עתידנו לאן? המודלים החדשים של מוזיקת הפופ

התקופה הנוכחית מצטיינת בקיטוב חוזר ואגרסיבי בין "מוזיקה להאזנה" ובין "מוזיקה לחתונות". אילו הרכבים יכולים לגשר על הפערים?

יפתח אילון, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יפתח אילון, עכבר העיר

לאורך העשור הקודם התרגלנו לדבר על גוויעתם של פורמטים: האלבום, הקומפקט דיסק, הפסקול – כולם דעכו להם לטובת הדיגיטל ריליס וכו'. אבל שינוי מהותי ומרכזי אף יותר עדיין מתחולל לנגד עינינו בעצם הגישה והתפיסה שלנו לאמן הפופולרי כזמר או כפרונט־מן: פורמטים שהיו מובנים מאליהם חווים כעת גסיסה, או לפחות מטמורפוזה. בתהליך שהלך והתעצם במשך השנים האחרונות, שוק הפופ התמלא באופן גורף בסולניות צעירות שמיניותן הולכת לפניהן. כל כך הרבה מהן, שהזכרים הפכו למיעוט נרדף. ג'סטין טימברלייק, כריס בראון ואשר נהנו בעיקר ממיעוט מתחרים (ואל תכניסו את ג'סטין ביבר למשוואה המגדרית, חבורת סוטים). מנגד, אנו חוזים בתהליך טקטוני דרסטי אף יותר: אחרי 20 שנה של התקרבות וטשטוש הגבולות שבין הפופ לאינדי, התקופה הנוכחית מצטיינת בקיטוב חוזר ואגרסיבי בין "מוזיקה להאזנה" לבין "מוזיקה לחתונות", בין מזימות הצליל המשווקות בתוקפנות של התאגידים הגדולים לבין הבלוגוספירה הרוחשת יצירה עצמאית וחופש ויראלי.מה זה אומר? זה אומר שלפני 15 שנה מדונה הקליטה עם מאסיב אטאק, והיום קייטי פרי לא מתארחת אצל ארקייד פייר. זה אומר שטימבלנד לא יכול להפגין את האקסצנטריות של תחילת הדרך אם הוא רוצה להמשיך לאכול תפודים בקומזיץ של ריהאנה. זה אומר של"רולינג סטון" ול"NME" כבר כמעט אין חפיפה בשערים. בקיצור, זה אומר שמשהו השתנה.הסימפטום המובהק ביותר לכך הוא "מות הלהקה" (שלא פסח גם על השוק הישראלי, כמו כל סנריו שלילי). לאורך חצי מאה שוק המוזיקה נשלט על ידי להקות – פלישה בריטית, פופ סקנדינבי, כנופיות נרקומנים מסיאטל, שוגייזרז, ניו מטאלז. עם חלוקתו של עולם הצליל לעליונים ותחתונים, פורמט הלהקה הנושן - עם המתופף והבסיסט והסולן - עבר באופן בלעדי כמעט לאנדרגראונד והוגבל לרוק כנישה. מספיק לראות איך קולדפליי מצטיירת כשריד אדירים מעידן היורה בהוציאה אלבום חדש, דינוזאור כמו מפעם. להקות העל שעדיין פעילות, דוגמת הצ'ילי פפרז, דפש מוד או U2, מתקבעות באופן בלתי נמנע כאנדרטאות, ואין להן סיכוי להחייאה מחודשת נוסח אירוסמית' 1993. להקת פופ אמיתית (לא חבורת זמרים מרקדים) היא יצור קשה לשיווק: הביטו במאמציהם המיוזעים והנואשים של וואן ריפאבליק ומארון 5, הניסיונות הבולטים של השנים האחרונות, לייצר היסטריה צרכנית - ותסכימו.ניסיון מיוזע להיות גם להקה וגם מעודכנים. מארון 5:במקביל, גם הזמר/אנטרטיינר חווה ירידה במעמדו, ורובי וויליאמס יסכים חרש ביבבה. 20 השנים האחרונות פיתחו תחליפי כוכבות פוטנציאליים לזמר: הראפר, הדי.ג'יי, המפיק. כל אחד מהפורמטים החדשים האלה הניב, בתורו, כוכבי ענק שלרוב האפילו על זמרי תקופתם (שוב - רק בעולם הפופ: בארץ האינדי, בון איבר או ג'יימס בלייק יקטפו הישגים באין מפריע). כעת נאלץ הפופ הבינלאומי לגבש צורה חדשה של כוכב/פרונט־מן זכרי, שיהיה קצת זמר וקצת ראפר, קצת די.ג'יי וקצת מפיק, ובעיקר - עסקן ויצרן. וכך קורה שפיטבול או אייקון - פיגורות שלא בדיוק מתחרות במייקל ג'קסון מבחינת כריזמה בימתית - הפכו לכוחות המובילים בשוק ולזכרי האלפא של עולם המוזיקה.בהתאם, גם פורמט הלהקה פורק והורכב מחדש, ומי שהובילו את המהלך היו הבלאק אייד פיז: גרעין הלהקה, המפיק וויל איי.אם, גיבש סביבו חבורה הנסמכת באופן רופף על הקונסטרוקציה שיצר ליאם האולט עם הפרודיג'י בניינטיז - מפיק פלוס פרפורמנס - פאקאג' מולטי טאלנטית לצדו, שתשפוך על הקהל מגניבות שיווקית מלוא הצורך. רקדנים, זמרים, ראפרים, פרצופים. בבוא העת, אפשר גם לפצל את זה ל־1,001 יוזמות סולו, פרויקטים חיצוניים ומה לא. זה עבד: בעשור האחרון הם היו כוח שאין להפריז בחשיבותו בשוק המוזיקה המסחרית.גם מפיק, גם זמרת, גם ראפר. בלאק אייד פיז:השבתון שהכריזו הפיז לאחרונה מותיר, לפיכך, ואקום אדיר במרחבי הטופ 40. אל הריק הזה קפצו בשנתיים האחרונות שני שמות בולטים המרהיבים עוז לטעון לכתר - הצמד המיוחס LMFAO וחבורת הסינתפופ הניו יורקית קוברה סטארשיפ. הראשונים הם דוד ואחיין משושלת מוטאון, האחרים - היפסטר יהודי סופר וונאבי וסגניו, המתעלקים על סלבז וגימיקים למחייתם האמנותית. רעיונית ומסחרית כאחת, הצמד מסתמן כהימור הבטוח יותר, בזכות פטנט סאונד מגובש, קריאייטיב נחוש וחושים מסחריים חדים. בשמם הגוגלי, בהווייתם ההיפר־טרנדית, הם מגלמים את הפרסונה המוזיקלית האולטימטיבית של העידן הקרוב: שניהם מפיקים־רקדנים־ראפרים, מולטי טאלנטים ופרונטמנים מגניבים מספיק כדי להפוך כל אחד מהם לכוכב בפני עצמו ולהעניק לצימוד ערך מוסף. אם הם לא יירשו את הבלאק אייד פיז, ה"מי טו פרודאקט" שיצוץ בעקבותיהם עלול לעשות זאת במקומם.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ