שיחת סלון: לירון תאני וחיים שמש על מוזיקה עצמאית בישראל

לקראת פאנל "מוזיקה עצמאית בישראל של היום", שיערך הערב בתל אביב, לירון תאני (עיתונאי ושדרן רדיו) וחיים שמש (מפיק) משוחחים על אסטרטגיה שיווקית, השפעה של תחנות רדיו וקומוניקטים גרועים

עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עכבר העיר

"מוזיקה עצמאית בישראל של היום" - כל הפרטים"שלמה יש רק אחד"לירון תאני מראיין את חיים שמש תאני: פעם הקהל היה מגיע אל האמנים בקלות, כי היה אפשר להגיע אל הקהל דרך התקשורת המסורתית המצומצמת. היום יש פיזור מטורף של מדיה. איך נקבעת אסטרטגיה שיווקית בשוק שהוא אנרכיסטי?שמש: האסטרטגיה השיווקית בעידן הנוכחי מתחלקת לשלושה שלבים: שלב א'- Research - זהו השלב הכי חשוב והכי חיוני לצורך בניית יסודות מוצקים להמשך בקריירה. השלב הזה כולל תהליך של למידה את המוזיקאי/ת. מהן הגבולות שלו/ה? היכן השפיצים? מה היתרונות? מה הן החסרונות? איזה מין "סיפור" הוא/היא מספרים באמצעות היצירה? עד כמה קיימת יכולת לרוץ למרחקים ארוכים ועוד פרמטרים אשר יכולים לסייע בסוג של אפיון. שלב ב' - הכנת תוכנית עבודה הנשענת ברובה  על המסקנות של הריסרצ'. תוכנית עבודה כזו אמורה לייצר מיקוד ואוריינטציה בכל הקשור לשפה הויזואלית וקהלי יעד, אופן החשיפה ויעדים. שלב ג' הוא שלב הביצוע ובו למעשה מתחילים בתהליך של איסוף קהילה באמצעות האינטרנט ואומנות הבמה. ככל שהמוזיקאי וצוותו ממוקדים יותר בחיפוש הקהלים כך תיווצר תחושה של שליטה. גם באם הדבר כרוך בליקוט הקהל בפינצטה, אחד אחד. בעיניי, היכולת "לגעת" בקהלים בעידן הנוכחי הוא יתרון עצום שיש לעשות בו שימוש ברמה היומיומית ובכמה שיותר דרכים כאשר כולן מחויבות יצירתיות ומשמעת עצמית".תאני: כמה מקום תופסים פייסבוק, יוטיוב וטוויטר בקידום של אמנים חדשים?שמש: ברור לחלוטין שכל אלה תופסים מקום נרחב ולו רק בשל העובדה שאמנים בכלל וחדשים בפרט הם  מיקרוסמוס של החיים עצמם. היכולת להעביר מסרים (מחויבי יצירתיות ולא קשקושי ביצים וטרחנות...) בזמן אפס לכמות גדולה של אנשים היא יכולת בעלת חשיבות עצומה ועכשיו כל שנותר הוא לתקשר נכון, מדויק ושוב... ביצירתיות.תאני: האם אתה שותף לתפיסה שתחנת רדיו, מצליחה ככל שתהיה, יכולה להביא אמן לתודעה אבל לא תעזור במכירת כרטיסים להופעות? שמש: בהחלט. יש נטייה להשטיח דברים במקום ובו שוכחים שבקצה של "שרשרת המזון" הזו יש קהל שאמור להחליט באם הוא מעוניין לצרוך את המוזיקאי או לא. יותר מזה, גם שיר אשר תחנות הרדיו החליטו לטחון יכול לעקב ואפילו להרוס קריירה של מוזיקאי במידה והשיר הוא פשוט שיר מעצבן ולא מעניין. תאני: במצב השוק הנוכחי והעתידי האם יש סיכוי לעוד מישהו שיגיע למעמד של אמנים כמו שלמה ארצי, אריק איינשטיין או שלום חנוך?שמש: מבחינה מסחרית בוודאי שכן, בכל טריטוריה אשר יש בה קהל קיימת באופן מיידי היתכנות לצמיחה למימדים כמו של אלה ואף יותר מזה מכיוון שעל הנייר אנחנו בכפר הגלובלי מה שמאפשר לגעת בקהלים אול אובר דה וורלד. מבחינה אמנותית לא, מכיוון ששלום, אריק ושלמה יש רק אחד!תאני: מה הטרנד הבא במוזיקה המקומית?   שמש: אין לי ספק שהטרנד הבא ידבר בשפה שמורכבת מרוק, בכל מיני צבעים וגוונים. משהו שהוא ליריקה בועטת. זו תהיה תולדה של המחאה החברתית שבעיניי רק החלה. לדוגמא - נסה לדמיין שילוב בין הטקסטים הבועטים יותר של אביב גפן או יהלי סובול עם מלודיות של כנסיית השכל בסאונד של היהודים ובהפקה מוזיקלית של קותי וסאבו. אנחנו חיים במחזוריות ולא רק במוזיקה, ואני בהחלט חושב שקיים צימאון עצום לאמירות חדות וסאונד חזק במלודיות עגולות. לטעמי אנחנו בדרך החוצה מהסאונד האסקיפיסטי ששולט כאן בשלוש השנים האחרונות. לצד כל זה, תמיד יהיה מיינסטרים מוצק וטוב שכך, כי רק באמצעותו או יותר נכון בגללו יוולדו טרנדים חדשים ובועטים במיינסטרים.

לירון תאני וחיים שמש (גדעון לוין/ עמית ישראלי)"תביאו לב וקרביים": חיים שמש מראיין את לירון תאני

שמש: לאור הכמות הבלתי הגיונית של יוצרים/יצירות שאתה נחשף אליהן, תוכל להאיר קצת על תהליך הסינון שלך לקראת חשיפה של אומן?תאני: יש כמות מטורפת של מוזיקה טובה בחוץ. יותר מתמיד אני מרגיש שאני נמצא בסוג של מרוץ אחר מוזיקה חדשה שאין לי שום סיכוי לנצח בו. הזמינות של אמצעי הקלטה עובד בניגוד המוחלט של אמצעי ההפצה, שהלכו והצטמצמו עם קריסתם של המודלים הישנים (חברות תקליטים ויחסי ציבור מסורתיים). אני משתדל להאזין לכל דבר שאני מקבל אבל גם ברור לי שהחורים במסננת שלי הם מאד מאד גדולים. כמובן שאמנים שאני מכיר יזכו ליחס אחר מאמנים שנמצאים בתחילת הדרך. ל"מילה", כלומר המלצה, של יחסי ציבור שאני סומך עליהם יש השפעה גדולה וגם לחשיפה דרך פייסבוק וטוויטר יש השפעה עצומה.שמש: האם יש היום יותר מקום למוזיקאי עצמאי אשר מעוניין לקדם את עצמו?תאני: יש מעט מאד מוזיקאים שהם לא עצמאיים. הכל השתנה מאז המשבר בתעשיית המוזיקה בשנות ה-90. זה רע וטוב. היום לאמן יש שליטה כמעט מוחלטת בדרך שבה הוא יפיץ ויקדם את היצירה. אמנים שאין להם רעב ואמונה טוטלית יפלו בין הכיסאות. אחרים, שגם יבינו את חשיבות המדיה החברתית בהפצת המוזיקה, הם בעלי סיכוי גדול יותר לפריצה.שמש: האם יש סיכוי למוזיקאי חדש אשר החליט לקדם עצמו לקבל אצלך חשיפה כלשהי או שעל פי תפיסתך חייב לעמוד מאחוריו או מלפניו (תלוי בזוית הראייה) משרד יחצ?תאני: לכל אחד יש סיכוי. זה מאד תלוי בדרך שבה האמן מקדם את עצמו ומציג את עצמו. באופן טבעי אמנים שיש להם "שפיץ", כלומר משהו שהוא מעבר לשגרתי, ימרכזו את תשומת הלב שלי. יחסי ציבור הם חשובים. האנשים שעובדים ביחסי ציבור, ושומרים על האינטגריטי האמנותי שלהם, הם השלב הראשון והם הזרקור הראשון.שמש: עד כמה יש ערך לנושא העיצוב והמיתוג כאשר אתה מקבל חומרים לחשיפה?תאני: עיצוב ומיתוג הם חשובים אבל לפעמים הם כל כך מוגזמים עד שמתעוררת הרגשה שהם באים לכסות דלות אמנותית. תביאו שיר טוב, הפקה מעניינת. תביאו לב וקרביים. קודם כל תוכן מעניין ורק אחר כך נדבר על האריזה.    שמש: מה ערכו של הקומוניקט המצורף לכל סינגל/אלבום?תאני: קומוניקט טוב, שאגב אין הרבה כאלה, הוא כמו התפריט לפני המנה. לצערי, בשנתיים האחרונות,  אני מקבל יותר מדי קומוניקטים שלא ראויים למאכל אדם.  

» לירון תאני ינחה את פאנל "מוזיקה עצמאית בישראל של היום" במסגרת פרויקט תרבות וקהילה של הבנק הבינלאומי. משתתפים: ליאור תאני, ליאור רחמני, מתן נויפלד, גיא חג'ג', יאיר יונה, דויד פרץ, חיים שמש ועמיר לב (שיופיע עם המופע האקוסטי שלו אחרי סיום הפאנל). יום חמישי, 2 באוגוסט, בשעה 20:00, אודיטוריום בית הבנק הבינלאומי, שד' רוטשילד 42 , תל אביב. כניסה חופשית!» חיים שמש שישתתף בפאנל מקים בימים אלה סדנא לניהול עצמי בתעשיית המוסיקה לפרטים נוספים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ