רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טנא מלא כוכבים: מוזיקאים צעירים חוזרים לשירי משוררים

מרינה מקסימיליאן בלומין, אלון עדר, רוני אלטר ומוזיקאים צעירים אחרים, בחרו לשלב שירי משוררים באלבומי הבכורה שלהם. האם מדובר בדלות החומרים החדשים או אולי תופעה של חזרה למקורות? ויש גם נציג של המוזיקה הים תיכונית

תגובות

כבר כמה חודשים שאתם שומעים את בלומין שרה על טנא מלא כוכבים למילותיה של לאה גולדברג. לשיר קוראים "עמוק בטל" והוא הסינגל הראשון מהאלבום המתקרב שלה. וזה לא יהיה שיר המשוררים היחיד באלבום. גם נתן יונתן, נתן זך, רחל חלפי ויונה וולך בפנים. "יש גם משוררת רוסיה בשם מרינה צבטייבה. אימא שלי הקריאה לי טקסט שלה ופשוט התרגשתי עד דמעות".

איך ניגשים לטקסט כזה? "בראש ובראשונה זה הרצון והצורך שלי לייצר. אני לא מפחדת מלהלחין משוררים, יותר מחצי מהשירים באלבום כאלה. זה פשוט קרה, זו לא הייתה החלטה קונספטואלית, אני באופן טבעי מחפשת השראה בכל מיני מקומות. יש תקופות שאני מרגישה שאני צריכה עזרה ברמה טקסטואלית, להיעזר ביצירה של מישהו אחר בכדי להעמיק לתוכי, שהמילים שלו יפתחו לי שער רגשי".ובכל זאת, יחד עם בלומין מנוגנים בגלגל"צ גם דודו אהרון או נינט טייב, מוזיקאים צעירים ומצליחים ללא עוררין,  שבחרו שלא להתמודד עם טשרניחובסקי. "זה פשוט לא דבר שיכול להיכנס לרדיו", אומרת בלומין. "מצד שני, זה לא שאני קונבנציונאלית לרדיו". האם ביום שעמדה על במת כוכב נולדה תיארה לעצמה ששנים אחר כך תוציא אלבום בכורה שרחוק שנות אור מאלבומים של חבריה לתכנית? "היה לי ברור שהאלבום יהיה איכותי, אבל חשבתי שיהיה באנגלית, לא דמיינתי קו ישראלי מיושן. ידעתי שאתעסק בטקסטים של משוררים אבל לא דמיינתי אלבום פסנתר ארץ ישראלי".זו לא הייתה החלטה קונספטואלית. בלומין שרה גולדברג:הצד האחר של המוזיקה המזרחית זוהר עזרא הוא מוזיקאי צעיר בתחילת שנות ה-30 לחייו. הוא כבר עבד עם מוזיקאים גדולים, אלבום הבכורה שלו קורה תיגר על הטקסטים הרווחים במוזיקה הים תיכונית. את האלבום של עזרא ירכיבו שירים של נתן אלתרמן, מאיר אריאל, אסי דיין ועוד. "כל האלבום מבוסס על טקסטים מאוד איכותיים שנבחרו בקפידה", אומר קובי אוז, המפיק המוזיקלי של האלבום.  "בחרנו בקפדנות כל שיר", מספר עזרא. "זה התבשל לאט, אספתי שיר ועוד שיר, עניין של שנים. יש כל כך הרבה בשר לכל שיר מבחינה טקסטואלית לכן כל שיר הוא עבודה מאוד ארוכה ומוקפדת. רצינו שהמוזיקה תהיה מוקפדת כמו הטקסטים". גם עזרא לא פחד לגשת לטקסטים האלה, להפך. "זה אלבום שמושפע מהמוזיקה הערבית הקלאסית, לכן השילוב הנכון הוא השילוב של העושר של המוזיקה יחד עם העושר הטקסטואלי של המשוררים, זה משהו שחייבים לחבר. כשאני שומע פריד אל אטרש אני שומע גם אלתרמן באוזניים. את המוזיקה הקלאסית המצרית לקחו מאוד ברצינות, וגם טקסטים כאלה צריך לקחת ברצינות. לדעתי יש תיאום בין השניים".זהר עזרא שר אלתרמן - שחר מאפיר:הרוח מאחורי האלבום הוא קובי אוז, שבחזונו ראה אלבום שיתכתב עם המוזיקה הערבית המפוארת, כאילו שנוצר בשנות השישים המאוחרות אך עם ידע חדש. "זוהר מגיע מבית מאוד טוב", אומר אוז. "הוא היה בן טיפוחיה של אהובה עוזרי שבאה מאסכולה קלאסית של שירי משוררים, בדיוק כמו שלמה בר ואחרים. הם לוקחים שירי משוררים ומלחינים אותם שיתאימו לסביבה. צריך להבין שהמוזיקה המזרחית מאז ומתמיד התעסקה בשירי משוררים, רק לאחרונה היא עברה אלמנט של קלילות, עוברת בה רוח קלילה. זוהר ארגוב ואביהו מדינה נגעו במשוררים". פרופסור ניסים קלדרון מאוניברסיטת בן גוריון מסכים עם אוז. "היצירה המשמעותית בארץ ממשיכה להלחין שירה עברית, מוזיקאים מאוד צעירים או וותיקים בעת ובעונה אחת". פותח בעמוד עם טקסט שמשתלב בול. עדר שר עמיחי:מה עם משוררים צעירים? אז למה בעצם באלבום הראשון של שלמה ארצי יש נתן אלתרמן ובאלבום הראשון שלומי שבן אין? קלדרון ניסה לענות על שאלה זו, בין היתר, בספרו האחרון "יום שני, על שירה ורוק בישראל אחרי יונה וולך". "אני חושב שלא הייתה הפסקה בנושא הזה. מאז שברי סחרוף הוציא באלבום הראשון שלו שירים של יונה וולך וטשרניחובסקי ואבידן זה הפך להיות נורמה בתרבות הישראלית. אין כמעט רוקר חשוב שלא מלחין שירה עברית. אני מסכים לגמרי שהתופעה קיימת היום אצל צעירים, אבל זה לא שהיא נפסקה אי פעם. אמן שלא הלחין משוררים באלבום בכורה עשה זאת אחרי כן. שלומי שבן באלבום השני הלחין את דויד אבידן, רונה קינן הלחינה את לאה גולדברג".אבל לא הכל וורוד. "הבעיה היא שההלחנה של שירה עברית נמשכת אבל כמעט כולם מלחינים משוררים של לפני עשרים שנה, וחלק מהעניין הוא גם להלחין משוררים חדשים", מסביר קלדרון. "עכשיו יוצא אלבום בכורה של זמרת שאני חושב שהיא נפלאה, חן רותם, ויש לה טקסטים של משוררת צעירה בת גילה בשם אורית גידלי. מעט מאוד מלחינים משוררים שהתחילו אחרי יונה וולך. למה? בגלל שהתפוצה של השירה שנכתבה אחרי יונה וולך היא לא כמו התפוצה שנכתבה עד יונה וולך. זה לא אומר שהיא פחות טובה, רק קוראים אותה פחות".הייחוס המשפחתי מחייב נכון שאם אתה אבי בללי ויהודית רביץ אתה יכול להקליט אלבום שלם משירי דליה רביקוביץ'. גם נתן זך תפור על נורית גלרון, ואת זה אנחנו יודעים הרבה לפני האלבום האחרון שלה. אבל כשאתה אמן צעיר שמוציא את אלבום הבכורה שלך זה סוג של הצהרת כוונות. "הכל בא מזה שהיו חסרות לי מילים", אומר אלון עדר. "יש הרבה טקסטים שאני מרגיש קרוב אליהם, שיכולתי לכתוב אותם בעצמי, ואלה השירים הכי טובים. זה פשוט נראה לי הדבר הנכון". באלבום שלו נמצאים יהודה עמיחי, יהונתן גפן, יורם קניוק, אברהם חלפי ועוד... "הבנתי מהתגובות על האלבום שמתייחסים לעניין המשוררים, אבל מבחינתי ככה זה צריך להיות. פעם זה היה מאוד נהוג הארץ, זה שזה לא נהיה ככה זה משהו אחר. לפני 30 שנה אף אחד לא היה שואל שאלה כזאת, כי כל אלבום שיצא היה כזה".שירים בגובה העיניים. אלטר שרה אבידן:גם רוני אלטר החליטה לשלב שירי משוררים באלבום הבכורה שלה "כיס אויר". מקבץ תמציתי: עלי מוהר, מירי פייגנבוים, אגי משעול ואלתרמן אחד. "אני מאוד אוהבת כתיבה כזאת", אומרת אלטר. זה נורא מרגש אותי שצריך להקשיב לשיר כמה פעמים בשביל להבין אותו, או לקרוא מול העיניים את הטקסט שאתה מאזין לו, להעמיק בו ולהתרגש מעבר למוזיקה יפה, לקול יפה או להפקה יפה". מצד שני, זה לא חוכמה. אלטר גדלה על זה מגיל אפס. "לדוגמה אלתרמן, שיש אמנם רק שיר אחד שלו באלבום, גדלתי עליו. אבא שלי הלחין את שיריו וכבר בתור ילדה קטנה הכרתי שירים שלו. לכן הטקסטים האלה בכלל לא זרים לי ומרגישים לי מאוד בגובה העיניים. הם מדברים אלי באותה מידה שטקסט מיינסטרים יכול לדבר אלי".כשהיא מדברת על אבא שלה, היא מתכוונת לנפתלי אלטר, מלחין וקולנוען הידוע בתרומתו המוזיקאלית לפסקול סרטים כמו "גבעת חלפון אינה עונה" ו-"החיים על פי אגפא" או כמלחין של קלאסיקות דוגמת "עוד חוזר הניגון", "יונתן סע הביתה", ועוד. אחרי קריירה של קרוב ל-40 שנה, משחרר גם אלטר האב את האלבום הראשון שלו, בו הוא מבצע בעצמו שירים שהלחין למילים של דויד אבידן, אלתרמן ואפילו הסופר אשכול נבו. "אפשר להגיד שאני עובד על האלבום כבר 30 שנה. אמנם לא ברצף אבל סוף סוף הגעתי לבשלות, כמעט שנייה לפני שנהיתי רקוב".כל שיר זה יהלום בפני עצמו. רוני ונפתלי אלטר שרים אלתרמן:"המילים של כל אחד מהם זה יהלום בפני עצמו", הוא אומר. "ולכתוב טקסטים כאלה צריך כישרון ספציפי. אני טוב בצד המוזיקלי ובזה שאני נותן לטקסט לקחת אותי למקומות שלא הייתי בהם קודם, זה מה שמסקרן אותי בחיבור". ומה השיטה שלו להלחין אותם? "אני קורא עשרות שירי משוררים, מניח את הספר מול הפסנתר ונותן לטקסט לפעול. אלה טקסטים שעומדים בפני עצמם, אני בוחר את אלה שאני מתחבר אליהם ומלחין. כשאני מצליח לפצח את הטקסט מבחינה מוזיקלית זה הופך להיות משהו שלם מאוד. סוג של התחברות שאני לא יכול להסביר אותה". ואם תשאלו אותו למה הוא לא כותב בעצמו, הוא יענה "אני נותן את זה לאנשים יותר טובים ממני".

*#