רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסקולי הסרטים שנשארו מאחור: איפה דאפט פאנק ורנדי ניומן?

בשבוע הבא יאבק "הרשת החברתית" החדשני מול "נאום המלך" הקלאסי על פרס הפסקול הטוב ביותר. מועמדים ראויים אחרים כמו רנדי ניומן, דאפט פאנק וקלינט מאנסל ("ברבור שחור") נשארו בחוץ. מה עבר לחברי האקדמיה בראש?

תגובות

באופן אירוני, דווקא טרנט רנזור – אחד המוזיקאים היותר בועטים ומחוספסים במיינסטרים האמריקני – משמש כעלה תאנה לקטגוריית 'המוזיקה המקורית הטובה ביותר לסרט' בטקס האוסקר של 2011. זוהי עבודתו של סולן ומנהיג להקת ניין אינץ' ניילס בסרט הרשת החברתית (יחד עם המלחין הבריטי אטיקוס רוס), שמשדרגת את רשימת המועמדים השנה בקטגוריה ומבדילה אותה מעוד רשימה יבשה וצפויה כפי שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות. כדי להיות חלק מחבר השופטים שמצביע לפרס המוזיקה באוסקר עליך להיות מלחין בעצמך, מה שהופך את אפרוריות המועמדים לעוד יותר מפתיעה. כבר ממבט ראשון קל לתהות כיצד פסי-קול מצוינים של סרטים כגון ברבור שחור, צעצוע של סיפור 3, טרון: המורשת, אומץ אמיתי והילדים בסדר נשארו מחוץ לרשימה.אוסקר 2011 - כל הכתבות

תחום המוזיקה באוסקר סובל כבר שנים רבות מאי אילו פרובוקציות וגירודי ראש מובכים של הקהל והתעשייה. מרכזיות הבעיה היא שעל אף שנדמה שישנה איזושהי אבולוציה חיובית בשאר הקטגוריות, פרס המוזיקה נשאר ארכאי ולא מעודכן. הסיבה לכך היא בירוקרטית בלבד, מה שהופך את כל הסיפור למתסכל הרבה יותר. כדי להיות כשיר למועמדות בפרס המוזיקה המקורית, על המלחין לעבוד מחומרים מקוריים בלבד. כמעט כל שנה יוצר התקנון הזה חיכוכים רבים כאשר עוד ועוד סרטים נשארים בחוץ, ומשאירים את המרתקות שבעבודות ההלחנה לקולנוע הרבה מחוץ לתחומי הטקס.טרנט רזנור מציל את כבוד הקטגוריה:

בשנת 2007 הוכתר פסקול שכתב גיטריסט רדיוהד ג'וני גרינווד לסרט "זה ייגמר בדם", כאחד מפסי הקול המשמעותיים (אך גם השנויים במחלוקת) של השנה. אך בזמן שהסרט זכה לשמונה מועמדויות, גרינווד עצמו נפסל מהתמודדות, בעקבות חוק התקנון שקבע ש"פס-הקול סובל משימוש בתימות ממוזיקה קיימת". פסיקה זו, שקובעת את האחוז המותר לשימוש של מוטיבים ממוזיקה קיימת, מתייחס גם לעבודות שהם חיצוניות לעולם הקולנוע, כמו שירי פופ, רוק או מחזות זמר. וגם שימוש בפסי-קול קיימים לסרטים קודמים. כך למשל נפסלה עבודתם של האנס זימר וג'יימס ניוטון הווארד להאביר האפל בעקבות שילובה של המוזיקה מ"באטמן מתחיל", הקודם בסדרה.

השנה הפיל התקנון את ההלחנה של "אומץ אמיתי" בעקבות שיבוצם של תימות ממזמורים אמריקאיים מהמאה ה-19, ואת ברבור שחור בעקבות מוטיבים מ"אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי. מעניין אם סרטו של ארונופסקי היה מצליח להיחשב כאחד מסרטי השנה אלמלא המוזיקה של קלינט מאנסל והשימוש המפואר שעשה בצ'יקובסקי. עם זאת, על אף הדבקות המרשימה (והכה אמריקנית) של האקדמיה בחוקים, הצליח נאום המלך להיות מועמד על אף שזירת יצירות קלאסיות רבות בפס-קולו. כנראה שבדיקה מדוקדקת של החוליה המשפטית של האקדמיה הכריעה לטובת הסרט. המוזיקה של פייטר (מייקל ברוק) ו"הילדים בסדר" (קארטר בארוול) נפסלה תחת הטיעון: "אימפקט המוזיקה נפגע בעקבות שימוש דומיננטי בשירים".

מועמד מוביל ופחות מאתגר. נאום המלך:

לעומת החבורה הזו, "צעצוע של סיפור 3" אינו מועמד מכיוון שהמלחין רנדי ניומן לא הגיש את שמו לרשימה. אירוע כמעט זהה למה שקרה ב- 1984, כאשר בעקבות אותה מעידה, המוזיקה שהלחין אניו מוריקונה ל"היו זמנים באמריקה" – בקלות אחת המוזיקות הנפלאות של הקולנוע אי פעם – נפסלה מלהגיע לשלב המועמדים. ניומן יסתפק במקום של כבוד בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר על "צעצוע של סיפור 3" וזו לו המועמדות ה-20 לאוסקר. ודאפט פאנק? הם אמנם לא הצליחו לקבל מועמדות על "טרון: המורשת", אבל דווקא הפעם האשם לא בתקנון, אלא בטעמם של חברי ענף המוזיקה של האקדמיה שסביר שאפילו לא טרחו לצפות בסרט.

אז מי הם בסופו של דבר המועמדים שכן צלחו את הרשימה השנה? מלבד "הרשת החברתית", מועמד מוביל נוסף הוא נאום המלך. ההצלחה הבריטית הזו הולחנה על ידי המלחין העסוק בעולם אלכסנדרה דספאלט, ששמו רשום על רוב הסרטים שראיתם לאחרונה, ביניהם "הארי פוטר ואוצרות המוות", "נערה עם עגיל פנינה" ועוד . זוהי מועמדותו הרביעית בחמש השנים האחרונות. את המוזיקה הסוחפת להתחלה כתב האנס זימר, הבומבסטי שבמלחינים, גם הוא מבחירי המוזיקאים שעובדים כיום ולזכותו נזקפים "שודדי הקאריביים, גלדיאטור" וזכייה באוסקר על "מלך האריות". שני המועמדים האחרים הם ג'ון פאוול, מלחין הבית של דרימוורקס על סרט האנימציה "הדרקון הראשון שלי", וא.ר. רחמן ההודי (12 שעות) שכבר זכה לפני שנתיים על "נער החידות ממובאי".למרות פס הקול הדומיננטי לא קיבל מועמדות. ברבור שחור: 

ומה סיכוייו של טרנט רנזור לצאת עם האוסקר בסוף הטקס? לא רעים בכלל, האמת. אחרי גריפת יותר מארבעה פרסים שונים כמלחין המצטיין במהלך השנה, הימור על "הרשת החברתית" הוא הימור מושכל. עם זאת, סבירות גבוהה לזכייה עומדת גם לצידם של "נאום המלך" ו"התחלה". חדשניות היא לא דבר מה שמתקבל באופן נאה על ידי המצביעים לפרס המוזיקה והם מעדיפים לתת את קולם בדרך כלל לעבודה הכי סימפטית וקלה לעיכול. בהתחשב בכך, לא נתפלא אם בסופו של דבר "הרשת החברתית" ופס-קולו יוצא הדופן יפסיד לקלאסיקליות של "נאום המלך".

*#