אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

היהלומים של יונה וולך: הסיפורים מאחורי שירי "בציר טוב"

החששות מהסינגל הראשון שיצא לרדיו ("כשבאתי לקחת אותה מהעננים"), הרצון להלחין שיר קצבי להופעות ("שיר קדם שנתי") וגילוי המקצב והמשקל הייחודיים בשיריה של יונה וולך ("קורנליה"). שמעון גלבץ ואילן וירצברג נזכרים

תגובות

"התגובה שלי לטקסטים של יונה וולך היתה מיידית ואינסטינקטיבית. יותר הגבתי עליהם מאשר התייחסתי אליהם, והתגובה היתה בהתאם למצב הרוח הרגעי, להשפעות המוזיקליות הדומיננטיות שאני נושא איתי. וכל זה על הקרקע המאוד פורייה ומלאת ההשראה שיצר המפגש המשולש הזה שלי עם שמעון ויונה וולך. כך שבתגובה הספונטנית יכול להיווצר לחן שכאילו לא מתאים לטקסט. למשל כשיש טקסט קשה ומר ואני דווקא לוקח אותו למקום קליל וקצבי. מסתבר בדיעבד שדווקא לחן כזה חושף בשיר מימד נוסף שלא היה ממש נוכח קודם. דוגמה בולטת לכך הוא השיר 'אוי ציפורה'. לכאורה זה טקסט קשה, מר ומיואש אבל כמה נקודות בטקסט כמו 'אוי' ו'וואי' וגם 'תאמרי במלעיל ימים קשים', כשה'ימים קשים' מבוטא באמת בלחן במלעיל, ובכלל בחירת השם 'ציפורה' - הובילו אותי באופן אינטואיטיבי ללחן קליל וקופצני, לפחות עד לקראת סופו.

אני חושב שהעיסוק הנרחב שלי אז בשירי ילדים שעיבדתי והלחנתי, בעיקר לפסטיבלי ילדים, נכנס גם הוא ללחן. בנוסף יש השפעה בולטת וברורה של הביטלס שגם אני וגם שמעון חווינו אותם לעומק. יש בשיר התפתחות מוזיקלית שמבטאת את התהליך שעבר על המוזיקה הישראלית ברגע ההוא. הוא מתחיל כשיר פופ קופצני במקצב האסטם-אסטם שהיה מקובל מאוד אז, ומסתיים ברוקנרול סוער ועצבני שהצביע על המגמה החדשה במוזיקה הישראלית".

"כשעלעלתי לראשונה בספר שיריה של יונה, 'שירים מקובצים', מיד תפסה את תשומת ליבי ציוריותם, המילים קמו והפכו לתמונות חיות לנגד עיני. כך היה גם בשיר הראשון שהלחנתי, 'קורנליה', ובו השד מופיע באמצע הלילה וקורא לקורנליה להצטרף אליו לקטיף סרפדים. ההלחנה מדגישה את אווירת המסתורין של הלילה המכושף באמצעות אקורדים לא שגרתיים. יונה לא כתבה את שיריה בטורים מחורזים או בתים סדורים, ועם זאת, כשהלחנתי את השיר התארגנו המילים כבמטה קסם, ומצאו את מקומן במתכונת סדורה. התברר שרבים משיריה של יונה היו בעלי מקצב ומשקל שמתאימים להלחנת מוזיקת רוק. 'קורנליה' פילס את הדרך להלחנת שירים רבים נוספים מאת יונה של אילן ושלי".

"השיר 'לא יכולתי לעשות כלום' הוא דוגמה מובהקת לשיר שנולד ברגע של מפגש של מצב נפשי מיוחד עם השפעה מוזיקלית חזקה. הייתי אז במצב שדובר על פרידה מחברתי דאז זהבה (שהפכה בהמשך לאשתי ונפטרה בדמי ימיה), והייתי בהרגשה קשה מאוד של חוסר אונים מול הסיטואציה של הפרידה, שצריך עוד פעם להתחיל מהתחלה 'כמו ילד קטן בסינור לצאוור', עם הרגשה של החמצה וחזרה שוב לנקודת האפס.

באותה תקופה גם שמעתי הרבה את 'החומה' של פינק פלויד שמאוד צמרר וטלטל אותי, ומילא אותי בהשראה מוזיקלית, שיחד עם הלך הרוח האישי, ובתוספת למטען שכל המפגש הזה שלי ושל שמעון בקונטקסט של יונה וולך יצר, התנקזה לשיר הזה והמשיכה ללוות אותי גם בהמשך".

"השיר הראשון שהוצאנו כ-DJ לרדיו היה 'כשבאתי לקחת אותה מהעננים'. מילותיו לוקחות את השומע למחוזות רחוקים מחיי היומיום, כמו בשורה 'קולות הקוקו והתנשמת/ ליהטה באוזנה/ ז'וליאן הוורוד השאיר/ לנו קור פתלתל'. לכל אחד מאיתנו יש קטעי סולו בשיר, אבל אנחנו שרים בהפרש של אוקטבה, שירה בקול נמוך יחסית ובקול גבוה מאוד, מה שמדגיש מאפיין בולט ברבים משיריה של יונה: נוכחות בו זמנית של שני מרכיבי יסוד, הגברי והנשי. אילן ואני היינו מאוד מרוצים מהתוצאה שקיבלנו באולפן ההקלטות, אבל דווקא אנשים שסייעו לנו מתוך רצון טוב בתחילת הדרך החלו לחשוש. השיר נשמע להם מוזר מדי, והם משכו את ידיהם מההפקה. ובכל זאת הצליח "כשבאתי לקחת אותה מהעננים" להכנס באורח פלא למצעד הפזמונים של אותה עת, ומאז הוא נמצא ברשימות רבות של 'מיטב השירים בכל הזמנים'".

להיות כוכבי רוק: אילן וירצברג על "שיר קדמשנתי" (סקס אחר)  "השיר נולד מתוך ההופעות שלי ושל שמעון. היה חסר בסוף ההופעה איזה שיר קצבי שידליק את הקהל. גם כאן נכנסת השפעה מוזיקלית דומיננטית, והפעם מדובר ב'פוליס', שהיה להם שילוב מקורי ביותר של רגאיי ורוק שמאוד הדליק אותי, ומשהו מזה נכנס לגרוב של השיר. מכיוון שהמוטיבציה להלחנת השיר באה מתוך תחושה של 'קהל' הרי הקהל הזה נכנס לעיבוד, אם בתפקיד מחיאות כפיים קצובות לאורך כל השיר, ואם בהכנסת אפקט של קהל ענק סוער ומריע באמצע השיר, אפקט שכנראה ביטא אז איזו פנטזיה של להיות כוכב רוק, וזו היתה הדרך היחידה לממש אותה".

"בתקופת ההלחנה של שירי 'בציר טוב' הופענו במועדונים קטנים, וברבות הזמן יונה הצטרפה אלינו בהקראת שיריה. ההופעות שמשו כמעבדה לבחינת שירים חדשים לפני קהל, ונזקקנו כל העת לשירים נוספים. ספר שיריה של יונה היה כמו מכרה יהלומים. זכור לי שנהגתי לדפדף בו, ופתאום שיר היה מנצנץ אליי, ולרוב לא נדרשו דקות ארוכות עד שזכה ללחן. כזה גם היה 'אני הולך במישור ונהנה'. היינו צריכים בהופעה שיר בכיוון של feel good, והשורה הראשונה כבר עשתה את זה - השיר על מקצבו הנינוח הולחן כמו מאליו, ללא כל מאמץ, ובהמשך אילן הוסיף לו את סולו הגיטרה הידוע".

כתבות שאולי פספסתם

*#