טליה אליאב מספרת את הסיפורים מאחורי השירים - מוזיקה - הארץ

טליה אליאב מספרת את הסיפורים מאחורי השירים

זכרונות מביקור בבית ההורים, מהעבודה בגן ילדים, ומהשותפה הקולומביאנית. לכבוד הופעת ההשקה של אלבומה החדש "קוד זיכרון", מספרת טליה אליאב על הרגעים שהובילו לכתיבת השירים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ניר גורלי, עכבר העיר אונליין

הזמרת והיוצרת טליה אליאב, שהוציאה לא מזמן אלבום שני בשם "קוד זכרון" איתו היא מופיעה בימים אלו. לקראת הופעת השקה שתערך בתמונע ביום רביעי ובה תארח את שלמה גרוניך, מספרת אליאב את הסיפורים העומדים מאחורי כמה משירי האלבום.»טליה אליאב בהופעה - כל הפרטים

קוד הזיכרון

"אחרי משבר ופרידה חזרתי לגור אצל הורי בצפון הרחוק. המגורים אצל אמא ואבא היו קשים, בעיקר כי העצמאות היא ערך עליון בשבילי. הרגשתי שוב תלויה ושוב חוזרת לדפוסי התנהגות ישנים מגיל העשרה. כלואה בפלונטר של מרד הנעורים אחרי שחשבתי שזה כבר מאחורי. הרגשתי את המראה, את ההשתקפות שלי מביטה אלי מכל מפגש איתם. לילה אחד היה בי כעס כל כך גדול על החוט המקשר הזה, כמו זהות שתמיד רודפת ותמיד תהיה שם. התנהגויות ופחדים שהם לא שלי, שקיבלתי בדי אנ אי. מצאתי פתק קטן בחושך וכתבתי על קוד הזיכרון המחורבן, על המפלצת שרוצה לצאת לשרוף את קשר הדם".מחזיקה חזק "את השיר 'מחזיקה חזק' התחלתי לכתוב מהפזמון. ישבתי ליד הפסנתר ובראש כבר הסתובבו המילים ורצף האקורדים. פרידות תמיד כואבות כל כך, קשה לוותר על החלומות המשותפים ולהתבונן בקשר כפי שהוא. זה שיר תפילה שעזר לי לשחרר שליטה ואת מה שהיה".

פשוט

"חיים רחמני (קטב מרירי) הלחין את השיר של המשוררת ש. שפרה עבור אשה שתשיר. כשהוא השמיע לי את השיר העירום, עדין ומופשט, התחברתי מיד לכל צליל ומילה המתארים סיטואציה בצורה כל כך מדויקת. למדתי את השיר וחיפשתי דרך לבצע אותו פשוט, בהשראת האלבום white chalk של פי ג'י הארווי.  ניסיתי בסוף השיר זעקה במנעד גבוה של הקול שהפתיעה אותי (באותה מידה שהקול הגבוה של פי ג'יי באלבום הפתיע אותי). באולפן, שי לוינשטיין מפיק האלבום ,הפך אותו להמנון רוקנ'רול אתני וקצבי כמות שהוא היום". 

חזור

"עבדתי בגן ילדים אנטרופוסופי. אהבתי לשיר להם שירים, לשחק, לשבת בחצר ולהתבונן, להכין את ארוחת צהריים, לשטוף את הרצפה, אבל יותר מכל אהבתי להכין עם הילדים חלות ביום ששי. ויום ששי אחד, חגיגי כרגיל, כשישבנו סביב שולחנות העץ הנמוכים, לשנו את הבצק הרך והזהוב, עלה בראשי המשפט: 'חזור להיכן שלמדת את סוד אפיית הלחם'". 

דם שחור

"באותה תקופה שעבדתי בגן, גרתי עם שותפה – טליה. רק שאת שמה מבטאים טלייה ודם קולומבייני זורם בעורקיה. חיינו במשך שנה, כמו שתי אחיות, חיים פרועים של ים ויצירה. אז גליתי את בטהובן, ואיך מתאמנים כל יום בנגינת פסנתר. שמעתי את האלבום הראשון של לאסה, וכתבתי שירים על בסיס יום-יומי. בוקר אחד קמתי מחלום בו ראיתי את עצמי כדמות בקרקס בדרום אמריקה, אולי ארגנטינה. זוכרת שרקדתי על קרון מתנדנד ברחובות צבעוניים ואת טלייה שם איתי. טלייה, שישנה בחדר הסמוך, התעוררה גם היא מחלום. בחלום היא ראתה שתי דמויות. דמות לבנה ודמות שחורה. היא, הדמות השחורה, סובבת סביבי, הדמות הלבנה, במופע קסמים מאגי וחוזרת שוב ושוב על לחש כישוף בספרדית 'דם שחור דם שחור דם שחור משחק עם המוזה...'". המפלצת שרוצה לצאת לשרוף את קשר הדם. טליה אליאב (צילום: יחצ)דמעות גדולות "כתבתי את דמעות גדולות ברגע של חיבוק עצמי. מתוך עצב ורצון לנחמה. כשהשמעתי אותו לשי לוינשטיין שהפיק את האלבום, חשבתי שהוא שיר תמים ובכלל לא חשבתי שהוא יהיה בעל ערך למישהו מלבדי. שי הפתיע אותי כשהתרגש מהשיר והתאהב בפשטות שלו. הוא אמר שזה שיר של פרספקטיבה, דמות שמביטה מנקודה גבוהה על הר על סערות הנפש וכאב הזמן שעובר. לכן גם בחרנו לסיים את האלבום איתו ובסוף כל הופעה אני שרה את השיר הזה לעצמי".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ