מרחל ועד נעמי: מאחורי השירים של ליאור פרלה

מערכת היחסים שהובילה למשבר הכתיבה, הבחירה לנטוש את האנגלית ולהתחיל לשיר בעברית והרצון להלחין שירי משוררים. ליאור פרלה משיק אלבום בכורה ומשמיע את השירים מתוכו

עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
עכבר העיר

ליאור פרלה, גיטריסט בהרכב נערי פוסטר ולשעבר בתעני אסתר, ישיק ביום ראשון את אלבום הסולו הראשון שלו "תחת שמיים אפורים". האלבום מורכב ברובו משירים שכתב והלחין כבר בגיל 18, כשהכיר את אסי בן סימון, לימים מפיק האלבום. את האלבום ישיק פרלה ביום ראשון (1.7) בתיאטרון תמונע בתל אביב שם יארח את אהוד בנאי. ביקשנו ממנו לספר את הסיפורים מאחורי שירי האלבום.» ליאור פרלה בהופעה - כל הפרטים  1. ערב באמדובר באחד מהטקסטים הראשונים שכתבתי בעברית. לקח שנה בערך עד שהבנתי שלכתוב באנגלית זה קצת פתטי, ניסיתי לשווא לכתוב טקסטים בעברית אך ללא הצלחה. אני חושב שהשיר נכתב בסביבות גיל 19. בדיוק הייתי בחרישה על האלבומים של בוב דילן מהראשון ועד האחרון, ואני זוכר שאלבום שמאוד הרשים אותי היה אלבום מתחילת שנות ה-90 שנקרא Good As I Been To You.  זה היה אלבום קאברים לשירים אמריקאים ישנים ובתוכו היה שיר נפלא שנקרא "מחר בלילה". שיר שלא הפסקתי לשמוע ימים. אמרתי לעצמי, כאלה טקסטים אני רוצה לכתוב בעברית, וזה נתן לי השראה מאוד גדולה לטקסט של "ערב בא". הלחן של השיר מאוד פשוט ורציתי שיהיה לו ערך מוסף, בדיוק באותה תקופה הוציא גבע אלון את השיר Days Of Hanger. הנגינה שלו הדהימה אותו כגיטריסט ומיד רצתי לגיטרה וניסיתי לחקות את הנגינה שלו. אמנם לא יצא לי בדיוק, אבל ככה נולד הליין של " ערב בא" תוך כדי משחק עם הגיטרה בהשפעת גבע אלון.

3. נעמי"נעמי" הוא חידה בעיניי. כתבתי אותו כשהייתי מאוד צעיר, ממש בכמה דקות. הליין והשירה פשוט הלחינו את עצמם, וגם ככה המילים. אין הסבר, פשוט יציאה. לא יודע מי זו נעמי ולא יודע למה אני מתכוון, בטוח שיש איזשהו הסבר פסיכולוגי אבל בהחלט לא מודע. אני חייב לציין פה את המפיק המוזיקלי שלי אסי בן סימון, שבעצם לקח "קטע מוזיקלי" והפך אותו ליצירה מעניינת. לנעמי יצא קליפ מדהים שביים בן דודי האהוב משה רוזנטל. אני מרגיש שכמו השיר, הקליפ הזה חזק מאוד ותרם המון לפרויקט שלי, ממליץ בחום.

4. עד הסוףזה השיר השני, אחרי "מחר", שכתבתי בתקופה שלא כתבתי בה. לא קשה להבין שהוא נולד אחרי פרידה והביא אחריו פרץ די גדול של יצירה. הלחן המקורי של הפזמון מבוסס על מהלך ג'אזי שלמדתי באותו שבוע אצל המורה שלי למוזיקה, ידעתי שאני אלך להשתמש במהלך הזה ואכן זה קרה, אני חושב שהפזמון של השיר הוא הפזמון הכי חזק באלבום, ולמרות זאת השיר לא יצא כסינגל.

5. קולאחד משני שירים שהלחנתי למילים של משוררים. את הטקסט הנפלא הזה כתב נתן אלתרמן. השיר נולד אחרי שחזרתי מהופעה של מתי כספי "שר סשה ארגוב". כל כך התרגשתי והייתי מושפע מההופעה הזו, שרצתי הביתה עם רצון עז להלחין. מרוב חוסר סבלנות לקחתי ספר שירים של אלתרמן ומצאתי את השיר הזה שבא כמו כפפה ליד, ללחן שהרגע יצא לי. השיר מאוד מאוד כבד, והאורקסטרה שאסי הלביש על הלחן מגבירה את הכבדות שלו, אבל אני חושב שזה שיר מאוד חשוב לי ולאלבום, ורק תורם לחוויית השמיעה.

6. כשנבוא"כשנבוא" מולחן בהשפעת שיר ג'אז נורא מוכר, שלקחתי את ההרמוניה שלו ובעזרת קצת שינויים ומלודיה חדשה יצא שיר חדש לגמרי. השיר מאוד עירום, מנוגן בשתי גיטרות ואקורדיון נפלא שאותו ניגן בוריס מרצינובסקי. כשנבוא הוא השיר האחרון שהוקלט לאלבום ונותן לאסי לבטא את יכולות הסווינג הנהדרות שלו.

7. ספר שירי"ספר שירי" של רחל המשוררת הוא השיר הראשון שאי פעם הקלטתי. הוא הולחן בגיל 17 אחרי שלמדתי אותו בשיעור ספרות. הוא הוקלט אצל חברי הטוב מ"נערי פוסטר" אור בורשטיין, בשני לילות על פסנתר לא מכוון שאותו ניגן יונתן ריקליס המופלא.  לשיר הזה יש ריח של התחלה, הוא השיר היחיד באלבום שאסי לא הפיק, וממש התעקשתי שהוא יכנס. זה שיר שאני מאוד מחובר אליו ואני חושב שהטייק שירה שלי בשיר הוא הכי טוב באלבום.

8. תחת שמיים אפוריםהשיר שסוגר את האלבום הוא הפעם הראשונה שכתבתי שיר "בהזמנה אישית". היה לי שם לאלבום ועדיין לא היה לי שיר עם השם הזה, ואמרתי לעצמי שאני צריך לכתוב אחד כזה. המון מהחברים ששמעו את השירים אומרים לי שדווקא השיר הזה הוא הטקסט הכי טוב באלבום. אני בכל מקרה מרגיש שזה שיר קטן, רק עם גיטרה אקוסטית חלשה חלשה, מזכיר לי סיום של אלבום של דילן, Empire Burlesque, שאחרי אלבום מופק היטב הוא מסיים עם אקוסטית ומפוחית בצורה הכי יפה שיש. שיר נפלא בשם "עיניים שחורות".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ