רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מהאנפלגד עד הריאליטי: התרומות הגדולות של ה-MTV לתרבות הפופ

ערוץ MTV כבר בן 30 וזו הזדמנות לסיכום ביניים של כמה מהמושגים הבולטים שנכנסו לתרבות בעיקבותיו והשפיעו על עולם המוזיקה, הטלוויזיה והקולנוע 

תגובות

בראשון לאוגוסט, לפני 30 שנה, עלה לאוויר בארצות הברית ערוץ MTV. הלוגו המיתולוגי בו נראה אסטרונאוט נועץ את דגל הערוץ על הירח, הציג רעיון של חלוציות וחדשנות בעולם הטלוויזיה. פריצתו והשפעתו של הערוץ על התרבות האמריקאית הייתה כמעט מיידית והוא הפך במהרה למכתיב אופנות מוזיקליות, בסגנון "אם אתה לא שם, אתה לא קיים בייבי".» MTV בן 30: מעולם לא היה ערוץ המוזיקהה"מיוזיק וידיאו" שבעבר נחשב בעיקר כתחביב יקר ולא נחוץ בעיני חברות התקליטים הפך לפתע להכרח שיווקי כדי לקדם אלבומים במגרש המשחקים החדש. אבל עם השנים ספינת האם (טי.וי) פנתה יותר ויותר לתוכן מקורי והשאירה פחות ופחות זמן מסך למוזיקה שלשמה הוקם הערוץ. השפעתו של הערוץ על תרבות הפופ והמוזיקה פחתה עם השנים והוא כבר לא מתפקד כביתם של הקליפים, שזמינים לכל ביו טיוב ללא מתווך. כיום MTV הוא יצור שבע ואימפריה תקשורתית רבת זרועות, רחוקה שנות אור מתחילת דרכה בתור ערוץ קטן ונחוש שהצליח לרענן את הטלוויזיה כולה עם המצאת תוכן חתרני, דל תקציב ועתיר יצירתיות. הגדולה של "ערוץ המוזיקה", ש"המוזיקה" תמיד הייתה בו עניין משני, הייתה יכולתו להשפיע על תרבות הפופ כולה. הנה כמה תרומות משמעותיות שהביא הערוץ לתרבות הפופ בשלושת העשורים האחרונים.הפרומו שהבהיר את הצהרת הכוונות של הערוץ:   "העולם האמיתי" כובש את המסך הקטן אולי התרומה הגדולה ביותר של MTV למדיום הטלוויזיוני הגיעה עם המצאתו של ז'אנר הריאליטי. מגפת הפורמט המשתנה של "הריאלטי", שמושתת על העיקרון הזהה של שימוש ב"חיים האמיתיים" כדי לייצר דרמה, קומדיה או תחרות טלוויזיונית, התפשטה בערוצי הטלוויזיה האמריקאים והבריטים בשנת 1999. אבל את הווירוס הראשון נשא לאוויר MTV כבר בשנת 1992 עם תכנית בעלת השם האבטיפוסי - "העולם האמיתי". האג'נדה המקורית של יוצרי הסדרה הייתה לייצר תוכן שידבר אל ליבם של המתבגרים, עם תכנים שלא באו לידי ביטוי בתוכניות כתובות מאותה התקופה. תכנים שכוללים מיניות, סמים, הפלות ואפליה. התכנית עקבה אחר בני 20 אטרקטיביים למראה שהוכנסו לבית אחד, הרומנים, המריבות וגילויי הלב שרצו בבית הפכו לחומר טלוויזיוני ממכר (כל כך ממכר שהסדרה רצה עד היום). עם עלייתה של התוכנית "ג'רזי שור" ב-2009, שב התסריט הכתוב מראש ושולב עם השפה הויזואלית המוכרת של תוכניות ריאליטי. "ג'רזי שור" סגרה מעגל עם הז'אנר שנוצר ב"עולם האמיתי" בכך שהצליחה להיות תוכנית ריאליטי שרצה בלי רעיון הגרעין של הז'אנר – שימוש בחומרים אמיתיים. ימי התום של ז'אנר הראליטי. העולם האמיתי:   "עריכת ה-MTV" כובשת את המסך הגדול מושג חדש בעריכת תמונה – "עריכת MTV", החל לזלוג מחוץ למסגרות הערוץ בשנות ה-90 ישר אל הקולנוע. מדובר בסגנון עריכה קצבי ומהיר שיושב על ביט מוזיקלי (בדומה לווידיאו קליפ). אם לדייק, סגנון העריכה כלל לא הומצא על ידי דור ה-MTV והוא הופיע לראשונה עוד בראשית ימיו של הקולנוע, ב-1929 בסרטם פורץ הדרך של לואיס בונואל וסלוודור דאלי - "הכלב האנדולוסי". מעניין לגלות שהסרט אכן השפיע באופן עקיף על הערוץ. "הכלב האנדלוסי" עמד לנגד עיניו המוזרות של דיויד בואי כאשר עבד על התסריט של "Ashes To Ashes" (1980). בקליפ פורץ הדרך של בואי הושקע תקציב שיא של 250,000 ליש"ט והוא נחשב לאחד מהקליפים המודרניים הראשונים. במהלך שנות ה-90 סגנון העריכה המהיר והמוזיקלי של הערוץ התגבש, הבשיל ועמד בפני עצמו עם השפעה ברורה על סרטים כגון Run Lola Run, Fight Club ו- טריינספוטינג.הקדים את זמנו. דיוויד בואי:"ביוויס ובאטהד": סרטים מצוירים למבוגרים  מימיו הראשונים הפגין הערוץ תושייה בייצור קטעי מעבר חדשניים באנימציה, ומשך אליו אנימטורים מכל העולם שקיבלו לפתע במה מרכזית להפגין חזון וחדשנות בתחום שלא בא לידי ביטוי עד כה בזרם המרכזי. תוכנית הדגל הייתה "ביווס ובאטהד" החתרנית והאלימה, פרי מוחו של מייק ג'אדג' שעלתה לשידור ב-1993. עם המון טעם-רע נהדר התוכנית עסקה בשני מתבגרים אמריקאים, תפודי כורסת טלוויזיה מחוצ'קנים ורפי שכל אולטימטיביים, המבלים כמחצית מהיום על הספה מול המקלט בהרצת דאחקות על MTV ובחצי השני בהסנפת דבק, סגידה לנייר טואלט ואכילת נאצ'וס.במהלך מבריק ומלא הומור עצמי נתן הערוץ פתח לסאטירה המכוונת לקהל הערוץ (דור ה-MTV או דור ה-X) ולתכנים שלו. "ביווס ובאטהד" צברה פופולריות ברחבי העולם, ולצד הסימפסונס (שכידוע היו שם קודם), בישרו את העתיד בהומור אנימציה חסר עכבות עם סדרות כמו סאות' פארק ופמלי גאי. לאחרונה נודע שצמד "ההדבאנגרז" חוזר עם פרקים חדשים לסיבוב שני בערוץ והסנונית הראשונה נראית מבטיחה. הפארודיות הפכו לגיבורי תרבות. ביוויס ובאטהד מתארחים אצל לטרמן:ה"אנפלאגד" מחזיר את המוזיקה למרכז הבמה את הרעיון המבריק לגרום לרוקרים לכבות מגברים ולבצע גרסאות מרגשות לשיריהם המחוספסים באמצעות כלים אקוסטיים, גיבשו ב-MTV לאחר שצפו בלהקת בון-ג'ובי מבצעת ביצוע אקוסטי ל-Living on a Prayer בטקס המוזיקה של MTV ב-1989. כבר באותה שנה עלתה התוכנית לאוויר. אל אולפני MTV הגיעו בזה אחר זה מיטב האמנים להתמודד עם האתגר האקוסטי: אריק קלפטון, פול מקרטני, בוב דילן, פול סיימון, REM, דוראן דוראן, לורן היל ועוד. את התוצאות היותר מוצלחות שיווקו גם כאלבומי הופעה וחלקם ניתן להשיג היום גם כ-DVD. הייתה זו ההופעה של נירוונה ב-93, שהוקלטה זמן קצר לפני התאבדותו של הסולן קורט קוביין, שקיבעה באופן מוחלט את הגישה ששירים הופכים מרגשים באופן אולטימטיבי בגרסאות אנפלאגד. מהפכת הקומזיץ של MTV הייתה עסק כלכלי משתלם – הקונספט זול להפקה (אפילו על החשמל לא צריך לשלם) והרווח גדול. האווירה האקוסטית של הנרות והפרחים, עם הרוקרים הקשוחים הישובים על כסאות ופורטים ברגש על האקוסטית, התפשטה בכל העולם והגיעה עד ישראל. אחרי הכל ערבי אנפלאגד של להקות כמו משינה והיהודים מתאימים כמו כפפה ל"אווירת יום הזיכרון" שנחה על הרדיו הישראלי ולעלויות ההפקה הנמוכות גם כך. הגדירו את מהות הקונספט. נירוונה:   "מדונה": איך לבנות קריירה בפלטפורמה החדשה  מבלי לזלזל בכישרון הייחודי של מדונה, הנחישות להצליח וההבנה שלה בעסקים ואופנה, אין ספק שהארמון של "המלכה האם" של הפופ נבנה ברובו על בסיס הבטון של חברת הבנייה והקבלנות - MTV. יותר מכל כוכב או כוכבת פופ אחרים מתחילת שנות ה-80 ידעה מדונה להשתמש בערוץ ובפורמט הוידאו-קליפ כדי לבסס שוב ושוב את ההצלחה והפופולריות שלה, לצמוח בסימביוזה עם הערוץ ולהעניק מימד נוסף (לעיתים גם יחידי) למוזיקה שלה. Like a Prayer, Papa Don't Preach או Justify My Love נחשבו לסנסציוניים ועוררו דיון, יותר לגבי הקליפים ופחות סביב השירים עצמם. מדונה, שגם ככה שרה לרוב בליפ-סינק לרקע פלייבק, השתלבה מעולה בעולם הויזואלי של MTV שדרש מכוכביו מצוינות יותר ברושם ופחות במוזיקה עצמה.בלי ה-MTV כנראה שלא היתה לנו מדונה. Like A Prayer: 

*#