאחוריהם.

כמה כוכבלידר: "זה השיר הכי ישן בתקליט. כתבתי  אותו בגיל 17 והייתי שר אותו עם הלהקה שהייתה לי בתיכון. יש לי סקיצה של השיר הזה מוקלט עם הזמרת של הלהקה. שש שנים אחר-כך החלטתי לקחת אותו לאלבום".

תמיד אהבה"אחרי שהשיר הזה יצא, קלטתי שאנשים השתמשו בזה בתור שיר חופה בחתונה שלהם וזה קצת הצחיק אותי. זה נכון שאני אומר שם "זה תמיד אהבה" אבל אני גם אומר "זה תמיד מסובך".  זה שיר על הקושי שבאהבה, למרות שהיא דבר מאוד יפה".

לאונרדו"העיבוד של ליאונרדו בעצם שונה מאוד מהסקיצה המקורית. זה שיר שהיה מאוד קשה לעבוד עליו. יועד, המפיק של האלבום, ואני, חיפשנו הרבה זמן מה לעשות איתו וזה היה השיר שנשאר אחרון בתהליך העבודה שלנו. בסוף מצאנו את האקורדים ואת הדרך לנגן אותם".

ג'קט"זה שיר חלומות כזה: כשאני אגדל אני אהיה כמו כולם. כי לא כולם רוצים להיות משהו מיוחד כשהם יגדלו, הרבה אנשים פשוט רוצים להרגיש שייכים, רוצים להיות כמו כולם".

כנפיים"גם פה חיפשנו הרבה את הליין של הגיטרה, שזה הדבר הכי חשוב בשיר. הגיטרות של יועד מאוד מאפיינות את הסאונד של התקליט הזה וגם השפיעו על הסאונד של הגיטרות שלי בהמשך".

מלטף ומשקר"השיר הזה בנוי על לופ מכונות, שסימפלתי שנים קודם לכן מתקליט של איינשטרוצן דה נויבטן, הרכב גרמני, שמאוד אהבתי. בניתי את הלופ הזה והכנסתי אותו כבר כשעבדתי על הסקיצות".

מרי לנצח"השיר נכתב בהשראת סרט איטלקי באותו שם, מתחילת שנות ה-90. הייתה שם דמות של נער במוסד לעבריינים צעירים, שקרא לעצמו 'מרי לנצח' וזה דיבר אלי. אהבתי את זה  שמישהו ממציא לעצמו דמות אחרת, של מישהו שהוא היה רוצה להיות".

אישה לויתן"בתהליך העבודה יועד הכריח אותי לעשות לשיר הזה גרסת בוסה נובה. זאת היתה דרכו לזעזע אותי ולהוציא אותי מאיזו קליפה, שזה תהליך חשוב בעבודה על יצירה. עשיתי את מה שהוא ביקש והתעצבנתי עליו, אבל רק אחרי שגרסת הבוסה-נובה היתה גמורה, הוא הסכים לחזור לגרסה שאהבתי".

זה טוב"השיר הזה התבשל אצלי במשך שלוש שנים, וחשבתי שלשים אותו בסוף התקליט זה רעיון טוב. אני תמיד מנסה לסיים תקליט עם שיר שיש בו משפט שסוגר את הסיפור באופן יפה. הרבה מהסינתיסייזרים בשיר הזה הם בכלל לא סינתיסייזרים אלא אורגנים ישנים שעברו מניפולציות, שגורמות להם להישמע כמו סינתי. הסאונד הראשי זה סאונד מאורגנית ימאהה ישנה שקיבלתי בגיל 11".

» עברי לידר בהופעה - 2-4.2, 21:00 במועדון התיאטרון

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ