רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מאחורי השירים: מיקי גבריאלוב חוזר לקלאסיקות של "בדשא אצל אביגדור"

איך זה להיות ילד בן 22 ולקבל מאריק איינשטיין את האחריות לכתוב לו תקליט? ואיך זה מרגיש לגלות שכל שיר בו נחשב לנכס צאן ברזל? לכבוד מופע המחווה בפסטיבל הפסנתר נזכר מיקי גבריאלוב בתהליך הכתיבה

תגובות

"לא דמיינתי שהשירים מהאלבום הזה יהפכו לכאלו מפורסמים", אומר מיקי גבריאלוב על האלבום שהפך אותו למפורסם. "אי אפשר היה לצפות דבר כזה". "בדשא אצל אביגדור" הוקלט ב-1971 ונחשב עד היום לאחד מאלבומי המופת של אריק איינשטיין ושל הרוק הישראלי בכללותו. איינשטיין, אז כוכב גדול בישראל הצעירה, המשיך בקו (שעבד טוב עם שלום חנוך ב"שבלול") והטיל את אמונו וכובד האחריות של כתיבת האלבום החדש, על כישרון צעיר מלהקת הצ'רצ'ילים בשם מיקי גבריאלוב (אז בן 22).» מופע מחווה ל"בדשא אצל אביגדור" - כל הפרטים» פסטיבל הפסנתר - כל המופעים40 שנה אחרי שהאלבום הזניק את גבריאלוב לחזית העשייה המוזיקלית בישראל, הוא חוזר לתת לו כבוד עם ערב מחווה בפסטיבל הפסנתר בערב חד פעמי שיערך בסוזן דלל ב-25.11. "מכיוון שאנחנו צריכים להופיע שם שעה ו-20, ואנחנו לא בדיוק רוקדים או מספרים מערכונים, אז החלטנו להוסיף עוד שירים מהתקופה שהאלבום הוקלט ושיצרתי בשיתוף עם אריק", אומר גבריאלוב על הערב המיוחד בו ישתתפו איה כורם, חמי רודנר, ירמי קפלן ואחרים. לכבוד ההופעה חזר איתנו גבריאלוב בזמן וסיפר לנו על החוויות שמאחורי שירי האלבום הקלאסי: 

"הדעה שלי לא נחשבה אז": שיר מספר 8 "אף על פי שיצא מזה משהו די תימני, המקור שלי הוא טורקי יווני. פתאום התחברתי בפעם הראשונה לשורשים מהבית שלי עם המקצב והסגנון הזה של סלסולים, אקורדים של מבנה ערבי והחיבור עם סאונד מערבי. המילים נכתבו אחרי שכתבתי את המוזיקה, על ידי יענקלה רוטבליט. הוא כיוון כנראה, בגלל המקצב והאסוציאציה עם 'הצעד התימני', למקורות – לשיר השירים. בתקופה הזו אריק ואני עבדנו בדרך מסוימת מאוד. אני הייתי מביא את התוכן המוזיקלי ואריק היה מביא את השיר ליענקלה שיכתוב טקסטים. הייתי שומע את השיר הסופי רק אחרי שהוא נכתב. הדעה שלי לא בדיוק נחשבה אז – הייתי ילד וניסיתי להתאים לאריק".מנגינה שבאה מחלום: אני ואתה "הייתה לי תקופה שגרתי אצל הורי, וליד המיטה הייתי שם טייפ כי הייתי מתעורר באמצע הלילה חרד לכל חתיכת מוטיב שעולה לי בראש. קמתי באמצע הלילה והקלטתי כל מיני מנגינות שלא הבנתי בהתחלה. כשהלחנתי את "אני ואתה" המנגינה עצמה הגיעה מחלום. את המוטיב הראשוני של השיר דווקא הבאתי משיר של iron butterfly - in a gadda da vida משהו שם השפיע עלי. כששמעתי את "אני ואתה" בפעם הראשונה ברדיו – הציגו אותו במצעד, וזו גם הייתה הפעם הראשונה שאני שומע משהו שאני מלחין ואריק מבצע. זה היה קצת מפחיד, אבל אחרי שעברתי את זה חשבתי לעצמי שזה נשמע מאוד יפה ושהצלחנו לעשות משהו אחר. השיר הזה הפך להיות משהו שהוא לא בשליטה של אף אחד. מאוד מיוחד".

שיר שהתחיל כטור בעיתון: קפה טורקי "אחד השירים הבודדים בהם הטקסט נכתב לפני הלחן. יענקלה כתב את הטקסט לעיתון הארץ, ואחרי שהוא הופיע בעיתון הלחנתי אותו. זה היה אתגר גדול כי עד אז לא הלחנתי מוזיקה לטקסט, אבל זה יצא גם מאוד מיוחד. אגב, תמר אייזנמן תבצע אותו בהופעה".בזכות הגיטרה הלא מכוונת: אני רואה אותה בדרך לגימנסיה "בתקופה הזו הייתה לי גיטרה קלאסית שכתבתי עליה את השירים. אז לוויתי גיטרת 12 מיתרים מחיים סבן. חלק מהפעמים הייתי שם עליה שישה מיתרים. אז הצליל הקצת לא מכוון הזה נובע מהגיטרה של חיים. אז לא היינו מכוונים עם עזרים אלקטרונים אלא נעזרים רק באוזן. לכוון 12 מיתרים עם האוזן לא יוצא לגמרי מכוון. במקרה הטוב 99%.  כמעט את כל השירים הלחנתי לפני ורק בסוף הייתי שומע אותו גמור עם הטקסט, אז קיבלתי את השיר הזה כעובדה מוגמרת. יענקלה ואריק היו יותר מבוגרים ממני (אריק היה אז בן 31 ע.ח.) והיינו קוראים לזה 'שיר של חרמנים מתבגרים'. בהופעה יהלי סובול יבצע אותו".

ההשראה של האריסון: שורק בחושך "אני חושב שהייתה לי השראה מהרמוניות של אחד השירים של ג'ורג' האריסון, מהאלבום הכפול הראשון שהוא הוציא. יענקל'ה הוא פשוט רגיש בצורה מפחידה, הוא מצליח להתחבר למוזיקה כאילו הוא עצמו הלחין אותה. הוא הבין את המשמעות של המוזיקה, יש לו את זה. אני התעסקתי ברית'ם סקשן, לקחתי אז את חיים רומנו ועמי טרייביטש (מלהקת הצ'רצ'ילים ע.ח.). הקלטנו בשמונה ערוצים ועשינו הכול שלב שלב. היינו צריכים לתכנן את ההקלטה מראש, מה מקליטים קודם. זה דבר שהיום לא מתעסקים איתו – יש כל כך הרבה אפשרויות שזה מדהים. אחרי זה אריק הציע שנלך לדוד קריבושי, כי אני לא התעסקתי עם עיבודים למיתרים אבל רציתי שיהיו מיתרים. ישבתי איתו (עם דוד) והיו לי כל מיני רעיונות של פראזות פה ושם, אבל הוא כתב את זה ותזמר את זה באופן מקצועי". (בניגוד לכותרת הקליפ את השיר כתב מיקי גבריאלוב ולא שלום חנוך)

ההומור של אריק: אני אוהב לישון "גרתי בנצח ישראל, עברתי לדירה קצת יותר גדולה, ועמדתי לחוות ילד שייוולד. הייתי אז בתקופה שלפני נסיעה ללונדון עם הצ'רצ'ילים. ישבתי במרפסת בדירה ואיזו השראה נחתה עלי... נכנסתי לגרוב הזה. אז צבי שיסל שכר בית על יד הצריף של אביגדור. ישבנו בסלון של שיסל, אריק ואני; אריק הסתובב ועישן סיגריות ואני על הרצפה מנגן את המוזיקה. לאט לאט הוא התחיל לזרוק לי מילים ולשרבט את השיר. הוא קלט בלחן כיוון יותר הומוריסטי. לא הייתה לי את היכולת הזו לזהות אם בשיר יש הומור. אבל אריק התחבר לזה – יש לו את היכולת הזו. לאט לאט גם פיתחתי גם את היכולת הזו".

עדיין מחכים לשלום: היא תבוא "זה טקסט שיענקל'ה פרסם בעיתון הארץ. כולם ציפו ורצו שאחרי מלחמת ששת הימים אולי יבוא השלום. 40 שנה אחרי אנחנו עדיין מחכים. אז היה בשיר משהו קצת ציני וקצת הומוריסטי שפיתחתי לתוך המוזיקה עם התוספת של 'קו-קו-קו היא תבוא...' שכאילו היונה עושה קולות. הייתה לי אז השראה מקט סטיבנס, הייתי שומע אותו הרבה מאוד בתקופה".

הטקסט שהוחלף: צא מזה "בשיר הזה קיבלתי איזהשהו אומץ פתאום לכתוב מילים. כתבתי שיר עם מילים ונתתי אותם לאריק. אבל המילים לא מצאו חן בעיניו – המילים לא היו טובות. הוא לא אמר לי את זה, אבל הוא העביר אותן ליענקל'ה. אני חושב שיענקלה הבין את הכוונה המקורית של המילים שכתבתי כי השיר התפתח בסופו של דבר לאותו רעיון; על ילד כזה שצריך להתבגר כבר". 

מי חתום על הטקסט? השריקה של התנועה "את השיר הזה הלחנתי כבר בתהליך של עבודה על האלבום, אז הלחנתי אותו מהתחלה עד הסוף. יש גרסאות של האלבום שכתוב שאריק איינשטיין כתב את המילים ויש גרסאות שכתוב עליהן שיענקלה רוטבליט כתב. מצד אחד הטקסט מתאים מאוד לאריק כי הוא היה בשומר הצעיר, אבל באלבום המקורי שיש לי כתוב שרוטבליט כתב זה, למרות שזה לא ממש מתאים ליענקלה". בביצוע של גבריאלוב:

אני מבין היינו על הקצה של האלבום. היו כבר תשעה שירים ורצינו עוד אחד כדי להשלים את העשירייה. "אני מבין" הוא בעצם השיר הראשון שהלחנתי, אריק ביקש שאני אלחין לו שיר לאלבום ילדים שיצא זמן קצר לפני "הדשא של אביגדור". החלטנו בסוף לצרף גם אותו לאלבום ועשיתי לו עיבוד יותר רוקיסטי מהגרסה האקוסטית שהייתה במקור. אני לא בטוח שזה עשה לו טוב. אבל ככה הוא יותר התאים לאלבום עצמו".

*#