רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקליפים הישראלים הכי טובים של השנה

מבום פם עד איזבו, מאיטליז עד אומללה - שנת תשע"א היתה שנה מצוינת עבור תעשיית הקליפים הישראלית. ואלה עשרת הגדולים וכל הסיפורים מאחוריהם מפי היוצרים עצמם

תגובות

בראיון שנתן דייב גרוהל, סולן הפו פייטרס, הוא נשאל למה הלהקה כל כך משקיעה בקליפים שלה בעוד להקות רוק אחרות ממש שונאות את כל מה שקשור בעשיית הקליפ. תשובתו הייתה שקליפ הוא למעשה פרסומת לשיר או לאלבום כולו ולכן צריכים להיות כמה שיותר חופשיים ומטורפים מהרגע שחושבים על הקונספט, דרך הצילומים ועד לעריכה הסופית. בארצנו הקטנה עוד אין במה ראויה לשידור קליפים ובמיוחד קליפים מחוץ למיינסטרים, אבל בכל זאת אמנים רבים בוחרים לא לוותר על התענוג. השנה נראה שיצאו יותר קליפים ישראלים משנים קודמות, אולי בגלל פריחת הרשתות החברתיות בהן ניתן לחלוק קליפים בין חברים או אולי בגלל ביסוסו של ערוץ MTV ישראל, בכל מקרה השנה לא התאפיינה רק בכמות אלא גם באיכות. היה קשה לבחור את הקליפים שהצליחו להיכנס להיכל התהילה של עשרת הקליפים הטובים ביותר של שנת תשע"א, אבל הנה הפיינליסטים לפניכם. » חמישה אלבומי בכורה שעשו לנו את השנהראש השנה  - כל הכתבות1. איזבו – Summer Shade שושו (ערן שפניר), במאי הקליפ: "באופן מפתיע, לצלם גלידה בקיץ הישראלי זה עניין די זוועתי. למרות שאיתי רוגוזניסקי, הבעלים המדהים של "וניליה", יצא איתנו לארג' ונתן לנו, תמורת חיוך בלבד, לצלם במפעל המצוחצח שלו (שהצלחנו לטנף ברמות), עגלת גלידה (ששכחנו לשים לה ברקס והיא הידרדרה ונשברה) ו-40 קילו גלידה (שנזלו בלי סוף), היינו צריכים למצוא פתרון קצת יותר עמיד. אז אחרי כמה ניסיונות מעבדה לייצר גלידה מזויפת (מג'לי, מ"שורטניג" ומפלסטלינה), הגיע טיפ מסיליה רגב ("רביבה וסיליה"), שהמליצה להכין פירה אינסטנט ולהוסיף לו צבעי מאכל בהתאם. עבד יופי".

2. מונטי פיורי - Bella בן גלעדי (קולקטיב "ביצת-עין"), במאי הקליפ: "הסינגל של מוניטי פיורי הגיע אליי לפני יותר משנה. כבר בשמיעות הראשונות היה לי ברור שהכרחי לתלוש את הוידאו מקונטקסט לוקלי-עכשווי, אז התחלתי לחפור ב-B-Movies משנות ה60-70. הסינגל תמיד תקשר לי משיכה נורא גדולה לדימוי הנשי, אבל בקביל גם אגרסיה קיצונית כלפי אותו דימוי. אחרי שעות של צפייה בטראש מכל סוג אפשרי, הגעתי להבנה שהסצנות הכי "הולמות" לקוחות מסרטים על ציד-מכשפות. הדבר שהכי לא רציתי בעולם זה לייצר עוד וידאו גנרי של עריכה מחודשת. החלום שלי היה להכניס את הלהקה לתוך חומר הגלם הקיים ולייצר אשליה של סרט אחד גדול. לשם משימה זו התחברתי לאפטריסט הנהדר טל בלטוך ויחדיו בנינו את הטכניקה עליה נשען הקליפ. מנקודה הזו הכל תחת חיסיון מקצועי". 

3. טייגר לאב - Gio Gio אסף מן וגיא בולנדי, במאי הקליפ: "השראה הגיעה מדימויים של ג'ורג פרק מ'סיפור העין', כאשר הם באים לידי ביטוי בסביבה נקייה מתורגמת לדרמה קולנועית אפית. לורל, גיגי ורוי אמרו תעשו משהו קצ'י. היה לנו עוד רעיון אבל המפיק מלונדון אמר שזה לא זמן טוב לקטע עם האיסלם. לאחר הצילומים הייתה בריכה של חלמון בסטודיו, הכל נוקה תוך שעה וחצי. שרלין הבלונדה עפה עם העקבים, שברה את היד. אנו מתנצלים על כך. ארבעה עובדי פוסט עבדו נון-סטופ שבוע, קיבלנו פרסים באיזו תחרות אבל רוי חתך איתם הביתה פטיט היא הסובייקט הכי מדהים לצלם. גם טייגר לאב. גם ביצים בסלואו-מו".

4. איטליז - Lose This Child יובל נתן, במאי הקליפ: "הקליפ לשיר היפהפה 'Lose this child' של להקת איטליז שביימנו מרב זוגתי ואני נעשה רובו בהנפשת חול הים על פני החוף עצמו. את רוב לילות קיץ 2010 יצא לי להעביר בעבודת כפיים על חוף הים עם צוות מצומצם: אבי, רפי נתן , חברי גיא בן שטרית (אטליז) והאנימטורים משה זילברנגל וטליה צור. שגרת הירידה אל הים כל ערב, החברה והרוגע בו הקליפ נעשה, וכן עבודת הכפיים המאומצת הפכו אותו לחוויה חד פעמית שהיא הרבה מעבר לסיפוק מיצירת עוד סרט. בכל לילה היינו מסבלים דליי חול ומים, מפסלים ומצלמים סדרות של צילומים שביחד יוצרים תנועה וחיים על פני החוף, עד שזריחת החמה היתה חודלת אותנו".

5. אומללה - My PDF Files נועם גלברט ואריק לרנר - סטודיו סול רויאל, מפיקי ובמאי הקליפ: "הרעיון לקליפ, שעלה תוך כדי מפגשים עם חברי הלהקה, מנסה לתת ביטוי בעל פרשנות רחבה למילות השיר, שעוסק בצורה צינית בתסכול וחוסר האונים מול ההתקדמות הטכנולוגית המואצת בימינו. המענה הויזואלי לנושא נעשה על ידי כלים מוזיקליים חיצוניים שלמעשה שולטים בחברי הלהקה לא פחות משאלה שולטים בהם, תוך כדי ניסיון התמודדות מול אותם כלים. כאמור, הרעיון בבסיסו נכתב בשיתוף עם חברי הלהקה, ולאחר מכן ניתנה לנו יד חופשית לטפל בפן הויזואלי כרצוננו. העשייה עצמה הסתכמה ביום צילומים אחד מרוכז, בו חברי הלהקה זכו בתורם לאותו חופש יצירתי להביע את המוזיקה בצורה חופשית ועם המון דמיון, ולאחר מכן בכשלושה חודשי פוסט-פרודקשן שכללו את עיצוב ובניית המודלים של הכלים המוזיקליים כמו גם הסביבות בהן הם מנגנים, והתאמתם לתנועות חברי הלהקה בעת הצילומים. סך הכל העבודה על הקליפ, כמו גם התקשורת עם חברי הלהקה, הייתה מהנה למדי - מאחר וזכינו להתפרע ולעשות ככל העולה על רוחנו, וביחס לצורת העבודה המקובלת בין לקוח לספק - זהו נכס שאין לזלזל בו".6. N.O.D - סופר אגו אפרים לצתי, במאי הקליפ: "הרעיון בקליפ היה למצוא דימויים שיבטאו את העולם הפנימי של הדוברים באופן שמשתמע לכמה פנים. חברי אנ.או.די פנו אלי בביקור משפחתי בארץ (אני מתגורר בדטרויט), ולאחר ששמעתי את השיר מיד התאהבתי בטקסט ובעיבוד המינימליסטי. הבחירה בסגנון שמשלב סטופ מושן הייתה של הלהקה, שהתעקשה גם על שילובם של מספר חפצים ספציפיים - קסטה של שבק ס, תקליט של אתניקס, ספר של חנוך לוין, נעל מנוסרת וצעיר נאה עם תפוח בפיו".7. The Young Professionals - D.I.S.C.O גיא שגיא, במאי הקליפ: "ההשראה לקליפ נוצרה משימוש בדברים משנות ה-70 ו-80, כמו הסימפול של פזמון שיר הדיסקו שזה סימפול של אוטאואן. שפת הקליפ היא שפה של שמונה ביט, אסתטיקה של מחשבים משנות ה-80 כגון משחקי מחשב וכו'. גם הסטיילינג ותפאורה, הצבעוניות, הקוביות, הלוק של TYP לקוחים משנות ה-80. יש לוק רטרו והצמד מפיח בו רוח חיים חדשה. פניתי לאוריאל יקותיאל על מנת שישתתף בקליפ וישלים ברמת האווירה ויתן באלאנס לעברי וג'וני. הצילומים היו מאוד מהנים".8. בום פם - Lights Up קותימאן, במאי הקליפ: "העבודה על הקליפ הייתה מרתקת וספונטנית. לא ידעתי מה בדיוק אני עושה ולא היה דד ליין דבק שאפשר לי 'לצלול' לילות שלמים עד אור הבוקר עם מקרן ומצלמה ולהתנסות. בום פם הם חברים מאוד קרובים ואחת הלהקות האהובות עלי אז אני בטוח שעוד יהיה לזה המשך".9. Billy and the Firm – Bam Bam בילי לוי, סולנית: "הקליפ לבאם באם צולם בשני חלקים: חלק אחד כלל ליל שוטטות ארוך יחד עם פז בונפיל ודריה שיזף במהלכו ביקרנו במועדון המילק בערב של מיס שייפס כמובן, בשדרות רוטשילד ובעוד חלקים שכוחי אל בדרום תל אביב. החלק השני צולם בסטודיו. הצילומים הושפעו מיצירותיו של אנדי וורהול, הקירות כוסו בשקיות זבל ובמהלך הצילומים כוסו בכיתובי צבע שמן לבן. השיר מספר על לב מאוהב של בחורה שהולם כמו פטיש, כמו תוף, תוך כדי מסעה המטורף לפגוש את אהובה ולהקשיב לפעימות ליבו. השיר עוסק בחיפוש אחר אהבה מושלמת ואז הגילוי שחיפוש כזה הוא בעצם הסתובבות על אותו הציר שכן החיפוש אחר אהבה שכזו הוא אבוד מלכתחילה. את הקליפ ביים קובי פלשמן וצילם שי פלג".

10. מאיה איזקוביץ - Rehab מאיה איזקוביץ: "צילום הקליפ נעשה באופן די ספונטני. נכנסתי עם הלהקה שלי לחדר חזרות כדי לצלם קליפ לסינגל הראשון שלי "Is It Alright " ועל הדרך חשבנו שיהיה נחמד לבצע שיר שאנחנו נוהגים לעשות בהופעות ותמיד נהנים ממנו מאוד Rehab של ריהאנה. בתחילת יום הצילומים היינו לחוצים ומאויימים מאוד מהעובדה שמצלמה תקועה לנו מול הפנים, דבר שאנחנו לא רגילים לו כל כך, אבל אחרי חמש שעות של נגינה רצופה ובערך 50 טייקים של “Is It Alright” הגענו לחלק הכיף של היום, Rehab! כשהגיע השלב הזה ביום היינו כבר כל כך משוחררים,  עייפים ופשוט רצינו להתפרק ולהנות. היה באמת כיף".

*#