אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לוקץ': "העם איתי, ובגלגלצ לא משמיעים כלום"

סגול 59 פוגש את לוקץ' לשיחה אינטימית על ראפ, הומור, יוטיוב, מחאה וגלגלצ. לוקץ': "גם אם ההומור והפרודיות נחשבים למומחיות שלי, כאמן בא לי לעשות עוד דברים"

תגובות

את איתי לוקץ' (26) אני מכיר לא מהיום. אני זוכר אותו על הבמה בערבי ה"חישגוזים" המיתולוגיים בבארבי הישן או בהיינקן הבימה קלאב, אלה שמהם צמחו הסטארים של הראפ המקומי. נפגשנו בעשרות הופעות משותפות, בפסטיבלים, במנגלים של יום העצמאות על הגג של הוריו בצהלה, בקרבות פריסטייל במועדונים, בגלי צה"ל או בתחנות אחרות, אפילו בפגישה מקרית מדי פעם באיזה אולפן, למרות שמעולם לא שוחרר שיר רשמי שלנו יחד. לאחרונה התחלתי גם להבחין בו מבליח בהופעות אורח בסדרות טלוויזיה שונות. רצה הגורל ושנינו חובקים אלבומים חדשים שיצאו בדיוק באותו שבוע. חשבתי שזו תהיה הזדמנות נאותה לנסות לפענח סוף סוף את תעלומת האיש הגדול שמאחורי התדמית הפרועה.» סגול 59 בהופעה - כל הפרטים» לוקץ' בהופעה - כל הפרטיםמה היו ההבדלים בין הקלטת "פלטינה", האלבום החדש, להקלטת האלבום הקודם, "לא דובים ולא יער"?"הבדל של שמים וארץ. אני עושה מוזיקה מ־1999, אני חושב גם שמהתקופה הזאת אנחנו מכירים. מ־2001 התחלתי להקליט שירים באופן מקצועי. בעצם, האלבום הקודם, הראשון, היה אוסף של שירים שונים שהקלטתי בין 2001 ל־2007. לא היה קו רציף בין השירים. בסופו של דבר אספתי חלק מהשירים והרכבתי אותם לאלבום. 'פלטינה', האלבום החדש, כבר היה מתוכנן מראש. ידענו, אורי שוחט המפיק ואני, שאנחנו הולכים להקליט אלבום שלם מההתחלה ועד הסוף".כלומר, כאן כבר היה ויז'ן."נכון. היה ויז'ן ברור וגם שיטת עבודה ברורה. ארבעה ימים בשבוע, ואחר כך שלושה ימים בשבוע, שמונה שעות אולפן ביום, במשך כמה חודשים"."בסוף האלבום יש כמה שירים הרבה יותר אמיתיים". ברנדון וולש:רוב השירים נכתבו לפני התהליך, בבית, או תוך כדי?"כמעט כל השירים נכתבו באולפן. בזמן שאורי הפיק את הביט, אני כתבתי. הייתי משמיע לו ואז חוזר לשכתב על פי ההערות שלו ושוב לשכתב ושוב... לפי הסיכום המוקדם שהיה בינינו, אורי הוא המפיק המוזיקלי ולו יש את המילה האחרונה".היו גם שירים שלא נכנסו לאלבום?"או, המון".איך קבעתם מה נכנס ומה לא?"זה דווקא היה די קל. הקלטנו בסביבות 30 שירים. היו כאלה שכבר בהתחלה החלטנו שלא ייכנסו, היו כאלה שכבר שוחררו לאינטרנט והיו כאלה שלא השלמנו. בסופו של דבר הגענו ל־16 שירים ומשם קיצצנו ל־13. האלבום החדש, בניגוד לקודם, לא כולל סקיטים (קטעי מעבר; ס59) אין אינטרו ואאוטרו, אין הרבה אורחים. הכוונה היתה ליצור אלבום שאפשר לרקוד איתו מההתחלה ועד הסוף".היתה לי תחושה שבשירים בחצי השני של האלבום אתה מתחיל לגעת בנושאים אישיים, נחשף יותר. יותר רגשות, פחות דאחקות וצחוקים."זה נכון. גם אם האלבום הראשון היה מלא דאחקות, אף פעם לא אמרתי שאני רק אמן דאחקות. ואתה צודק, בסוף האלבום יש כמה שירים הרבה יותר אמיתיים. אני מתכוון ל'כמו דג', 'נעלי ריצה' ו'סיבוב אחרון', שירים שבאים ממקום אחר".היה לך יותר קשה לכתוב אותם? לראפרים בדרך כלל קשה להיחשף באמת. "לא היה לי יותר קשה לכתוב אותם, היה לי יותר קשה לשחרר אותם. פחדתי מהתגובות. הסינגל הראשון שיצא, שמבט לאחור אולי לא הייתי מוציא אותו כסינגל, הוא 'מוכרת אשליות', שיר אלקטרו־פופ. השיר לא התקבל בכלל ברדיו והרבה אנשים נרתעו ממנו בגלל הסגנון המוזיקלי השונה. גם השירים האלה הם אחרים, פחות פופיים ויותר אישיים. קשה לשחרר כאלה דברים".יש לך תחושה לפעמים שרוב הקהל שלך רוצה לקבל ממך רק דאחקות וצחוקים ופרודיות?"כן. כן". וצריך להיאבק כדי לא להיכנע לזה?"לא, אין פה עניין של לא להיכנע לזה. יש גם אנשים שרוצים לשמוע דברים מעבר. לדוגמה, לאחרונה הסתפרתי, אחרי 12 שנים שהלכתי עם ראסטות ארוכות, וחששתי מהתגובות, כי אני מודע לזה שאנשים רואים אותי בתור דמות ולא תמיד את מה שמעבר לדמות הזאת".לוקץ' המותג. כמו סנופ או פיפטי סנט."כן, סוג של מוצר, אם תרצה. והמוצר הזה בא עם ראסטות ארוכות ועם קליפים מצחיקים, וזה חלק גדול ממני, אבל יש גם דברים אחרים שאני עושה. יש עוד דברים. גם אם ההומור והפרודיות נחשבים למומחיות שלי, כאמן בא לי לעשות עוד דברים. אני לא רוצה להגביל את עצמי. אני יודע שחלק מהקהל, הגרעין הקשה, הנאמן, קשה לו לראות אותי עושה דברים אחרים. אני מקווה שעם הזמן הם יתרגלו"."לא הרבה מצליחים לראות מעבר לדמות". מזמור למדינה:גם טולקין לא גר עם הוביטים גם אתה וגם אני משתייכים לדור הוותיק, לדור המייסדים של ההיפ הופ בישראל. היינו שם כשזה התחיל, כשזה פרח וגם כשזה דעך. איך אתה ממפה היום את מצב ההיפ הופ הישראלי?"ממש קשה לי להגיד את זה, אבל אני חייב - לדעתי ההיפ הופ בישראל לא יחזור להיות מיינסטרים. אני מביא את ההיפ הופ על מגש של הומור, כי הומור זה משהו שכולם יכולים להתחבר אליו. לא מזמן אירגנתי ערב שהשתתפו בו מיטב הראפרים העכשוויים. נמכרו לערב הזה 60 כרטיסים. מתברר שהיום אין קהל להיפ הופ בארץ. יש קהל שישמע את זה, יש קהל שירקוד את זה במועדונים. אבל אין קהל שיבוא להופעות, שיקנה את האלבומים. אתה חייב להביא את זה עם סוכרייה, עם קליפ מגניב, עם פזמון מגניב. ממתק. כמו ששב"ק ס' אמרו - בעטיפה של ממתק. כמה שהם צדקו. אני מאוד מאמין במושג הזה, 'עטיפה של ממתק'".בשנים האחרונות כמה וכמה אנשים שהתחילו איתנו באותה סצנה עברו לסגנונות אחרים. נזכיר את מוקי, את קוואמי. אפילו סגול 59 הוציא עכשיו אלבום בלוז... אתה רואה את עצמך הולך למקומות שהם מעבר למילים על ביטים של היפ הופ?"במאה אחוז. יש לי כבר שירים כאלה. בעיקר כאלה שמבוססים על אוטוטיון. אני מאוד אוהב את המכשיר הזה ואת האפשרויות המוזיקליות שיש בו. אני גם לומד פיתוח קול כבר כמה שנים".מכמה סשנים שנכחתי בהם, אני יכול להעיד שאתה שר ממש טוב."תודה. אספר לך משהו. היה לי אלבום שנגנז, שהקלטתי עם חברי הטוב תמיר בר, שכולו היה מבוסס שירה, עם ליווי אקוסטי. ככה שאני לא מגביל את עצמי רק להיפ הופ. מעולם לא הגבלתי את עצמי".היום כבר כמעט לא כותבים על ראפ ישראלי בעיתונים, לא מראים בטלוויזיה ולא משמיעים ברדיו. ימי הזוהר של 2000-2004 נגמרו. אז העובדה שהיפ הופ בעברית זוכה כיום להתעלמות כמעט גורפת מצד כלי התקשורת הממוסדים בישראל היא שגרמה לך ללכת לערוצים אלטרנטיביים כמו יוטיוב?"זה נראה ככה בדיעבד, אבל האמת היא שזה לא בא ממקום של החלטה. לא חשבתי שאהיה כוכב יוטיוב. העליתי את הקליפ הפרודי 'ענת בנאי' ליוטיוב וציפיתי ל־50,000 אלף צפיות. היום יש לזה כבר כמעט 600,000. ככה הבנתי שזו הדרך שלי להגיע לקהל. למישהו כמוני אין כמעט סיכוי להכניס משהו לגלגלצ. גלגלצ היום היא תחנה שצריך להיות בן־של, או שם מאוד מפורסם מלכתחילה, או להגיע מ'כוכב נולד'. הם לא לוקחים שום סיכון. אם אתה לא מגיע עם פרסום מוקדם, אין לך סיכוי. אבל אם אלך ברחוב או בדיזנגוף סנטר עם אנשים מגלגלצ, הם יראו שאני לא יכול להסתובב שם בלי שיקפצו עלי אנשים ויזהו אותי. הם לא יודעים את זה. הם לא מחוברים לערוצים האלה. אני אומר לך: קח רנדומלית כל כוכב גדול שיסתובב איתי ברחוב ותראה את מי יעצרו יותר, עם מי ידברו יותר. זה לא בא ממקום שחצני – סוגי המדיה לא מתערבבים. אני מרגיש ממש כמו הזמרים המזרחיים של פעם - הציבור אוהב, התקשורת מתעלמת. העם איתי, ובגלגלצ לא משמיעים כלום".אולי אתה משלם איזשהו מחיר על תדמית הליצן? כי לי ברור, כמי שמכיר מעט, שאתה משקיע הרבה מחשבה ומאמץ ביצירת השירים."זה לא העניין. העניין הוא שבכל שבוע המון אנשים מוציאים סינגלים. ואם אתה לא מפורסם מאוד, פשוט מתעלמים ממך. אני לא חושב שכבר מתייחסים אפילו לטיב השיר. נראה לך שיש סיכוי ששיר חדש של אייל גולן לא ייכנס לפלייליסט? ששיר חדש של שלמה ארצי לא יעבור גלגלצ? אם אני אוציא שיר בשבוע ששלמה ארצי מוציא שיר – הלך עלי. אין לי שום סיכוי שם. למזלי, אני לא צריך אותם"."אם אתה לא מפורסם מאוד, פשוט מתעלמים ממך". אל תאשימי את הפרו:יש אמנים ישראלים עכשוויים, מחוץ להיפ הופ ולרגאיי, שאתה מתחבר אליהם, שאתה אוהב?"יש הרבה שאני לא אוהב. מה אני כן אוהב? הייתי אומר הדג נחש. הם גם באו מהיפ הופ, אבל הם חצו למיינסטרים, אז זה בסדר. הם ושב"ק ס'. בכל מקרה, אין אמני מיינסטרים שאני יכול לשמוע כל היום. אולי שיר פה, שיר שם".אוקיי, אז האלבום בחוץ. מה בהמשך?"אני מאוד רוצה להתקדם בתחום הטלוויזיה. יש תוכנית שעולה עכשיו בקומדי סנטרל שנקראת 'האוניברסיטה' ואני משתתף בה. בשנה האחרונה התארחתי בכל מיני תוכניות וסדרות. אני בהחלט אוהב משחק ושואף להתפתח בתחום הזה". בוא ניגע באיזו נקודה: אתה בא מרקע - איך לומר - אמיד. אתה מסודר בחיים. יש איזה אתוס כזה שראפרים חייבים להיות עניים, לסבול, לבוא מהגטו, לבוא מרקע של מצוקה. אתה בהחלט לא בא משם. אתה נתקל בטענות האלה מדי פעם?"אני אגיד לך דבר כזה: כל הראפרים הטובים בארץ לא באו מרקע רע. הרבה ראפרים שבאים מרקע רע בארץ הם ראפרים על הפנים. אני לא חושב שזה קשור. בארצות הברית היפ הופ נוצר כמחאה של השחורים וכל זה, וההיפ הופ בארץ נוצר כי אנשים בישראל אהבו היפ הופ. אני חושב שהרבה אנשים יסכימו שאני אחד הראפרים הכי טובים בארץ. ואני חושב שכל הראפרים הישראלים שאני אוהב, הראפרים הכי טובים, לא באו מהמקום הזה. מחאה חברתית היא לא פחות חשובה ממחאה של 'באתי מהגטו ואין לי מה לאכול'. כן, באתי מרקע טוב וזה עזר לי מאוד ואין לי שום בעיה עם זה. וזה לא משפיע על המוזיקה שלי, לטוב או לרע. אני מוזיקאי, ואת הרקע הכלכלי שלי אני שם בצד. אני תמיד אומר שאני כמו סופר. הרי את רוב מה שאני כותב עליו אני לא חי. אני יכול לכתוב על משהו שלא קרה אף פעם ומאוד להתרגש ממנו. מה, טולקין, גר בארץ עם הוביטים? תעשו לי טובה. ומה כל העניין הזה עם יעני עבריינים? מה, אם אתה עבריין אז זה עושה אותך יותר גבר? מה זה פה, ילדים בני חמש? אני לא מבין את הדברים האלה".

» סגול 59 ישיק את "עוד נוסע אחד" באוזןבר עם גבע אלון, דן תורן ורוני סומק. ה' 18.8, 20:00.» לוקץ' ישיק את "פלטינה" ב־Sublime עם כהן @ מושון, סאבו, אקסום ועוד. ו' 26.8, 23:30.

*#