אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יוני רכטר בן 60: "עילוי מוזיקלי, מוכשר כמו שד"

כשהקליטו איתו את "דמעות של מלאכים", "נגיעה אחת רכה" ו"עטור מצחך" הם עוד לא ידעו שאלו יהפכו לקלאסיקות. לכבוד יום הולדתו ה- 60 של יוני רכטר נזכרים חבריו לדרך דני סנדרסון, גידי גוב, יהודית רביץ, נורית גלרון ואבנר קנר בעבודה מולו

תגובות

"הוא מתיישב ליד פסנתר, שולח את זרועותיו והלחן פשוט זורם ממנו החוצה", אומר גידי גוב על יוני רכטר שחוגג השבוע יום הולדת 60. אין הרבה אנשים שהקונסנזוס לגביהם ברור כל-כך, אין הרבה אמנים שניפקו נכסי צאן ברזל המשלבים בטבעיות בין ישראליות למוזיקה קלאסית, ואין הרבה מוזיקאים שהשפיעו באופן בולט כל-כך על המוזיקה הישראלית. לרגל יום ההולדת, פנינו לחברים מתחנות נבחרות בקריירה המפוארת שלו, כדי לשמוע איך הייתה עבורם העבודה עם המוזיקאי שבכלל חשב להיות ארכיטקט.אלוף החידונים וחקיין בחסד "הסתובבה שמועה בעיר שיש פסנתרן עילוי בלהקת חיל התותחנים", מספר דני סנדרסון. "נפגשתי איתו אצלי בבית והוקסמתי. פשוט ג'ימג'מנו". סנדרסון היה אז שנה לאחר השחרור וכבר החל לקבץ את הגרעין הראשוני שהפך ברבות הימים ללהקת כוורת. "כל החבר'ה של הנח"ל כבר הצטרפו, וקלפטר ורכטר היו החדשים". רכטר הובא על תקן הפסנתרן והביא עמו פנדר רודס (פסנתר חשמלי, ר.מ.) מהראשונים בארץ. "מצד אחד הוא היה שקט, מוכשר כמו שד, אבל מה שאנשים לא יודעים, זה שהוא מאוד מצחיק. היו לו כמה טיפוסים קבועים, שמאוחר יותר נתנו להם ביטוי במופע צפוף באוזן", מגלה סנדרסון. "הוא אהב לחקות שדרני ספורט ועשה שידורי משחקים פיקטיביים ממקומות שלא קיימים".טעימה קטנה מההומור המופרע של רכטר אפשר לשמוע בקטע "אנטיביוטיקה" באלבום פוגי בפיתה. "יש שם 34 שניות שיוני נותן דרור לכל טירופו הקסום", נזכר סנדרסון ומספר כי לרכטר תחביב נוסף ומפתיע. "היה לו תחביב מדהים לעשות חידונים שלא היו מביישים את חמיצר ואת רוזן יחד. הוא היה אלוף החידונים". סנדרסון מכנה את כוורת "תקופת הדגירה" של רכטר. "הבצבוצים הראשונים לכישרונו ככותב היו ב-14 אוקטבות, ואיך שכוורת התפרקה, כל מה שהוא צבר יצירתית פרץ החוצה בשטף". סנדרסון רואה ברכטר שילוב מרתק של קלאסי ורוק רך. "הוא נולד לשירי משוררים. לא כולם חיים טוב במשבצת הזאת, אבל הוא - יש לו את זה". כוורת היתה אמנם תקופת דגירה, אבל זה לא הפריע לרכטר להלחין שני שירים ללהקה. אחד מהם הוא מדינה קטנה, אותו הלחינו השניים יחד. "מדינה קטנה בא מאלתור", מספר סנדרסון, "היינו שמים טייפ ומנגנים. תחילת המנגינה היא שלו ואחר כך אני המשכתי את זה, בסוף הולבש הטקסט".שיר שהתחיל כאילתור. כוורת - "מדינה קטנה":"לא חשבנו במושגים של להיט" כבר בתקופת כוורת הקים רכטר יחד עם אבנר קנר את 14 אוקטבות. "המפגש הראשון שלי עם יוני רכטר היה כששיחקנו יחד כדורסל בגיל 14", מספר קנר. כעבור שנים ייפגשו השניים שוב על ספסל האקדמיה למוזיקה. למרבה הפלא שני המוזיקאים המוכשרים אפילו לא סיימו אותה. בכל אשמה כמובן - המוזיקה. "התחלנו להיות פעילים ב-14 אוקטבות אז זנחנו את הלימודים". קנר מתאר את 14 אוקטבות כמפגש שהתגלגל מעצמו מתוך אהבת המוזיקה. "ישבנו שעות וניגנו. כל אחד הביא משהו שעבד עליו בבית, איכשהו באו לשמוע אותנו וככה יצא התקליט". על אף הביקורות המצוינות ואהדת הקהל, הוציא ההרכב רק אלבום אחד. "יוני היה בכוורת שהייתה מקור הכנסה יותר גדול והם הופיעו יותר מאיתנו", מסביר קנר. מבחינת רכטר, העבודה על 14 אוקטבות הייתה דרך לתת דרור לדברים שבכוורת לא יכול היה לעשות – מוזיקה מורכבת יותר, על גבול הרוק הפרוגרסיבי, ובעיקר- להלחין. הלהיט הגדול ביותר של ההרכב, אותו הלחין רכטר היה דמעות של מלאכים. קנר מגלה כי לשיר ביצוע קודם של שלישית אף אוזן גרון (בה היו חברים הגברים של להקת "הכל עובר חביבי" ר.מ.). "הם ביצעו את הגרסה הראשונה לשיר, שנה-שנתיים לפנינו ואיכשהו זה נשכח", מספר קנר. "אחרי זה אנחנו עשינו את הביצוע שלנו ב-74". גם הביצוע שלהם לא תפס מיד אלא הלך וצבר תאוצה עם הזמן. "לא חשבנו במושגים של יהיה להיט או לא. רק במרוצת השנים התברר לנו שכמה שירים שלנו הפכו להיות קלאסיקות".לקח זמן עד שהשיר תפס. "דמעות של מלאכים":מנתן זך עד עלי מוהר בשנות ה-70 וה-80 פעל רכטר בעיקר כמלחין לאחרים, ותרם שירים שהפכו ללהיטים גדולים ועד היום נחשבים לנכסי צאן ברזל. אחד הזמרים הבולטים עימם עבד הוא חברו לכוורת גידי גוב. "הכרתי את יוני בלהקת הנח"ל, כשהוא בא ללמד אותנו תווים", מתאר גוב את המפגש הראשון. "אחרי הצבא, כשהקמנו את כוורת וחיפשנו קלידן הוא אמר שהוא בא באופן זמני כי הוא רוצה להיות ארכיטקט כמו אביו". ארכיטקט הוא לא יצא בסוף, אבל גוב מסביר בהתלהבות כי רכטר ניגן פשוט נפלא. כשכוורת התפרקה וגידי גוב פנה לכיוון עצמאי, היה זה אך טבעי לבחור בקלידן המוכשר. הפעם לתפקידי העיבוד וההלחנה. בשנת 78' יצא אלבומו הראשון של גוב ובו לא מעט לחנים של רכטר ובהם "בלעדייך", "שלוש בלילה בעיר" ו"העיקר זה הרומנטיקה" בו חברו רכטר ועלי מוהר. "זה היה שיתוף פעולה נעים. רכטר בא עם מוהר וזו הייתה מן עסקת חבילה מקסימה". רכטר וגוב המשיכו את שיתוף הפעולה ביניהם גם באלבום הבא 40.06, האלבום פורץ הדרך של גידי גוב. "האלבום פשוט זרם החוצה, כי יוני כזה". האלבום הוליד, בין היתר, את השירים "כלים שלובים", "יש אי שם", "שטח ההפקר" ו"טוב שבאת", אותם הלחין רכטר. גוב מגלה כי "העבודה על 'יש אי שם' הייתה במרתף של יפה ירקוני. "היה לנו שם מעין חדר חזרות שהיינו עובדים בו. יוני שלח את ידיו החסונות אל הפסנתר וככה נולד השיר. פשוט כך". ברבות הימים, עלי מוהר כתב מילים אחרות אשר הולבשו על הלחן וקרא לו "תני לי יד". שיר שהתחיל במרתף של יפה ירקוני. "יש אי שם":זמרת נוספת שחייבת לא מעט ללחניו של רכטר היא נורית גלרון. ערב המחווה שערכו גלי צה"ל לנתן זך ב-1980, היווה את אחת הנקודות החשובות בקריירה שלה כביצעה את "בכל פעם שאני מנגן". "מבחינתי הערב הזה היה התפנית של חיי – גם עבודה עם נתן זך לראשונה וגם לקבל לחן של יוני בפעם הראשונה". את העבודה המרכזית המשותפת עשו השניים בשנת 84', באלבום "נגיעה אחת רכה". רכטר הלחין את שיר הנושא ואת "שיר ארץ" והיה אחראי על כמה עיבודים באלבום. "את השיר 'נגיעה אחת רכה' עלי מוהר כתב בלשון זכר ואני ביקשתי להפוך לנקבה. לעלי היה מאוד קשה, לעומת זאת הלחן פשוט יצא החוצה", מספרת גלרון. "חגיגה בצמרת", שיר עלום יחסית מתוך האלבום זכור לגלרון כשיר ההריון של כל המשתתפים. "אני הייתי בהריון עם בני הבכור, יוני היה בהריון עם בנו הבכור ויענקל'ה רוטבליט, שכתב את המילים, גם היה בהריון. כך זה יצא שהתרגשנו מאוד מהשיר הזה, שהיה שיר לכבוד הגוזלים שהולכים לבוא".בית ספר למוזיקה "יוני הוא קודם כל מוזיקאי וכל מילה נוספת תקטין את המשמעות", מחמיאה יהודית רביץ לחברה. גם במקרה שלה, רכטר מהווה אבן דרך חשובה בראשית הקריירה. "הכרנו לפני הכבש ה-16, בשנים הראשונות שלי בעיר", מתארת רביץ את המפגש הראשון של השניים במופע המיתולוגי "ערב קבוע וחד פעמי". "השם היה מאוד פסיכדלי, אבל התוכן היה מאוד תמים". בערב המשותף הביאו השניים שירים שכל אחד כתב עד לאותה נקודה. המופע רץ כשנה בצוותא ובתום סיבוב ההופעות הוקלט לתקליט שנשא את אותו השם. היא מספרת, כי "זו הייתה שנה בתולית בשבילי. התנסות ראשונה על במות בצורה אינטנסיבית. הופענו המון ופחד הבמה שלי היה מאוד גדול. בכלל שנינו היינו מפוחדים, למרות שהוא היה אחרי כוורת, אז התרכזנו במה שאנחנו יודעים – בעיבודים ובשירים. זו הייתה התנסות משמעותית של שנינו – אני כזמרת חדשה והוא כמוזיקאי. הכל היה מאוד תמים".כמו מוזיקה שירדה מענן. "הילדה הכי יפה בגן":ואז הגיע הכבש ה-16. רביץ הייתה האחרונה להצטרף לאנסמבל שהורכב מכוכבים כמו גידי גוב ודיוויד ברוזה שכבר הקליטו חלק מהשירים. "כנראה היה חסר להם קול נשי", צוחקת רביץ שזכתה כמובן בסולו של הילדה הכי יפה בגן. היום היא נזכרת: "זו כמו מוזיקה שירדה מענן, כמו נשיקה ראשונה". העבודה על האלבום ארכה כמה חודשים. "נפגשנו, שרנו קוראלים של באך, היה לנו כיף יחד. עבדנו על הכבש פעם בשבוע ולא ידענו לאן זה מוביל. יוני הלחין את הדברים בצורה מאוד מהירה, כמעט שליפה מתת ההכרה. יוני חילק אותנו לקולות, ישבנו כמו ילדים טובים וקיבלנו כל אחד את הסולו שלו, זה היה כיף כי כבר לא עובדים היום ככה על אלבום. הכל היה חברי וחף מכל תחרות".רביץ המשיכה לשתף פעולה בהמשך עם יוני רכטר והיתה גם חלק חשוב בהקלטת אחד השירים הישראליים החשובים ביותר – "עטור מצחך" של אריק איינשטיין. "זה כמו לעבוד על תקליט שלם. שלוש דקות של שיר שעבדנו עליו כמו על עשרה שירים", משחזרת רביץ את ההקלטה. "באנו לחזרות פעם בשבוע למשך כמה חודשים. תפרנו אותו לאט וברצינות, כשאף אחד לא שואף למטרה, אלא לחפור לעומק הטקסט והלחן. עבדנו על עטור מצחך, כמו על כל הכבש ביחד ובאותה רמה של השקעה ורצינות. זה היה בית ספר לשירה ולעבודה על מוזיקה ולחיבור האנושי למוזיקה עם המורה הכי טוב בארץ – יוני". לחפור לעומק הטקסט והלחן. "עטור מצחך":

*#