אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קול הקמפוס חוגגת 16: מוסד של עשיה רדיופונית אלטרנטיבית

שיחה עם ארבעת העורכים הראשיים של התחנה לדורותיה, על העבר, ההווה והעתיד של התחנה. אורי בנקהלטר, עורך לשעבר: "אנחנו צריכים עוד הרבה מעוזים יציבים כאלה"

תגובות

והימים ימי אינטרנט. מבלוגים של מוזיקה אלקטרונית מחתרתית במזרח ועד פודקאסטים של אינדי־דרים פופ־שוגייז במערב, כשגם כאן אצלנו נותנים הדי המהפכה המוזיקלית את אותותיהם. אך מול כל זאת יושבת לה תחנת רדיו בתדר 106fm, כבר לא ילדה, שחוגגת השנה את הסוויט סיקסטין שלה ומצליחה לקבץ סביבה קהל נאמן ולמלא חלל חשוב בנוף התרבותי הישראלי. אז גם השנה יערכו אנשי תחנת קול הקמפוס את המסיבה המסורתית הגדולה שלהם, שהפכה כשלעצמה לשם דבר, עם יותר מ־30 די.ג'ייז, השקת האלבום של טייני פינגרז (שהופק בתחנה) והופעה של להקת אומללה.» יום הולדת 16 לקול הקמפוס - כל הפרטיםאבל לפני כל השמחה והצהלה, רצוי לעצור לרגע, לנבור קצת בעבר, לנסות להבין את דרכה של התחנה הקטנה והאמיצה מחולות תל ברוך ועד לראשון לציון, מקום משכנה היום, ואולי גם לתהות: מה מקומה של תחנת קול הקמפוס כיום והאם בכלל עוד נשאר לה אחד כזה. לשם כך פניתי אל ארבעה עורכים ראשיים של התחנה מאז שהוקמה ועד היום: אורי בנקהלטר, נדב רביד, ניב הדס וסער גמזו (י.ש: כתב בעכבר העיר).עשה את צעדיו הראשונים בתחנה. אסף אבידן:"הימים הראשונים היו מדהימים", נזכר בנקהלטר בימי ההקמה בשנת 1995, "כמו כל דבר שהוא התחלתי, רענן, תמים ופורץ דרך. היתה תחושה באוויר של שליחות. כולנו הרגשנו שאנחנו עושים משהו גדול. הייתי מבלה ברדיו שעות על גבי שעות, לפעמים משדר 12 שעות רצוף. היתה תחושה של גילוי משהו חדש. הבאנו לארץ מוזיקה שלא היתה יכולה להגיע בלעדינו, כשהאינטרנט עוד לא היה נפוץ כל כך. תקופה מפוצצת, מהיפות בחיי."התחנות השמיעו רק מוזיקה מיינסטרימית. אפילו בברים עדיין לא היתה תרבות של די.ג'ייז ומוזיקה. רצינו להביא לאנשים מוזיקה שהם לא מכירים, לחשוף אותם לסגנונות ולעולמות חדשים. זה היה מוזר לאנשים. בהתחלה אמרו לנו 'למה שאנשים ירצו לשמוע מוזיקה שהם לא מכירים?', משהו שהיום נראה טריוויאלי. אבל היתה לנו אמונה חזקה בזה. כמו כן, באותה תקופה היה לי חשוב להכניס תרבות של האזנה רחבה, סט. כלומר מה שחשוב זה לא רק השיר, אלא השעה כולה, המסע שהשדר לוקח אותך אליו".ואיך המדיה קיבלה את זה?"היה פרגון מטורף, קונצנזוס מדהים, גם מהתקשורת האלטרנטיבית וגם מצד המדיה הגדולה. כולם חיבקו את התחנה החדשה. בהתחלה היינו בטוחים שאנחנו משדרים לעצמנו, ופתאום, כשקלטנו כמה אנשים מקשיבים לנו, היינו בשוק".פתיחות למוזיקה אלטרנטיבית מהארץ ומהעולם. Mojave 3:לתוך כל האופוריה המוזיקלית הזו הגיע נדב רביד ב־2003. "התחנה היתה בדיוק אחרי השיא הראשון שלה, אחרי הגל הראשון של ההייפ והצלחת המיתוג שלה כתחנה אלטרנטיבית אלקטרונית. היתה עדיין הרבה התלהבות סביב התחנה, אבל גם תחושה שצריך להעביר הילוך כדי לא לאבד את המומנטום הראשון", הוא מספר. רביד, שהגיע עם רקע רדיופוני מקצועי, הביא איתו את השלב החשוב הבא, הפיכתה לתחנה מקצועית ומתפקדת: "ניסיתי לתת לתחנה גוון קצת יותר מקצועי ופחות חובבני, לעשות סדר בבלגן בלי לפגוע בחינניות של תחנה סטודנטיאלית שמתגאה בחופש שלה. הכנסתי סדרה של ג'ינגלים לתחנה, עשינו לוח שידורים שהתבסס קצת יותר על רצועות רוחב יומיות, וניסינו לעבוד יותר עם המגישים על פתיחת המיקרופון. מבחינה מוזיקלית, הרחבתי מאוד את המוזיקה המשודרת מעבר לצ'יל אאוט והיפ הופ מבית נינג'ה טיון ושלוחותיו - הרבה אינדי גיטרות, IDM, פולק ועוד".העבודה בקול הקמפוס שינתה אצלך משהו בגישה מבחינת איך רדיו צריך לעבוד?"היא בעיקר חיזקה אצלי את המחשבה שכדאי שיהיו שלד וגישה מקצועיים גם בתחנה סטודנטיאלית, שבה יש כל הזמן תחלופה של שדרנים". להתחיל ברגאיי, לגמור עם ניק דרייק את רביד החליף כעבור שנה ניב הדס, שמספר כי "זה היה נורא כיף. הכל היה מסודר וכבר היה מאגר הרבה יותר גדול של מוזיקה. אני לא חושב שהייתי יכול לעבוד כמו שעבדתי אילולא נדב היה קודמי בתפקיד. מעבר לכך, גם נפלתי על דור של שדרנים טובים כמו אמיר עטר, אביטל לביא, אלון עוזיאל, הילית וולברג, רועי זקהיים ועוד המון אנשים מצוינים".התחנה באמת כבר עמדה על הרגליים בכבוד, אבל מה היו הדברים שלך היו חשוב להביא אליה?"לתחנה כבר היה לוח שידורים מסודר, אבל לי הפריע שלא היתה קונטרה של קול הקמפוס ללהיטים שגלגלצ מנפיקה. רציתי ליצור כוח אלטרנטיבי לתחנה הצבאית. למשל, את השיר 'באמבלבי' של קלי דה מרטינו ניגנו בתחנה והוא הפך להיות מעין להיט, כאשר באף מקום אחר לא כתבו עליו ולא התייחסו".אמנם אתה מזוהה עם מוזיקה אלקטרונית, אבל דווקא אתה חתום על העצמת הרוק בקול הקמפוס."זו היתה תקופה שפתאום היה פיצוץ ברוק, כשפרצו להקות כמו בלוק פארטי, פיוצ'רהדס, פרנץ פרדיננד, מקסימו פארק. הכל הפך גדול. רציתי שהתחנה תייצר גם להיטים, שתדע שאם אתה רוצה לשמוע את השיר החדש של איזו להקה מהנ"ל אתה יכול לפתוח את קול הקמפוס, להקשיב שעתיים ובטח לשמוע את זה, או משהו קרוב בסגנון".ולצד המוזיקה גם הכנסת לא מעט תוכן מלל."חסרו לי תוכניות מלל, וזה משהו שדחפתי אותו. היתה תוכנית סקס עם לרית לוי שקראו לה 'חגורת צניעות' ותוכניות הומור, אבל אהבתי בעיקר את הימים המיוחדים, כמו פורים, אז התחפשנו לתחנת רדיו גרועה ששידרה מלא תוכן שיווקי מפוברק ודיווחי תנועה מזויפים. זה היה מוצלח"."הבאנו לארץ מוזיקה שלא היתה יכולה להגיע בלעדינו". אולריך שנאוס:לאחר שנתיים שב בנקהלטר לקדנציה שנייה כעורך. "זו היתה תקופה שונה לגמרי. האינטרנט נכנס ושינה את פני המוזיקה. פתאום היינו פחות רלוונטיים בתור רדיו שמביא את הדברים החדשים והמעניינים שקורים בעולם, כי כולם יכולים לראות באינטרנט מה הריליסים החדשים. בתקופה הראשונה שברנו את הכלים כמו ילד מתבגר, היה חשוב להיות אלטרנטיבה, אבל אחרי כמה שנים אסור היה מבחינתי רק לנופף בדגל האלטרנטיבה, אלא להיות אותנטיים. היה חשוב לי שנעצים את אהבת המוזיקה ואת החקירה מצד השדרנים. רצינו לייצר אנשי רדיו אמיתיים עם תשוקה למוזיקה ולרדיו. מבחינתי, זוהי האלטרנטיבה. מבחינה מוזיקלית, רציתי שישתקף מגוון עשיר, שלא נתקבע על ז'אנר מסוים. שלא יהיה רדיו אינדי אלטרנטיבי אלא יהיה רדיו אקלקטי, עם שעה שיכולה להתחיל ברגאיי, לעבור בברזיל ולגמור בניק דרייק".

גבע אלון, מכירים? ואכן, בסיבובו השני החל בנקהלטר לעצב את פני התחנה כפי שהם נראים כיום, ולתוך כל זה הגיע לפני שנה סער גמזו, ששם דגש על האדרת היצירה המקומית. ניב הדס מציין כי "זו היתה בחירה נכונה למנות את גמזו כעורך מוזיקלי, כי הוא מגיע מכיוון של רוק ישראלי וזה הכיוון שהתחנה צריכה ללכת בו לדעתי. זה שהם מוציאים אלבום לטייני פינגרז זו הברקה בעיני".גמזו מצדו טוען כי "דווקא בעידן שפע המידע עולה החשיבות של קול הקמפוס. יש כאן לפחות 120 עורכים מוזיקליים שמסננים את הרשת בלי הפסקה ומביאים רק את המיטב שבמיטב. אף אחד לא מסוגל באמת לחרוש את כל הרשת ולהקשיב לכל מה שמשוחרר אליה, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן - לחלק את כל השטף הזה לביסים קטנים ואכילים. ומעל לכל זה, יש את עניין התמיכה בסצנה העצמאית בארץ. יש אינספור אמנים מקומיים שזוכים לחשיפה אך ורק אצלנו, והמון כוכבים של היום שהתחילו אצלנו בקטן - גבע אלון, אסף אבידן, בלקן ביט בוקס, התפוחים והקולקטיב הם רק כמה דוגמאות".מה עוד חשוב לך להספיק בזמן כהונתך כעורך?"החלום הוא להוציא שדרנים אל הרדיו המסחרי כדי שיעיפו את כל הטרחנים, העייפים, הממוחזרים וחסרי המעוף שיושבים שם היום מול המיקרופון, כדי לייצר בארץ רדיו שהוא יותר מפסקול לפקקי תנועה".יופיעו במסיבת היום הולדת. אומללה:ולשלב השאלה הזהה: הכל טוב ויפה, אבל האם באמת נשאר עוד מקום לתחנה כמו קול הקמפוס בחברה הישראלית, שבגדול לא מראה סימני תמיכה באלטרנטיבה תרבותית?בנקהלטר: "אני מרגיש שהתחנה בוגרת, כבר יש לה אופי משלה. אני מאוד מקווה שהיא תייצר דור של שדרנים שבאמת ישמרו על הרדיו. התחנה היא מעוז של מוזיקה טובה. אנחנו צריכים עוד הרבה מעוזים יציבים כאלה".רביד: "המקום של התחנה חשוב מאוד בעיני דווקא במדינה שבה התרבות הסטודנטיאלית היא מיינסטרים כהכנה לבורגנות ולא חממה של תרבות אלטרנטיבית, כמו שאולי היית מצפה מריכוז של צעירים שמחפשים השכלה. אני חושב שהאתגרים הכי גדולים שיש לתחנה כיום הם המעבר לראשון לציון והניתוק מההוויה התל אביבית, שהזינה את התחנה בשנים הראשונות; התחושה היא שהרבה אנשים כבר מקבלים את התחנה כמובנת מאליה והיא כבר לא בגדר חידוש; וכמובן התחרות הגוברת מצד אלטרנטיבות ברשת".הדס: "אני חושב שכן, וזה משהו שגם נעלם מהדיונים על הורדת 'הקצה'. מי שמחפש אלטרנטיבה ברור שימצא, אבל מה עם מי שלא מחפש? מה עם מי שסתם בא לו לנסוע באוטו ולשמוע מוזיקה טובה? כל עוד יש שדרנים טובים ועורכים מוזיקליים מעולים אז יש לזה ערך".גמזו: "אני מאמין שככל שייסגרו האלטרנטיבות בתחנות ובערוצים מסחריים קול הקמפוס תהפוך להיות הכתובת הראשית לעשייה עצמאית ואלטרנטיבית בארץ. אני מקווה שהיא תוכל לנצל את הפלטפורמה, את היכולות הטכנולוגיות ואת האנשים המדהימים שמפעילים אותה כדי להתרחב גיאוגרפית ורעיונית. אם קול הקמפוס תמשיך בדרך הנכונה שבה היא צועדת  היא תהפוך למשהו יותר גדול מבית למוזיקה מקומית, משהו שגם יפרוש כנפיים ויצליח בצורה מאסיבית מעבר לים".

» יום הולדת 16 לקול הקמפוס. ו' 2.12, 22:00. הבלוק. 60-50 שקל.

*#