אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מרשל אלן מהסאן רא ארקסטרה: "החלל הוא המקום!"

הסאן רא ארקסטרה המיתולוגית מגיעה אלינו להופעה. מנהיגה הנוכחי, מרשל אלן, ממשיך לדרוש משמעת ועדיין מאמין שהחלל הוא המקום

תגובות

קוסמית. זו המילה הנכונה לתאר שיחה עם אדם כמו מרשל אלן. בגיל 87 ממשיך אלן לחרוש את הבמות ולנגן כמנהיג הסאן רא ארקסטרה, שיופיעו כאן במוצאי שבת. על אף האווירה החללית האופפת את הארקסטרה ואת פילוסופיית סאן רא, מנהיגם עליו השלום, אלן צלול לחלוטין, שמח ומשועשע. אלן נולד ב־1924 בלואיוויל, קנטקי. את הרומן האמיתי שלו עם המוזיקה החל דווקא בזמן שירותו הצבאי כשהוצב בצרפת, שם למד לנגן כראוי על סקסופון אלט. "כשהוצבתי באירופה היתה לי להקה וניגנתי עם כל מיני אנשים כמו ג'יימס מודי וארט סימונס. כשסיימתי את ענייני מעבר לים עברתי לגור בשיקגו כי אמא שלי עברה לגור שם, והלכתי בעקבותיה". את הרקע של סאן רא ואת פילוסופיית החלל שלו אלן לא הכיר לפני שהצטרף להרכב. "עברו שנתיים עד שבכלל התוודעתי לסאן רא", הוא מספר, "ובינתיים ניגנתי במועדונים עם כל מיני הרכבים קטנים. יום אחד הלכתי לחנות תקליטים והבחור שם נתן לי לשמוע איזה דמו. אני זוכר שבאותו רגע אמרתי 'אווו, זה נשמע מוזר וטוב'. הבחור סיפר לי שמי שאחראי למוזיקה הזאת גר באזור ושהוא תמיד מחפש מוזיקאים חדשים. מהרגע הראשון ששמעתי את הקטע הזה רציתי להיות בלהקה".» סאן רא ארקסטרא בישראל - כל הפרטיםמעבר הלהקה לניו יורק והחשיפה הגדולה שלהם קרו שוב באופן קוסמי, שהולם את הלהקה. על פי האגדה, הם חזרו מהופעה במונטריאול דרך התפוח הגדול לפגוש כמה חברי להקה שגרו שם, ועקב תקלה באוטו פשוט נשארו בעיר והחלו להופיע. "לא היה לנו כסף, ומפה לשם פשוט חלפה שנה", הוא צוחק. בתחילת שנות ה־60 החל ההרכב לקבל את הצורה המוכרת. מאחורי סאן רא כבר היו לא מעט שנות נגינה בשלל ז'אנרים והתנסויות. הוא החל ללבוש את לבוש החלל המסורתי שלו וכך גם חברי ההרכב - שכלל בגרעין הקשה שלו גם את ג'ון גילמור, שלימים ינהיג את ההרכב - והמוזיקה החלה להכיל אלמנטים מכוכבים אחרים.איך הגיבו האנשים ששמעו אתכם, בעיקר אלה שהגיעו מתחום הג'אז?"אני חושב שלאנשים זה היה קצת מוזר והם לא יכלו לסבול את זה הרבה זמן בהופעה. הם היו כזה – 'היי, מה הם עושים? הם חייבים להיות מסטולים או מופרעים כדי לעשות משהו כזה'. אבל זה יצר עניין והיו גם תגובות חיוביות מצד מוזיקאים"."וואו, זה נשמע מוזר וטוב". Doors of the Cosmos:ובאמת מוזיקאים כמו דיזי גילספי ותלוניוס מונק תמכו ועודדו לצד קהל מהימים המוקדמים של גל הפסיכדליה, שעמד להתפשט בארצות הברית. ב־30 השנה הבאות הפכו סאן רא והארקסטרה לקולקטיב מוזיקלי ופילוסופי, החליפו אינספור נגנים, הוציאו מספר עצום של אלבומים, השתתפו בסרטים, שיתפו פעולה עם אמנים מז'אנרים מגוונים ואפילו הופיעו ב"סאטרדיי נייט לייב". סאן רא עצמו הופיע על שער "הרולינג סטון". "ניסינו בלהקה לא להיות עצובים מדי", מספר אלן על מותו של סאן רא בשנת 1993, "כי זה מה שגם הוא היה רוצה, אבל היו לנו את הרגעים העצובים שלנו. ניגנו בהלוויה שלו באלבמה אבל מיד כשחזרנו היה לנו גיג בניו יורק, ככה שהכל קרה נורא מהר ולא באמת היה זמן להתכנס בעצב".סאן רא העביר את המושכות לג'ון גילמור."כן, אבל גילמור היה הבא בתור. הוא חלה ומת שנה מאוחר יותר והעביר את המושכות אלי, ואני לקחתי את הפיקוד. אני לא יודע מי יהיה אחרי, כרגע אין אף אחד".הרגשת שינוי בהרכב אחרי לכתו? "כן, בהחלט. אני לא סאן רא, אבל אני יכול לפרש די טוב, ואני יכול - זה מה שגם עשיתי ואני עדיין עושה - להעביר לחבר'ה איך לפרש את המוזיקה שלו. מה שממשיך את יצירת הקטעים הנפלאים. הוא תמיד כתב קטעים לפי הטיפוס שינגן אותם, והיה מסדר לך אותם ומשתף אותך גם בדברים אחרים. אני רק מנסה להמשיך את הדרך שלו. אני בעיקר ממשיך את הרעיון של המשמעת - כדי להפיק משהו צריכה להיות לך משמעת, אתה חייב לקחת אחריות ולהיות סבלני ומדויק".  חשבת להפסיק את פעילות הארקסטרה או את הפעילות שלך? "לא, אבל היו שינויים כמו צמצום הלהקה, ככה שאין רקדנים ודברים כאלה, אבל זה רק כי אנחנו כבר להקה ממש גדולה"."הם חייבים להיות מסטולים או מופרעים". Nuclear War:אני בודק אם אלן מתעניין במוזיקה חדשה, ומתברר שהוא מאזין להמון דברים ושהרצון להרחיב את האופקים עדיין שם. "אני מאזין להכל כי בכל סגנון מוזיקלי יש משהו שאני מעריך", הוא אומר, ואכן אחד משיתופי הפעולה המדהימים שלו הוא בקאריבו ויבריישן אנסמבל של קאריבו המוערך. ואם זה לא מספיק, באנסמבל משתתף עוד כוכב אלקטרוני של העשור האחרון - פור טט. כשנשאל קאריבו על שיתוף הפעולה עם אחד מגיבוריו והאם פחד שהוא יאכזב אותו, כי זה מה שגיבורים בדרך כלל עושים, ענה: "זה בדיוק מה שפחדתי ממנו, אבל אז מרשל ניגן איתנו וזה היה בדיוק להפך. הוא היה מעורר השראה, החוויה הכי טובה שיכולה להיות למישהו במפגש עם אחד מאליליו. לא יכולתי לדמיין זאת טוב יותר".  אז החלל הוא המקום? "החלל הוא המקום! אם אתה לא יכול להגיע לשום מקום כאן, למה אתה לא יכול ללכת לאנשהו שם?".     

» סאן רא ארקסטרה. שבת 3.12, 21:00. זאפה. 179 שקל.

*#