רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לטישיה סדייר: "עדיין יש בי מודעות רגשית ואהבה חסרת גבולות"

ההפסקה של Stereolab לא עצרה את הסולנית שלהם לטישיה סדייר. השבוע היא מגיעה אלינו סולו

תגובות

לפעמים סיפורי האהבה היפים ביותר נגמרים. השאלה האמיתית היא מה קורה אחרי. לטישיה סדייר מוכיחה שהרומנטיקה לא מתה גם כשכל השאר כן. בסוף שנות ה־80 סדייר הגיעה להופעה של הרכב צעיר שענה לשם McCarthy, ובה פגשה את גיטריסט הלהקה טים גיין. ב־1990 עברה ללונדון והקימה עם גיין (שלעתיד יהיה בעלה ואבי בנה) את סטריאולאב, הרכב מרתק שנודע בזכות האקספרימנטליות המרתקת והסאונדים הפרוגרסיביים שלו, שהדביקו לו את התואר המעט נלוז "פוסט רוק". סדייר היתה הריאה הימנית של גיין – הוא היה מופקד על המוזיקה והיא האחראית הכמעט בלעדית לליריקה המופלאה של ההרכב. במשך השנים, לצד העבודה שלה בסטריאולאב, שיתפה סדייר פעולה עם בלר (זוכרים את קולות הרקע בצרפתית ב"To the End"?), מאוס און מארס, אטלס סאונד ואחרים.» לטישיה סדייר בהופעה - כל הפרטיםפרישת הכנפיים שלה התחילה כבר בשנת 1996, כאשר הקימה את ההרכב Monade, ויחד הוציאו שלושה אלבומים. תקריות בסטריאולאב, כמו המוות של חברת הלהקה מארי האנסן והגירושים של סדייר מגיין, עוררו כנראה את הרצון שלה להביע את עצמה, בלי שמות להתחבא מאחוריהם. תוסיפו לזה את ההפסקה שסטריאולאב החליטו לקחת ב־2009, וקיבלתם את סדייר בגפה. וגם אנחנו, כי השבוע היא מגיעה אלינו לביקור.פרשה כנפיים כבר ב-96. Un Soir,  Un Chien:

איך ההרגשה לצאת לטור כאמנית סולו אחרי שנים בחברת אנשים אחרים, ובהם בעלך לשעבר? בטח זה הפך את סיבובי ההופעות לנוחים עבורך."זה נפלא, שונה מאוד. אני נהנית מזה ומקבלת את השינוי. הוא טבעי ומתאים לצרכים שלי במובן של איך למלא את החלל עם הגיטרה ועם הקול שלי וגם במובן של ללמוד איך ליהנות מחברת עצמי, לעבור חוויות שונות ולפגוש אנשים חדשים מלאי השראה".ובכל זאת לקח לך זמן להחליט לצאת לבד אל העולם אחרי שנים שאת בעשיית מוזיקה. מה הביא אותך להחלטה?"טים תמיד לקח את המושכות של המוזיקה בסטריאולאב, ולי תמיד היו דעות אמנותיות שרציתי לבטא, ככה שמשנת 1996 והלאה כתבתי חומרים משלי - בהתחלה בביישנות מסוימת, אבל לאט לאט קיבלתי את הביטחון לעמוד מאחורי הדברים, וכיום אני עובדת על האלבום החמישי שלי".אם מדברים על האלבומים שלך, בשנה שעברה שיחררת את "The Trip". מה עומד מאחורי האלבום מלא הרגש הזה?"כתבתי את האלבום לזכרו של קרוב משפחה שאיבדנו, ולמרות זאת זה לא אלבום עצוב. הקלטנו אותו בשני סשנים. הראשון באוקספורד, עם חברים מוזיקאים מצרפת - הפכנו את הבית של חבר שלי לסטודיו לשבועיים. מאוחר יותר המשכנו באיזה מקום ליד פורטלנד, אורגון, עם חבר אחר שלי, ריצ'רד סוויפט, מוזיקאי מוכשר וטכנאי בחסד. שתי החוויות היו שונות מאוד והביאו איתן סוגים שונים של רגשות ומחשבות. המשותף לשתיהן שהן הגיעו מאותו מקום - מהלב".באלבום הזה את מבצעת קאבר לשיר של וונדי ובוני "By the Sea". מה עמד מאחורי הבחירה?"חשבתי שהוא שיר די חביב ושהוא יישמע כמו שיר פופ קטן מדהים אם יגבירו לו את המהירות. בסופו של דבר לקח רק אחר צהריים אחד להקליט אותו, כולל ליצור לו עיבוד. ככה שבמילים אחרות זה היה פשוט כיף".מה שונה בעבודה על הקלטות הסולו שלך לעומת העבודה בהרכב שלך Monade ז"ל?"האמת שזו פשוט המשכיות, זה לא הבדל משמעותי. אני מרגישה שזה טבעי לעבוד תחת השם הפרטי שלי. Monade, גיליתי מאוחר יותר, היה חלק המונו של הסטריאו. עכשיו שהסטריאו עובד המונו מיותר".לקח אחה"צ אחד להקליט. By the Sea:אבל קראתי בחלק מהראיונות שהקמת Monade היתה אחד ההיילייטים בקריירה שלך. אם אהבת את זה כל כך למה החלטת בכל זאת להפסיק?"כי אדם צריך לנוע קדימה ולחיות את האמת של אותו הרגע. עברתי מבורדו, ולהמשיך להקה ממרחק לא היה נראה כמו משהו הגיוני לעשות. למרות שמארי מרלט, הבסיסטית, עברה ללונדון באותו זמן כמוני, אז כן המשכנו את Monade, אבל לאחר כמה חודשים שתינו הרגשנו שאין יותר הצדקה לפרויקט הזה, אז הפסקנו והשקענו את האנרגיה שלנו בדברים אחרים שהיינו צריכות לעשות".מהן ההשפעות העיקריות שלך מבחינה ליריקלית ומבחינה מוזיקלית?"ההרכב הצרפתי Holden הוא השפעה גדולה עלי מבחינת הליריקה, וגם בריג'יט פונטיין. ברמה המוזיקלית אפשר להגיד שזה מעין מיקס בין ברנרד פארמג'יאני וג'ורג' בן".קראתי סיפור על מעריץ של סטריאולאב ש"גנב" סט ליסט מהבמה אחרי הופעה וכל מה שהיה רשום שם זה רק שמות של להקות שהשפיעו על כל אחד מהשירים במקום שמות השירים. הסיפור הזה נכון?"כן, זו האמת".אז איך נראה הסט ליסט של ההופעות שלך היום?"הדבר הטוב ביותר הוא שתגיע ותגלה בעצמך".את מרגישה שהמוזיקה, הכתיבה, המסר שלך קיבלו צורה שונה במשך השנים ברמת הסגנון והרעיונות שאת אוהבת לעבוד איתם?"לא, עדיין יש לי את אותן כוונות אידיאליסטיות של חשיבה ביקורתית, מודעות רגשית ואהבה חסרת גבולות".יכול להיות שההפסקה של סטריאולאב היא הסוף ולא תחזרו שוב?"בכנות, אני לא יודעת".יוצא לך עדיין לשמוע מוזיקה בדרכים או בבית?"אני מפעילה את האייפוד שלי ומאזינה לרשימה עצומה של אמנים נפלאים. זה כמו רדיו קסום ונפלא שכזה, וחוסר הידיעה לגבי מה הולך לבוא ואיזה קטע נפלא עומד להגיע גורם לי אושר רב. אני אוהבת את אלמנט ההפתעה והעושר שבו".נשארו לך עדיין חלומות?"כן, בהחלט, יש כמה חדשים בכל יום".אם הבן שלך יגיד לך שהוא רוצה להיות מוזיקאי, מה תעני לו?"האמת שאני מנסה לגרום לו לנגן על כלי נגינה כלשהו וכל מה שהוא רוצה לעשות זה לשחק בפלייסטיישן שלו. ילדים...".

*#