עכבר העיר
עכבר העיר

ההשפעה על LCD Soundsystem, העיבוד של בליין ריינינגר מטוקסידו מון, העיסוק בפחד מאסון גרעיני ובאינטרפרטציות תנ"כיות והקטעים שהופקו בטכניקת ה-cut up הדדאיסטית. לקראת האיחוד המתקרב של מינימל קומפקט בסוף החודש, סמי בירנבך ומלכה שפיגל מספרים את הסיפורים מאחורי כמה משיריהם הגדולים.» מינימל קומפקט בהופעה - כל הפרטים הבחירות של סמי בירנבך "Creation Is Perfect (I Am a Camera)"השיר הראשון של מינימל, שהוקלט כדמו בדירתנו אמסטרדם. פואמה של בוב קאופמן, משורר יהודי כושי מתקופת הביט, שהוא אחד המשוררים האהובים עלי. מה שהתחיל כהקלטת מכתב קולי על קסטה שהתכוונו לשלוח לאורי ברק (שהפך ברבות הימים לאיש הסאונד שלנו), שהתגורר בניו יורק בשנות ה־80 המוקדמות. השיר הפך לאלתור אחרי לקיחה של פטריות קסם. "To Get Inside " נולד כשעה אחריו, והמכתב המוקלט לא סוים ולא נשלח מעולם. התגובות לא איחרו לבוא מידידים ואנשי מקצוע, בהם מארק הולנדר, שהקים בימים ההם את חברת התקליטים בבריסל Crammed. מארק הציע לנו מיד להקליט ולהוציא לאור סינגל שהפך בעצם למיני אלבום הראשון של מינימל קומפקט."Statik Dancin"השיר נולד תוך כדי חזרות לקראת ההקלטה הראשונה של המיני אלבום הראשון. מתארח בו המתופף ההולנדי פיצ'ה, שניגן על סט תופים חצי מתכתי חצי קונבנציונלי שבנה בעצמו, וזה הסאונד המיוחד שלו.20  שנה מאוחר יותר הלהיב השיר הזה את ג'יימס מרפי מ־LCD סאונדסיסטם. שיר זה הוא אחד מאבות זרם הפאנק־Fאנק. הוא משפיע עד עצם היום הזה והוכלל באינספור אוספים של השירים הקלאסיים של שנות ה־80.

"Burnt Out Hotel"שיר בעל אווירה ומיוחד מאוד בשבילי. כתבתי את מילותיו באולפן ההקלטות ברגע האחרון בעוד בליין ריינינגר מטוקסידו מון עובד על עיבודו הג'יימס בונדי על הוויולה והכינור. זה שיר קסום ששומר על טריותו. הוא מעולם לא בוצע בהופעות כי קשה לבצע אותו טכנית, וגם הוויולה והכינור של בליין היו חסרים. בפעם היחידה שכן ניגנו אותו, בפסטיבל בצרפת, ניגש אלינו מישהו מאחורי הקלעים ושאל בשיא הרצינות מדוע כתבנו את השיר על ברנרד הוטל.

"Babylon Tower"שיר בעל גוון תנ"כי ומזרחי אבל יותר הומוריסטי ופתוח לאינטרפרטציה. ראיתי בו מעין סיפור תנ"כי דומה שעובר טרנספורמציה של סיטואציות, קצת כמו "שבעת הסמוראים" של קורוסאווה, שהופך ל"שבעת המופלאים".

"New Clear Twist" שיר מתקופה מאוחרת יותר, שמגלם בגרות מסוימת ותחכום. היה לי חשוב להשאיר אותו פתוח לפרשנויות שונות ולגעת באבסורד ובהומור שחור. אם כי ברקע הכל נמצא בסכנת כיליון בעקבות התרחשות גרעינית. לא ידעתי שבשעה שכתבנו והקלטנו אותו התרחש אסון צ'רנוביל, כלומר כל זה היה כבר באוויר ועלול להתרחש מחדש.

"The Howling Hole"זהו שיר שהוקלט מ"Deadly Weapon". הוא בוצע ומבוצע בצורה שונה בכל הופעה, וזה ייחודו לטוב ולרע. השיר הזה משחרר קיטור ולחץ ובורא את עצמו מחדש. ביג פאן.

"Autumn Leaves"השיר הכי רומנטי בתולדות מינימל. הלהקה עברה להתגורר בבריסל וחבריה חוו זוגיות, פרידות ואהבות חדשות. כל זה השפיע כמובן על רוח הדברים, כי כל אלבום של מינימל קומפקט שיקף פרק מחיי הלהקה.

"Ready My Diary" ו"Deadly Weapons"שני שירים שאפשר לומר עליהם שנכתבו מעצמם מבחינת הטקסט. בשניהם השתמשתי בטכניקת ה־Cut Up הדדאיסטית - גזירת טקסט נתון ועריכתו מחדש. הטכניקה חודשה על ידי בריאן גייזין, וגילה אותה וויליאם בורוז. גזרתי משפטים מכמה מגזינים ועירבבתי וסידרתי מחדש. מה שנגלה היה מרגש בעיני, מין קטע של יומן שיכולתי להזדהות איתו לחלוטין. "Deadly Weapon" יצא פחות אישי, אבל אוניברסלי, נכון ועוצמתי. מאז לא חזרתי להשתמש בטכניקה הזו.

"Dedicated"השיר האחרון שנכתב על ידי מינימל. שלוש שנים אחרי הפירוק התקיימו כמה הופעות פרידה ב־91' בתל אביב ובחיפה לאור הביקוש החוזר של הקהל. בחזרות להופעות נולד השיר, שהוא אחד האהובים עלי ביותר מכל המבחר הגדול של שירי מינימל. השיר סוגר את המעגל  היצירתי של מינימל קומפקט באופן מושלם, ונכון בכך שהוא גם מרמז על תחילתו של המעגל עם שירו של בוב קאופמן - "Creation Is Perfect". הבחירות של מלכה שפיגל "To Get Inside"נדמה לי שזה השיר הראשון שיצרנו יחד. גרנו באמסטרדם ולא עשינו יותר מדי חוץ מלכתוב מוזיקה וללכת להופעות. לא היה לנו מושג שהשיר יהפוך לאלבום ואנשים יאהבו אותו ובסופו של דבר נוציא עוד הרבה אלבומים. היינו פשוט חברים שנהנים ומנגנים יחד.

"Returning Wheel"התחלנו לעבוד עליו כשגרנו בבריסל. שאלנו טייפ שמונה ערוצים ממנהל הלייבל שלנו מארק. לנגן ולהקליט היתה דרך להעביר את הזמן, היה לנו די משעמם בין סיבובי הופעות. פורטיס היה מתפעל את הטייפ, וכשנגמר המקום בקלטת הוא הקליט עליה שוב. המילים הן על נושא שאני תמיד חוזרת אליו, איך החיים ממשיכים אבל אנחנו תמיד חוזרים לאותו מקום שוב ושוב.

"Night Light"נהגנו להקליט בסטודיו בבריסל שנקרא Day Light, אבל תמיד עבדנו בלילה. אז כשרוב האנשים קמו לעבודה אנחנו היינו הולכים לישון. הקטע האינסטרומנטלי הזה הוא אחד האהובים עלי. הוא עדיין נשמע רענן ויפה.

"Not Knowing"הייתי בתל אביב כשהתחלנו לעבוד על השיר הזה. פורטיס היה שם, אבל אני לא בטוחה שעוד מישהו ממינימל היה. מדהים כמה מעט אני זוכרת על ההתחלה של השירים. לעשות מוזיקה היה חלק מהחיים שלי. איך אתה יכול לחזור אחורה 30 שנה ולזכור מה עשית ביומיום?» מינימל קומפקט בהופעה - כל הפרטים

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ