אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רבקה בלאק: כך מייצרים סנסציית רשת

ילדה אמריקאית אנונימית בת 13 הצליחה לגרוף 80 מיליון צפיות ביוטיוב ועוררה תגובות רבות ברשת. רובן של שנאה. מה גורם לכל כך הרבה אנשים להיטפל לילדה קטנה, האם היא תצליח לייצר מזה קריירה והאם גם לנו יש סיפור סינדרלה כזה?

תגובות

ובכל זאת, לא כל ילדה ששרה מול מצלמה בחדר מצליחה לעורר כזה הד. מקסימום דיבור חולף של כמה ימים, בדרך כלל כמושא צחוק ואחלה של קרקע ליצירת פארודיות. המקרה הזה הוא חריג, ואפשר ללמוד על כך מכמות התגובות הבלתי נתפסת. מה שמפתיע, או לא אם שמעתם את השיר, זה שהפופולריות של בלאק עולה ככל שהתגובות החריפות והשליליות על גבול מגעילות-לגרום-לה-לרצות-להתאבד ממשיכות לזרום. לא אחת כונה הנאמבר כ"שיר הגרוע ביותר שהוקלט אי פעם", הרבה בזכות הטקסט הרדוד שלו. אחרי הכל, "מחר שבת, ולאחריו מגיע יום ראשון, אני לא רוצה שסוף השבוע הזה ייגמר" זה לא בדיוק אלתרמן. בין השאר כינה מגזין "טיים" את הקליפ כ"גרוע באופן ביזארי", ו"מזעזע בצורה מצחיקה".סיימון קאוול מפרגן

בארבעת השבועות הראשונים הגיע הקליפ, כצפוי, לכמה אלפי צפיות בלבד. את הזינוק האמיתי הוא עשה רק כשהמבקרים החליטו שבלאק היא קורבן שיש להעלותו לאלילי הרשת. בשביל לקבל את התואר המפוקפק "הקליפ השנוא ביוטיוב" בלאק הייתה צריכה לגרום ליותר ממיליון גולשים להצביע שהם פשוט שונאים את השיר ובכך עברה את הגיבור שלה, ג'סטין ביבר, שהחזיק עד כה בתואר המפוקפק עם הקליפ שלו "Baby". וכמו שביבר יכול להעיד, זה ששונאים את הקליפ שלך ביוטיוב לא מונע ממך להפוך לסופרסטאר.

מה שעוד אפשר ללמוד מהסיפור הזה הוא שאם תישארו מספיק זמן בכותרות, שליליות ככל שיהיו, בסוף עוד עלולים לאהוב אתכם. בלאק התחילה לאחרונה לזכות בגל אהדה ממקורות בלתי צפויים. בראשם עומד סיימון קאוול, לשעבר השופט הרע באמריקן איידול, שציין כי "כל אדם שמצליח להיות כל כך שנוי במחלוקת לאחר שבוע הוא מישהו שאני רוצה לפגוש". אפילו האליל שלה, ביבר, צייץ כמחווה: "יום ראשון בא אחרי יום שבת? מוזר". כריס בראון, ההוא שהרביץ לריהאנה, הגיב "בכנות? זה היה נהדר. אזמזם את זה ביום שישי".אחת הפרודיות הראשונות והמצליחות:עם כזאת רוח גבית גם המצעדים בעולם התחילו להגיב, והשיר הספיק להגיע למקומות מכובדים בארצות הברית (מקום 58 במצעד בילבורד), אנגליה (מקום שישי במצעד האינדי ומקום 61 במצעד הרשמי), קנדה, אוסטרליה, אירלנד וניו זילנד. במשך שבועיים הציבור לא חדל לצרוך את הסינגל שכבר חצה את ה- 43,000 הורדות באיי טיונס ומכר יותר מ- 87,000 עותקים בסך הכל. התגובות החיוביות דירבנו את בלאק והעירו את מפלצת החמדנות של המפעל שמאחוריה, שמצידם לא היססו להודיע שהתופעה תצא לסיבוב הופעות כבר בשבועות הקרובים, ושבימים אלה התחילה לעבוד על אלבום בכורה. אפילו על הסינגל הקרוב כבר הכריזו, והוא עונה על השם המודע לעצמו "LOL". בלאק בעצמה התחילה להיעטף על ידי התקשורת, והגיעה גם לתוכנית של ג'יי לנו, שם ביצעה את השיר בגירסה חיה, בין השאר כדי להפריך את השמועות שזה שיר מופק שלא היא שרה במקור. כמו כל אגדת יוטיוב מוצלחת, פארודיות הן בלתי נמנעות, בטח כשהפתיון כל כך קל. מאז עלה הקליפ לאויר, הרשת מוצפת בתגובות ויראליות של כאלה המנסים לרכב על גל ההצלחה שלה. הדוגמאות רבות, רובן לא ממש מוצלחות, אך יש כמה פנינות. בתכנית הלילה הפופולרית של ג'ימי פאלון בוצעה גירסה פארודית של השיר על ידי המנחה עצמו, מנחה המשנה סטיבן קולברט והופעת אורח מפתיעה של טיילור היקס, זוכה העונה החמישית של אמריקן איידול. פארודיה נוספת שהצליחה לגרור בעצמה המון תגובות טוענת כי השיר הוא במקור של בוב דילן הצעיר ושבלאק בעצם גנבה אותו ו"הרסה קלאסיקה". האם השיר הוא בעצם קאבר לקלאסיקה של בוב דילן?

הגרסה הישראלית הסיפור של בלאק הפתיע רבים בארצות הברית אבל אצלנו הפורמט הפך ללהיט ויראלי כבר לפני למעלה משנה. גירסה מקומית למפעלים מאמריקה באה בצורת אולפנים המציעים להפיק שיר בהזמנה, בדרך כלל לכבוד הגעת הילד לגיל המצוות. ברוב המקרים מדובר בקוריוז למשפחה והחברים, אבל מפעם לפעם הקליפ כל כך מופרך שהוא מצליח לעורר סערה בקנה מידה רלוונטי לגודלה של ישראל. הקורבן המוכר ביותר הוא בן דדיה (שזכה לכינוי "ענת בנאי") שהקליט שיר מופלא בשם "גדלתי כבר בר מצווה". בן דדיה - גדלתי כבר בר מצווה:כמו בארצות הברית גם פה הפארודיה לא איחרה להגיע ועל המוצלחת ביותר אחראי לוקץ' שהצליח להביא את עצמו ואת דדיה למחוזות שבמושגי ויראליות ישראלים נחשבים פורצי דרך. לא רבים הקליפים האנונימיים בישראל שמוצאים עצמם בסטטוסי הפייסבוק ובתיבות המייל של החברים. ואם להשתמש ביוטיוב למדנו מהאמריקאים, אז גם את מינוף ההצלחה השכלנו להפנים. מיד לאחר שהבין כי הוא להיט, הקליט דדיה שיר המשך, הפעם "רציני" יותר, כאמן לגיטימי, לפחות בעיני עצמו. הקליפ "מעבר" מתאפיין באלמנטים מעולם המוזיקה השחורה, מכוניות יקרות, שעונים נוצצים ובחורות רוקדות ומפגינות מיניות. כדאי להזכיר שהכוכב בן 15.לוקץ' בתגובה:

דדיה כנראה כבר לא יכבוש מצעדים, אבל מבחינת בלאק, נדמה שהיא הצליחה לפגוע בדיוק בתזמון הנכון. ציבור הגולשים, במיוחד האמריקאי, מת על סיפורי סינדרלה כאלה. בין אם אתם שונאים ובין אם אוהבים, קשה להתעלם מהעובדה שהשיר הזה פשוט קליט, וזו כנראה הסיבה המרכזית מדוע דווקא הוא זה שפרץ כך ולא אחרים. נראה אתכם מצליחים לא לזמזם אותו בימים הקרובים.

*#