רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"דרך הלחן הבנתי את הרגש שיש בשיר": להלחין את לאה גולדברג

שלמה יידוב הלחין את "ימים לבנים" בבית אימו ואחינועם ניני בכלל לא תכננה ש"בואי כלה" יהפוך להיות להיט חתונות. גם דני ליטני, אפרת בן צור ואושיק לוי מספרים על המפגש שלהם עם הטקסטים של לאה גולברג, שהשבוע מציינים 100 שנה להולדתה

תגובות

"הכל התחיל לקראת סוף תקופת 'קצת אחרת'", מספר שלמה יידוב על מה שלימים יהפוך לאחד השירים המזוהים ביותר איתו. "קיבלנו ממפיקה בשם ורדה איתי שירים של לאה גולדברג. היא שידרה בקול ישראל תכנית בשם מפגשים מוזיקליים, ואיתנו היא רצתה להפיק תכנית שירים של לאה גולדברג. היא חילקה לכל אחד כמה טקסטים של לאה, אלי הגיע הטקסט של 'ימים לבנים'. זה היה קצת לפני פסח. בחג עצמו נסעתי להורים בירושלים כשהטקסט איתי. עד שאמא הכינה את השולחן לסדר אני פרשתי לחדר הנעורים שלי ופשוט התחלתי להתמודד עם זה. ככה זה קרם עור וגידים ואחריי שהיסוד היה מונח חידדתי כמה נקודות במלודיה ולקול צעקותיה של אימא שהתעצבנה שאני לא מגיע לארוחה נולד השיר".

ואיך מרסדס סוסה קשורה לסיפור? "באחד מסיוריה בארץ היה ב'צוותא' מופע ואני הייתי כלול בתכנית. עשיתי את ימים לבנים וראיתי את מרסדס בסוף האולם, בחושך. ראיתי התרגשות עוברת עליה, כאילו משהו קורה לה. כשגמרתי לשיר וירדתי מהבמה היא עשתה את כל הדרך מהאולם אל מאחורי הקלעים, ניגשה לחדר וחיבקה אותי חיבוק גדול כמו שמרסדס הגדולה יכולה ואמרה על השיר 'זה תכשיט, זה יהלום'. תרגמתי את השיר לספרדית והיא שרה את זה יחד איתי כשהיא הופיעה בהיכל התרבות. פעם אחת עשינו את זה חצי בעברית וחצי בספרדית והקהל הצטרף. כל האולם שר והיא כל-כך התרגשה שהיא עשתה משהו שבדרך כלל לא עושים: היא ביקשה ממני באופן מיוחד שאשיר שוב לבד כי היא רוצה לשמוע עוד פעם אותי שר יחד עם הקהל"."גשרים ישרים וגבוהים בין אתמול ומחר". שלמה יידוב - ימים לבנים:"השיר הראשון ששרתי כנקבה": דני ליטני על "ולא היה בינינו אלא זוהר"

קצת אחרי מלחמת ששת הימים החל החייל החיפאי המשוחרר דני ליטני לנסות ולטפס לצמרת. בתחום המשחק כמובן. הוא היה מוזיקאי מוכשר ובכל זאת בחר להצטרף לתיאטרון. בהמשך עבר לתל אביב, נחשף לשירים מהסיקסטיז והסבנטיז והחל לבצע להם גרסאות כיסוי. על הדרך הוא גם הלחין שירים, אך כיוון ששנא את קולו העדיף לתת אותם לזמרים אחרים. "לא תכננתי להיות זמר", מספר ליטני. "הייתי יותר בכיוון של שחקן תיאטרון שבצד גם מלחין. הלחנתי לחווה אלברשטיין, ליגאל בשן, לשלושרים ולמי לא". כך קרה שבתחילת שנות השבעים הוא הלחין ארבעה טקסטים של לאה גולדברג ומסר אותם לזמרת צילה דגן ז"ל, שהייתה אז בתחילת דרכה. "שמעתי אותה ברדיו ואמרתי לעצמי מי זו הבחורה עם הקול המדהים הזה, תמצאו לי אותה".

אחד מארבעת השירים היה "ולא היה בינינו אלא זוהר". "זה אחד מהשירים הראשונים שהלחנתי בחיים שלי, בסוף לחצו עלי והתחלתי לשיר בעצמי" מסביר ליטני את העובדה שכמעט עשור אחרי שהלחין את השיר הוא נכלל בתקליט הבכורה שלו "יחס חם". "כשאני חושב על זה, זה השיר הראשון והיחיד ששרתי כנקבה. זה שיר שנכתב על בחורה שמדברת לבחור. אני לא אוהב לעשות את הדברים האלה" הוא אומר. אז למה בכל זאת בחר לחדש אותו? "כי הוא היה פשוט שיר מצליח. מה גם שאהבתי את השירה של צילה אבל העיבוד היה מרובע נורא. אני חשבתי בצורה אחרת אז הקלטתי אותו גם אני"."זוהר עניו של השכמה ברחוב כפרי". צילה דגן - ולא היה בינינו אלא זוהר:

"היה לי ספר שירים של לאה גולדברג", משלים את הפרטים אושיק לוי. "זה היה בזמן מלחמת יום הכיפורים. מצאתי בספר את השיר ותוך שעתיים מתי כספי כתב לו לחן. היינו בביר גפגפה (אזור בשטח סיני בו היה בסיס צהלי, א.ב), נותנים בין ארבע לשמונה הופעות ביום, במהלכם נתתי לו את הטקסט. תוך קצת יותר משעה הבן אדם הלחין שיר מקסים שעד היום אני שר אותו".

קצת אחרי המלחמה הוציא לוי את אלבומו השני שהופק על ידי כספי וכלל את השיר. "אני מחפש טקסטים שירגשו אותי ויעשו לי הרגשה כאילו אני יכולתי לכתוב אותם. השיר מדבר בעד עצמו. צריך רק לקרוא את הטקסט, להקשיב למילים ולהבין שהיא הייתה בסוף דרכה". לוי גם זוכר קצת מתהליך ההקלטות: "הקלטנו אותו באולפני טריטון, והיה שם מלוטרון, שזה כלי שהוא כמו קלידים אבל עם צבע מיוחד. זה השיר הראשון שמתי ואני השתמשנו בכלי הנגינה הזה, פעם ראשונה בכלל שניסינו אותו". עוד הוא זוכר שבגרסת האלבום של השיר "בפתיחה יש נגינה של מתי בגיטרה. הוא עמד וספר ואני מדבר איתו שם תוך כדי דברים כמו 'אני אשמע? אני לא אשמע?'". "אחרי מותי עוד יהיה משהו בעולם". אושיק לוי - זה מכבר:

"חברים הניחו בידי ספר שירים של לאה גולדברג, 'מוקדם או מאוחר', ואני התאהבתי", אומרת אחינועם ניני על המפגש הראשון שלה עם גולדברג. "פשוט התאהבות, כמו בגבר. לא יכולתי להאמין איזה יופי של טקסטים. אני אוהבת לקרוא שירה, ובניגוד להרבה שירים שלא עלה בדעתי להלחין, אצלה הרגשתי שיש מקום להעצים אותם. אני מתחברת לגולדברג בצורה בלתי רגילה. אני לא מרבה לכתוב בעברית לכן כשאני קוראת משהו כה מושלם ליבי יוצא אליו, וגם קולי".

ב-1993 יצא אלבומם השני של אחינועם ניני וגיל דור, כולו שירים פרי עטם של המשוררות לאה גולדברג ורחל, אלבום שנולד בעקבות מופע שעשו הצמד בפסטיבל ישראל שנקרא 'רחל ולאה'. השיר המפורסם ביותר באלבום, "הוא", הוא חלק מצמד שירים ("הוא" ו-"היא") ששמם "האוהבים על שפת הים" שכתבה גולדברג. עם זאת, סביר להניח שאתם מכירים אותו בתור "בואי כלה". "בגלל הפזמון החוזר אנשים הדביקו לו את 'בואי כלה'", מספרת ניני. "אבל לא לאה ולא אני קראנו לו ככה. זה שיר על אהבה נכזבת, מאוד עצוב, מאוד אינטנסיבי ומאוד כואב". דבריה של ניני לא הולכים יד ביד עם העובדה שהשיר הפך ללהיט. ולא סתם להיט, להיט חתונות. "מה שמוכיח שאנשים לא תמיד מתעמקים במילים", היא מסבירה. "הם לוקחים רק כמה משפטים שנדבקים אליהם, וזה בסדר גמור מבחינתי. אני שמחה שהשיר נהיה סוג של המנון חתונות. כשמוזיקה מצליחה למלא פונקציה חשובה בחיים של אנשים, אין דבר טוב מזה". "איך אסגור את חלוני וקרובה הסופה?" אחינועם ניני - בואי כלה:

"זה שיר שאני מאוד אוהבת, היום הוא כבר לא קשור לסיפור ממנו התחיל", אומרת אפרת בן צור כהקדמה לסיפור הפרטי שלה עם לאה גולדברג. במקרה שלה מדובר בשיר "הילדה שרה לנחל", שהופיע בפרויקט "שרות לאה גולדברג" בהפקת "נענע דיסק", ובאלבומה השני "אפרת בן צור" שיצא ב-2006. "זה התחיל כששיחקתי בהצגה בתיאטרון גשר שקראו לה 'הנהר'. הייתי הגיבורה של המחזה, בחורה צעירה ושברירית שאומרים עליה שהשירה שלה מאוד מרגשת. סיפור האהבה שבמחזה והגורל מביאים אותה לאבדון. באחת החזרות דיברו על כך שצריך להלחין שיר לגיבורה, ואמרתי לעצמי שאני חייבת למצוא משהו. הלכתי הביתה וחיפשתי טקסט שיכול להתאים להצגה. מכיוון שמדובר בתיאטרון גשר, רציתי להביא לתיאטרון משהו מהצד העברי, מעצמי אליהם. אז בלי להגיד לאף אחד הלכתי וחיפשתי טקסט שיתאים לסיפור. פתחתי את הספר של לאה גולדברג וראיתי את הטקסט הזה שהיה פשוט בול. הוא כל-כך התחבר ואפילו העצים את התחושה של הנערה הזאת. ישבתי והלחנתי את הטקסט, ואחרי יומיים הגעתי לחזרה בתיאטרון. רציתי מאוד להשמיע את השיר אבל לרגע הרגשתי שאני לא מסוגלת. המוזיקאי של גשר הביא שיר בשפה צוענית ואותו גם שרנו בהצגה, וכך נשאר לי השיר שלי"."למה הוא קורע את עיני?" אפרת בן צור - הילדה שרה לנחל:

"ברגע שהלחנתי את הטקסט הוא הפך להיות הרבה יותר חזק בשבילי", היא אומרת. "דרך הלחן הבנתי יותר את הרגש שיש בשיר הזה". על השאלה אם הטקסט של גולדברג קל יותר להלחנה מאשר משוררים אחרים, משיבה בן צור כי "זה עניין של חיבור של המלחין לטקסט, כמה הוא חודר אליך, כמה הוא מפעיל אותך, ועם הטקסטים שלה אני מרגישה שאני מרגישה אותם. לאה גולדברג היא המשוררת האהובה עליי".

*#