אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בין מרגול לעומר אדם: עולם הניגודים של אסף אטדגי

בגרעין הנח”ל הוא נחשב לסוג של מאיר אריאל, אבל בברנקו וייס הוא דיבר עם ילדים בסיכון בשפת השכונות. מסע בעקבות החיבורים הבלתי אפשריים שמרכיבים את הקריירה של אסף אטדגי, האמרגן והיוצר שסביבו פרצה פרשת מרגול

תגובות

אסף אטדגי ממשיך לעמוד ברקע. אחד האמרגנים הפעילים במוסיקה המזרחית בשנים האחרונות ממשיך להימלט מהתקשורת ולשגר מסרים כפולים. "בחוץ הוא אומר שמרגול או אנשים לא איימו עליו ובחקירות דברים לגמרי אחרים", טוענים גורמים בכירים במשטרה. מסרים כפולים, או בכלל חזית מעט כפולה, היא חלק די אינטגרלי מדמותו של אטדגי, שהחל כמוזיקאי ויוצר שחבריו בצבא מתארים כ"סוג של מאיר אריאל" והמשיך כדמות המשמעותית ביותר בקריירה של הזמר האולטרה-מזרחי, עומד אדם.» פרשת מרגול - כל הכתבות» שכחנו שמרגול היא גם בנאדם - טור של אלון עידןשני חברים קרובים מתקופת הצבא ועד היום, אבי אלחרר וטל נעים, מתארים את אטדגי כ"מוזיקאי שבכלל לא היה בקטע של מזרחית". אלחרר הוא הבעלים של חנות פרחים בירושלים ונעים עובד בנמל אשדוד. שניהם הכירו אותו בעת השירות כלוחמי נח”ל בגרעין ההיאחזות בבקעת הירדן. “זו היכרות של 17 שנה כמעט”, מספר אלחרר, “היינו חיילים קרביים, אבל המוזיקה כבר אז היתה החלק הכי משמעותי בחיים של אסף. אני זוכר בחור צעיר מרמלה שכל הזמן גיטרה בידיו, שכותב שירים על כל נושא, על כל חבר בצבא. תמיד היה לו מה לומר ותמיד היה לו על מה לשיר. אבל השירים שכתב לא היו בסגנון מזרחי. הוא היה כזה מאיר אריאל. פילוסופי ומצחיק”.נעים טוען כי מדובר באדם ש”אלימות לא היתה הסגנון שלו - לא בהיבט הפיזי ולא בהיבט המילולי. אסף בחור עדין. לא פראייר, אבל גם לא כזה שמחפש לריב או לפגוע במישהו. לכן, גם עכשיו לא התפלאתי שלמרות כל מה שעבר עליו, הוא לא ליכלך על אף אחד”. אלחדד מציין כי “היו לו במגירה 3,000 שירים מוכנים שכתב”. החייה את הקריירה של מרגול. עץ ירוק מפלסטיק:עם אטדגי עצמו לא התאפשר לדבר השבוע. הוא גזר על עצמו שתיקה. זו הופרה רק בראיון קצר ל”אולפן שישי”, שם הכחיש כל קשר למקרה וטען שהוא ומרגול ביחסים טובים. גם מקורביו מהתחום קיבלו הנחיה לא לדבר עם התקשורת ולא להתייחס למקרה. “יש כאן מצב מאוד רגיש ומסוכן לכל המעורבים”, טוען בכיר בתחנת רדיו המשדרת בעיקר מוזיקה ים תיכונית שמכיר מקרוב את צנעני ואטדגי. “עד לא מזמן השניים האלה היו באמת מאוד קרובים. כמו אח ואחות; אולי אפילו כמו אמא ובן. אבל ברור שהכל שם התחרבש. כולם מדברים על הכסף מההכנסות של עומר אדם שמרגול כביכול חשבה שאטדגי מסתיר ממנה (צנעני ואטדגי היו שותפים לכ־30 אחוז מההכנסות של אדם, שהסתכמו במיליוני שקלים בשנתיים האחרונות, י”ב). אבל העניין עמוק מזה. אסף היה אחראי באופן משמעותי למדי לפריחה של מרגול בשנים האחרונות. הוא כתב לה את 'עץ ירוק מפלסטיק’ (השיר המושמע ברדיו בשנת 2009, י”ב), וחוץ מזה, גם היה צמוד אליה וניהל אותה מעולה. צריך להבין, עד לפני כמה שנים מרגול היתה בנסיגה גדולה. זו גם זמרת שלא הסתדרה מעולם עם אמרגנים. אז למרות שהיא אשה עצמאית וכזו שחצבה לעצמה את הדרך לבד, היא נהיתה תלותית במובן מסוים באטדגי. ומה שהיא רואה בשנתיים האחרונות זה שבמקום להיות איתה, הוא משקיע כמעט את כל הזמן שלו בעומר אדם, שנהפך להיות כוכב. היום עומר מקבל בערך 30 אלף שקל להופעה, ומרגול מסתפקת אולי במחצית הסכום. היא קינאה, וכשנוסף לזה העניין של הכסף, היא הצמידה את הבן שלה אסף לעומר אדם ואטדגי בכל ההופעות, ומשם התגלגלה הפרשה”.בדירה עם עמיר בניון אטדגי, 36, גדל ברמלה למשפחה שהתגוררה בבית פרטי. “אביו היה משווק פירות מצליח”, מספר אלחרר, “אטדגי לא היה עשיר, אבל הוא גם לא בא מרקע עני. אני זוכר פעם אחת שנחת אצלם טיל בחצר הבית, אבל הוא הגיע בטעות משכונת ג’ואריש הערבית הסמוכה”. לאחר הצבא החליט אטדגי להתנדב פעמיים בשבוע בבית הספר לנערים בסיכון ברנקו וייס שבעירו. במהרה הוא הוחתם על חוזה וריכז את כל הפעילות הדרמטית והחברתית ברשת הארצית. בברנקו וייס גם התיידד אטדגי עם מורה למתמטיקה, וזו נהיתה אשתו ואם שתי בנותיו. לפני כמה שנים, השניים התגרשו. מירב כהן, מורה בבית הספר, סיפרה בראיון לעיתון “כל העיר” ב־2005 כי”מהר מאוד התברר שיש לאסף יכולת מיוחדת לגעת בילדים ובנוער בסיכון. גם יכולת הארגון וההובלה שלו היו בלתי רגילות. הוא הקים מעין מועצת תלמידים ארצית של תלמידי ברנקו וייס שנבחרו בבחירות דמוקרטיות, ובהנחייתו הרימה המועצה פרויקטים כלל ארציים כמו עיתון רשתי, טיולים וסמינרים רעיוניים”. השיר שהכניס את עמיר בניון למיינסטרים. ניצחת איתי הכל:נתן הלוי, שניהל באותה תקופה את ברנקו וייס, מוסיף כי “הילדים מאוד התחברו אליו ואהבו אותו. מה שמיוחד באטדגי הוא שהוא בן העיר שהגיע אלינו מילדות לא קלה. הוא לא דיבר מתיאוריה. הצטערנו מאוד כשעזב. אני לא יודע מה גרם לו לעשות את הסוויץ’. אולי זו העובדה שתמיד היה בשוליים. ביום הוא עסק בחינוך ובלילות במוזיקה”.באמצע שנות ה־90 התגורר אטדגי בדירה שכורה בפתח תקוה יחד עם עמיר בניון. אז עוד זמר אלמוני בתחילת דרכו. אטדגי החל לכתוב לו שירים ("נשמתי", "אושר קטן") ואף החל להיות מעורב בניהולו. בהמשך אף כתב את המילים ללהיט "ניצחת איתי הכל". “אבל עמיר משך יותר לכיוון המזרחי, ואטדגי רצה יותר מוזיקת שאנטי של גיטרות”, מספר חגי אוזן, עיתונאי ותיק המסקר את תחום המוזיקה הים תיכונית לוואלה! ול"ישראל היום".לאחר שבניון התפרסם, ניצל אטדגי את קשריו והחל לכתוב שירים לאמנים נוספים, ובהם גידי גוב ("בקצה ההר"). בד בבד הוא החליט לנסות את מזלו בתחום ייצוג האמנים. דריסת הרגל המשמעותית הראשונה שלו בתעשייה היתה באמצע שנות האלפיים, כאשר החל לייצג שניים מהזוכים ב”כוכב נולד” – הראל מויאל ויהודה סעדו, שהחליטו לנתק את קשריהם עם “טדי הפקות” (מפיקת “כוכב נולד”).“היתה לאסף הכריזמה לשכנע את מויאל וסעדו לעבוד בשבילו, אבל מהר מאוד הקשר הזה התפרק”, מספר אחד משדרי הרדיו המובילים במוזיקה הים תיכונית, “שניהם סיפרו לי אחר כך שחלק מההבטחות שלו היו ללא כיסוי”. יוסי מויאל, אביו של הראל, אמר השבוע כי הוא “לא מוכן להתייחס לאסף אטדגי ולכל מה שקרה אז”. ניצל את קשריו כדי להפיץ את שיריו. בקצה ההר: יוצר ואמרגן למרות הפרידה מהשניים, אטדגי הצליח לתקוע יתד בעולם האמרגנות. לאחר שהעבודה עם מויאל וסעדו לא נסקה, הוא החל לעבוד עם מרגלית צנעני. דרכיהם של השניים הצטלבו במסגרת עבודתו עם יוצאי "כוכב נולד" והיכרותו עם טמירה ירדני, הבעלים של טדי הפקות. ב־2005 אמרה ירדני ל”כל העיר” כי “אסף אטדגי הוא איש מוכשר ביותר שעושה עבודה נפלאה. מה זה משנה שהוא הגיע מרמלה? אם לאיש יש כישורים, הוא יצליח. אם אין לו, הוא לא יצליח. כמו שזה נראה, יש לו”.שדר הרדיו אליקו (רדיו לב המדינה) מסביר כיצד נוצר החיבור בין מרגול לאטדגי. “מרגול אמנם אמנית מהדרג העליון, אבל בתחילת העשור היא לא היתה בשיאה מבחינה מוזיקלית. היא אמנם התאוששה עם האלבום ‘אז מה’, שאת רובו כתב לה בנה אסף, והתחילה לעבוד עם אטדגי, שגם יצר בשבילה וגם ייצג אותה. אז התחילה הפריחה שלה. מרגול חיית עבודה, אבל היא צריכה מישהו שיעבוד בשבילה יום וליל. מעבר ליחסים האישיים החמים שנוצרו ביניהם, מרגול הרוויחה גם מזה שאטדגי הביא איתו איזה רקע פחות מזרחי. זה יצר בשבילה שילוב מעולה מבחינה מוזיקלית”.חנן דרוב, די.ג’יי ועורך תוכנית הרדיו של דידי הררי, טוען כי “בכל מסיבה שבה תיקלטתי ומרגול הופיעה, תמיד הגיע איתה אסף. ראית מיד שמדובר במומחה מוזיקלי שגם מבין את האמרגנות טוב מאוד”. גורם בכיר בתעשיית הטלוויזיה מתאר את אטדגי כ”איש שיחה מרתק. אדם עם רקע וידע בכל מיני תחומים שהיית שמח לשתות איתו בירה. בשנים האחרונות הוא גם הפך לסוג של תיאורטיקן של המזרחיות החדשה בישראל. אבל כל הדברים האלה לא סותרים את העובדה שמדובר באמרגן מאוד ממולח; אחד שיודע לומר את הדברים הנכונים ולהתאבד למען הלקוח שלו; אחד שמבין שכדי להגיע לצמרת צריך להתלכלך בבוץ”. אוזן מוסיף כי “לאטדגי את היכולת גם לדבר יפה וגם לדבר כמו ערס. לכן הוא הצליח כל כך עם נוער עברייני בברנקו וייס. הוא מכיר את העולם הזה, ויודע לומר לכל אחד מה שהוא רוצה לשמוע. הוא מאכער גדול. אדם שאם הוא יגיד לך שזורחת השמש, כדאי לך לצאת החוצה ולבדוק”. נגנים שעבדו עם עומר אדם ומרגלית צנעני מתארים אותו כ”אמרגן מחוספס שלעתים מושך אותך בכסף ולא תמיד מה שהוא אומר קורה. מצד אחד, הוא מקצוען שבהחלט מבין מוזיקה, ומצד שני, הוא בן אדם שיודע לערבב”."חשובה לאטדגי כל שורה, כל ביצוע". נמס ממך:אנשים שעוקבים אחר התנהלותו של אטדגי בשנים האחרונות מספרים כי ככל שהוא נכנס יותר להארדקור של האמרגנות, הוא נהפך למחוספס יותר. בשנתיים שהוא מנהל את עומר אדם, נער הפלא התורן של המוזיקה המזרחית, שמגלגל עשרות מיליונים בשנה, הוא נדרש לעשות שימוש תכוף יותר בחספוס הזה. “לאסף היתה השפעה גדולה מאוד על הקריירה של עומר”, מספר האבא יניב אדם, אל”מ במיל’ שהתעשר מסחר בתחום האנרגיה והביטחון. “כפי שעומר הוא ילד אמביציוזי ומאוד מכוון מטרה, כך גם אטדגי. בימים האחרונים מנסים להציג אותו כחבר של המשפחה, אבל הוא אמרגן ותו לא, והוא ימשיך להיות האמרגן של עומר גם לאחר הפרשה”.

באוטו עם מרגול למרות שצנעני היתה זו שזיהתה ראשונה את הכישרון של אדם והציעה לאטדגי לנהל אותו במשותף, במשפחה מייחסים את הצלחתו בעיקר לאטדגי, שחיבר בינו ובין שורת יוצרים מעולים, ובהם יוני רועה, שהלחין עבור אדם את “נמס ממך”, אחד מלהיטיו . “עבדתי במשך כמעט שלושה עשורים עם יוצרים ואמרגנים רבים”, טוען רועה, “ואין ספק שאטדגי הוא מהיותר רציניים. קודם כל האיש יוצר, שזה כבר דבר ייחודי לאמרגן. הוא גם יוצר מוכשר, והשיר שכתב לצנעני הוא אחד מהשירים היפים בשנים האחרונות. כיוצר, הפידבק שקיבלתי מאטדגי במהלך העבודה עם אדם היה מעולה. חשובה לו כל שורה, כל ביצוע. הוא מאוד מקצועי, ובמובן הזה, היה נחמד לעבוד איתו. עדיין מצער אותי שיוצרים מוכשרים צריכים למצוא פרנסה כאמרגנים".עם ייצוגו של אדם הגיעה גם פרנסה נאה, שאותה מעריכים חבריו ב”מאות אלפי שקלים בשנה”. על רקע הכסף הגדול והזמן הרב שגזלה העבודה עם אדם, חלה התרחקות מסוימת ממרגול. אוזן מציין ערב מיוחד שאירגן לפני כחצי שנה שדר הטלוויזיה ירון אילן כנקודת שבר ביחסים. “מרגול חשבה כי אטדגי לא דיווח לה על הערב הזה, וחמתה בערה בה. תוסיף לזה את העובדה שמרגול נסוגה בזמן שאדם עלה, ותבין מדוע הנתק נהיה עמוק”.באחת הסצנות בתוכנית “זמר חתונות” בערוץ 24 מצולמים אטדגי ומרגול בנסיעה משותפת. אטדגי נוהג ומרגול יושבת במושב האחורי ומתוודה: “אני וורקוהוליקית, יקירי. נשמת אפי, מוחי, גופי ודמי הוא לעבוד ללא הפסקה. זה הפחד התמידי הזה שהיומן קדימה יהיה ריק. יומן קדימה שיש בו הופעות זה הכדור שינה הכי טוב שלי”. צנעני אף מפליגה שם בשבחי עצמה: “כשאני גרמתי ללבבות לרטוט כששמעו את ‘וקנית לי עץ ירוק מפלסטיק’, הבאתי אותה בשיחוק על קולי תרתי משמע, זה השיר שהסיר לי את כל השירים, מחק לי את כל השירים. לא יודעת מה יש בשיר הזה שכולם חולים עליו”. מרגול, כמו הצלם, אפילו לא מפנים מבט כלפי הנהג שהוא גם היוצר. עד לא מזמן אסף אטדגי תמיר נותר בצל.

*#